Agronet
Keskusteluaiheet => Maidontuotanto ja lihanaudat => Aiheen aloitti: Poikapoloinen - 07.03.08 - klo:12:27
-
Tästä varmaan on täällä tapeltu jo aikaisemminkin, mutta en jaksanut alkaa vanhempia keskusteluja jaksaa hakemaan. Paljonko niissä pitää oikeasti patistaa eläimiä lypsylle siis sisältäen kaikki, jotka ajetaan esim parsia siivotessa ja muutenkin vapaassa houkuttelisi pienempi tilan tarve, tosin siinä pelottaa muutokset esim ruokintaa muuttaessa, koska eläinliikenne taitaa olla muuttumaan niiden seurauksena. Ajettavia elukoita taitaa molemmissa olla kuitenkin, mutta pitkässä juoksussa työnsäästö ois aina ihan mukava juttu.
-
http://www.delaval.se/Om-DeLaval/DeLaval-VMS-2-tonsklubb/DeLaval-VMS-2-tonsklubb2014/
Vanhaan aiheeseen liittyen tuli tämmönen vastaan, voepi kiinnostuneet laskeskella montako ruattin 2-tonnikerhossa on vappaan liikenteen ja montako ohjatun liikenteen vempulaa.
Ja se on se viimeinen palsta oikeella, typ av kotrafik. Fri tarkoottaa että vappaa, ja muut tekstit jottain ohjattua. Tyhjä sitä ettei ole ilmootettu.
-
Ohjattu tosiaan vaatii aika paljon lisää tilaa, rahaa laitteisiin ja asetusten säätämistä. Vanhaan navettaan en ainakaan saanut edes sellaista mahtumaan. Jos tilaa olisi ollut niin ennemmin olisin tehnyt takakierron kuin ohjatun liikenteen. Pääosa haettavista on kuitenkin jostain syystä - poikimisesta vasta vähän aikaa, ontuu, pelkää robottia ja potkii yms. Takakierrossa pääsisivät robotille helpommin, olisi nopeampi siellä käyttää jos ei ole käynytkään ja muu hoito ja tarkkailu helpompaa.
-
http://www.delaval.se/Om-DeLaval/DeLaval-VMS-2-tonsklubb/DeLaval-VMS-2-tonsklubb2014/
Vanhaan aiheeseen liittyen tuli tämmönen vastaan, voepi kiinnostuneet laskeskella montako ruattin 2-tonnikerhossa on vappaan liikenteen ja montako ohjatun liikenteen vempulaa.
Ja se on se viimeinen palsta oikeella, typ av kotrafik. Fri tarkoottaa että vappaa, ja muut tekstit jottain ohjattua. Tyhjä sitä ettei ole ilmootettu.
Aika kovia lukemia.
-
Ohjattu ehdottomasti.
-
Vapaa ehdottomasti. Ei lehmä ole tyhmä.
-
Noissa systeemeissä on liian usein sellainen ongelma, että PIENIKIN muutos työrutiineissa aiheuttaa isoja muutoksia robottien mittarilukuihin.
-
Päivämaitoa 700 litraa lisää,niin tappiot katettu. ;D. Näillä virtauksilla ei kyllä pääse kun 2300.Nyt oli 2240litraa.
-
Delavalin 2-tonnin klubin lukemat ovat parhaan 7 päivän keskiarvoja. Kärkipaikkaa pitävän haastattelu on huomionarvoinen (tuollakin vuoden ka. n. 2300, paras 7 pv 2943).
Valmis käännös: http://www.delaval.fi/delaval/DeLaval-Newsroom/?nid=106338
ja tuossa olikin parasta 7 päivää petrattu
Under 2010 producerades 820 ton i en VMS och 867 ton i den andra. Det ger ett resultat på 2 310 kg per VMS per dag under hela åre
-
Vapaa ehdottomasti. Ei lehmä ole tyhmä.
Ohjattu mieluusti. Ja lehmähän on aivan saatanan tyhmä otus.
-
Mun mielestä kannattaa perehtyä tosi tarkasti ohjattuun liikenteeseen että keksii mistä siinä on kysymys. Sitten tekee omien mieltymystensä mukaisen ratkaisun. Hintaeroa taitaa olla jossain 20000 euron kieppeillä että ei ihan hirveästi.
-
Vapaa ehdottomasti. Ei lehmä ole tyhmä.
Ohjattu mieluusti. Ja lehmähän on aivan saatanan tyhmä otus.
Just on tutkittu että nauta alkaa matkimaan hoitajansa mielentilaa ;D
-
Vapaa ehdottomasti. Ei lehmä ole tyhmä.
Ohjattu mieluusti. Ja lehmähän on aivan saatanan tyhmä otus.
;D
Sehän taitaa kyllä olla päivästä kiinni, toisinaan tuntuu että ne on muaki fiksumpia toisinaan taas ei...
-
Kylläyän lehmä viisas (ja epäilevä) on. Kyse on vaan siitä että lehmällä ei ole mitään kiinnostusta viellä lypsyä kohtaan silloin kun isäntäväellä on. Ruoka eläiimiä siirtelee oikeasti.
-
Vapaa ehdottomasti. Ei lehmä ole tyhmä.
Ohjattu mieluusti. Ja lehmähän on aivan saatanan tyhmä otus.
Just on tutkittu että nauta alkaa matkimaan hoitajansa mielentilaa ;D
;D Saattaa olla noinkin, mutta en itse esim. hotellissa tuuppaa lautasta nurin ja kauemmaksi kun alan syömään tai kuse saman tien sängylle kun hotellin siivooja on vaihtanut lakanat.
-
Vapaa ehdottomasti. Ei lehmä ole tyhmä.
Ohjattu mieluusti. Ja lehmähän on aivan saatanan tyhmä otus.
Just on tutkittu että nauta alkaa matkimaan hoitajansa mielentilaa ;D
;D Saattaa olla noinkin, mutta en itse esim. hotellissa tuuppaa lautasta nurin ja kauemmaksi kun alan syömään tai kuse saman tien sängylle kun hotellin siivooja on vaihtanut lakanat.
Mikset ;D
Lehmä on luontaisessa elinympäristössään aika järkevä ja kaikille toimille löytyy looginen selitys. Laitumella rehu ei pääse karkaamaan, koska se on tyvestään kiinni maassa ;D
-
Paremmuusjärjestys:1. Ohjattu (ruokinta ensin) 2. Vapaa 3. Ohjattu (ei ruokintaa ensin)
Perustelut (muutenkin kuin tuotos): Feed first lehmät pääsevät odottaessaan syömään myös apetta (ei kaikissa ratkaisuissa). Jos ei lypsytarvetta pääsevät heti makuulle. Mahdollistaa pitkät makuuajat parressa.
Vapaa ei estä lehmiä makaamasta parressa, mutta joku saattaa jättää jonkun lypsyn pitkälle.
Ohjattu ruokinta vasta lypsyn jälkeen: lehmät ja varsinkin hiehot joutuvat seisoskelemaan tarpeettomasti odottaessaan pääsyä lypsylle. Pahimmillaan joutuvat seisomaan odottamassa niin kauan, että eivät jaksa enää syödä kunnolla.
-
Itte taas olen milk first puolella. Siinä kun vetimet ehtii mennä kiinni kunnes lehmä palaa makuuosastolle kun se syö lypsyn jälkeen. Itse en usko seuraavaa sanottavan mutta olisikohan tarve pitää apetta odotustilassa että ne neljä eläintä pääsisi syömään odotellessaan lypsyä. Silloin mahdollinen ohituskaan ei olisi niin huono juttu.
-
Delavalin 2-tonnin klubin lukemat ovat parhaan 7 päivän keskiarvoja. Kärkipaikkaa pitävän haastattelu on huomionarvoinen (tuollakin vuoden ka. n. 2300, paras 7 pv 2943).
Valmis käännös: http://www.delaval.fi/delaval/DeLaval-Newsroom/?nid=106338
ja tuossa olikin parasta 7 päivää petrattu
Under 2010 producerades 820 ton i en VMS och 867 ton i den andra. Det ger ett resultat på 2 310 kg per VMS per dag under hela åre
"Väkirehu annostellaan väkirehuasemista." Ehkei ne meidän kioskit ookkaan niin out ku oon luullu. Nykytrendihän on ettei missään nimessä kioskeja...
-
Delavalin 2-tonnin klubin lukemat ovat parhaan 7 päivän keskiarvoja. Kärkipaikkaa pitävän haastattelu on huomionarvoinen (tuollakin vuoden ka. n. 2300, paras 7 pv 2943).
Valmis käännös: http://www.delaval.fi/delaval/DeLaval-Newsroom/?nid=106338
ja tuossa olikin parasta 7 päivää petrattu
Under 2010 producerades 820 ton i en VMS och 867 ton i den andra. Det ger ett resultat på 2 310 kg per VMS per dag under hela åre
"Väkirehu annostellaan väkirehuasemista." Ehkei ne meidän kioskit ookkaan niin out ku oon luullu. Nykytrendihän on ettei missään nimessä kioskeja...
Tällä hetkellä jos tekisin uuden navetan kuuluis sen varustukseen kioskit. Vasta kävin avaisissa josa oli kioskit asennettuna.
-
Delavalin 2-tonnin klubin lukemat ovat parhaan 7 päivän keskiarvoja. Kärkipaikkaa pitävän haastattelu on huomionarvoinen (tuollakin vuoden ka. n. 2300, paras 7 pv 2943).
Valmis käännös: http://www.delaval.fi/delaval/DeLaval-Newsroom/?nid=106338
ja tuossa olikin parasta 7 päivää petrattu
Under 2010 producerades 820 ton i en VMS och 867 ton i den andra. Det ger ett resultat på 2 310 kg per VMS per dag under hela åre
"Väkirehu annostellaan väkirehuasemista." Ehkei ne meidän kioskit ookkaan niin out ku oon luullu. Nykytrendihän on ettei missään nimessä kioskeja...
Tällä hetkellä jos tekisin uuden navetan kuuluis sen varustukseen kioskit. Vasta kävin avaisissa josa oli kioskit asennettuna.
Puolensa kullakin, mutta on niin elävästi jäänyt mieleen kun noissa lomituspaikoissa aikoinaan kiersi kun ne tippamaitoiset ensin ajoi hiehot pois noilta kioskeilta ja sitten alkoivat moukaroimaan sitä sarventyngällä rehumurujen toivossa. Vähintään sähköpiiska sais olla mikä ajais ne pois. :-X
-
Delavalin 2-tonnin klubin lukemat ovat parhaan 7 päivän keskiarvoja. Kärkipaikkaa pitävän haastattelu on huomionarvoinen (tuollakin vuoden ka. n. 2300, paras 7 pv 2943).
Valmis käännös: http://www.delaval.fi/delaval/DeLaval-Newsroom/?nid=106338
ja tuossa olikin parasta 7 päivää petrattu
Under 2010 producerades 820 ton i en VMS och 867 ton i den andra. Det ger ett resultat på 2 310 kg per VMS per dag under hela åre
"Väkirehu annostellaan väkirehuasemista." Ehkei ne meidän kioskit ookkaan niin out ku oon luullu. Nykytrendihän on ettei missään nimessä kioskeja...
Tällä hetkellä jos tekisin uuden navetan kuuluis sen varustukseen kioskit. Vasta kävin avaisissa josa oli kioskit asennettuna.
Puolensa kullakin, mutta on niin elävästi jäänyt mieleen kun noissa lomituspaikoissa aikoinaan kiersi kun ne tippamaitoiset ensin ajoi hiehot pois noilta kioskeilta ja sitten alkoivat moukaroimaan sitä sarventyngällä rehumurujen toivossa. Vähintään sähköpiiska sais olla mikä ajais ne pois. :-X
Varmasti ongelma. Tuota oonki miettiny.
http://www.nhk.fi/images/big/cosmix_iso.jpg
Tuolla siitä pääsis jos olis rahhoo rajattomasti :-\
-
Delavalin 2-tonnin klubin lukemat ovat parhaan 7 päivän keskiarvoja. Kärkipaikkaa pitävän haastattelu on huomionarvoinen (tuollakin vuoden ka. n. 2300, paras 7 pv 2943).
Valmis käännös: http://www.delaval.fi/delaval/DeLaval-Newsroom/?nid=106338
ja tuossa olikin parasta 7 päivää petrattu
Under 2010 producerades 820 ton i en VMS och 867 ton i den andra. Det ger ett resultat på 2 310 kg per VMS per dag under hela åre
"Väkirehu annostellaan väkirehuasemista." Ehkei ne meidän kioskit ookkaan niin out ku oon luullu. Nykytrendihän on ettei missään nimessä kioskeja...
Tällä hetkellä jos tekisin uuden navetan kuuluis sen varustukseen kioskit. Vasta kävin avaisissa josa oli kioskit asennettuna.
Puolensa kullakin, mutta on niin elävästi jäänyt mieleen kun noissa lomituspaikoissa aikoinaan kiersi kun ne tippamaitoiset ensin ajoi hiehot pois noilta kioskeilta ja sitten alkoivat moukaroimaan sitä sarventyngällä rehumurujen toivossa. Vähintään sähköpiiska sais olla mikä ajais ne pois. :-X
Varmasti ongelma. Tuota oonki miettiny.
http://www.nhk.fi/images/big/cosmix_iso.jpg
Tuolla siitä pääsis jos olis rahhoo rajattomasti :-\
Kamalan likainen lehmä :o
Ja itte aiheeseen:Meillä renki ohjailee liikennettä->eli onko se vapaa vai ohjattu liikenne :-\
-
Itte en pistäis uutta jos tekis ni luultavasti kioskeja vaiks ehkä ohjatun kyllä. Maitoo vois kioskeilla saada hiukka enempi, mut luulen et kannattavuutta ei.
-
Delavalin 2-tonnin klubin lukemat ovat parhaan 7 päivän keskiarvoja. Kärkipaikkaa pitävän haastattelu on huomionarvoinen (tuollakin vuoden ka. n. 2300, paras 7 pv 2943).
Valmis käännös: http://www.delaval.fi/delaval/DeLaval-Newsroom/?nid=106338
ja tuossa olikin parasta 7 päivää petrattu
Under 2010 producerades 820 ton i en VMS och 867 ton i den andra. Det ger ett resultat på 2 310 kg per VMS per dag under hela åre
"Väkirehu annostellaan väkirehuasemista." Ehkei ne meidän kioskit ookkaan niin out ku oon luullu. Nykytrendihän on ettei missään nimessä kioskeja...
Tällä hetkellä jos tekisin uuden navetan kuuluis sen varustukseen kioskit. Vasta kävin avaisissa josa oli kioskit asennettuna.
Puolensa kullakin, mutta on niin elävästi jäänyt mieleen kun noissa lomituspaikoissa aikoinaan kiersi kun ne tippamaitoiset ensin ajoi hiehot pois noilta kioskeilta ja sitten alkoivat moukaroimaan sitä sarventyngällä rehumurujen toivossa. Vähintään sähköpiiska sais olla mikä ajais ne pois. :-X
Varmasti ongelma. Tuota oonki miettiny.
http://www.nhk.fi/images/big/cosmix_iso.jpg
Tuolla siitä pääsis jos olis rahhoo rajattomasti :-\
Kamalan likainen lehmä :o
Ja itte aiheeseen:Meillä renki ohjailee liikennettä->eli onko se vapaa vai ohjattu liikenne :-\
Eikö holsteinit oo aina paskasa? Ainaki parsinavetasa, isoja ku ovat...
Kyllä sulla on sillon ohjattu liikenne. Mutta ohjaako sitä renkiä isäntä vai emäntä?
-
Delavalin 2-tonnin klubin lukemat ovat parhaan 7 päivän keskiarvoja. Kärkipaikkaa pitävän haastattelu on huomionarvoinen (tuollakin vuoden ka. n. 2300, paras 7 pv 2943).
Valmis käännös: http://www.delaval.fi/delaval/DeLaval-Newsroom/?nid=106338
ja tuossa olikin parasta 7 päivää petrattu
Under 2010 producerades 820 ton i en VMS och 867 ton i den andra. Det ger ett resultat på 2 310 kg per VMS per dag under hela åre
"Väkirehu annostellaan väkirehuasemista." Ehkei ne meidän kioskit ookkaan niin out ku oon luullu. Nykytrendihän on ettei missään nimessä kioskeja...
Tällä hetkellä jos tekisin uuden navetan kuuluis sen varustukseen kioskit. Vasta kävin avaisissa josa oli kioskit asennettuna.
Puolensa kullakin, mutta on niin elävästi jäänyt mieleen kun noissa lomituspaikoissa aikoinaan kiersi kun ne tippamaitoiset ensin ajoi hiehot pois noilta kioskeilta ja sitten alkoivat moukaroimaan sitä sarventyngällä rehumurujen toivossa. Vähintään sähköpiiska sais olla mikä ajais ne pois. :-X
Varmasti ongelma. Tuota oonki miettiny.
http://www.nhk.fi/images/big/cosmix_iso.jpg
Tuolla siitä pääsis jos olis rahhoo rajattomasti :-\
Kamalan likainen lehmä :o
Ja itte aiheeseen:Meillä renki ohjailee liikennettä->eli onko se vapaa vai ohjattu liikenne :-\
Eikö holsteinit oo aina paskasa? Ainaki parsinavetasa, isoja ku ovat...
Kyllä sulla on sillon ohjattu liikenne. Mutta ohjaako sitä renkiä isäntä vai emäntä?
Renkiä ohjaa isäntä ja isäntää emäntä,eli meillä on varmaaki sitte tosissaan ohjattu,melkeimpä pakkoohjattu liikenne :'(
-
Itte en pistäis uutta jos tekis ni luultavasti kioskeja vaiks ehkä ohjatun kyllä. Maitoo vois kioskeilla saada hiukka enempi, mut luulen et kannattavuutta ei.
mikä siinä ei kannata? Meillä on kaksi kioskia, 61 lypsyssä,päivämaito 36,Säilörehu paskaa neuvojien mukaan ,kahukauroja ja 25 puolitiivistetta.Väkirehua 380g/maitokilo.
-
Itte en pistäis uutta jos tekis ni luultavasti kioskeja vaiks ehkä ohjatun kyllä. Maitoo vois kioskeilla saada hiukka enempi, mut luulen et kannattavuutta ei.
mikä siinä ei kannata? Meillä on kaksi kioskia, 61 lypsyssä,päivämaito 36,Säilörehu paskaa neuvojien mukaan ,kahukauroja ja 25 puolitiivistetta.Väkirehua 380g/maitokilo.
Välillä varmaan menee hyvin, välillä huonommin. :) Mut syynä lähinnä et isompaan navettaan (joku vähintään 200 lehmää jos tekisin) investoinit on isompia ja sitten pitää olla väkirehuna aina semmosta kamaa minkä lemmut viittii sieltä kiskalta nauttia ja spiraali saa sinne kioskiin aina siilon holvaamatta toimitettua. Lähinnä varmaan se, en halua olla sen varassa että väkirehujen pitää olla spiraalissa kulkevaa ja aina maittavaa sorttia. Roborehu on jo tarpeeksi kallista, muu väkirehu sais ehkä rypsirouhetta lukuunottamatta olla murskesäilöttyä ainakin märän syksyn vuosina. Yhden robon kokoluokkaan asiat voi olla erit, vaan sellaista en tekis.
-
Kioskien ja ohjatun liikenteen kehuminen ei ole sallittua.
Ne eivät ole NHK keskuksen robora konseptin mukaisia systeemejä.
-
Mulla menee pelkkää litistettyä ohraa kioskeille. Mikä energia-rehu on halvempi mitä ei vois kioskeista syöttää? Sitten mixerin kautta menee rypsit ja kivennäiset, robotilla täysrehu. Näillä väkirehukustannus 10c/l sis rahdit ja kaikki ostetaan, myös viljat.
-
Vapaasti käyminen robotilla ja ohjatulla liikenteellä käynti lypsyasemalle. Näin toimii meillä ainakin hienosti. :-X
Mielestäni takakierrossa voisi pitää sellaiset yksilöt, jotka tarvitsevat ohjattua liikettä ja muuten olisi vapaata.
-
Jotenkin tuntuu että porukka on enemmin tai vähemmin hakusessa näistä eri liikennetyyleistä. Takakierto tarkoittaa käytännössä tilaa jjosta eläimeyt käy itsekseen lypsyllämutta jostain syystä ei haluta pitää niitä muiden eläinten joukossa. Ohjatussa liikenteessä tehdään kiertosuunta navettaan mistä jossain vaiheessa napataan lypsettävät eri tilaan odottamaan lypsyä. Normaali kierto ei tästä hidastu koska älyportti päästää läpi melkein kävelyvauhtia ja lypsyyn ohjaaminen vie muutaman sekunnin kun lehmä ei tottuneena mieti asiaa.
-
Lehmä ei ole tyhmä. Ihminen on. Lehmä kävelee kyllä lypsylle, ellei ole oikeaa syytä olla menemättä. Vapaa kierto ehdottomasti ja OIKEASTI VAPAA kierto!
-
Lehmä ei ole tyhmä. Ihminen on. Lehmä kävelee kyllä lypsylle, ellei ole oikeaa syytä olla menemättä. Vapaa kierto ehdottomasti ja OIKEASTI VAPAA kierto!
Jos lehmällä on oikea syy olla menemättä niin saako se mielestäsi olla monta päivää menemättä. Entä jos se ei saisi jonottaa robotin edessä yhtään ylimääräistäkään kertaa niin onko sinun karjallesi opetettu kellon käyttö. Nämä on ne syyt miksi itse liputan ohkattua. Isäntäväki tietää paremmin kuin lehmä koska se pitää lypsää.
-
Ohjattu liikenne on muistaakseni tehokkaampi kuin vapaa liikenne.
-
Niin, onhan kaupungeissakin liikennevaloin ohjattu liikenne, joka toimii varmasti paremmin kuin vapaa liikenne. Toimisikohan lehmille liikenneympyrä-periaatteella ohjattu liikenne?
-
Päivämaitoa 700 litraa lisää,niin tappiot katettu. ;D. Näillä virtauksilla ei kyllä pääse kun 2300.Nyt oli 2240litraa.
suunnitelma toteuttamista vaille valmis.Tulee toinen vapaalypsäjä,käytetty, reilu parikymmentä lehmää lisää,tiineet hiehot ja umpparit pois navetasta konehalliin.Parsipaikan hinta neljä tonnia,sis robotti ja melkein valmis halli.
-
Päivämaitoa 700 litraa lisää,niin tappiot katettu. ;D. Näillä virtauksilla ei kyllä pääse kun 2300.Nyt oli 2240litraa.
suunnitelma toteuttamista vaille valmis.Tulee toinen vapaalypsäjä,käytetty, reilu parikymmentä lehmää lisää,tiineet hiehot ja umpparit pois navetasta konehalliin.Parsipaikan hinta neljä tonnia,sis robotti ja melkein valmis halli.
Ja ymppilupa on olemassa suunnitellulle eläinmäärälle?
-
Päivämaitoa 700 litraa lisää,niin tappiot katettu. ;D. Näillä virtauksilla ei kyllä pääse kun 2300.Nyt oli 2240litraa.
suunnitelma toteuttamista vaille valmis.Tulee toinen vapaalypsäjä,käytetty, reilu parikymmentä lehmää lisää,tiineet hiehot ja umpparit pois navetasta konehalliin.Parsipaikan hinta neljä tonnia,sis robotti ja melkein valmis halli.
Ja ymppilupa on olemassa suunnitellulle eläinmäärälle?
on,on ;D
-
Päivämaitoa 700 litraa lisää,niin tappiot katettu. ;D. Näillä virtauksilla ei kyllä pääse kun 2300.Nyt oli 2240litraa.
suunnitelma toteuttamista vaille valmis.Tulee toinen vapaalypsäjä,käytetty, reilu parikymmentä lehmää lisää,tiineet hiehot ja umpparit pois navetasta konehalliin.Parsipaikan hinta neljä tonnia,sis robotti ja melkein valmis halli.
aakkonen on haettu ja pesty,seuraavaksi huolto päälle.
-
Uutta enkkaa pukka,yli 4300 meijeriin.64 lypsyssä,vapaata 5%,yksi erottelussa.Alkaa paikan valmistelu jubileelle.
-
Niin, onhan kaupungeissakin liikennevaloin ohjattu liikenne, joka toimii varmasti paremmin kuin vapaa liikenne. Toimisikohan lehmille liikenneympyrä-periaatteella ohjattu liikenne?
FinnMilkillähän on "ympyrä" 8)
-
Nyt sitä taas piisaa,lypsykapasiteettia.Seuraaville 65 lypsävälle.Toissapäivänä jubilee lypsyyn.