Agronet
Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: emo-heikki - 04.02.11 - klo:22:06
-
Se sitten hallitus teki esityksen, perustuslakiin tulee lisäys että Suomi on EU:n jäsen.
Ilmeisesti ajattelivat varmistaa persujen vaalivoiton ????
Soini kiittää ...
-
Se sitten hallitus teki esityksen, perustuslakiin tulee lisäys että Suomi on EU:n jäsen.
Ilmeisesti ajattelivat varmistaa persujen vaalivoiton ????
Soini kiittää ...
Ajatteleppa mitä voisi tapahtua jos tuota ei kirjattaisi.
-
Se sitten hallitus teki esityksen, perustuslakiin tulee lisäys että Suomi on EU:n jäsen.
Ilmeisesti ajattelivat varmistaa persujen vaalivoiton ????
Soini kiittää ...
Ajatteleppa mitä voisi tapahtua jos tuota ei kirjattaisi.
Eihän siinä muuta vaaraa ole kuin se, että ehkä persut ei voita seuraavia vaaleja ????
-
Se sitten hallitus teki esityksen, perustuslakiin tulee lisäys että Suomi on EU:n jäsen.
Ilmeisesti ajattelivat varmistaa persujen vaalivoiton ????
Soini kiittää ...
Ajatteleppa mitä voisi tapahtua jos tuota ei kirjattaisi.
Eihän siinä muuta vaaraa ole kuin se, että ehkä persut ei voita seuraavia vaaleja ????
Niinpä ,,ei muuta. EU ei vaadi meiltä perustuslain muutosta. Ongelma oli vaan kepulaasilla ;D ;D ;D ;D
-
On tuo kuitenkin hyvä mainita perustuslaissakin.
-
Se sitten hallitus teki esityksen, perustuslakiin tulee lisäys että Suomi on EU:n jäsen.
Ilmeisesti ajattelivat varmistaa persujen vaalivoiton ????
Soini kiittää ...
Ajatteleppa mitä voisi tapahtua jos tuota ei kirjattaisi.
Eihän siinä muuta vaaraa ole kuin se, että ehkä persut ei voita seuraavia vaaleja ????
On siinä se "vaara", että voisimme erota eusta perustuslakiin kajoamatta.
Perustuslain muuttamiseen on ainakin tähän asti tar***** 5/6 kiireellisyysenemmistö jos muutos tehdään yhden eduskunnan aikana tai 2/3 enemmistö kahdessa peräkkäisessä eduskunnassa.
Vireillä olevaan lakiehdotukseen on sorvattu myös jatkotoimenpiteet mahdollistava pykälä: tuo "toimivallan siirto Euroopan Unionille, kansainväliselle toimielimelle tai kansainväliselle järjestölle"
"95 §
Kansainvälisten velvoitteiden voimaansaattaminen
Valtiosopimuksen ja muun kansainvälisen velvoitteen lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset saatetaan voimaan lailla. Muilta osin kansainväliset velvoitteet saatetaan voimaan asetuksella.
Lakiehdotus kansainvälisen velvoitteen voimaansaattamisesta käsitellään tavallisen lain säätämisjärjestyksessä. Jos ehdotus kuitenkin koskee perustuslakia tai valtakunnan alueen muuttamista taikka Suomen täysivaltaisuuden kannalta merkittävää toimivallan siirtoa Euroopan unionille, kansainväliselle järjestölle tai kansainväliselle toimielimelle, eduskunnan on se hyväksyttävä sitä lepäämään jättämättä päätöksellä, jota on kannattanut vähintään kaksi kolmasosaa annetuista äänistä."
"Suomen täysivaltaisuuden kannalta merkittävää toimivallan siirtoon Euroopan unionille, kansainväliselle järjestölle tai kansainväliselle toimielimelle " tarvittaisiin siis vain 2/3 enemmistö yhdessä eduskunnassa.
Suomen täysivaltaisuuden kannalta merkittävää toimivaltaa voitaisiin siis jatkossa siirrellä entistä helpommin esim Venäjän federaatiolle tahi Börjen perä-kerholle.
Tätä velvoitteiden irtisanomispykälää voi myös pohtia:
94 §
Kansainvälisten velvoitteiden ja niiden irtisanomisen hyväksyminen
Kansainvälisen velvoitteen tai sen irtisanomisen hyväksymisestä päätetään äänten enemmistöllä. Jos ehdotus velvoitteen hyväksymisestä koskee perustuslakia tai valtakunnan alueen muuttamista taikka Suomen täysivaltaisuuden kannalta merkittävää toimivallan siirtoa Euroopan unionille, kansainväliselle järjestölle tai kansainväliselle toimielimelle, se on kuitenkin hyväksyttävä päätöksellä, jota on kannattanut vähintään kaksi kolmasosaa annetuista äänistä.
Kansainvälisten velvotteiden irtisanomiseen tarvitaan äänten enemmistö tai 2/3 äänten enmmistö, mutta toisin kuin em pykälässä 95§ tässä ei mainita kenen äänistä on kyse.
..ilmeisesti kyse on valtioneuvoston äänistä
-
Tästä blogista ja sen lainauksista käy ilmi, että "homman pihvi" on presidentin valtaoikeuksien kaventaminen oikeastaan poistaminen ulkopoliittisissa asioissa.
Syy linee Nato-kielteinen presidentti.
http://jugement.puheenvuoro.uusisuomi.fi/28390-operetin-juoni-taxellin-komitea-avain-nato-jasenyyteen
-
Tästä blogista ja sen lainauksista käy ilmi, että "homman pihvi" on presidentin valtaoikeuksien kaventaminen oikeastaan poistaminen ulkopoliittisissa asioissa.
Syy linee Nato-kielteinen presidentti.
http://jugement.puheenvuoro.uusisuomi.fi/28390-operetin-juoni-taxellin-komitea-avain-nato-jasenyyteen
Presidentti on kuten on kansakin, nato kielteinen.
-
'
Myös Halonen on tämän takana:
”Suomalaisten yhteinen salaliitto: Edessä on EU:n yhteinen puolustus”
Kouvolan Sanomat 14.11.1999, Teija Tiilikaisen haastattelu, sivu 26:
”Suomalaisten yhteinen salaliitto: Edessä on EU:n yhteinen puolustus”
”Ensin ajattelin, että onko kyse poliitikkojen haluttomuudesta tuoda
tätä asiaa esiin. Meillä on kuitenkin aika paljon EU-kriittisyyttä ja puolustus
on herkkä asia. Mutta olen alkanut miettiä, että meillä ihmiset saattavat
laajemminkin ajatella niin, että tästä asiasta ei paljon tarvitse puhua.”
”Kansallisvaltioiden aika on ohi ja nyt rakennetaan
säätelyjärjestelmää globalisoituvaa maailmaa ja taloutta varten.”
--
Mikä on yhteisö kirjoitettu EU:n perustuslakiin (Lissabonin sopimus) EU:n puolustustoimijaksi?
-
Lukekaa lisää dokumentteja täältä:
http://keskustelu.promerit.net/index.php/topic,864.0.html
-
YYA-sopimus on edelleen voimassa, ks. dokumentteja osoitteesta.
http://keskustelu.promerit.net/index.php/topic,1280.0.html
-
Tätä velvoitteiden irtisanomispykälää voi myös pohtia:
94 §
Kansainvälisten velvoitteiden ja niiden irtisanomisen hyväksyminen
Kansainvälisen velvoitteen tai sen irtisanomisen hyväksymisestä päätetään äänten enemmistöllä. Jos ehdotus velvoitteen hyväksymisestä koskee perustuslakia tai valtakunnan alueen muuttamista taikka Suomen täysivaltaisuuden kannalta merkittävää toimivallan siirtoa Euroopan unionille, kansainväliselle järjestölle tai kansainväliselle toimielimelle, se on kuitenkin hyväksyttävä päätöksellä, jota on kannattanut vähintään kaksi kolmasosaa annetuista äänistä.
Kansainvälisten velvotteiden irtisanomiseen tarvitaan äänten enemmistö tai 2/3 äänten enmmistö, mutta toisin kuin em pykälässä 95§ tässä ei mainita kenen äänistä on kyse.
..ilmeisesti kyse on valtioneuvoston äänistä
Kappas Zetor on tiedon lähteillä!
Perustuslain muutosesitys jää lepäämään yli vaalien.
Eduskunta päättää perustuslain lopullisesta voimaansaattamisesta.
Alkuperäisen Ståhlbergiiläisen perustuslain mukaan lepäämässä oleva laki otetaan kansan päätettäväksi eli kansa tenttaa perustuslain muutoesityksestä eduskuntavaaliehdokkaat ja äänestää sen perusteella.
Mutta tämäkin on nyt sitä eurooppalaista demokratiaa eli perustuslain muutosesitys ei saa nousta keskusteluun!
-
Mutta tämäkin on nyt sitä eurooppalaista demokratiaa eli perustuslain muutosesitys ei saa nousta keskusteluun!
Y
-
Kansojen vankila.
-
Eiköhän Timo Soini torppaa koko typerän lakikehitelmän ...
Senverran pitää aina olla pelivaraa, että voidaan irtautua jos tilanne sitä vaatii ????
Ilman mitään perustuslain säätämisjärjestystä, ihan vaan ilmotusluontosena asiana ...
-
Koiviston muistelmakirjasta HISTORIAN TEKIJÄT löytyy mielenkiintoiset kohdat perustuslain muuttamisesta EY:tä varten.
Tulen käyttämään hyväkseni.
-
Eiköhän Timo Soini torppaa koko typerän lakikehitelmän ...
Senverran pitää aina olla pelivaraa, että voidaan irtautua jos tilanne sitä vaatii ????
Ilman mitään perustuslain säätämisjärjestystä, ihan vaan ilmotusluontosena asiana ...
Eduskunta joutuu historiaa kirjoitettaessa naurun alaiseksi.
Sen toiminnan premissit ovat totaalisen väärät koska ne perustuvat Mauno Koiviston määräyksellä tehtyyn petokseen.
Vaikka EU kirjoitettaisiin Suomen perustuslakiin, Suomi voi yksipuolisesti ilmoittaa, että Suomi ei ole EU:n jäsen.
Petoksella tehdyt sopimukset ovat purettavissa.
Tässä tapauksessa ei pettäjä ole EU, vaan Juudas löytyy omasta maasta - kavaltajapresidentti Mauno Koivisto.
-
Se sitten hallitus teki esityksen, perustuslakiin tulee lisäys että Suomi on EU:n jäsen.
Ilmeisesti ajattelivat varmistaa persujen vaalivoiton ????
Soini kiittää ...
Sehän on kopiosoinille kynnyskysymys, vai nieleekö sanansa tässäkin? ;D Jätkähän on täys pelle, sihteeri kirjoittaa soinin sloganitkin.
-
Olen 2000-luvun alussa kahdesti tavannut Soinin. Palaverit kestivät tunteja.
Viimeisistä Soinin lausunnoista päätellen tuntuu, että ydinasia on unohtunut.
-
Kalevi Sorsa: Muistikuvia, mielikuvia, Otava 1994
Sivu 114-115:
Ilmeisin kantava linja Koiviston toiminnassa on mielestäni ollut Suomen hallitusmuodon parlamentarisoiminen. Tavoitteeseen tultiin kahta kautta: presidentin toimin ja parlamentin. Siihen suuntaan kävivät kaikki Koiviston toimet; siihen suuntaan myös kaikki hänen toimettomuutensa silloinkin kun yksi ja toinen olisi jo vaatinut presidenttiä liikkeelle. Tätä presidentin linjaa on vastannut ja tukenut eduskunnassa kohta Kekkosesta päästyä syntynyt harrastus saada kaikki valta eduskunnalle.
Toinen selkeä toimintalinja Koivistolla on ollut Suomen ulkopoliittisen aseman normalisointi ja vakauttaminen. Tässä hän on ajoittain ryhtynyt niin rohkeisiin ja radikaaleihin toimiin, että ne tuskin olisivat olleet mahdollisia, jos eduskunta ristiriitaisine puolueintresseineen olisi ollut koko ajan olkapään takaa syynäämässä. Nyt voi jo todeta Koiviston saavuttaneen historiallisen menestyksen juuri tässä pyrkimyksessään. Se saattoi onnistua vain, koska hänellä ei ollut tarvetta
esiintyä sankarina kotimaisen yleisön edessä samalla saattaen ulkomaiset osapuolet hankalaan asemaan — kuten moni pää- ja ulkoministeri hallitusvetoisen ulkopolitiikan maissa tulee usein tehneeksi.
Sivu 116:
Parhaita kertomaan Koiviston luonteesta ovat kuitenkin ne kannanotot, joista hän tietää saavansa vihat päälleen, mutta esittää ne silti. Tällöin ajattelen hänen kritiikkiään talousrikosten käsittelyä, kirkollista hurskastelua, oikeuslaitosta, lehdistöä kohtaan — ylipäätään yhteiskuntamme tabujen horjuttamista.
Kaukopartiomiehenä minä häntä ennen kaikkea pidän: hän tähtää kauas, ei paljon hiisku tavoitteistaan, iskee rajusti, häipyy ja peittää jälkensä.
-
Tässä eduskunnan vallan siirtäminen EY:lle 1993 vedoten ETA-jäsenyyteen...
Melkoinen vallan parlamentarisoija tämä kavaltajapresidentti Mauno Koivisto.
Vaikka seuraava lakiteksti on puisevaa, kannattaa lukea:
Suomen laki II, 1994, Valtiopäiväjärjestyksestä:
4 a luku. Euroopan talousaluetta koskevien yhdentymisasioiden ennakkokäsittely (10.12.1993/1117)
54 a §. (10.12.1993/1117)
Valtioneuvoston on viipymättä kirjelmällään lähetettävä puhemiehelle tietoonsa tullut ehdotus sellaiseksi säädökseksi, josta päätetään Euroopan talousalueen sekakomiteassa tai EFTA -valtioiden pysyvässä komiteassa ja joka Suomessa olisi saatettava voimaan lailla tai joka muutoin vaatisi eduskunnan hyväksymistä. Tällainen asia (yhdentymisasia) otetaan ennakkokäsittelyyn siten kuin tässä luvussa ja eduskunnan työjärjestyksessä säädetään.
54 b §. (10.12.1993/1117)
Eduskunta ei tee päätöstä yhdentymisasian ennakkokäsittelyssä. Puhemiesneuvosto voi kuitenkin päättää yhdentymisasian ottamisesta keskusteltavaksi täysistunnossa.
54 c § (10.12.1993/1117)
Puhemies toimittaa yhdentymisasiassa valtioneuvostolta saamansa kirjelmän säädösehdotuksineen ennakollisesti käsiteltäväksi suuressa valiokunnassa ja yleensä yhdessä tai useammassa suurelle valiokunnalle lausunnon antavassa erikoisvaliokunnassa. Ennakkokäsittely voi jatkua, kunnes asianomainen kansainvälinen toimielin on päättänyt ennakkokäsittelyn kohteena olevan asian.
Valtioneuvoston on annettava ennakkokäsittelyyn osallistuville valiokunnille tiedot asian käsittelyvaiheista kansainvälisissä toimielimissä sekä ilmoitettava suurelle valiokunnalle hallituksen kanta yhdentymisasiassa.
Suuri valiokunta voi tarvittaessa antaa yhdentymisasiassa lausunnon valtioneuvostolle.
Ennakkokäsittelyyn osallistuvien valiokuntien jäsenten on noudatettava sitä vaiteliaisuutta, jota valiokunta valtioneuvostoa kuultuaan katsoo yhdentymisasian laadun vaativan.”
Mutta...
Mitä eduskunnassa tapahtuikaan 18.3.1992?
Nimittäin 5.3.1992 hallitus antoi eduskunnalle tiedonannon "EY-jäsenyyshakemuksesta", josta presidentti teki lopullisen päätöksen 18.3.1992.
Tiedonannon kansilehdellä ei puhuttu jäsenyyshakemuksesta vaan EY-jäsenyydestä:
“Valtioneuvoston tiedonanto Eduskunnalle Euroopan yhteisön jäsenyydestä.“
Tiedonannon sisällössä ilmenee ns. ennakkoehdot:
“EY-jäsenyys edellyttää Suomelta yhteisön voimassaolevan säännöstön ja menettelytapojen, poliittisen yhteistyön saavutetun tason sekä yhteisön peruskirjoissa mainittujen tavoitteiden hyväksymistä.“
Suomen eduskunta hyväksyi 18.3.1992 yksinkertaisella enemmistöllä eli hallituksen luottamuslauseäänestyksellä Suomen EY-jäsenyyden velvoitteineen.
Muistaakos joku kirjoituksiani lukenut, miksi 32 kansanedustajaa äänesti tuolloin tyhjää?
-
Olen 2000-luvun alussa kahdesti tavannut Soinin. Palaverit kestivät tunteja.
Viimeisistä Soinin lausunnoista päätellen tuntuu, että ydinasia on unohtunut.
Kyllä nää gallup tulokset on Soinin hyydyttäneet täysin. Jussi Halla-ahossa on vielä virtaa ;D
http://www.halla-aho.com/vaalit2011/index.html
http://www.facebook.com/pages/Jussi-Halla-aho-eduskuntaan-2011/342639514310
-
Tässä eduskunnan vallan siirtäminen EY:lle 1993 vedoten ETA-jäsenyyteen...
Melkoinen vallan parlamentarisoija tämä kavaltajapresidentti Mauno Koivisto.
Vaikka seuraava lakiteksti on puisevaa, kannattaa lukea:
Suomen laki II, 1994, Valtiopäiväjärjestyksestä:
4 a luku. Euroopan talousaluetta koskevien yhdentymisasioiden ennakkokäsittely (10.12.1993/1117)
54 a §. (10.12.1993/1117)
Valtioneuvoston on viipymättä kirjelmällään lähetettävä puhemiehelle tietoonsa tullut ehdotus sellaiseksi säädökseksi, josta päätetään Euroopan talousalueen sekakomiteassa tai EFTA -valtioiden pysyvässä komiteassa ja joka Suomessa olisi saatettava voimaan lailla tai joka muutoin vaatisi eduskunnan hyväksymistä. Tällainen asia (yhdentymisasia) otetaan ennakkokäsittelyyn siten kuin tässä luvussa ja eduskunnan työjärjestyksessä säädetään.
54 b §. (10.12.1993/1117)
Eduskunta ei tee päätöstä yhdentymisasian ennakkokäsittelyssä. Puhemiesneuvosto voi kuitenkin päättää yhdentymisasian ottamisesta keskusteltavaksi täysistunnossa.
54 c § (10.12.1993/1117)
Puhemies toimittaa yhdentymisasiassa valtioneuvostolta saamansa kirjelmän säädösehdotuksineen ennakollisesti käsiteltäväksi suuressa valiokunnassa ja yleensä yhdessä tai useammassa suurelle valiokunnalle lausunnon antavassa erikoisvaliokunnassa. Ennakkokäsittely voi jatkua, kunnes asianomainen kansainvälinen toimielin on päättänyt ennakkokäsittelyn kohteena olevan asian.
Valtioneuvoston on annettava ennakkokäsittelyyn osallistuville valiokunnille tiedot asian käsittelyvaiheista kansainvälisissä toimielimissä sekä ilmoitettava suurelle valiokunnalle hallituksen kanta yhdentymisasiassa.
Suuri valiokunta voi tarvittaessa antaa yhdentymisasiassa lausunnon valtioneuvostolle.
Ennakkokäsittelyyn osallistuvien valiokuntien jäsenten on noudatettava sitä vaiteliaisuutta, jota valiokunta valtioneuvostoa kuultuaan katsoo yhdentymisasian laadun vaativan.”
Mutta...
Mitä eduskunnassa tapahtuikaan 18.3.1992?
Nimittäin 5.3.1992 hallitus antoi eduskunnalle tiedonannon "EY-jäsenyyshakemuksesta", josta presidentti teki lopullisen päätöksen 18.3.1992.
Tiedonannon kansilehdellä ei puhuttu jäsenyyshakemuksesta vaan EY-jäsenyydestä:
“Valtioneuvoston tiedonanto Eduskunnalle Euroopan yhteisön jäsenyydestä.“
Suomen perustuslaki 2000:een on jo kirjattu EU
Ne jotka perustuslakikeskustelussa höpisevät, että EU pitäisi kirjoittaa Suomen perustuslakiin, eivät ole lukenee Perustuslaki 2000:tta!
Perustuslaki 2000
Ensimmäisessä pykälässä todetaan:
"Suomi on täysivaltainen tasavalta."
"Suomi osallistuu kansainväliseen yhteistyöhön rauhan ja ihmisoikeuksien turvaamiseksi sekä yhteiskunnan kehittämiseksi."
Tekstin kohta "kansainväliseen yhteistyöhön" liittyy seuraavaan lukuun.
8. Luku - Kansainväliset suhteet
Pykälissä 93-97 on EU, ja sille on annettu myös oikeudellinen asema!
Pykälä 96:sta poimintana:
"Eduskunta käsittelee ehdotukset sellaisiksi säädöksiksi, sopimuksiksi tai muiksi toimiksi, joista päätetään Euroopan unionissa ja jotka muutoin perustuslain mukaan kuuluisivat eduskunnan toimivaltaan."
"Puhemiesneuvosto voi päättää tällaisen asian ottamisesta keskusteltavaksi myös täysi-istunnossa, jolloin eduskunta ei kuitenkaan tee päätöstä asiasta."
Huom!
96 pykälän tekstit olivat olemassa omassa muodossaan jo loppuvuonna 1993. Ks lainaus edeltä.
EU:n tilalla oli ETA eli Euroopan talousalue.
-
Melkoinen vallan parlamentarisoija tämä kavaltajapresidentti Mauno Koivisto.
Toi olis jo liki kunnianloukkaus... ellei sen tekijä olis syyntakeeton.
-
Kokoomuksen puheenjohtajaksi soluttautunut demaridesantti Pertti Salolainen, Nykypäivä 1.11.1991, sivu 4:
VALTIOSÄÄNTÖ
”Salolaisen mukaan Suomen valtiosääntö on museotavaraa. Suomi on Euroopan valtiosääntömuseo, Salolainen laukoi. Hän painotti, että Suomessa on saatettava eurokuntoon talouden ohella myös parlamentarismi, valtiojärjestelmä ja työmarkkinajärjestelmä.”
-
Melkoinen vallan parlamentarisoija tämä kavaltajapresidentti Mauno Koivisto.
Toi olis jo liki kunnianloukkaus... ellei sen tekijä olis syyntakeeton.
lue edeltä Sorsan tekstit Koivistosta.
Mitä muuta Sorsa kirjoituksista voi ajatella kuin että Koivisto oli Suomen kavaltaja.
Kas kun Terijoen hallitus ei osannut samalla tavalla pettäen liittää Suomea Neuvostoliittoon!
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=23848.msg386674#msg386674
-
Soinia täällä haukutte, mutta kepu ja kokoomus vie Suomea hyvällä vauhdilla perikatoon ja turmioon, hei repikää sotilapassit älkääkä päästäkö poikianne ja tyttäriänne armeijaan, tämä maa on myyty kansainvälisille rosvokapitalisteille, tämä maa ei ole enää puolustamisen arvoinen.
Minä en ole enää vähääkään isänmaallinen, koska isänmaata ei enää ole, on vain maapläntti pohjois-euroopassa, Ruotsin ja Venäjän välissä oleva maapläntti joka on roistojen hallinnassa.
-
Melkoinen vallan parlamentarisoija tämä kavaltajapresidentti Mauno Koivisto.
Toi olis jo liki kunnianloukkaus... ellei sen tekijä olis syyntakeeton.
mihinpäin menet poraamaan, enkä tarkoita reikähommeleita ???