Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jupexx - 26.01.11 - klo:13:20
-
Tapahtui hiljattain täällä päin... Iso traktori ajaa kapeaa maantietä aura keulassa ja paripyörät joka rattaassa. Tien laidaoissa n. 30 sentin penkat. Auto tulee vastaan. Traktori ei väistä penkkaan eikä myöskään auto. Autoilija ajaa pahki traktorin takaparipyörään ja menee lunastuskuntoon. Traktori arvioni mukaan yli 3,5 metriä leveä ja jäljistä päätellen n. metrin vastaantulevien puolella.
Poliisien tuomio: Autoilija syyllinen koska oisi ollut jälkien mukaan ollut mahdollista ajaa vielä lähemmäs penkkaa!
Eli... Jos teillä on ylileveysvalot paikallaan niin tyhjää sinne penkalle väistelee. Ajaa vain oikeaa reunaa ja vastaantulijat väistelköön!
-
Miksei auto väistänyt, eikö huomannut vai ei uskaltanut mennä reunaan. Autolla on huomattavasti helpompi jopa pysähtyä, kun traktorilla riippuen onko tyhjä traktori. Penkkaan ei paripyörällä voi väistää kuin pysähtymällä. Tien reunat ovat nykyään täynnä tavaraa ja pelkkä lumi ottaa rajusti tuplapyöriin. Jos auto olisi pysähtynyt omalle kaistalleen, olisi tuskin ollut mitenkään syyllinen, jos traktori olisi tullut päälle. Kapealla tiellä jossa ei sovi kohtaamaan yleensä päälleajaja maksaa. Järkeä molemminpuolin. Ei niitä paripyöriäkään huvikseen pidetä.
-
Ei ollut uskaltanut mennä laidemmaksi juuri penkkojen takia. Vetää ne autonkin ojaan. Jäi tuosta vielä mainittematta että autoilija sai sakot liikenteen vaarantamisesta!
-
Nykyään ei autoilijat uskalla/osaa ajaa tien reunassa.
Sen takia mää en käytä traktorissa levikkeitä.
-
Löytyykö linkkiä vai onko pelkästään Esson baarin puheita. Ainakin tuo tien keskiviivan ylitys myös näillä yksityisteilläkin aika vahva syyllisyyden pelastaja jos ajoneuvo oma ajoneuvo on tien keskiviivan oikealla puolella. Mutta tuossa tapauksessa jos traktori on ollut pysäytettynä ja sitten ajaa autolla renkaaseen niin autoilija saa etsiä syytä vain itsestään. Nimim. Omakohtainen kokemus ja Nissanin peili
-
Millai voi olla 4 metriä leviäl tiellä keskiviivan omalla puolella jos
levikkeitten kans traktori on 4 metriä leviä?
:D
-
Kiva ois tietee, että miks parikkaat päällä talavella? Tuskin parantaa ajo-ominaisuuksia auratessa.. ???
Mutta ois sen autoilijankin pitänyt pystyä pysähtymään tien näkyvällä osuudella, eikös se joku sääntö oo semmonen. Toissaalta leveä kuljetus olis jonku tulkinnan mukaan vaatinu etuauton, siis jos pysyvästi tukitaan vastaantulijoidenkin kaistaa.
Faktoja lisää tuosta.
-
Löytyykö linkkiä vai onko pelkästään Esson baarin puheita. Ainakin tuo tien keskiviivan ylitys myös näillä yksityisteilläkin aika vahva syyllisyyden pelastaja jos ajoneuvo oma ajoneuvo on tien keskiviivan oikealla puolella. Mutta tuossa tapauksessa jos traktori on ollut pysäytettynä ja sitten ajaa autolla renkaaseen niin autoilija saa etsiä syytä vain itsestään. Nimim. Omakohtainen kokemus ja Nissanin peili
Ei oo linkkiä eikä esson puheita vaan autoilija lähisukulainen. Traktorilla sen kuskin sanoja lainatakseni törmäyshetkellä "täysi höyry päällä". Autolla jotain 50-60 törmäyshetkellä. Ei siitä tarkkaa tietoa. Kyseistä tietä ajelen itsekkin pienemmällä traktorilla levikkeet päällä sulan maan aikaan ja oikean puolen renkaat täytyy olla täysin pientareen puolella että mahtuu keskiviivan oikealle puolen. Talvella penkoista johtuen vielä kapeempi tie.
Paripyörät ilmeisesti sen takia päällä kun oli menossa tekemään talviteitä umpiseen.
-
Löytyykö linkkiä vai onko pelkästään Esson baarin puheita. Ainakin tuo tien keskiviivan ylitys myös näillä yksityisteilläkin aika vahva syyllisyyden pelastaja jos ajoneuvo oma ajoneuvo on tien keskiviivan oikealla puolella. Mutta tuossa tapauksessa jos traktori on ollut pysäytettynä ja sitten ajaa autolla renkaaseen niin autoilija saa etsiä syytä vain itsestään. Nimim. Omakohtainen kokemus ja Nissanin peili
Ei oo linkkiä eikä esson puheita vaan autoilija lähisukulainen. Traktorilla sen kuskin sanoja lainatakseni törmäyshetkellä "täysi höyry päällä". Autolla jotain 50-60 törmäyshetkellä. Ei siitä tarkkaa tietoa. Kyseistä tietä ajelen itsekkin pienemmällä traktorilla levikkeet päällä sulan maan aikaan ja oikean puolen renkaat täytyy olla täysin pientareen puolella että mahtuu keskiviivan oikealle puolen. Talvella penkoista johtuen vielä kapeempi tie.
Paripyörät ilmeisesti sen takia päällä kun oli menossa tekemään talviteitä umpiseen.
Täälläpäin tiet levenee aina talvella kiitos auraajien ja sitten onkin kaikki linja-autoja väistelleet ojassa ;D
-
Paripyöriä voi tarvita vaikka suolla, kun aukoo turveaumanympäryksiä jäädytystä varten tai ajaa maita/kantoja suolla. Tai ei viitsi heittää turvekoneesta pois huoltoon mennäkseen.
Olen hinannut eräitäkin kohtaavia autoja hangesta ja yleensä tiellä pysyvä auto ei ole uskaltanut mennä lähellekään tien reunaa. Tyhjää tietä jää jopa metri ja toisen on pudottava tieltä. Nämä kaistaviivauskolliset kaupunkilaiset tulevat maalle mökeilleen ja arvostavat itsensä ja autonsa niin korkealle, ettei muita tielle sovi.
-
Kuinaks monella sivutiellä ne nyt näkyykään ne kaistaviivat?
Jos vehkeiden laillisuus ja muut kunnossa on syyllinen se joka ajaa kauempana oikeasta reunasta, Esim erikoiskuljetus saa viedä tilaa vastaantulijoilta. Motoristit, tai siis wannabee motoristit ovat mielestäni silti pahimpia toisten puolelle tunkijoita, jos viidestä vastaantulevasta harrikasta ei yks ole keskiviivalla niin ihmettelen.
-
Kuinaks monella sivutiellä ne nyt näkyykään ne kaistaviivat?
Jos vehkeiden laillisuus ja muut kunnossa on syyllinen se joka ajaa kauempana oikeasta reunasta, Esim erikoiskuljetus saa viedä tilaa vastaantulijoilta. Motoristit, tai siis wannabee motoristit ovat mielestäni silti pahimpia toisten puolelle tunkijoita, jos viidestä vastaantulevasta harrikasta ei yks ole keskiviivalla niin ihmettelen.
Ainakin täälläpäin se löytyy poliisin metrimitassa.
-
Löytyykö linkkiä vai onko pelkästään Esson baarin puheita. Ainakin tuo tien keskiviivan ylitys myös näillä yksityisteilläkin aika vahva syyllisyyden pelastaja jos ajoneuvo oma ajoneuvo on tien keskiviivan oikealla puolella. Mutta tuossa tapauksessa jos traktori on ollut pysäytettynä ja sitten ajaa autolla renkaaseen niin autoilija saa etsiä syytä vain itsestään. Nimim. Omakohtainen kokemus ja Nissanin peili
Ei oo linkkiä eikä esson puheita vaan autoilija lähisukulainen. Traktorilla sen kuskin sanoja lainatakseni törmäyshetkellä "täysi höyry päällä". Autolla jotain 50-60 törmäyshetkellä. Ei siitä tarkkaa tietoa. Kyseistä tietä ajelen itsekkin pienemmällä traktorilla levikkeet päällä sulan maan aikaan ja oikean puolen renkaat täytyy olla täysin pientareen puolella että mahtuu keskiviivan oikealle puolen. Talvella penkoista johtuen vielä kapeempi tie.
Paripyörät ilmeisesti sen takia päällä kun oli menossa tekemään talviteitä umpiseen.
Täälläpäin tiet levenee aina talvella kiitos auraajien ja sitten onkin kaikki linja-autoja väistelleet ojassa ;D
Joo.
Itse vedin eilen aamulla ojaan traktorin ja tyhjän peräkärryn kanssa.
Sankassa lumipyryssä mutkapaikassa vastaan tullut pikkuauto ei auraamattomalla tiellä uskaltanut väistää reunaan joten itse jouduin väistämään aurausviittoja seuraten niin reunaan kuin mahdollista. Pahaksi onneksi tievaltio poisti viime syksynä penkkoja kaivurilla, korkea aika oli kyllä tehdäkin ja aurausviitat oli lyöty niin että tien reuna alkoi viettämään jo ennen merkkejä..
Liukkaalla nuoskalumella veti traktorin ketjutonta etupäätä päättäväisesti ojaan päin.. Ohjausjarrut oli kyllä auki, mutten uskaltanut niillä painaa tiellepäin etten törmäisi vastaantulijaan. Sinne mentiin puoliksi aika pahuksen syvään ojaan. Hetken tuumattuani totesin että järkevin yrittää ojan yli pellolle, pellon puoleiselle penkalle asti pääsin ja siihen istahti kiinni. Ei paljoa ketjut lohduta kun mahanalus niinkuin juntattuna aurattua kovettunutta lunta.. Kaveria joutui vaivaamaan että kävi hinaamassa poies.
-
jepjep. Välillä tuntuu hiluxilla ajellessa että vastaantulevat luulee, että nelivetosella lava-autolla pääsee väistään vaikka ojan pohjalle, ajetaan vaan reippaasti keskellä tietä.
-
Millai voi olla 4 metriä leviäl tiellä keskiviivan omalla puolella jos
levikkeitten kans traktori on 4 metriä leviä?
:D
Tien keskiviiva on varmaankin vasemmasssa penkassa.
-
tuntuu että eräät eivät uskalla muuten tiellä ajella kuin mallaamalla keskiviiva pyörien väliin ja menoks!
noi aurausmerkit on muuten kiva keksintö kun miettii miten monella tavalla ne voikaan laitta tienreunaan! ::)
-
Ei oo linkkiä eikä esson puheita vaan autoilija lähisukulainen. Traktorilla sen kuskin sanoja lainatakseni törmäyshetkellä "täysi höyry päällä". Autolla jotain 50-60 törmäyshetkellä. Ei siitä tarkkaa tietoa. Kyseistä tietä ajelen itsekkin pienemmällä traktorilla levikkeet päällä sulan maan aikaan ja oikean puolen renkaat täytyy olla täysin pientareen puolella että mahtuu keskiviivan oikealle puolen. Talvella penkoista johtuen vielä kapeempi tie.
Paripyörät ilmeisesti sen takia päällä kun oli menossa tekemään talviteitä umpiseen.
Mutta puheita kummiskin. En usko, että menee raastuvassa läpi noin. Vaikka ylileveällä saa ajaa, ei poista korvausvelvollisuutta vahinkotilanteessa. Näin ainakin minulle on "liikkuvista" sanottu - sakothan ovat päivänselvä asia; jos molemmat täysin syyttömiä, niin silloinhan ei kolaria.
-
Jos sillä autoilijalla olisi ollut tilaa kolarin välttääkseen väistää lähemmäksi penkkaa ja jätti sen tilan käyttämättä, niin syyllinenhän se silloin on. Tietysti olettaen, että se traktori oli jo oman käytettävissä olevan tilansa väistänyt.
Ei se ylileveä vastaantulija, vaikkei se omalle kaistalle mahtuisikaan, oikeuta automaattisesti ajamaan nokkaa tötterölle, jos on mahdollista väistää.
-
Ei ollut uskaltanut mennä laidemmaksi juuri penkkojen takia. Vetää ne autonkin ojaan. Jäi tuosta vielä mainittematta että autoilija sai sakot liikenteen vaarantamisesta!
...ja se on oikein!!!
-
TVL syyllinen. Nykyään pienemmät tiet kavennetaan peruskorjauksen yhteydessä että on täysin mahdotonta talvella sopia ohittamaan isompia ajoneuvoja tiellä.
Meilla lähti valehtelammtta 1,5 metriä kylä tiestä kesän peruskorjauksen yhteydessä, kun luiskasivat penkoja. Auraappa(onneksi en auraa) sitten tie talvella niin leveäksi että sovit ohittamaan kunnolla raskaan ajoneuvon.
-
Jotenkin jutuista paistaa läpi että sielläpäin ei ole noita Tavaritsejä pitkäkilpisineen liikenteessä ????? olkaa onnellisia siitä....... ;)
-
Em`mää vaan työntäisi autonnokkaa traktorin takapyörän alle oli kaista kenen vaan 8)
-
Yleensä aina syyllinen on just rattori, oli tilanne mikä tahansa. Tässä kun joutuu tämmösen kirkonkylän kuppeessa touhuumaan, nii meleko monella autoilijalla on pakkomielle päästä ohi rattorista, olin sitte kääntymässä vasemmalle tai olokoon tiessä keltanen viiva tai muuten olematon näkyvyys. Monta läheltäpiti tilannetta jo ollu.
Poliisilta kysyin, että mitä teen jos olen kääntymässä vasemmalle vilkut toimien ja auto lähtee ohi ? poliisin vastaus oli: pyri välttämään törmäystä... ???
-
Saati jos olet siellä tiellä töissä. Eilen ja tänään poistettiin tielle taipuneita puita niin yks kiireinen bussi kuski vei noin 3 metriä pitkän koivun latvan mennessään kun ei malttanut odottaa sen vertaa et oisin kääntänyt latvan sivuun. Oli varmaan polttopuista pulaa kotona ;D
Yhtään ei hiljennetä vaikka on vilkut ja varoitus kyltit liki kaikki näistä kaahareista puhuu vielä kännykkään. Katekoriaan sopii citymaasturia ja kotiäitiä lapset kyydissä :o