Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: volrarri t5 - 12.02.11 - klo:18:53
-
Elikkäs mietinnässä olis 1050 tai 1350/1355 suht vähä käytetty kone. paljoko näillä vehkeillä ajaa kun alkaa ensimmäiset remontin alut näkymään tai tuntumaan? sippurivaunua mietin kans mutta ovat niin ihanan kalliita vs vähä ajetut hinattavat versiot. paljonkoon nuilla vois raapia tavaraa siilloon tunnissa ha/h (esim 320*3 karhotus, rinnalle ajo ja kaiken toimiessa ku kello) riippuu monesta seikasta mutta semmonen keskiverto ::)
-
Tuossa yhteistyökumppaneilla on 1355, kampaavat sillä vajaa tuhat hehtaaria kesässä. Kyllä uskoisin, että kestää ja teho piisaa ;)
-
Tuo tuntisaavutus kiinnostaa minuakin. Kun nyt on joka suunnasta väitetty että hakkaa vanhemman ajosilppurin ???
-
Alavuden k-maataloudessa on kai tuo 1050 on mukamas vähän ajettu .
-
hyvä 1100, 1350 tai sitten vielä tehoisampi 1355 ovat todellisia tykkejä. 1355 voi päästä erään kaverin mukaan jopa 5ha/h tahtiin kun homma pelaa. Rinnalle ajo on ehdoton konsti lisätä tehoa kunhan saa käyttöön kalustoa tarpeeksi.
-
Tuo tuntisaavutus kiinnostaa minuakin. Kun nyt on joka suunnasta väitetty että hakkaa vanhemman ajosilppurin ???
Eiköhän tuo riipu vetotraktoristakin.. Mutta tavaappas koneviestin noukinvaunu testiä 2006 vuodelta, siinä oli verrokkina 1350 JF. En tosin tiedä ovatko uudemmat silppurit tehokkaampia ::)
-
http://www.agriaffaires.co.uk/used/trailed-forage-harvester/1395530/mengele-reco-trailed-forager.html
tuo voisi olla kanssa hyvä vaihtoehto jos tahtoo tehoa, laikkakone menee jopa pienemmällä teholla.
-
hyvä 1100, 1350 tai sitten vielä tehoisampi 1355 ovat todellisia tykkejä. 1355 voi päästä erään kaverin mukaan jopa 5ha/h tahtiin kun homma pelaa. Rinnalle ajo on ehdoton konsti lisätä tehoa kunhan saa käyttöön kalustoa tarpeeksi.
Kyllä tuohon voi päästä ihan päivä saavutuksenakin mikäli kaikki natsaa ja pellot kunnossa sekä lähellä toisiaan.
1350 oli silppurina ja paras päivä oli 32ha. Sato normaali, eli sellainen ettei savikkojen miehet usko ;D Aamulla aloitettiin ja illalla kuuden maissa loppui ajettava, ei ollut heinää enää nurin. Mattoperällä kaks 320 karhoa yhteen, just soppelia tuolle silppurille mikäli heinää. Toisella tilalla karhotettiin kolmea kolmimetristä yhteen ja kyllä se melko tuskaa kovassa heinässä jos vähänkään kosteaa.
Kuivaa heinä ts. torniin soppelia nielee niin paljon kuin on voimaa tarjolla.
Ehdottomasti ennemmin uuden karhea tuollainen mikäli veturia löytyy, kuin samanhintainen ajosilppuri...
-
Tuo tuntisaavutus kiinnostaa minuakin. Kun nyt on joka suunnasta väitetty että hakkaa vanhemman ajosilppurin ???
Eiköhän tuo riipu vetotraktoristakin.. Mutta tavaappas koneviestin noukinvaunu testiä 2006 vuodelta, siinä oli verrokkina 1350 JF. En tosin tiedä ovatko uudemmat silppurit tehokkaampia ::)
Mikäli muistan oikeen, heinä oli kosteaa ja voima loppui vetokoneesta?
-
Vanhalla JF1100:lla kärryä perrässä vetämällä kolme hehtaari tunnissa . 3*3,2m ajonopeus keskimäärin
5-6 km/h ja jos karho kuivahtanut niin 10km/h. Vanha mies ja jäykkä niska, kattelen monitorista kärryä ja peilistä noukinta. On muuten mukava päästä oikomaan kolotttavia polovia aina kärryä vaihtaessa.
-
eikös noissa oo aika ratkaiseva ero voimansiirrossa 1350/1355 taitaa olla vain yksi kettinki ja loput akseleilla. kun pienemmissä on enemmän remmejä ja kettinkejä.
-
Joo . Tahtoo olla kesä tai korkeintaan kaksi ketju sarjalla ,vaikka kuinka voitelis.
-
http://www.youtube.com/watch?v=LFyxis2C4dY ;D
http://www.youtube.com/watch?v=zE5-qoy4pC4&feature=related 450hp 8)
-
Jallu Faarao valittaa ;) http://www.youtube.com/watch?v=dQtPWWib36A&feature=related
-
Jallu Faarao valittaa ;) http://www.youtube.com/watch?v=dQtPWWib36A&feature=related
http://www.nettikone.com/caseih/9370/913179 suomest löytyisi veturikin ;D
-
535hv on liikaa jf:lle:
http://www.youtube.com/watch?v=LFyxis2C4dY&playnext=1&list=PL4B3622956FF24742
tuli oltua paikalla kun toi meni tukkeeseen. alko steigeri vasta innostua karhonpäässä ;-)
----
jf:stä ei mitään kokemusta, mutta kait se parempi on kun mengele. 5 päivää ajoin mengelellä viime kesänä. voimaa ottaa. 300hv olis varmaan ihan passeli. 200hv:llakin pärjää. 1.8m noukin on vaan liika kapea. savimaan karhoa ei voinu yhistää kun 2 karhoa.
-
jf 900:lla parhaimmillaan 3ha tunnissa,hyvä lohko ja 3*320 karho 1.sato.
Sadonkorjuu ajankohta d-arvo n.70.
Veturi 185hv.
Uskoisin että enempää ei voi kyseisestä silppurista mennä läpitte.
Varjopuolena helvetinmoinen ketjujen venyminen vaikka parasta rullaketjua mitä markkinoilta löytyy!
-
Paikallinen sakki ajoo aika useen 5ha/h FCT1350:llä. Enimmillänsä toista satoa ajettaes 60ha päiväs. Lohkot isoja mutta kaukana, eli vaatii kärrykalustoa. Mattoperällä 7m karhos.
Vetusi pitää olla takuulla yli 200hv, jos kierrokset vähäki tippuu alle 1000r/min niin nielu heikkenöö. Tästä syystä näiden tehoa moitittihin alkuaikoona, veturina oli alle 150hv koneita, sanottihin jotta heleposti tukkii...
FCT1350 ja fct1355 erot lähinnä voimansiirron järeydes ja syöttötelojen pyörintänopeudes (+20%). Lisäksi syöttötelojen ei tartte nousta aina suoraan, vaan esim. vain toinen pää pääsöö nousemahan eriksensä. Teköö tasaasemman syötön ja päästää tollikat paremmin läpi.
-
Kotimaista videota http://kaupoi.pottupellossa.fi/galleria/displayimage.php?pos=-33
-
Täs viestiketjussa korjataan hehtaareita,eikä näemmä tonneja,kasvustoja kun on monenlaisia.
-
hyvä 1100, 1350 tai sitten vielä tehoisampi 1355 ovat todellisia tykkejä. 1355 voi päästä erään kaverin mukaan jopa 5ha/h tahtiin kun homma pelaa. Rinnalle ajo on ehdoton konsti lisätä tehoa kunhan saa käyttöön kalustoa tarpeeksi.
900 tai 1100 voisi olla sitä ikäluokkaa joka sopisi minulle. Olisikohan ihan kuollut ajatus suunnitella tuollaista etunostolaitteeseen? Mitä nuo kokonaisuutena painaa? Jonkin verran saa tietysti kevennettyä, jos tuon laittaa jonkun kärryn kanssa nippuun niin onnistuu tietysti silloinkin vieressä ajavan kärryn täyttö. :-\
-
http://www.youtube.com/watch?v=LFyxis2C4dY ;D
missä kohtaa tuossa videossa ajettiin sitä 5-6 km/h vauhtia ???? noin pienellä karheella ja noin suurella veturilla ... hiljanen vauhti......paska mikä paska........
-
Paikallinen sakki ajoo aika useen 5ha/h FCT1350:llä. Mattoperällä 7m karhos.
Lasketaanpa..........hehtaari= 100x100m.....työleveys 7m ... 100m/7m = 14,285 ...eli 1429 m karhoa/hehtaari
1429m x 5ha = 7145 m ....siis hiukan yli 7km/h kaikenaikaa vauhtina.....kun se kärri vaihtuu siinä alla ....on jossainvaiheessa ajettava paljon kovempaa.....
-
Täs viestiketjussa korjataan hehtaareita,eikä näemmä tonneja,kasvustoja kun on monenlaisia.
Sama tuli mieleen, ysisataselle sopiva karho oli 3.2metrinen, nelimetrinen Alternan karhokin olisi mennyt. Kahta normiheinästä ei koskaan, oli sopivaa 1350:lle. Kolme karhotettuna ja kosteampana alkoi olla paikoin liikaa, sujuvampaa kahta kerrallaan.
Reilu kaks 170 Tuhtin pientä kuormaa hehtaarilta, kolmen hehtaarin keskimääräinen tuntisaavutuskin tarkoittaa kuutta kuormaa tunnissa eli 10minuuttia kuorma happopullon vaihtoineen ja siirtymisineen pellolta toiselle aamusta iltaan kahvitaukoineen ym. Tottakai hyvällä lohkolla, lähelle ajaessa ja ilman pullon vaihtoa kymmenenen kuormaa tunnissa käytäntöä OPTIMIOLOISSA, muttei keskiarvona ::)
Teoriassa pääsee suurempaankin tehoon, mutta tuo on käytännössä todettu kun välienajajat rajoittaa.
Karhoa nieltäessä teho oli luvattu noin satatonnia tunnissa, tarkoittaa teoriassa 15 tonnin sadolla 6.5ha tunnissa. Että viiden hehtaarin keskimääräiset tuntisaavutukset yo. normiheinässä pskapuhetta. Tai päivät lyhyitä/lohkot suuria lähellä toisiaan/ sato heikko...
Edellä esitetty 5ha tunnissa tarkoittaa 60ha 12 tunnin päivässä, 60-80 lehmän+ nuorkarjan eväät päivässä. Aika huimalta kuulostaa vrt. 400-500hepan ajosilppuriin.
-
Itse kokemuksia ten-x. Liian pieni torvi ajaa kunnon 3*3m karhoa.
Noukin liian kapea kakspuol metrisenäkin.
Ei ollut niin tehokas kun annettiin ymmärtää.Veturissa oli 220-240hp tapista.
Toimii melko tehokkaasti kuivalla rehulla ellei pala torveen kiinni.
Torvi varsinkin jatkettuna veemäinen avattava.Nahkat kesän jäljiltä vaihtui käteen :(
Ennätys oli kahdella kärrillä alta ajettuna juurikin sopivaa karhoa, 8ha/1.2h
Ajovauhti parhaillaan 10km/h,eikä kertaakaan tukkoon.
Ei ole ollut päivääkään ikävä kun jumbo tuli taloon,eikä valituksia rehusta ole tullut.
Parempata peräti ollut kuin ten-x jäljiltä :o
Itse ottaisin 1350jf. Huonoa vain näissä torvi.Jos jatkaa niin tinkii rassautumaan huonommilla lohkoilla
rikki ajan kanssa. Ei ihme et ajosilppureissa sylintereiden varassa paineakulla kevennettynä.
Saatikka sitten ne niska kivut reilun viikon session jälkeen :-\(vedin aina silppuria)
-
hyvä 1100, 1350 tai sitten vielä tehoisampi 1355 ovat todellisia tykkejä. 1355 voi päästä erään kaverin mukaan jopa 5ha/h tahtiin kun homma pelaa. Rinnalle ajo on ehdoton konsti lisätä tehoa kunhan saa käyttöön kalustoa tarpeeksi.
900 tai 1100 voisi olla sitä ikäluokkaa joka sopisi minulle. Olisikohan ihan kuollut ajatus suunnitella tuollaista etunostolaitteeseen? Mitä nuo kokonaisuutena painaa? Jonkin verran saa tietysti kevennettyä, jos tuon laittaa jonkun kärryn kanssa nippuun niin onnistuu tietysti silloinkin vieressä ajavan kärryn täyttö. :-\
älä harkitse 900:sta. 1100:aa saa euroopasta alle 3000€:llä, siinä on leveämpi hakkuri ja noukin eli tehoa ainakin 1/3 osa enemmän. 1050:lla ajoin viime kesänä jf:n perhosen jäljestä karhotettua 3*3m vt:n 208hv riitti 5-7km/h vauhtiin KOVALLA heinällä, noukkimen 2,1m leveys oli hommassa isoin ongelma.
-
Kotimaista videota http://kaupoi.pottupellossa.fi/galleria/displayimage.php?pos=-33
Silppurin edessä pitäis olla voimaa. Yhtään ei korjuuteho tippuisi vaikka perässä olisi ysisatanen :D
-
900 tai 1100 voisi olla sitä ikäluokkaa joka sopisi minulle. Olisikohan ihan kuollut ajatus suunnitella tuollaista etunostolaitteeseen? Mitä nuo kokonaisuutena painaa? Jonkin verran saa tietysti kevennettyä, jos tuon laittaa jonkun kärryn kanssa nippuun niin onnistuu tietysti silloinkin vieressä ajavan kärryn täyttö. :-\
Tuo vierelle ajo ei ainakan ysisatasella onnistu käytännössä. Kuormaan menee paljon enemmän kun pystyy rehusuikun puhaltamaan lähelle. Eli rehusuihku hajoaa liikaa vierelle ajettaessa -> kuormaan ei kiloja kerry.
-
Jallu Faarao valittaa ;) http://www.youtube.com/watch?v=dQtPWWib36A&feature=related
http://www.nettikone.com/caseih/9370/913179 suomest löytyisi veturikin ;D
Eikös tuo lietteenlevitys lyönyt leiville kun jossakin lehdessä kehus niin perkuleesti ???
-
Alavuden k-maataloudessa on kai tuo 1050 on mukamas vähän ajettu .
** Pohjanmaan reukales ???**
tota konetta kans silmäilin, kunto päällepäin karsee, vissiinkin
uitettu hapolla ja kunnolla :o, kones puhistamatta ja rasvaamatta
liikkeen pihalla, multa loppu kiinnostus justaan ko konetta kohtaan.
ei vanha, mutta reissussa rähjääntynyt ::), ja hinta sitäluokkaa,
ettei edes mieti uuden ja ton käytetyn välillä.
tuli sitten R välityksellä 955
-
Alavuden k-maataloudessa on kai tuo 1050 on mukamas vähän ajettu .
** Pohjanmaan reukales ???**
tota konetta kans silmäilin, kunto päällepäin karsee, vissiinkin
uitettu hapolla ja kunnolla :o, kones puhistamatta ja rasvaamatta
liikkeen pihalla, multa loppu kiinnostus justaan ko konetta kohtaan.
ei vanha, mutta reissussa rähjääntynyt ::), ja hinta sitäluokkaa,
ettei edes mieti uuden ja ton käytetyn välillä.
tuli sitten R välityksellä 955
Torala kehu siistiksi ,en itse käynyt katsomassa,tällästä se on ei kannata kauppiaaseen uskoa.ei. >:(
-
Ketjut on heikoin lenkki ja myös noukin kannattaa tarkistaa ja kunnostaa joka talvi.
-
Heinän määrähän sen ratkasee miten paljo saa tuntii ajettua, sehän on selvää. 1050 vois olettaa jotain 2-2,5 ha/h normi heinällä ja 2 isoon kärriin (silppurin perässä) 2 km säteeltä sisältäen kaiken muun sepitämisen :)
miten issoo kärriä uskaltaa perässä vetää? oon kuullu että ratkiavat jostakin kulmavaihteen seutuvilta? ??? ??? vanhemmat versiot?
-
tuttavan 900:sta taisi antautua koukku ensimmäisenä, perässä oli rapiat 40m3 junkkari j-18...
-
1050 mattoperäkarheelta JD 6630 ajoi parhaimmillaan parihehtaaria tunnissa eli n. 30 t/h. 1355 samalla veturilla menee keskimäärin tuo pari hehtaaria. Kärryt on n 30 mottisia. 1050 alko venyttämään ketjujaan kun siirryttiin mattoperään.
-
Mulla on 1050 perässä jf:n 36 mottinen kärry, on se ainakin vielä kestäny... ;)
-
1050 mattoperäkarheelta JD 6630 ajoi parhaimmillaan parihehtaaria tunnissa eli n. 30 t/h. 1355 samalla veturilla menee keskimäärin tuo pari hehtaaria. Kärryt on n 30 mottisia. 1050 alko venyttämään ketjujaan kun siirryttiin mattoperään.
Minkä merkkinen niittomurskain ja miten on mattoperä toiminu? paljoko voi pittää ajonopeutta maton kanssa? itellä kans mietinnässä matto jf 3,2 jatkeeks. on vaan sekkii hintava kampe.
-
Mulla on 1050 perässä jf:n 36 mottinen kärry, on se ainakin vielä kestäny... ;)
Varo jottei pultit katkee ;D
-
Minkä merkkinen niittomurskain ja miten on mattoperä toiminu? paljoko voi pittää ajonopeutta maton kanssa? itellä kans mietinnässä matto jf 3,2 jatkeeks. on vaan sekkii hintava kampe.
Taarup 4232 CT. Karhotinpelleistä ei meinaa aina löytyä sellaista säätöä, että tavara menisi matolle saakka. Nostosylinterin painekytkin ,joka ohjaa maton nostoa oikuttelee sillointällöin, matto nousee itsekseen ylös. Maton nopeutta joutui tuolle pienemmälle silppurille säätelemään aikalailla että karho pysyi riittävän kapeana vaihtelevassa kasvustossa. Karhon leveyttä on aika paha seurata kun se on kaukana ja suoraan takana. Mulla on peruutuskamera seuraamassa karhoa. Vauhdin määrää pellon tasaisuus ja voimantarve. Mulla on nykyisin toinen kone nokalla.
-
http://www.youtube.com/watch?v=LFyxis2C4dY ;D
missä kohtaa tuossa videossa ajettiin sitä 5-6 km/h vauhtia ???? noin pienellä karheella ja noin suurella veturilla ... hiljanen vauhti......paska mikä paska........
Tuossa paska löytyy kyllä ratin ja penkin välistä.
-
http://www.youtube.com/watch?v=F18JsUvGK04 Nätisti menee 8) Ei nyt ihan ylivoimaisesti kuitenkaa??
-
http://www.youtube.com/watch?v=8oVzeQkU1F0&feature=related
-
http://www.youtube.com/watch?v=8oVzeQkU1F0&feature=related
Maalaispoijalle Jonnu ja ...
http://www.youtube.com/watch?v=5zhvY4WFQRA&feature=related
-
http://www.youtube.com/watch?v=8oVzeQkU1F0&feature=related
Maalaispoijalle Jonnu ja ...
http://www.youtube.com/watch?v=5zhvY4WFQRA&feature=related
http://www.youtube.com/user/entrepriselapraille#p/u/2/FinClGG6sq0
-
Olli pojulle kehui
-
Paikallinen sakki ajoo aika useen 5ha/h FCT1350:llä. Mattoperällä 7m karhos.
Lasketaanpa..........hehtaari= 100x100m.....työleveys 7m ... 100m/7m = 14,285 ...eli 1429 m karhoa/hehtaari
1429m x 5ha = 7145 m ....siis hiukan yli 7km/h kaikenaikaa vauhtina.....kun se kärri vaihtuu siinä alla ....on jossainvaiheessa ajettava paljon kovempaa.....
Iliman muuta ajonopeus pitää olla ja on yli 10km/h jos olosuhteet sen sallii. Isoompi karhohan sitä toki helepottaas.