Agronet
Keskusteluaiheet => Maidontuotanto ja lihanaudat => Aiheen aloitti: kylmis - 31.01.11 - klo:14:01
-
Olinko ainoa agrolaisista paikalla?
-
Koskas semmonen oli?
Multa on menny taas ohi :-[
-
Tänään kello 10-14. Oli viime keskiviikon MT:ssä ilmoitus.
-
Voihan pylly, kun unohtui. Laitoin vielä keittiön seinäkalenteriin sen ylös ja leikkasin ilmotuksen MT:stä, eikä tuo ukkokaan sitä muistanunna!!!
Mikäs oli sielä meininki? Oliko lehmät uudella puolella vai ei?
-
No ei, silloin olisi vieraat katsoneet navettaa ulkona, ikkunan takana. Väkee näissä on näämmä aina kiitettävästi paikalla. Oli mielestäni hyvin saatu jatkettua uudisosa vanhaan navettaan. Yksinkertaista ja järkevää oli tavoiteltu ja siinä varmaan onnistuttu.
-
Jahas, Kylmis on alkanut katteleen navetoita sillä silmällä. Taitaa kohta tulla lehemät takas... ;D
-
Jahas, Kylmis on alkanut katteleen navetoita sillä silmällä. Taitaa kohta tulla lehemät takas... ;D
Vuoden päästä on varmaan jo avajaiset... ;)
-
heino ei oo hauholla käyny ku 1982 kevväällä, vaen sillonnii kysseessä oli joku hah-kijala
-
helevatu, oliko viime viikollaki mt: julkaisupäivät? miä oo nähny lehtiä monneen päivään ku näköjään kierrätys isköö nopsaan! ja kun on lehtiä nin on niin pimmeetä että ei niä lukia! iliman p.... eiku sähkövä!
-
Tulihan tuolla käytyä. Viime perjantaina kävin kattomassa myös pohjanmaalla kahta vemssi-navettaa.
Yksinkertaisia toteutuksia oli, kummastutti vaan että aikovat pienkuormaajalla telkuta rehut pöydälle elukoitten eteen :P
-
Tulihan tuolla käytyä. Viime perjantaina kävin kattomassa myös pohjanmaalla kahta vemssi-navettaa.
Yksinkertaisia toteutuksia oli, kummastutti vaan että aikovat pienkuormaajalla telkuta rehut pöydälle elukoitten eteen :P
Oliko vemssinavetoissa vapaaliikenne? Nykyään vissiin suosivat sitä systeemiä, en varmasti tiedä, mutta luulen.
-
Tulihan sielä meidänkin käytyä. Ihmetytti vaan kun sairaskarsina tulee todella kauas, navetan toiseen päätyy.
-
Tulihan tuolla käytyä. Viime perjantaina kävin kattomassa myös pohjanmaalla kahta vemssi-navettaa.
Yksinkertaisia toteutuksia oli, kummastutti vaan että aikovat pienkuormaajalla telkuta rehut pöydälle elukoitten eteen :P
Oliko vemssinavetoissa vapaaliikenne? Nykyään vissiin suosivat sitä systeemiä, en varmasti tiedä, mutta luulen.
2x vemssi-navetassa oli porttihelvetti :-\ Toisessa navetassa oli vapaakierto.
Omasta mielestä kaksoiskierto ois kätevä ::)
-
Ohjattua kiertoa tarvitaan vain tilanteessa jossa,navetassa paha suunnitteluvirhe jonka vuoksi kierto ei toimi tai ruokinta ei kohdillaan.
Jos edellä mainitut kunnossa,kierto(vapaasta kapasiteetista riippuen),2,6-2,8.Ja ilman mitään erityis kikkailuja.
;)
-
Ohjattua kiertoa tarvitaan vain tilanteessa jossa,navetassa paha suunnitteluvirhe jonka vuoksi kierto ei toimi tai ruokinta ei kohdillaan.
Jos edellä mainitut kunnossa,kierto(vapaasta kapasiteetista riippuen),2,6-2,8.Ja ilman mitään erityis kikkailuja.
;)
onko paikalla henkilöitä jotka ovat onnistuneet vapaassa kierrossa vaikka kaks vuotta niin että ei ole tarvinnu ajaa ainuttakaan kantturaa eikä läpipäästöjä ole ollut.
Tosiasia on kuitenkin että useiten sekä vapaassa että ohjatussa liikenteessä ollaan jossainvaiheessa suunnittelussa ryssitty niin että näitä toimivia navetoita on hyvin harvassa.
-
Ohjattua kiertoa tarvitaan vain tilanteessa jossa,navetassa paha suunnitteluvirhe jonka vuoksi kierto ei toimi tai ruokinta ei kohdillaan.
Jos edellä mainitut kunnossa,kierto(vapaasta kapasiteetista riippuen),2,6-2,8.Ja ilman mitään erityis kikkailuja.
;)
onko paikalla henkilöitä jotka ovat onnistuneet vapaassa kierrossa vaikka kaks vuotta niin että ei ole tarvinnu ajaa ainuttakaan kantturaa eikä läpipäästöjä ole ollut.
Tosiasia on kuitenkin että useiten sekä vapaassa että ohjatussa liikenteessä ollaan jossainvaiheessa suunnittelussa ryssitty niin että näitä toimivia navetoita on hyvin harvassa.
Jos lehmä ei liiku,eivät portit sitä lypsylle hae ;D
Turhat käynnit robotilla,vievät kapasiteetista alle prosentin,joten se ei ole peruste ohjatulle kierrolle.
Nimim.vappaa kierto 2,8 ;)
-
Ohjattua kiertoa tarvitaan vain tilanteessa jossa,navetassa paha suunnitteluvirhe jonka vuoksi kierto ei toimi tai ruokinta ei kohdillaan.
Jos edellä mainitut kunnossa,kierto(vapaasta kapasiteetista riippuen),2,6-2,8.Ja ilman mitään erityis kikkailuja.
;)
onko paikalla henkilöitä jotka ovat onnistuneet vapaassa kierrossa vaikka kaks vuotta niin että ei ole tarvinnu ajaa ainuttakaan kantturaa eikä läpipäästöjä ole ollut.
Tosiasia on kuitenkin että useiten sekä vapaassa että ohjatussa liikenteessä ollaan jossainvaiheessa suunnittelussa ryssitty niin että näitä toimivia navetoita on hyvin harvassa.
Jos lehmä ei liiku,eivät portit sitä lypsylle hae ;D
Turhat käynnit robotilla,vievät kapasiteetista alle prosentin,joten se ei ole peruste ohjatulle kierrolle.
Nimim.vappaa kierto 2,8 ;)
kyllä ne portit vaan hakee eli jos navetta on kahdessa osastossa eli syöttö, juottoalue/ makuualue. Tähän väliin kun laittaa paluunestot ja älyportit mitkä ohjaa robotin odotteluun niin jos lehmä on hengissä niin se on kulkenu tämän välin ja ohjautunut lypsyyn. Tämä on oma tämänhetkinen tietämys ja näkemys joka on samalla mielipide
-
Mitä ne ohikulut siellä haittaa? ohikulku vie robotin aikaa 12-14 sek... Jos ruokinta on kondiksessa ja navetta kondiksessa ei terveitä lehmiä pahemmin tarvitse ajella vapaallakaan liikenteellä, vaikka robotti toimisi melkolailla täydellä kapasiteetillakin.
-
Ja vapaalla liikenteellä ei lehmän tarvitse portilla odotella, että joko pääsisin syömään, joko pääsisin lepäilemään (vai lepäilenkö käytävällä) tai joko pääsisin lypsylle no perhana eihän tästä pääsekkään mihinkään muualle ja tuossa on nuo 8 muutakin jonossa tällä pienellä alueella ja tuo yksi äkäinen tai kiimainen kiusaa kaikkia muita, onpa kurjaa...
-
Täytyy vähän täsmentää. Nämä ovat ainoastaan omia mielipiteitä, mutta Robotin läpikulku voi viedä juuri niin paljon aikaa kun kestää lehmän seistä ja odottaa että pääsee robolle. Tällöin tämä lehmä estää esimerkiksi hiehon tulemasta odottamaan robottia.
Älyporttisysteemissä on parsissa jokin vika jos lehmälle edes tulee mieleen mennä makuulle ruokintakäytävälle ja jos paluunestoportteja on tarpeeksi niin makuualueelle pääsee suhtkoht heti kun tulee mieleen. Samoiten kun osasto on niin tehty että robotit on päissä niin älyportin läpi pääsee niin nopeasti kun se ehtii syöttää eli siihen ei paljoa jonoa synny. Kokoomatila pitäisi suunnitella niin että siellä ei ole mitään kohtaa mihin mennä maaten ja niin että lehmät lypsetään siinä järjestyksessä kun älyportti ne sinne ohjaa eli älyportin ja robon välillä on 3-5 lehmän mentävä käytävä jossa ammut seisoo peräkkäin. Tähän täytyy viellä tehdä puskemisen estimet. Näin ei pääse muodostumaan sumaa ja lehmät on melkovarmaan automaattisesti ainakin kulkeneet robolle.
itte en tähän koskaan pääse vanhan navetan takia mutta osittain ollaan kulkemassa edellistä systeemiä kohti.
-
Jotenkin tässä vapaa liikenne vs. ohjattu on sellainen fiilis, että osa rakentaa läjästä sinkkirautaa ratkaisun ongelmaan, jota ei ole olemassa ;D
Apemies on kyllä todistanut, etten ymmärrä mitään robolypsystä ja sen auliisti myönnän. Mutta silti, toi eläinliikenne ei ole niin vaikeaa.
-
Kyllähän se tosi asia on että ohjatussa kierrossa pystyy aperuokinnassa tekemään väkevämmän seoksen jolloin täysrehumäärät robotilta ovat pienemmät. Jos omaa viljaa ruokinnassa ja muita edullisia komponetteja niin eikö sillä jo tuotantokustannuksia saa laskettua kun ei tarvi sitä kallista rehua antaa robotilta mielin määrin..???
-
12,5kg per sata kiloa maitoa näyttää olevan roborehun kulutus... Ja maitoa tulee ::) pitkään oli päälle 13...
-
Jotenkin tässä vapaa liikenne vs. ohjattu on sellainen fiilis, että osa rakentaa läjästä sinkkirautaa ratkaisun ongelmaan, jota ei ole olemassa ;D
Apemies on kyllä todistanut, etten ymmärrä mitään robolypsystä ja sen auliisti myönnän. Mutta silti, toi eläinliikenne ei ole niin vaikeaa.
Naulan kantaan. Mitä vähemmän rautaa, sen parempi. Alkaa olla 2000-luvun alun kotkotuksia koko ohjattu systeemi.
-
Kyllähän se tosi asia on että ohjatussa kierrossa pystyy aperuokinnassa tekemään väkevämmän seoksen jolloin täysrehumäärät robotilta ovat pienemmät. Jos omaa viljaa ruokinnassa ja muita edullisia komponetteja niin eikö sillä jo tuotantokustannuksia saa laskettua kun ei tarvi sitä kallista rehua antaa robotilta mielin määrin..???
Ei liene tarkotus tappaa sitä lehmää ruokinnalla??
Sehän on eläimen luonnon vastaista se porttihärdelli.
Vapaalla kierrolla lehmä käy lypsyllä silloin kun haluaa ja se voi paremmin fyysisesti. Olenko väärässä?
Kertokaa ny jos kokeneempia on asiassa?
-
Kylläpäs jotakuta häirittee ankarasti ohjattu kierto. Ohjattu kierto antaa ainakin allekirjoittaneelle vapauden suunnitella seos vastaamaan täysin lehmän tarpeita. Ei tarvitse kikkailla energiasuhteille (nälkäpakotuksella) ja lehmät lypsäisivät kohtuudella ilman robottilisääkin.
Tiedän varsin hyvin, että vapaa kierto pelaa ja tiedän myös miten se saadaan pelaamaan. Pinnat teille jotka kierron osaatte, joten olkaa vain tyytyväisiä omaan systeemiinne, niin mäkin olen ohjattuun kiertoon. Turhaa jeesustelua noin sinkkirauta yms. puheet
-
En oo kyllä kokeneempi kun on vielä opiskelu vaihe päällä. Mutta muutama toimiva laitos on tullut nähtyä ja "Jouman" piriä komppaan. Saahan näitä härdellejä jälkeen päin jos niitä välttämättä haluaa. Eikös navetan pitäis olla yksinkertainen teknisesti (unohtamatta toiminnallisuutta) jos siitä haluaa pitemmän päälle kestävän, toimivan ja helpon ylläpitää.
Robon houkutus rehun voi olla myös vilja. (muistaa laittaa vehnää seokseen). Muutamilla tämä sydeemi on jo käytössä. Tartteeko siihen yli 300 e/tn maksavaa kaupallista. Onhan nää vähä tilakohtaisiakin juttuja nääs. ;)
-
Jotenkin tässä vapaa liikenne vs. ohjattu on sellainen fiilis, että osa rakentaa läjästä sinkkirautaa ratkaisun ongelmaan, jota ei ole olemassa ;D
Apemies on kyllä todistanut, etten ymmärrä mitään robolypsystä ja sen auliisti myönnän. Mutta silti, toi eläinliikenne ei ole niin vaikeaa.
joko näin tai sitten ei osata tai haluta huomata että on eläinliikenteessä ongelmia. On niin helppoa tyytyä kohtaloon että joku kanttura ei nyt ittekseen kulje kun ruokinta tai jokin muu on pielessä.
-
Kylläpäs jotakuta häirittee ankarasti ohjattu kierto. Ohjattu kierto antaa ainakin allekirjoittaneelle vapauden suunnitella seos vastaamaan täysin lehmän tarpeita. Ei tarvitse kikkailla energiasuhteille (nälkäpakotuksella) ja lehmät lypsäisivät kohtuudella ilman robottilisääkin.
Tiedän varsin hyvin, että vapaa kierto pelaa ja tiedän myös miten se saadaan pelaamaan. Pinnat teille jotka kierron osaatte, joten olkaa vain tyytyväisiä omaan systeemiinne, niin mäkin olen ohjattuun kiertoon. Turhaa jeesustelua noin sinkkirauta yms. puheet
Totta. Sua ei vaan enää saa kommentoimaan muuten kuin pikkusen provoamalla ;)
Vapaakiertoon on varmaan hankalampaa saada sovitettua kokoviljasäilistä ym. tärkkelyslähteitä, koskapa hiukankin liikaa tärkkiä tuntuu heti rokottavan liikennettä. Vähemmän palikoita ruokinnassa....hiukan kalliimpaa...
-
Kylläpäs jotakuta häirittee ankarasti ohjattu kierto. Ohjattu kierto antaa ainakin allekirjoittaneelle vapauden suunnitella seos vastaamaan täysin lehmän tarpeita. Ei tarvitse kikkailla energiasuhteille (nälkäpakotuksella) ja lehmät lypsäisivät kohtuudella ilman robottilisääkin.
Tiedän varsin hyvin, että vapaa kierto pelaa ja tiedän myös miten se saadaan pelaamaan. Pinnat teille jotka kierron osaatte, joten olkaa vain tyytyväisiä omaan systeemiinne, niin mäkin olen ohjattuun kiertoon. Turhaa jeesustelua noin sinkkirauta yms. puheet
Pelaako ohjattu kierto ilman houkutusrehua ??? Montako kiloa annat ???
Ja Eikös ne laiskat lehmät jää sinne roboon ihmettelemään tai odotusaluelle. Syö pirusti kapasiteetia :o Mutta ei ajeta ketään ::)
Muuta kuin odotusalueelta roboon ja sieltä pois ::)
Eli tarkkaa on ruokinta oli ohjattu tai vapaa kierto kyseessä.
-
Pääpiirteissään: Pakotettu liikenne helpottaa ruokintaa. Rajoja voidaan säätää vähän enemmän vinoon mikäli ruokinta ei ole ainoa liikennettä ohjaava tekijä.
Esim. Appeesta voidaan tehdä vähän väkevämpi ja robotille voidaan antaa hieman vähemmän väkirehua. Rahallinen vaikutus voi olla isokin. Samoin ongelmarehujen (D+70 tai alle 65) käyttö helpottuu.
Toisaalta. Lypsymäärä/lehmä/vrk johtuu muistakin seikoista. Eläinmäärän ali- tai ylitäyttö näkyy tuossa luvussa. Jos jonkulla on vaikka 40 lehmää/robotti niin ei tuosta kierrosta voi päätellä mitään. Sama jos lehmiä on 75. Näissä tilanteissa lauman sosiaalinen paine tai -paineettomuus aikaansaa kiertonopeuteen isoja muutoksia.
Mutta. Kaikki vaihtoehdot toimivat. Taitavalla yrittäjällä kaikki onnistuu, tohelolla ei mikään.