Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: petteri123 - 29.03.11 - klo:14:25
-
Elikäs pitäisi saada vanhempaan traktoriin vähintää kaksi, enintään 4 työvaloa. elikkäs sähkö jutuista minulla ei ole mitään hajua joten tarvitsen neuvoa, kaikesta. siitä mitä kaikkea tarvitsen ja mitä pitää tehdä, boonusta olisi jos kertoisi vielä mistä saisi nämä osat. Sen verran olen ymmärtänyt että sähkö olisi minun tapauksessa paras ottaa jommasta kummasta akusta suoraan. Olisin hyvin kiitollinen jos joku kertoisi mitä tekisin ja jos sen saisi vielä selkeasti selitettynä.
-
Erittäin asiallinen kysymys! Ei oo kyllä valitettavasti mitään hajua, mutta itseänikin kiinnostaisi kun ilman työvaloja! olen ajellut. No, onneksi juhannus tulee niin on yötkin valoisia.
-
Älkää huoliko, kyllä tältä palstalta joku teeseitse sähkömies löytyy. Väri vääriin, loput maahan ja savun hälvettyä tarkastamme kytkennät 8)
-
Oomi kertaa käämi, tulessa koko lääni
-
Poltat vielä traktorin, tallin ja ja vähän muuta siihen päälle.
Jätä ammattilaiselle koko homma. Tarvii päätä vaivata tuollasilla asioilla ;D
-
Toinen johto nollaan ja toinen plussaan. Toiset päät valoon ;D Maadoitukseen voit tietysti käyttää myös traktorin runkoa.
Mutta. Vaikeammaksi tuo menee jos teet systeemistä hienon! Silloin tarvitset välille myös sulakkeen joka tulee kätevästi vain johtoon välille. Mikäli kikkailet vähän lisää niin kytket valojen virtapiirin releellä toimivaksi. Tällöin systeemistä tulee turvallisempi koska "isoa virtaa" ei tarvitse kierrättää katkaisijan kautta.
Ilmeisesti led-valojen virrankulutus on nini pieni että niihin ei tuollaista releohjausta tarvitse rakentaa.
Valoja myyvät vaikka Motonetit, Biltemat yms. harakiriosa-liikkeet. Hintaa valolle kertyy sellaiset 10-20€/kappale, mikäli rahaa on älyttämästi niin sitten haarukka venyy sataseen/valo.
Jos traktorisi on tosi vanha, niin sen laturi ei välttämättä jaksa ylläpitää montaa valoa kerrallaan käytössä ;)
Kytkentäkaavioita löytyy netistä tai 7. luokan fysiikankirjasta :D
-
väri väriin ja loput maahan
-
väri väriin ja loput maahan
Eräästä ulkomaisesta värkistä hajosi sähkömoottori. Siinä olivat kaikki johdot valkoisia. Eli onko sama mihin minkäkin kytkee?! Kutsuin kuitenkin paikalle sähkömiehen asentamaan uutta moottoria ja taas homma pelittää.
-
jos oikeesti ei ole mitään hajua miten sähköt saa valaisimeen niin jätä ammattilaisen tehtäväksi ennen kuin poltat koko traktorin..
ehdottomasti laittaisin virtajohtoon sulakkeen ja kytkimen releen ja virtalukon kautta niin ei jää valot ikuna vahingossa päälle..
sitten vielä sellainen kysymys että onko akut kytketty sarjaan vai rinnan?
-
Tosta kytkemisestä, mielellää lähtis semmosesta paikasta jossa yhteys moöempiin akkuihin. Ei tällöin kuormita vaan toista akkua ja näin akku kestääs paremmin. 2 napasta johtoa, jottain 5 neliömillin niin kestää laittaa kaikki siihen samaan linjaan. Toinen piiska maahan ja toinen firtaan. Sitten vaikka katolle tuolla piiskalla ja siellä haarotus kahteen releeseen. Siis releestä löytyy kytkentäkaavio, johon kytkeä. 85 nasta tulee herätevirta, joka siis kytkimeltä, otettu virtalukon takaa niin sammuu kun virrat käännetään pois. Siis kytkin tuo ''heikon virran'' releelle, eli nastaan 85. Tämän tehtävä kiskaista rele kiinni. 86 nasta tulee maadoittaa. Eli siis siihen toiseen 5 neliön piiskaan kiinni joka maissa kiinni. Tähän samaan tulee myös joka valolta maajohto, vaikka lieriöeristimen alle kiinni kaikki ja eristin tukevasti johonkin kiinni. releen 30 nastaan tulee ''kovavirta'' siis piiska joka akulta tms. 87 on napa johonka tulee valoille lähtevät piiskat. Kannattaa varmaan tehä haaroitus tohon kovaan virtaan ja enne haaraa vielä sulakerasia niin jopa on kaikki hyvin. työvalokohtaset piiskat voi vetää 2.5 neliön kaapeloinnilla ja kaikki liitokset abikoilla joissa kutistesukat, niin vältytään oikosuluilta. Ja mieluusti samalla laitat pääkytkimen, joka katkaisee koneen virrattomaksi. Ja mielellään myös käytät sitä.
-
Sen verran olen ymmärtänyt että sähkö olisi minun tapauksessa paras ottaa jommasta kummasta akusta suoraan.
No, siinä se lähtiki heti väärile urile koko homma... :'(
-
Sen verran olen ymmärtänyt että sähkö olisi minun tapauksessa paras ottaa jommasta kummasta akusta suoraan.
No, siinä se lähtiki heti väärile urile koko homma... :'(
Luulis kyllä että akkujen +navat on yhdistetty kaapelilla startinpäähän että siitä löytyy pirusti sähköä :D
-
Sen verran olen ymmärtänyt että sähkö olisi minun tapauksessa paras ottaa jommasta kummasta akusta suoraan.
No, siinä se lähtiki heti väärile urile koko homma... :'(
Luulis kyllä että akkujen +navat on yhdistetty kaapelilla startinpäähän että siitä löytyy pirusti sähköä :D
Tyhmempi sälli varmaan etsisi sitä virtaa jo sieltä akun päästä... 8)
-
MF 35 + on maa!
-
Tyhmempi sälli varmaan etsisi sitä virtaa jo sieltä akun päästä... 8)
Tämähän on maailaman tyhmimmän kansan eli amerikkalaisten tapa ainakin vanhemmissa autoissa jo tehtaan toimesta. Tai ehkä siinä kuitenkin on järkeä, kun heti siinä akunnavan vieressä on piuhoissa ohennukset jotka toimivat sulakkeina.