Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: nautafarmari - 04.02.11 - klo:16:37
-
Millaisia linkoja käytössä, työleveys? Millaisia kokemuksia noista Y-maatalouden kauppaamista tr lingoista? Entä Tempo merkkiset?
-
Kunto, leveyttä reilu kolme metriä 8)
-
Täällä on TR240 vm -90. Terät vaihdettu muutaman kerran. Syöttökierukan laakerit uusittu, lähti kierukka ajossa irti kun laakeri halkesi, onneksi tyhjäkäynnillä. Nivelakseli kierretty kerran jenkalle. Märkälumi menee ja ei mene. Joskus ei mene sisälle eikä tule ulos, pääosin ei kannata edes yrittää. Saa myös pakkaslumella tukkoon, nimimerkillä, aina lapio mukaan jos poistut pihapiiristä. ;D Muuten ihan hyvä linko!
-
näppä 2550 ja nyt ei ajeta ollenkaan, sattu halvaus ja lähtee kohta takas pajalle seppään! toivottavasti tulee vielä kalua kun ei ilman linkoa pärjää nykyään näillä lumilla . vain muuten hyvää sanottavaa ko. värkistä mutta viimeinen käytettynä ostettu! >:( tuntuu mänevän niin nouskat kuin pakkassetkin läpi ja heittää pitkälle! onneks tuli hankittua tuo etualueaura trimaan!
mutta onko joku nähny/kokeillu noita agri-kymin linkoja? aika halpaa rautaa? tuleekohan näivelakselikin mukana ja jos ei nin mikä olis sopiva?
-
btw, millä akseleilla oikein pyöritätte linkoja? ite oikein ihmettelen miten toi komer muuttaa metallin muotoa kun käyttöä on vasta takana tämä talvi ja noin "muutama" tunti! vanhassa lepässä valtteri kesti ennen kytkimen rosahtamista 6 vuotta!
-
Huki ja 6-luokan jäykkä akseli. 10v menny ilman ongelmia.
-
btw, millä akseleilla oikein pyöritätte linkoja? ite oikein ihmettelen miten toi komer muuttaa metallin muotoa kun käyttöä on vasta takana tämä talvi ja noin "muutama" tunti! vanhassa lepässä valtteri kesti ennen kytkimen rosahtamista 6 vuotta!
Linkoon "talon ison akseli". Tai vaihtoehtoisesti halvin.
-
Alkutalvelle ja pienille sateille n.20 vuotias Leppä +Bondioli-6. Tässä lingossa vielä koko puhallustorvi niia, sohjot saa jysäytettyä irti tarvittaessa.
Normihommiin Esko 3292 +Bondioli-7 , eka akseli missä rasvanipat on fiksusti.
Umpihankeen myös peruuttaen ajettava Kunto +Bondioli-5.
Kaikissa akselissa levykytkin ,kauden alussa löysään säädöt ja pyöritän ruosteet pois halko heittosiivikon välissä. Aikoinaan en tehnyt niin ja eka kivi lingon sisällä teetti pari päivää pajatöitä, niistä töistä ei kukaan maksa.
-
Hukissa on puolenkymmentä vuotta vanha comerin levyakseli. Tuntuu lingon rakenne ja alennusvaihde helpottavan akselin elämää ratkaisevasti.
Aiemmin ei voinut kuvitella 252 Eskon ja 6300 valmetin kanssa että olis vedellyt lingontäysiä suvilunta ja sitte suorilta laittanut puhalluksen päälle. Oli niin julmettu rasitus että meinas traktori kyykähtää ennenkuin sai voa akselin pyörähtämään. Sääliksi kävi silloin voimanoton pakkaa.
Hukissa kävi tässä aika iso kivi sisässä, alkoi luistamaan siirtolapojen kiinnityksestä akseliin. Liekö levykytkin jumissa ?
-
Miten tuo tr 220, kannattaako noin kapeaa harkitakaan?
-
Hukissa on puolenkymmentä vuotta vanha comerin levyakseli. Tuntuu lingon rakenne ja alennusvaihde helpottavan akselin elämää ratkaisevasti.
Aiemmin ei voinut kuvitella 252 Eskon ja 6300 valmetin kanssa että olis vedellyt lingontäysiä suvilunta ja sitte suorilta laittanut puhalluksen päälle. Oli niin julmettu rasitus että meinas traktori kyykähtää ennenkuin sai voa akselin pyörähtämään. Sääliksi kävi silloin voimanoton pakkaa.
Hukissa kävi tässä aika iso kivi sisässä, alkoi luistamaan siirtolapojen kiinnityksestä akseliin. Liekö levykytkin jumissa ?
Ei välttämättä, minä onnistuin tänään imuroimaan Hukin sisälle lekaharkon joka hauskasti kiilautui kattoa vasten, eikä nivelakselin murtopultti lauennut vaan samasta kohtaa antoi peräksi kuin sinulla.
Onko muilla Hukilaisilla ollut sellaista vaivaa, että linko pakkaa heittosiivikon takaa itsensä täyteen lunta perän suojapelliä vasten, niin pahasti että pellit täytyy välillä irroittaa ja hakata jäät irti. Tehnyt tämän jo useampaan kertaan tänä talvena, muina talvina ei kyseistä ilmiötä ole ollut.
-
mulla kans tehny huki tänä talvena tota samaa että jäätä kertyy sinne takapellin ja heittosiivikon väliin?
-
Runnissa on heittosiivikon umpinaisessa takaseinässä pieni keppiraudan pätkä hitsattuna noin säteen suuntaisesti. Se kai pitää lumen poissa takaseinän ja kiinteiden rakenteiden välistä.
-
Täällä tr240 uusilla sisuksilla. Nykyään heittosiiviikko on 4 lapainen ku aiemmin 6. Samaten sai valita ottiko kierukan loppupäähän heilurilavat vai kokomatkan normi kerukkaa. Voimaa tuntuu suoravetoset ottavan kun on tottunut alennusvaihteella olevaan.Vähän helpottaa kun vasemmalle puhalluttaa. Tuo tr ainakin meillä pitää semmosta turinaa kovassa puhalluksessa kun kelasilppuri konsanaan. ;D
Kotopaikalla on (oiskohan Huki??) kunnan entinen alennusvaihteellinen 2-lapainen 270cm leveä.. ihan pikkukierroksilla lumilentää kuin lapioimalla.. :)
Hukiin vaihdan kun vaan talous sallii ja on sopiva tarjolla. Tai sitten joku aura keulaan millä tiet työntää..
-
Pari vuotta ajossa ollut TR-250 ja ihan OK peruslinko.
Esko, Alatalkkari ja Tempo olivat mielestäni vähän heppoisemmin tehtyjä ja lisäksi Esko ja Alatalkkari olivat kalliimpia.
Leppä ei kiinnostanu yks torvisuuden takia ja Näpällä oli silloin pitkä toimitusaika.
Jos nyt olisi linkoa ostamassa saattaisi tuo Leppäkin olla ihan Ok vaihtoehto, aika vähän tuota toisenpuolen puhallusta kuitenkin tarvitsee, purkuaukossa vaan reilusti alaa että mahtuu kivet ja kepit pihalle.
Sitten jos enempi ajamista ehdottomasti joku alennusvaihteellinen malli.
-
Eikös yksitorvinen ota enemmän voimaa. Kaksitorvisesta saa puhaltamaan esim. tietä lingotessa molemmille puolille, luulisi olevan kevyempää kun on paljon lunta. Yksitorvisista ei ole kokemusta, näin vaan kuvittelen. Olenko väärässä? ???
-
Naapurin vanhalta isännältä on "ikuisessa lainassa" Kunto suurteholinko. Kun on pari kilometriä tiehoitokunnan tietä lingottavana niin isäntä tarjosi mulle käyttöön tuota linkoa sillä kauppaa että pitää puhtaana myös hänenkin kujan kun ei itse enää oikein jaksa urakoida. Akselina on iso kiinteä eikä ainakaan vielä (8v käytön jälkeen) ole ongelmia ollut.
Tosin mitään lunta kovempaa ei koskaan ole ollut tarve lingota. ::)
Kuitenkin tekisi mieli V-linkoa jossa olisi vaihdettavat terät että saisi kunnolla jäljen puhtaaksi. Kuntolinko ottaa reunoiltaan n. puolentoista metrin pituudelta tiehen eli kun on hiukankin terät kuluneet niin tahtoo jättää lunta jälkeensä.
Ison lingon vaikein keli osuu tyvenellä sataneeseen pakkaslumeen, se on niin kevyttä ettei tahdo nousta heittosiivikkoon. Siispä mitä painavampaa lumi on sen paremmin ja kauemmas lentää.
-
Täällä käytössä näppä 2550 ja ei ole huonoa sanottavaa. Tähän asti menny lumi ku lumi läpi kunhan saa linkon pyörimään. ottaa aika paljo voimaa kun ensin vetelee linkon täyteen ja sit laittaa pyörimään. Alkaa vaan taloyhtiöissä olla niin korkeat penkat että ei meinaa lentää enää lumi penkan päälle.
Pitää varmaan käydä agrista kysymässä saisko tälle talvella vielä alatalkkarin ATS-250 linkoa.
-
Alanalakkari alennusvaihteella. Akseli mikäliemukanatullu ja murtopultilla, vitukkoon ne levykytkimet. Hyvä ja luja linko. On senverran puutteita, että jalasten säätö sais olla portaaton, uuvemmissa lienee jo?
-
Meillä tr-250 on kestänyt oikein hyvin terien kiinnityksiä lukuun ottamatta, vähän hepponen systeemi
siinä pujotetaan pultin kanta hahloon joka repeää kun terä tarttuu kiinni johonkin.
-
mulla kans tehny huki tänä talvena tota samaa että jäätä kertyy sinne takapellin ja heittosiivikon väliin?
Takapellit heittää nurkkaan... ::)
-
Ei saa enää tälle talvelle alatalkkaria :'( Kaikki menny
-
Tr 270 4300€
Tulis ens juhannuksena ;D
-
Eskon saa vielä tälle keväälle, jos haluaa rahoista eroon ja kirota murtopultien vaihtamista. Vara osissakin varmistetaan ettei lingon omistaja pääse rikastumaan. syöttö Kierukka maksaa 1000€, terät n.400€ 2 kpl, heitto siivikkoa en uskaltanut kysyäkkään.
-
Eskon saa vielä tälle keväälle, jos haluaa rahoista eroon ja kirota murtopultien vaihtamista. Vara osissakin varmistetaan ettei lingon omistaja pääse rikastumaan. syöttö Kierukka maksaa 1000€, terät n.400€ 2 kpl, heitto siivikkoa en uskaltanut kysyäkkään.
Jos sitä tinakasaa voi lingoksi sanoa ;) Vääntyy jo nähdessään kanttarin reunan
-
Naapurin vanhalta isännältä on "ikuisessa lainassa" Kunto suurteholinko. Kun on pari kilometriä tiehoitokunnan tietä lingottavana niin isäntä tarjosi mulle käyttöön tuota linkoa sillä kauppaa että pitää puhtaana myös hänenkin kujan kun ei itse enää oikein jaksa urakoida. Akselina on iso kiinteä eikä ainakaan vielä (8v käytön jälkeen) ole ongelmia ollut.
Tosin mitään lunta kovempaa ei koskaan ole ollut tarve lingota. ::)
Kuitenkin tekisi mieli V-linkoa jossa olisi vaihdettavat terät että saisi kunnolla jäljen puhtaaksi. Kuntolinko ottaa reunoiltaan n. puolentoista metrin pituudelta tiehen eli kun on hiukankin terät kuluneet niin tahtoo jättää lunta jälkeensä.
Ison lingon vaikein keli osuu tyvenellä sataneeseen pakkaslumeen, se on niin kevyttä ettei tahdo nousta heittosiivikkoon. Siispä mitä painavampaa lumi on sen paremmin ja kauemmas lentää.
Jostain rauniolta kun kunto lingon löytäisi. ;D Oikein piukassa paikassa takaperin voisi pökkiä, kun ei tahdo pikkutraktorit mennä tämmösissä kinoksissa enää etuperin. Ainoaksi lingoksi siitä ei tosiaan ole.
-
Kiinostaa kans toi tr-270 linko, mutta saiskohan tilattua 250-260 leveenä. 270 on liian levee, kun nykynen esko mahtuu hikisesti ja se on jotain 250-255.
-
Meillä tr-250 on kestänyt oikein hyvin terien kiinnityksiä lukuun ottamatta, vähän hepponen systeemi
siinä pujotetaan pultin kanta hahloon joka repeää kun terä tarttuu kiinni johonkin.
Meilläkin on todettu tuo terän kiinnitys systeemi huonoksi jo aikaa sitten ja heitettiin romukoppaan. Ei ne Hankkijalta tulleet terätkään mitään ihmeellistä rautaa ollut. Kulu heti loppuun, kun vähän alkutalvesta murske krapisi. :D Paikallinen pajamies laittoi kunnon tiekarhun terää pulttikiinnityksellä.
-
Jos ei halua olla vaihtamassa teriä jatkuvasti niin kannattaa laittaa kovametalliterät.
Lingon alkuperäiset terät loppu ensimmäisenä talvena,nyt kolmas talvi menossa
hammastetulla kovametalliterällä eikä tietoakaan että tarttes vaihtaa. :D
-
Terät tosiaan kuluvat, itselläni Ala-talkkari 260:n ja talvessa menee yksi kantti. Kun vaihtaa puolelta toiselle, niin periaatteessa voi kääntää neljä kertaa. Terät nimittäin kuluvat eniten etureunoistaan.
Joku on viritellyt linkoihinsa verkkoteriä, ne ehkä kestävät kauemmin. Miten on Hardox, onko kellään kokemuksia niiden kestosta?
Tämä on kyllä lumilinkomyyjän toivetalvi. Kun on kapea kylätie ja kahden ison ojan välissä, niin aika toivotonta alkaa olla hoito lumiauroin tai perälevyllä. Kun sopiva pyry tulee, niin tuo korkein vallein varustettu kaukalo on lunta täynnä.
-
Jos ei halua olla vaihtamassa teriä jatkuvasti niin kannattaa laittaa kovametalliterät.
Lingon alkuperäiset terät loppu ensimmäisenä talvena,nyt kolmas talvi menossa
hammastetulla kovametalliterällä eikä tietoakaan että tarttes vaihtaa. :D
Kivet ja kaivonkannet vaan myrkkyä.palat irtoaa
-
Tuohon teräjuttuun... Mä ainaki vaihtelin heti uutena verkkoterät 312 Eskoon ja hienon jäljen se teki :)
-
Ei saa enää tälle talvelle alatalkkaria :'( Kaikki menny
lapuan agrimarketis näkyi ko, linkoja nätisti rivis myynnnis ;)
-
Ei saa enää tälle talvelle alatalkkaria :'( Kaikki menny
lapuan agrimarketis näkyi ko, linkoja nätisti rivis myynnnis ;)
Just soitin ja ei oo oli vastaus!
-
Ei saa enää tälle talvelle alatalkkaria :'( Kaikki menny
lapuan agrimarketis näkyi ko, linkoja nätisti rivis myynnnis ;)
Just soitin ja ei oo oli vastaus!
Mullolis vähäkäytetty,heti vapaa at 260
-
Kyllä se pitäs Kunto saada, tai joku muu vastaava, kahteen suuntaan ajettava. ;D Ei enää etuperin mene. Takaperin kuokkimalla joutua aukasemaan umpihankeen tien, joka kylläkin kahdesti jo tänä talvena lingottu, mutta eipä tuo missään näkyny.
-
Kyllä se pitäs Kunto saada, tai joku muu vastaava, kahteen suuntaan ajettava. ;D Ei enää etuperin mene. Takaperin kuokkimalla joutua aukasemaan umpihankeen tien, joka kylläkin kahdesti jo tänä talvena lingottu, mutta eipä tuo missään näkyny.
jännää vaan peruttaes lingota koska putuaa ojaan??? ;D
-
Kyllä se pitäs Kunto saada, tai joku muu vastaava, kahteen suuntaan ajettava. ;D Ei enää etuperin mene. Takaperin kuokkimalla joutua aukasemaan umpihankeen tien, joka kylläkin kahdesti jo tänä talvena lingottu, mutta eipä tuo missään näkyny.
Takavetoisellako koitat, vai kuin paljon sielä sitten lunta on?
-
etuaksilan päälle ku on lunta niin kummasti hirastaa "sokeri" lumipeite
-
Ei saa enää tälle talvelle alatalkkaria :'( Kaikki menny
lapuan agrimarketis näkyi ko, linkoja nätisti rivis myynnnis ;)
Just soitin ja ei oo oli vastaus!
Mullolis vähäkäytetty,heti vapaa at 260
Ostasin heti jos olis ATS 250 ;D
-
Kyllä se pitäs Kunto saada, tai joku muu vastaava, kahteen suuntaan ajettava. ;D Ei enää etuperin mene. Takaperin kuokkimalla joutua aukasemaan umpihankeen tien, joka kylläkin kahdesti jo tänä talvena lingottu, mutta eipä tuo missään näkyny.
Takavetoisellako koitat, vai kuin paljon sielä sitten lunta on?
Ihan nelivedolla, ja ketjut pyörissä, mutta eihän ne mitään auta, kun mahastaan jää kantamaan.
(http://cdn.ilmatieteenlaitos.fi/weather-observations/products/finland/finland-snow-depth-observations-map.png) ;D
-
Jaa että 75 senttiä olis täälläkin lunta ?
Tänään viimeksi aukasin hotua umpihankeen silleen että edellä työnsin kauhankärjellä 20 cm hankea madaltaen ja ensimmäisellä ajolla otin hankea n. 10cm siivun maahan jättäen. Hyvin se meni n. 5 km/h, toinen kerta sitten jo nopeammin. Kärkiaura ja painavampi ja tehokkaampi traktori työntäs vauhdilla auki tuommoista pakkaslumihankea olipa sitten 60 cm tai metri lunta.
Ja joku kysyi tuosta lumen pakkautumisesta hukin takapeltien väliin, ekana talvena muistelen joskus kurkanneeni sinne peltien taakse ja siellä oli lunta, mut nyt ei ole ollut. Takaseinä ei ole enää ihan tismalleen suora, vaikuttaneko asiaan...
-
Jaa että 75 senttiä olis täälläkin lunta ?
Tänään viimeksi aukasin hotua umpihankeen silleen että edellä työnsin kauhankärjellä 20 cm hankea madaltaen ja ensimmäisellä ajolla otin hankea n. 10cm siivun maahan jättäen. Hyvin se meni n. 5 km/h, toinen kerta sitten jo nopeammin. Kärkiaura ja painavampi ja tehokkaampi traktori työntäs vauhdilla auki tuommoista pakkaslumihankea olipa sitten 60 cm tai metri lunta.
Olen sitä kauhallakin koittanut, mutta se on yleensä mennyt entistä enemmän päin persettä, ja sitten lingolla pelastettu, kiinni juuttunut traktori. ;D Tullut semmonen kapea kuja, ja hirvittävät vallit sivuille. Isolla traktorilla, ja kärkiauralla se kyllä varmaan menis.
-
Jaa että 75 senttiä olis täälläkin lunta ?
Tänään viimeksi aukasin hotua umpihankeen silleen että edellä työnsin kauhankärjellä 20 cm hankea madaltaen ja ensimmäisellä ajolla otin hankea n. 10cm siivun maahan jättäen. Hyvin se meni n. 5 km/h, toinen kerta sitten jo nopeammin. Kärkiaura ja painavampi ja tehokkaampi traktori työntäs vauhdilla auki tuommoista pakkaslumihankea olipa sitten 60 cm tai metri lunta.
Olen sitä kauhallakin koittanut, mutta se on yleensä mennyt entistä enemmän päin persettä, ja sitten lingolla pelastettu, kiinni juuttunut traktori. ;D Tullut semmonen kapea kuja, ja hirvittävät vallit sivuille. Isolla traktorilla, ja kärkiauralla se kyllä varmaan menis.
Lingotessa toi Hervasti varmaan sitä kauhaa käyttikin samalla...
-
Jaa että 75 senttiä olis täälläkin lunta ?
Tänään viimeksi aukasin hotua umpihankeen silleen että edellä työnsin kauhankärjellä 20 cm hankea madaltaen ja ensimmäisellä ajolla otin hankea n. 10cm siivun maahan jättäen. Hyvin se meni n. 5 km/h, toinen kerta sitten jo nopeammin. Kärkiaura ja painavampi ja tehokkaampi traktori työntäs vauhdilla auki tuommoista pakkaslumihankea olipa sitten 60 cm tai metri lunta.
Olen sitä kauhallakin koittanut, mutta se on yleensä mennyt entistä enemmän päin persettä, ja sitten lingolla pelastettu, kiinni juuttunut traktori. ;D Tullut semmonen kapea kuja, ja hirvittävät vallit sivuille. Isolla traktorilla, ja kärkiauralla se kyllä varmaan menis.
Lingotessa toi Hervasti varmaan sitä kauhaa käyttikin samalla...
Siinä saattas loppua sitten pienestä natikasta puhti. Riittää jompaan kumpaan, mutta ei molempiin yhtä aikaa. ;D
-
Kyllä aito neussilainen vääntää nii sitkeeseen ettei oo ongelmaa!
-
Jos lingossa on pyörivä takaseinä, paraskonsti hitsata takapeltiin pieni pyöröteräspätkä, joka pitää puhtaana takaseinän välin. tahtoo ajan mittaan kulua pois, mut laittaa uuden, kun entinen kuluna pois.
Kyllä kärkiaura ja tehokas ja painava traktori, verraton peli ummen aukasuun....aura pitää olla hyvän mallinen. Menee myös korkeasiipisellä nivelauralla, mut suuremman voiman vaatii työntämiseen. Hyvällä kärkiauralla saa siivenmuodolla lumesta siirettyä paino työntökoneen eduksi. Jos pelkällä lingolla ja traktorilla lumessa jauhattamalla aukasee tietä, niin ei kannata etujousilla olevalla valtralla sitä tehdä...etuakselin suattaa karata omille teille. ;D suattaa muistakkiin traktoreista tippua, ei kestä tyhjäälyödessä tulevasta vapinasta paikat ;D
-
Jos lingossa on pyörivä takaseinä, paraskonsti hitsata takapeltiin pieni pyöröteräspätkä, joka pitää puhtaana takaseinän välin. tahtoo ajan mittaan kulua pois, mut laittaa uuden, kun entinen kuluna pois.
Kyllä kärkiaura ja tehokas ja painava traktori, verraton peli ummen aukasuun....aura pitää olla hyvän mallinen. Menee myös korkeasiipisellä nivelauralla, mut suuremman voiman vaatii työntämiseen. Hyvällä kärkiauralla saa siivenmuodolla lumesta siirettyä paino työntökoneen eduksi. Jos pelkällä lingolla ja traktorilla lumessa jauhattamalla aukasee tietä, niin ei kannata etujousilla olevalla valtralla sitä tehdä...etuakselin suattaa karata omille teille. ;D suattaa muistakkiin traktoreista tippua, ei kestä tyhjäälyödessä tulevasta vapinasta paikat ;D
Onko omakohtaisia kokemuksia?
-
Onko omakohtaisia kokemuksia?
Tuskimpa kirjottaisin mitään, jos ei ole kokemuksia...akselit on tippuna kylläkin kaverilta, joka pelkän lingonvoimin hangessa nujuna.. ::)
Tuollanen kunto lumilinko vielä kestää pienemmällä päkätillä sotkea takaperin, mutta 200hepan koneella suunanvaihtaja antautuu hetkessä ja pöllin/ kivien kokeiluun jälkeen, voi unohtaa koko tuulimyllyn ???
Kärkiauralla saa hulpeet penkat tienreunoille, mutta onhan nuo juhannukseen mennessä aina hävinneet.. hyvillä metsäteillä saa pidettyä vauhtiakin ( tai se vaatii määrätyn nopeuden, muuten ei pito riitä)ja lumet nätisti ojanpohjalle. Ajallisesti iso ero poraatko linkolla vai auralla, samoin polttoaineen kuluissa. Ensin pyyhkäsee keskellä tietä ja sitten levittää reunat ja lopuksi lingolla siistii sorapinnalle.
Nivelaurallakin puskena kevättalven 80cm hangeen suoraan puhtaaksi, mut aura onkin omavalmiste ja siiven muoto ihan muuta, kuin suoraläpykkä. ;)
-
No itsellä on just semmosia pieniä päkättiä, ja sen vuoksi haaveilen Kunto lingosta. ;D
-
Tässä olis nyt oikeen tehokkaasta ja pirun isosta kärkiaurasta vireoo ;D http://www.youtube.com/watch?v=HAcUVXD1Rig
-
Tässä olis nyt oikeen tehokkaasta ja pirun isosta kärkiaurasta vireoo ;D http://www.youtube.com/watch?v=HAcUVXD1Rig
Oliko se ojalan 714?
-
tuossa olis teho yksikkö lumen torjuntaan.... ;D ;D
http://www.youtube.com/watch?v=eLQJSv_Flqs&feature=related
-
mistä löytäs hyvän kärkiauran? ei oikeen huki mene umpihankeen enää(puuterilunta).
aura sais olla semmosta 80-90 lukua ja mielellään alunperinkin etukuormain/pyöräkuormain kiinnitteinen.
niitä 60 luvun poikittaisella työntöpukilla vaustettuja "karhu sisu" auroja kyllä löytyy omaltakin mäeltä...
-
ne hyvät kärkiaurat vähissä, itse rakentelin pienestä kärkiaurasta, hitsailemalla peltiä, vähän jokapuolelle ja aavistuken kelluvan työntörunkon etukuormainsovituksella. Paljon on tarjolla melko pystysiivellä olevia auroja, ne raskaita työntää ja huonot lumen heitto-ominaisuudet. Parhaat aurat ehkä -60-70luvulla tehtyjä ja niistä saa rakentelemalla aika hyvän. Niistä pitää siiven muotoa jatkaa ja korottaa, terät laittaa hyvin vuolevaksi, isot säädettävät tukijukset, jo lumirullaa penkalle... :D
-
Oisko tästä alatalkkarin ATS 250 korvikkeeksi?
Jos varois katukiveyksien reunoja ;D
http://www.nettikone.com/muu-merkki/2251/915733
-
Varmaan sillä on ihan hyvä jotain 5 cm lumia puhallella jalkakäytävältä mut jos enempi on lunta niin on paree olla reilu tuntiveloitus käytössä.
Nuo Eskon tukijalatkin, voi v****. Takajalaksen kiinnitys vääntyy jos peruutat sen epähuomiossa seinään tai muuhun esteeseen ja nuo sivujalakset kääntyy samaten vinoon jos jokin este on edessä, samalla yleensä vääntyy tuo pultti jolla korkeutta säädetään.
VOA tappi jotain räkärautaa, vääntyi aikoinaan ropelliksi.
Uskosin että ala-talkkarikin lingotkin on vielä laatupelejä noihin verrattuna.
-
Varmaan sillä on ihan hyvä jotain 5 cm lumia puhallella jalkakäytävältä mut jos enempi on lunta niin on paree olla reilu tuntiveloitus käytössä.
Nuo Eskon tukijalatkin, voi v****. Takajalaksen kiinnitys vääntyy jos peruutat sen epähuomiossa seinään tai muuhun esteeseen ja nuo sivujalakset kääntyy samaten vinoon jos jokin este on edessä, samalla yleensä vääntyy tuo pultti jolla korkeutta säädetään.
VOA tappi jotain räkärautaa, vääntyi aikoinaan ropelliksi.
Uskosin että ala-talkkarikin lingotkin on vielä laatupelejä noihin verrattuna.
Eskoa tehdessä insinööri on kyllä laskenut ja miettinyt pitkään mistä löytää niin huonot metallit että linko kestää kasassa vain tilalle tuonnin ajan. Kuuluu samaan historialliseen kuin pomo niittokone ja varmaan tyhmä oon ollut että molemmista olen oppirahat maksanut.
-
Mitäs onko tuollaisella Esko 2252:lla mitään virkaa? Olisi keskossa tarjouksessa nyt. Itellä on enimmikseen yksityisiä pihoja sekä muutama lyhyt tienpätkä. Noilla tienpätkillä on aina aikamoiset tuiskuvallit, jos on vähänkin kovempi puhuri. Yhdestä käytetystä Hukista on kanssa kauppaa tullut tehtyä, voi olla suht hyvässä kunnossa, tosin terät siihen pitää ainakin hankkia kuulemma. Tietty Eskon 312 olis varmaan kaikkista paras noihin em. kohteisiin, mutta 312 hintaa ei ole vielä tullut kyseltyä.
-
Onkos uudet eskot yhtä pehmosta rautaa kun ennenkin? Jos eskon sais tehtynä jostain kunnon aineesta niin vois ostaa.
-
Onko eskolla ja ala talakkarilla teknisiä eroja?? 250cm luokas
-
Älkää miatään eskoja tai talkkareita kattelko,ostakaa huki hinta/laatu kohdallaan.Ei harmita sitten jälkeenpäin.
-
Mitäs onko tuollaisella Esko 2252:lla mitään virkaa? Olisi keskossa tarjouksessa nyt. Itellä on enimmikseen yksityisiä pihoja sekä muutama lyhyt tienpätkä. Noilla tienpätkillä on aina aikamoiset tuiskuvallit, jos on vähänkin kovempi puhuri. Yhdestä käytetystä Hukista on kanssa kauppaa tullut tehtyä, voi olla suht hyvässä kunnossa, tosin terät siihen pitää ainakin hankkia kuulemma. Tietty Eskon 312 olis varmaan kaikkista paras noihin em. kohteisiin, mutta 312 hintaa ei ole vielä tullut kyseltyä.
http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=39918 aikoinaan repes itellä 252 ihan samasta kohdasta.
Jos 2252.ssa ei ole edelleenkään alennusvaihdetta, ottaa se lunta puhaltessa traktorista hitosti voimaa. Myös nuoskalumella täytetyn lingon puhtaaksi pyöräyttäminen on nivelakselille rankka kokemus. Kun lumenpoistoaukot on vielä vaatimattoman kokoiset (samoin kuin 312 ym. eskot) niin työsuoritukseen nähden on hiton raskas pyörittää.
-
Älkää miatään eskoja tai talkkareita kattelko,ostakaa huki hinta/laatu kohdallaan.Ei harmita sitten jälkeenpäin.
tuloo kalliiksi kun täräyttää hukin taajamas pyörimään. Autoja, ikkunoita ym säpäleinä kun ei lunta saa ohjailtua. Itselle tulee Ala-talkkari ATS 250. Tämän vuotinen malli on monesta paikkaa vahvempi kuin viimevuotinen. Lupasivat että 200hp tapilta ei särje kun nivelakseleita...
-
Vihdoin saan minäkin alatalkkari ats 250 linkon, kun varasin jo kesällä ;D
Kaks vuotta olen kyseistä linkoa yrittänyt saada aina vaan liian myöhään syksyllä tullut lähettyä agriin hieromaan kauppoja.
-
agris lupas ainaki tänään että linkoja saa normaalisti/ varila steeliltä ei enää lupailtu tälle talavia
-
ääää, näpällä ajellaan tulevan talven lumet nevadaan, olkoon sitten millasta tahansa! kuhan saan valtterin näivelin joka jopa kestää, - nää komerit sun muut piusit mitään kestä!
-
Älkää miatään eskoja tai talkkareita kattelko,ostakaa huki hinta/laatu kohdallaan.Ei harmita sitten jälkeenpäin.
tuloo kalliiksi kun täräyttää hukin taajamas pyörimään. Autoja, ikkunoita ym säpäleinä kun ei lunta saa ohjailtua. Itselle tulee Ala-talkkari ATS 250. Tämän vuotinen malli on monesta paikkaa vahvempi kuin viimevuotinen. Lupasivat että 200hp tapilta ei särje kun nivelakseleita...
Kait se samallalailla lunta heittelee kuin eskot sun muutkin? Kierroksilla ite ainakin olen säädelly lentääkö lumi hevonkuuseen vaiko vaan muutaman metrin päähän.
-
Älkää miatään eskoja tai talkkareita kattelko,ostakaa huki hinta/laatu kohdallaan.Ei harmita sitten jälkeenpäin.
tuloo kalliiksi kun täräyttää hukin taajamas pyörimään. Autoja, ikkunoita ym säpäleinä kun ei lunta saa ohjailtua. Itselle tulee Ala-talkkari ATS 250. Tämän vuotinen malli on monesta paikkaa vahvempi kuin viimevuotinen. Lupasivat että 200hp tapilta ei särje kun nivelakseleita...
Kait se samallalailla lunta heittelee kuin eskot sun muutkin? Kierroksilla ite ainakin olen säädelly lentääkö lumi hevonkuuseen vaiko vaan muutaman metrin päähän.
Samalla lailla tuo A-T heittelee kun muutkin ykstorviset, mutta kakstorviseen verrattuna tuolla voi sijoittaa lumen sinne minne tahtoo!
-
Samalla lailla tuo A-T heittelee kun muutkin ykstorviset, mutta kakstorviseen verrattuna tuolla voi sijoittaa lumen sinne minne tahtoo!
Jep. Oikein sopiva kone taajamiin ja silloin kun lunta ei voi heittää monen metrin päähän. Vielä kun saisi torven käännettyä vauhdissa tien toiselle puolelle niin ettei lumi päädy lingotulle tai traktorin päälle.
-
Mitä tuollaiset eskot maksaa? Ainakin mitä noita k:ssa potkin niin eivät kyllä juuri vakuuta. 310 ja 312:et eskot tuntuvat olevan ainoat jotka kestää jotenkuten, muut aivan surkeaa laatua. Ja mitä kaverini uudempaan boosteri-eskoon takuu-aikana tulleen valmistevirheen käsittelyssä tapahtui, tai oli tapahtumatta niin empä mokomaa kahtelisi. Rautaa on 1000 kg verran, mutta silti vetolaitteet vääntyi kuin tinapaperi, kiitos suunnitteluvirheen joka aikaansaa rakenteen heikkouden.
Mulle on tulossa näppä 2550 alennusvaihteellisena. Perusnäppä lie siinä alta 4000 € verollinen hinta.
-
Mikä se tuota Näppää valmistaa, ja mistä sellaisen voi ostaa? Kun ei googlella löydy kun muutama rupunen käytetyn kuva.
-
Mitenkäs muuten Leppä linko onko kokemuksia?
-
Lumilingot on suomalaisen koneenrakennustekniikan kuningasnäyte. Mää en voi millään pitää näitä helistimiä kovin laadukkaina tuotteina. Ainoa poikkeus on ehkä Huki, joka on oivaltanut, että siipien edestä voi löytyä muutakin kuin lunta.
-
Mikä se tuota Näppää valmistaa, ja mistä sellaisen voi ostaa? Kun ei googlella löydy kun muutama rupunen käytetyn kuva.
Näädänmaan metalli Heinävedellä vai liekkö jo Varkauden puolella.
Mulla ois tossa ylimääräisenä viime talvena ostettu näppä 2550 ::)
-
Mikä se tuota Näppää valmistaa, ja mistä sellaisen voi ostaa? Kun ei googlella löydy kun muutama rupunen käytetyn kuva.
Näädänmaan metalli Heinävedellä vai liekkö jo Varkauden puolella.
Mulla ois tossa ylimääräisenä viime talvena ostettu näppä 2550 ::)
Ohi män Leppävirralla on paja...
-
Mikä se tuota Näppää valmistaa, ja mistä sellaisen voi ostaa? Kun ei googlella löydy kun muutama rupunen käytetyn kuva.
Näädänmaan metalli Heinävedellä vai liekkö jo Varkauden puolella.
Mulla ois tossa ylimääräisenä viime talvena ostettu näppä 2550 ::)
Ohi män Leppävirralla on paja...
No niinpäs muuten onkin. Kävinhän minä viime vuonna siellä, muisti vaan on vähän heikko ;D
-
Onkos kellään kokemuksia Tempo-lingoista?
Hinta edullinen, ja kuulemma on raudan äärellä tehty?
Mutta mikä on koko totuus?
-
eikös nuo ole aika paljon alatalkkarin kopioita ja joillain on tosi maanantai yksilö osuna ja kestäny vain hentoa pakkaslunta ja sit yhellä on kestäny toosi hyvin ja nuoska kii läpi.
tosta näpästä missäs päin ois ylimääräine ja paljon kustantais?
-
Jeps, tyypilistä tempoa, laatu vaihtelee.
Ittellä tempon maansiirtokärryt ja missään en ole kyllä nähny yhtä onnettomia hitsaussaumoja.
Onnettomia alamäkiluruja ja niistäkin puolet ohi.
Mut hyvä on tullu ku on entrannu pikkuusen itte.
Mutta, eniwei, pysytään aiheessa.
Joku kaverin tuttu oli ostanut ko valmistajan lingon ja on ollut kovasti tyytyväinen, onko kellään omakohtaista kokemusta?
Siihen tulokseen oon tullu, että on aika päästää vanha vesme eläkkeelle joten on aika suunnitella uutta linkoa ja tuo 3150€ sis alv (+toimituskulut) 2.3m leveästä lingosta hydraulisilla luukuilla ei kuullosta pahalta.
-
Onkos kellään kokemuksia Tempo-lingoista?
Hinta edullinen, ja kuulemma on raudan äärellä tehty?
Mutta mikä on koko totuus?
ihan samallainen sisuksiltaan kun alatalkkari, nuoska ei kylläkään tule millään läpi( tuleeko hyvin mistään kierukkasyöttöisestä?). rämistimet luukkujen ympäriltä heitin pois, ohutta peltiä kehnosti tuettuna.
maksoi 2011 noin 2 tonnia, aika paljon tullut hinnat ylös
-
Kylläpä tuo suojalumi tahtoo olla ongelma lingolla ku lingolla.
Mutta joo, empä tiedä, saatanpa lingon tilata... Vois samantien laittaa sen 2.6 metrisen.
Ompa sitte sellaanen ens talvea varten.
Ellei sitte satu kävellä vastaan hyvää käytettyä vastaavaa... Käyttö kuitenkin aika vähäistä.
Auralla menee pääasias, pienimmät kinttupolut sitte lingolla.
-
Jos suvilunta pakko lingota nii vahingossa keksitty niksi: Kauhan pohjalla viistää lumen pintaa kevyesti tiiviimmäks. Kyllä lähtee. :D
Ei kylläkään ihan parin sentin kerrokseen onnisti mutta paksumpaan kerrokseen kyllä.