Agronet
Keskusteluaiheet => Yleistä maa- ja metsätaloudesta => Aiheen aloitti: Strimari - 17.02.11 - klo:18:59
-
Jos ostan yksityishenkilön tekemän vehkeen, vaikka autonperäkärryn jonka rakenteellinen vika aiheuttaa vaikkapa liikenneonnettomuuden, niin voikohan kärryn tekijä olla vastuussa tekeleestään vai onko kaikki vastuu omistajalla?
-
on! ja kun on kyseessä suomalainen laite niin kaikki vastuu on vain omistajan/käyttäjän! jopa takuussa!
-
Jos ostan yksityishenkilön tekemän vehkeen, vaikka autonperäkärryn jonka rakenteellinen vika aiheuttaa vaikkapa liikenneonnettomuuden, niin voikohan kärryn tekijä olla vastuussa tekeleestään vai onko kaikki vastuu omistajalla?
Kun se on kontorilla katsastettu niin, tokko siitä on kukaan vastuussa enää sen jälkeen. ;D Ja jos jarrullinen kärri, niin sitähän käytävä näyttämässä jokatoinen vuosi.
-
Entäs muut vikineet?
Trukkipiikin jatkot? Emakkohäkki?
Mitä jos ostaa naapurin tekemän kuormaajan kauhan, ja paskasta hitsauksesta johtuen kiinnitys irtoaa ja kauha putoaa jalan päälle?
Kuka korvaa?
Timo Harjakainen?
-
Jos ostan yksityishenkilön tekemän vehkeen, vaikka autonperäkärryn jonka rakenteellinen vika aiheuttaa vaikkapa liikenneonnettomuuden, niin voikohan kärryn tekijä olla vastuussa tekeleestään vai onko kaikki vastuu omistajalla?
Jos ostat käytetyn vehkeen, niin vastuu on Sinun. Vaikka kaveri olisikin sen valmistanut. Mutta jos hän myy sen uutena, niin vastuu on hänen. Näin oli ainakin maatalouskoneissa muutama vuosi sitten. Kaveri valmisti yhtä erikoiskonetta "sivutoimena". Muuttuneiden määräysten (siis nuo kertomani, se CE ja vaatimuksenmukaisuusvakuutus) vuoksi sitä aina käytettiin yhtenä kesänä omilla pelloilla ja sitten vasta myytiin.
petri
-
Hei Petri, mistä sais selkokieliset ja lyhyehköt ohjeet ja neuvot tuosta CE merkistä, sen saamisesta ja käytöstä.
Eikö se koske vaan vientituotteita?
-
Hei Petri, mistä sais selkokieliset ja lyhyehköt ohjeet ja neuvot tuosta CE merkistä, sen saamisesta ja käytöstä.
Eikö se koske vaan vientituotteita?
"Selkokieliset ja lyhyehköt..." CE-merkkiä ei saada, se vain otetaan käyttöön. Sen tuotteeseensa liittävä valmistaja takaa, että tuote täyttää kaikki ko. tuotteelle asetetut vaatimukset (vaatimuksenmukaisuusvakuutus). Esim. koneissa pitää lukea koneturvallisuusdirektiivi (mahdollisesti muitakin säännöksiä, jotka ko. laitetta koskevat) ja valmistajan itse todeta, että koneeni täyttää sen. Silloin laitetaan CE ja käyttöohjekirjaan ym. kirjoitetaan firman vastuullisen johtajan allekirjoittama paperi, että vaatimukset täytetään. Kukaan ei valvo eikä tarkasta.
Paitsi, jos joku teloo itsensä sillä sun koneella ja vakuutusyhtiö rupeaa väittämään, että vika oli koneessa. Sitten käydään oikeutta, lopputuloksesta ei tiedä etukäteen. Eli pikkupajalle on aika homma lukea bumagat läpi ja sitten todeta ja vakuuttaa, että on tehty määräysten mukaisesti. Ja jos joskus prosessi tulee, niin asiallinen asianajaja saattaa maksaa.. Näin itsekin pienimuotoista konevalmistusta harjoittavana (ja tämä on yksi hyvä syy, miksi traktorityökoneita en tee, koska niihin kaikkiin poikkeuksetta vaaditaan CE eli koneturvallisuusdir koskee niitä) oikeastaan kaiholla kaipaa aikaa, jolloin Vakola testasi laitteita ja laittoi niihin jonkun hyväksymisleiman.
Nyt mikään viranomainen ei etukäteen anna - rahaakaan vastaan - Sinulle lausuntoa, täyttääkö koneesi vaatimukset. Jos itse haluat selvittää asian, "myy" laitteesi jollekin kaverille, joka palkkaa työntekijän tekemään sillä jotain. Tämä työntekijä voi halutessaan vaatia työsuojelupiiristä lausuntoa, onko hänen turvallista tehdä työtä ko. koneella. Tämän lausunnon työsuojelutarkastaja on velvollinen antamaan. Eli vasta bulvaanin avulla saat jonkun viranomaisen antamaan lausuntoa laitteestasi.
Kunhan hinaan itseni huomenissa verstaalle, voin koettaa kaivaa hyllystä mapin, jossa näitä on. Sieltä voi löytyä täsmällisiä avainsanoja kuukkelointia varte..
Petri
ja CE pitää löytyä myös kotimaahan menevistä koneista, samaa kotimaatahan tässä on Välimerelle asti.
-
Kiitosta kovasti, tuo uuden muuntaminen käytetyksi lienee avainsana tällaisessa kyläpajatouhussa.
Tai kuitin kirjoittamisen taito, kaveri teki trukkipiikkeihin jatkoja, mutta laittoi aina myyntikuittiin että on myynyt " U -Palkkia 4 metriä".
On sitten asiakkaan oma asia, jos laittaa u palkit trukkipiikkeihin..
-
Samaan tyyliin on tullut laskutettua tekeleistä: Suursäkkikoukku trukkiin oli muotoa: 100 kg rakenneterästä ja esim. 5 tuntia työtä!
-
Käyttö ja turvallisuusohjeet on myös tärkeät. Esim. jeantillin vaunulla sai mennä kuormattuna ohjeiden mukaan ainoastaan kahtakymppiä, pyörien pulttien kireys pitäisi tarkastaa säännöllisesti ja kaikkea muuta ohjetta on vaikka miten pilvin pimein eikä kukaan noudata :D
-
...mutta joihin tarpeen tullen valmistaja voi vedota. vrt. amerikkalaiset mikroaaltouunit, joissa ei saa esim. kuivattaa märkää kissaa..
-
...mutta joihin tarpeen tullen valmistaja voi vedota. vrt. amerikkalaiset mikroaaltouunit, joissa ei saa esim. kuivattaa märkää kissaa..
Aivan. Esimerkiksi trukin jatkopiikkien ohjeissa voitaisiin sanoa:
Piikit ovat aina oltava käytettäessä niin etäällä toisistaan kuin mahdollista kuitenkin vähintään metrin päässä.
Piikin suurin sallittu kuorma on 200 kiloa/piikki ja se täytyy olla saman suuruinen kummallakin piikillä eikä kuorma saa ulottua piikkien etupuolelle.
Piikkien ollessa paikoillaan ne pitää olla myös lukittuna ja trukilla ei saa kääntyä lainkaan kun piikeillä on kuormaa.
Vaikka olisi ohjeet minkälaiset tahansa niin käytännössä tarvitessa koukataan piikit mukaan, napataan täysi rehulava piikeille ja kurkotellaan niitten lokasuojien etupuolelle sinne pakettiauton etuosaan LUKITSEMATTOMILLA PIIKEILLÄ JOTKA OVAT LIKI TOISIAAN JA KOLMINKERTAISELLA YLIKUORMALLA. ;D Turha on tuolloin enää minkää ce merkin perään kysellä :D
-
noista ce merkkien perusteista on olemassa aika hyvä kirja en vaan muista sen nimeä. keltainen kirja löytyy ainakin ilmajoelta maatalousoppilaitoksen kirjastosta.