Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: kenni_ - 28.03.11 - klo:16:15

Otsikko: Valtra 6400 -04 lastutus/ohjelmointi
Kirjoitti: kenni_ - 28.03.11 - klo:16:15
Moro!

Onko porukoilla kokemusta moisesta operaatiosta kyseiseen rakvaattoriin? Esim. Voimaa.comilla ohjelma jolla saa 105hp -> 125hp
Kestääkö kone/paikat tehon lisäystä?
Otsikko: Vs: Valtra 6400 -04 lastutus/ohjelmointi
Kirjoitti: hvinnamo - 28.03.11 - klo:16:17
Moro!

Onko porukoilla kokemusta moisesta operaatiosta kyseiseen rakvaattoriin? Esim. Voimaa.comilla ohjelma jolla saa 105hp -> 125hp
Kestääkö kone/paikat tehon lisäystä?
Kestääkö se vakionakaan? Ei se varmaan pienestä tehonlisäyksestä hajoa vaan monasti jäljet voivat johtaa sylttytehtaalle... ;)
Otsikko: Vs: Valtra 6400 -04 lastutus/ohjelmointi
Kirjoitti: Valtramies - 28.03.11 - klo:17:47
No ainaki 6550 -02 on kestäny 114 hv tappitehoja... Huoltomiehen mukaan konees on 12% enemmän tehoo ku tumpilla, eli 127 hv
Otsikko: Vs: Valtra 6400 -04 lastutus/ohjelmointi
Kirjoitti: realisti - 28.03.11 - klo:17:53
kyllä se kestää. Älä laita sitten mitää "boxeja" vaan ihan oikea ohjelma kuten voimaa.com
Otsikko: Vs: Valtra 6400 -04 lastutus/ohjelmointi
Kirjoitti: lypsyukko - 28.03.11 - klo:19:09
kyllä se kestää. Älä laita sitten mitää "boxeja" vaan ihan oikea ohjelma kuten voimaa.com

 "Toki mahdollista myös ohjelmoida suoraan aivolaatikkoon uusi ohjelma, mutta
näissä VP pumppuisissa siitä ei saada hyvään lisäboxiin nähden enempää hyötyö."  Näin lähetti sp:tä  aikoinaan mulle porin tehotuonnin Kaasalainen. Ja itte laitoin boksi ( n.5min homma itteltä) siis Valtra 6400 seen . Muistaakseni n 30hp ja 150 Nm lisää. Traktori on ihan "eri" suosittelen  ;)
Otsikko: Vs: Valtra 6400 -04 lastutus/ohjelmointi
Kirjoitti: zetor8045 - 28.03.11 - klo:19:46
Tuonne kun soitat niin saat voimaa ja kohtuullisempaan hintaan --> Ltr-racing Mikko Lehti p. 040-773 1871  ;D
Otsikko: Vs: Valtra 6400 -04 lastutus/ohjelmointi
Kirjoitti: hvinnamo - 28.03.11 - klo:19:47
Tuonne kun soitat niin saat voimaa ja kohtuullisempaan hintaan --> Ltr-racing Mikko Lehti p. 040-773 1871  ;D
Yks kaveri taas sanoi että toi Ltr-racing olis hyvä mesta.  :-*
Otsikko: Vs: Valtra 6400 -04 lastutus/ohjelmointi
Kirjoitti: zetor8045 - 28.03.11 - klo:19:50
kyllä se kestää. Älä laita sitten mitää "boxeja" vaan ihan oikea ohjelma kuten voimaa.com

 "Toki mahdollista myös ohjelmoida suoraan aivolaatikkoon uusi ohjelma, mutta
näissä VP pumppuisissa siitä ei saada hyvään lisäboxiin nähden enempää hyötyö."  Näin lähetti sp:tä  aikoinaan mulle porin tehotuonnin Kaasalainen. Ja itte laitoin boksi ( n.5min homma itteltä) siis Valtra 6400 seen . Muistaakseni n 30hp ja 150 Nm lisää. Traktori on ihan "eri" suosittelen  ;)

No eipä oo enää sitä mieltä... Boxia ei saa laittaa mihinkään ikinä  :P
Otsikko: Vs: Valtra 6400 -04 lastutus/ohjelmointi
Kirjoitti: Asikainen - 28.03.11 - klo:20:11
Moro!

Onko porukoilla kokemusta moisesta operaatiosta kyseiseen rakvaattoriin? Esim. Voimaa.comilla ohjelma jolla saa 105hp -> 125hp
Kestääkö kone/paikat tehon lisäystä?

Katsoppas vaikka tästä (http://www.murtola.com/foorum/viewtopic.php?f=13&t=4164&start=0&hilit=Valtra+6400+lastutus) nuo minun ja muitten lässytykset.
Otsikko: Vs: Valtra 6400 -04 lastutus/ohjelmointi
Kirjoitti: lypsyukko - 28.03.11 - klo:20:20
Boxia ei saa laittaa mihinkään ikinä  :P

Onko tuohon joku syy olemassa? Vai vain oma mielipide. Toki Kaasalainen sanoi jo silloin, että Jontikoista "kootaan" boksit pois ja hoidetaan homma ohjelmoinnilla. MUTTA ei siis näissä Vp pumpuissa  ... Näin se aika sitten muuttuu. Tuosta omasta lastutuksesta näytti olevan 4v aikaa , aikaslailla tasan.
Otsikko: Vs: Valtra 6400 -04 lastutus/ohjelmointi
Kirjoitti: zetor8045 - 28.03.11 - klo:20:35
Boxia ei saa laittaa mihinkään ikinä  :P

Onko tuohon joku syy olemassa? Vai vain oma mielipide. Toki Kaasalainen sanoi jo silloin, että Jontikoista "kootaan" boksit pois ja hoidetaan homma ohjelmoinnilla. MUTTA ei siis näissä Vp pumpuissa  ... Näin se aika sitten muuttuu. Tuosta omasta lastutuksesta näytti olevan 4v aikaa , aikaslailla tasan.
Lainaan tekstiä:  Re: Valtra 6400 lastutus.

ViestiKirjoittaja LTR-Racing » Pe Tammi 23, 2009 18:16
Jonkin verran dieseleiden maailmaan perehtyneenä väittäisin että kaikki ns. lisäboksit ovat päivänsä nähneet.

Kun tällaista boksia käytetään niin oli kone sitten millä tahansa syöttöjärjestelmällä varustettu ei moottorinohjaus osaa enää suojata konetta oikealta vialta. Commonraileissa railipaine nousee yli turvarajojen, mutta koska ylimitoitus on kuitenkin kohtalaista luokkaa saadaan tälläkin jonkunlainen tehonlisäys.

Kun kerran koneen oma moottorinohjaus pitää sisällää kaiken tarpeellisen diagnostikasta alkaen, miksi ihmeessä emme hyödyntäisi sitä?

Moottorin mekaniikka tuottaa tietyn määrän voimaa, jos sitä ei rajoiteta. Luonne ei välttämättä aina ole sovelias hyötykäyttöön tai sitten halutaan pikkurahalla tuottaa useaa tehoversiota joissa ei välttämättä ole kuin pieniä eroja.
Elektronisella moottorinohjauksella se on varsin helppoa.

Uusissa koneissa joissa on automaattiset sähköohjatut härdellivaihteistot ovat ihmeissään kun joku boksi töräyttää perussyöttöä lisää joka paikkaan.

Kun koneen oma täysin säädettävissä oleva moottorinohjaus on vähintäänkin yhtä hyvä kuin parhaat kilpa-autojen jälkiasennusruiskut, niin ainut järkevä vaihtoehto on käyttää sitä ja myös lopputulos on varsin palkitseva. Samalla moottorinohjaus antaa myös "oikeanlaista" ohjausta vaihteistolle esim.Hitech Valluissa(pätee myös muihin merkeihin).

Kulutus putoaa vielä enemmän kuin boksitetulla ja voimaakin saadaan kaikki oikein säädettynä huomattavasti mukavammin ja pidemmälle alueelle.

Saksalaista superinsinööriä yhtään mollaamatta suosittelen, että jokainen joka tarvitsee koneeseensa voimanlisää etsii suomalaisen tekijän jolta löytyy suomalaiset leegot homman toteuttamiseen oikeanlaiseen käyttötarpeeseen. Ja jolta löytyy myös vastauksia kysymyksiin joita jokainen meistä tykkää esittää. Poikkeuksetta myös tulee vähemmän hintavaksi kuin muut vaihtoehdot.

Mitä tuohon kulutukseen tulee niin yleensä kun voimaa tulee lisää niin koneen käyttö myös muuttuu ja polttoaineen säästö jää marginaaliseksi. Kaikkihan tämä jo tietävät mutta toistetaan nyt niille, jotka eivät vielä tiedä.
Kun nykypäästöt täyttävä dieselmoottori työntää ulos n.40-50% palamatonta happea ja savutusraja on n. 25-15% määrässä saadaan tästä varsin yksinkertainen yhtälö joka kertoo että voimme lisätä n.20-25% syöttöä saamatta vielä mustaa tuubaa ulos koneesta. Ja kun dieselkoneen hyötysuhde on parhaimmillaan juuri liki tuota savurajaa niin saadaan kulutksessa n. 10-15% säästö, mikäli ajotapa ei muuttuisi. Myös erilaiset säädettävät ahtimet tekevät turhaa ahtopainetta vajaalla käytöllä jolloin taas kulutus kasvaa.

Esimerkiksi pakettiautoissa saadaan selvää säästöä kun vaihdetaan moottoriin optimaalinen ahdin tai matka-ajon ahtopainetta lasketaan esim. 0,7barista 0,4bariin muuttuvasiipisellä vakioturbolla. Säästö on yleensä luokkaa 0,5litraa, koneessa joka ennen vei 8litraa.(testattu yli 300tkm matkalla)

Minähän en mistään mitään tiedä, mutta turisen kyllä tehokkaasti asiasta ja sen vierestä.
Otsikko: Vs: Valtra 6400 -04 lastutus/ohjelmointi
Kirjoitti: SomeBody77 - 28.03.11 - klo:20:47

Katsoppas vaikka tästä (http://www.murtola.com/foorum/viewtopic.php?f=13&t=4164&start=0&hilit=Valtra+6400+lastutus) nuo minun ja muitten lässytykset.

Liian asiapitoista...   ::)
Otsikko: Vs: Valtra 6400 -04 lastutus/ohjelmointi
Kirjoitti: Asikainen - 28.03.11 - klo:20:49

Katsoppas vaikka tästä (http://www.murtola.com/foorum/viewtopic.php?f=13&t=4164&start=0&hilit=Valtra+6400+lastutus) nuo minun ja muitten lässytykset.

Liian asiapitoista...   ::)

No lue viimeinen postaus.  :)
Otsikko: Vs: Valtra 6400 -04 lastutus/ohjelmointi
Kirjoitti: lypsyukko - 12.05.16 - klo:22:40
Boxia ei saa laittaa mihinkään ikinä  :P

Onko tuohon joku syy olemassa? Vai vain oma mielipide. Toki Kaasalainen sanoi jo silloin, että Jontikoista "kootaan" boksit pois ja hoidetaan homma ohjelmoinnilla. MUTTA ei siis näissä Vp pumpuissa  ... Näin se aika sitten muuttuu. Tuosta omasta lastutuksesta näytti olevan 4v aikaa , aikaslailla tasan.

Näin ne asiat muuttuu. Boksitettu oli vakiona suurin piirtein 1,5 vuotta. Onneksi vakiona, että ei rampana. Nyt tuoreena ohjelmoituna. Käyrät paperille printattuna.