Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: nautafarmari - 16.01.11 - klo:14:09
-
Kauanko raatilaiset pitää lohkolämmittimiä päällä?
2-3 tunnin lämmitys ei lämpömittarissa näy, 15 asteen pakkasella. Kone kylmässä tallissa, ei taivasalla. Onko noissa n-sarjalaisissa tavallista pienemmät lämmittimet?
-
Kauanko raatilaiset pitää lohkolämmittimiä päällä?
2-3 tunnin lämmitys ei lämpömittarissa näy, 15 asteen pakkasella. Kone kylmässä tallissa, ei taivasalla. Onko noissa n-sarjalaisissa tavallista pienemmät lämmittimet?
Taitaa se lämpömittari alkaa näyttämään sen verran ylhäältä ettei lohkari sitä sinne nosta. Tunnin lämmitys riittää hyvin, käy kuin kesällä jo sillä. Vielä kun sais peräöljyn samalla lämpimäksi, se vaatii kuitenkin lämmityskäyttöä.
-
Ei lohkari sitä nesteen lämpötilaa niin paljoa nosta että mittarissa näkyisi (edes autoissa)
PA-käyttöinen lisälämmitin sensijaan nostaa (esim. Eberi, Webasto... jne. jne...)
-
Ei lohkari sitä nesteen lämpötilaa niin paljoa nosta että mittarissa näkyisi (edes autoissa)
PA-käyttöinen lisälämmitin sensijaan nostaa (esim. Eberi, Webasto... jne. jne...)
Vanha kunnon letkulämmitin kyllä nostaa lämmöt niin että mittarissa näkyy... Varsinkin jos lämmittimen lähtö ja
paluulinjalle saadaan tarpeeksi korkeuseroa. Se lämmittää koko moottorin, kun neste tosiaan kiertää.
Ja vielä tehokkaampi on ns. TERMI- nestekaasulämmitin. Sillä saa vaikka moottorin puhiseen kuin teepannun jos
unohtuu päälle pitemmäksi aikaa ! :D :D
-
Tuosta lämmittimestä kun ei kuulu minkäänlaista ääntäkään, voi vain toivoa jotta lämpenee.
-
Tuosta lämmittimestä kun ei kuulu minkäänlaista ääntäkään, voi vain toivoa jotta lämpenee.
Onkohan kunnossa, kyll siitä ihan normaali lohkarin "kihinä" kuuluu jos kuulo vielä kunnossa
-
Tuosta lämmittimestä kun ei kuulu minkäänlaista ääntäkään, voi vain toivoa jotta lämpenee.
Onkohan kunnossa, kyll siitä ihan normaali lohkarin "kihinä" kuuluu jos kuulo vielä kunnossa
Ommuuten metka homma, meillä jontikan lämmitin ei pidä eisitten mitään ääntä. Muissa traktoreissa lämmitin kyllä pitää ääntä ja määkin kuulen sen kihinän. Ja jontikka lämpiää kyllä, lohko tuntuu lämpimältä ja hyvin pyörittää. Tosin ei aina lämmitetäkään, kun pidetään sähköttömässä makasiinissa eikä talvella paljoa tarvitakaan.
-
Tarttis varmaan hommata liitosjohto tuohon omaankin ännään. Ei tullut mukana käytetyn kaupassa.
Tähän asti nasahtanut hyvin käyntiin. Sen ainoan kerran kun tarvinnut startata kyntöjen jälkeen. Ja sekin aivan kokeilumielessä kuinka hyvä on pakkasella lähtemään käyntiin. :D
Kumpaa ne Valtralla ruukaa asentaa niihin, Calix vai Defa?
Tietäisi ostaa oikian merkkisen johdon mukaan kun seuraavan kerran menee pollea puhuttelemaan tuonne "landelle". ::)
Eiköhän se lue siinä liitimessä. Ainakin defassa lukee.
-
Ei lohkari sitä nesteen lämpötilaa niin paljoa nosta että mittarissa näkyisi (edes autoissa)
PA-käyttöinen lisälämmitin sensijaan nostaa (esim. Eberi, Webasto... jne. jne...)
Vanha kunnon letkulämmitin kyllä nostaa lämmöt niin että mittarissa näkyy... Varsinkin jos lämmittimen lähtö ja
paluulinjalle saadaan tarpeeksi korkeuseroa. Se lämmittää koko moottorin, kun neste tosiaan kiertää.
Ja vielä tehokkaampi on ns. TERMI- nestekaasulämmitin. Sillä saa vaikka moottorin puhiseen kuin teepannun jos
unohtuu päälle pitemmäksi aikaa ! :D :D
Letkulämmittimessä on tosiaan tehoa. Farmilaitteen Hotmotor on vissiin tuota termiä vastaava, lisäksi semmonen pelkistetty tsi-versiokin, eli pelkkä kupariputki letkujen välissä. Ja sitten on tämä kaikista yksinkertaisin, mutta vakuutukset pitää olla kunnossa. ;D
(http://www.freewebs.com/audi917/S5001189.JPG)
-
Eikös ne valtralla nää kun sanot rekisterinumeron mikä lohkolämppäri siellä on.
-
Kumpaa ne Valtralla ruukaa asentaa niihin, Calix vai Defa?
Tietäisi ostaa oikian merkkisen johdon mukaan kun seuraavan kerran menee pollea puhuttelemaan tuonne "landelle". ::)
Onpa muuten vaikeaa löytää netistäkään kuvaa noista päistä, oikeen tuntuu jo kiusanteolta....
Mut joo pakussa on se toinen ja traktoreissa toinen, jos nyt sivistyneen veikkauksen teen niin noissa valtroissa tapaa olla calix.
Pakussa liitinjohto vihreä, enkä ainakaan yhtäkkiä löytänyt vihreää liitosjohtoa muuta kuin defalta, ja pääkin näyttää tutulta. Eli kun se ei ainakaan noihin mun valtroihin kerran kokeiltuna sopinu, niin niissä on sitten calix.
-
letkulämmitin kihisee mutta säteilylämmittimet on hiljasia.. ja kuulemma tehottomia. niin tuntuu nuo nykyset letkulämmittimetki olevan alitehosia, mikälie energiansäästökampanja niissäki on menossa. vanhan voortin ku lyö tulelle ni vanhanajan rautaki kyljissä lämpiää. ;D
-
Tuossa, ainakin pitäisi olla joku calixi
http://kuvat.huuto.net/a/3a/54744514e0a9dff53b90c63ef86d4-orig.jpg
Defa
http://kuvat.huuto.net/5/66/2fc8ac8c916a1d67d1305ecf12e51-orig.jpg
-
Tuossa, ainakin pitäisi olla joku calixi
http://kuvat.huuto.net/a/3a/54744514e0a9dff53b90c63ef86d4-orig.jpg
Defa
http://kuvat.huuto.net/5/66/2fc8ac8c916a1d67d1305ecf12e51-orig.jpg
Tästä vahvistus, ainakin mulla valtroissa toi calix
-
Tuon ensimmäisen kuvan pistoke on N:ssä.
Ei kyllä paljon kihise ,aivan alussa vähän mutta erikoisen hiljasta ja hyvät korvat jos muuton kuulee.
-
Tuon ensimmäisen kuvan pistoke on N:ssä.
Ei kyllä paljon kihise ,aivan alussa vähän mutta erikoisen hiljasta ja hyvät korvat jos muuton kuulee.
Ota tästä ny selvää, toimiiko oikein vai ei. Toisilla ääntää toisilla ei. Huoltomiehen mukaan nuo ei paljo ääntä pidä, mutta eipä paljo lämmitäkkään. ???
-
Tuon ensimmäisen kuvan pistoke on N:ssä.
Ei kyllä paljon kihise ,aivan alussa vähän mutta erikoisen hiljasta ja hyvät korvat jos muuton kuulee.
Ota tästä ny selvää, toimiiko oikein vai ei. Toisilla ääntää toisilla ei. Huoltomiehen mukaan nuo ei paljo ääntä pidä, mutta eipä paljo lämmitäkkään. ???
Infrapunalämpömittarilla on helppo mitata lämpeneekö lohko. Toki kädelläkin pitäis eron tuntea kunnon pakkasilla!
-
... mutta eipä paljo lämmitäkkään. ???
Paljonko sen sitten pitäisi lämmitä? Kun ainakin minun mielestäni se riittää että lähtee nätisti käyntiin ja sen se tekee
-
... mutta eipä paljo lämmitäkkään. ???
Paljonko sen sitten pitäisi lämmitä? Kun ainakin minun mielestäni se riittää että lähtee nätisti käyntiin ja sen se tekee
Tunnin lämmitys ei omassa koneessa riitä, kyllähän se käyntiin lähtee mutta ei kuten kesällä. ???
-
... mutta eipä paljo lämmitäkkään. ???
Paljonko sen sitten pitäisi lämmitä? Kun ainakin minun mielestäni se riittää että lähtee nätisti käyntiin ja sen se tekee
Tunnin lämmitys ei omassa koneessa riitä, kyllähän se käyntiin lähtee mutta ei kuten kesällä. ???
Itsellä ei kanssa tunti meinaa mitään, kaks tuntia pitää olla traktorin malliin katsomatta.
-
Puolen tunnin jälkeen kyllä tuntee paljaisiin sormiin kun koittaa aivan lämmittimen juuresta,jollei nyt tuuli sovi aivan suoraan.
En minä ainakaan kuule sen kihinää muulloin kuin aivan siinä alussa.Itsekin kysyin sitä huoltomieheltä aikonaan ja se sano että on hiljanen.
Kyllä se pari tuntia saa päällä olla ja pitenpäänkin ei se haittaa.
-
Hehkun merkkivalo yleensä sammuu aika pian jos lämmenny, ny muutamalla kertaa jääny palamaan. Tuosta rupesin miettiin ettei muutamalla kerralla ole kunnolla lämmenny.
-
directi roikan nökassa noin 3 tuntia ja pakkasta -15.. ei lähde käyntiin!! :'(
-
Oon tullu siihen tulokseen ettei Valtraa oo tehty Suomen talveen. Oli tässä kovilla pakkasilla vuorokauden roikassa eikä lähteny käyntiin ennenkuin käytin (uuden) akun lämpimässä. Mutta niinhän siinä ohjekirjassa lukeekin :D
Jontikka lähtee parin tunnin lämmityksen jälkeen satavarmasti tulille :)
-
Infrapunalämpömittarilla on helppo mitata lämpeneekö lohko. Toki kädelläkin pitäis eron tuntea kunnon pakkasilla!
Sormella kun koskee pakkasroppuun pitäisi tuntea veden mukavan haaleana viimeistään parin tunnin päästä.
-
Hiljainen lämmitin -> pienitehoinen?
-
calixia ne on. Taitaa muuten olla ainut traktori missä on aina lohkossa vastus. Roikka vaan puuttuu jos ei ruksi lohkaria varusteeksi! T161A ainakin lähtee hyvin käyntiin. Kompura vaan pitää pirun rumaa ääntä kun -30 astees lyö käyntiin. Ilman roikkaa on jouduttu kokeilemaan -18 astees. Vanha 8150 ei olisi lähteny...
-
05-mallin Valmeteissa on muuten samanlaiset lämmityslaitteen ja puhaltimen säätimet kuin 240 Volvoissa.
Mahtaakohan kenno ja puhallinkin olla samanlainen? Valmetissa tosin kahdella puhaltimella.
Nå 05 -sarjassahan on Vålvån suunnittelema ohjaamo, siksi on säätimetkin samanlaisia. Vilkkuviiksi taasen tais olla vähän
samaa kaliiberiä kuin Sisun kuorma-autoissa, sellaista ei löydä ainakaan 80 -luvun Volvon henkilöautoista :D
-
05-mallin Valmeteissa on muuten samanlaiset lämmityslaitteen ja puhaltimen säätimet kuin 240 Volvoissa.
Mahtaakohan kenno ja puhallinkin olla samanlainen? Valmetissa tosin kahdella puhaltimella.
Nå 05 -sarjassahan on Vålvån suunnittelema ohjaamo, siksi on säätimetkin samanlaisia. Vilkkuviiksi taasen tais olla vähän
samaa kaliiberiä kuin Sisun kuorma-autoissa, sellaista ei löydä ainakaan 80 -luvun Volvon henkilöautoista :D
Niin taitaa se ohjaamo olla ruåttissa tehtykin! Valmettiin olen puheltimet vaihtanu, Volvoon en vaikka on noita Volvoja markilla useampikin. Joo, viiksi on erilainen ja muitakin eroja viiden hengen traktoriin on...
-
Ei maraanilla sattuisi olemaan ryhdillään olevia etupenkkejä 240:n myytävänä?
Onx semmoisia käytettynä olemassakaan? :) Käyttiksessäkin mulla on NIIN huono kuskinpenkki, et oikein hirvittää...mut ei kait vielä oo tarpeeksi huono, kun en oo viitsiny vaihtaa. Itse asiassa "makasiini"Volvossa on kaikkein vähiten istutut penkit, mut en enää muista onko ne miten huonot/hyvät.
-
Katoppas, nyt on muutkin huomanneet ettei aina kihise eikä lämmitä.
Vanhan vuoden puolella oli tuota ongelmaa ja sain ohjeeksi käyttää lyhempää ja vahvempaa johtoa (ei partakoneenjohtoa).
Ja mennä korvalääkärille.
Nyt kotona kovalla pakkasella oli jäänyt kone kylmäksi kun piti lähteä ajoon.
Räpläsin liitäntäjohtoa, Defan pienipäinen, ja alkoi pihistä. Puolen tunnin päästä starttasi.
Moottoritekniikka paikkasi sähötekniikkaa.
Se pieni pistotulppa+sirot liittimet ei sittenkään saa kontaktia, ehkä pakkasen ja kopertuneiden kumiosien takia. Katsokaapa paljonko liitäntänastoissa on joustoa vanhoihin verrattuna.
Sisätiloissa ja lämpöisessä varmaan pelittelee. >:(
Turha tietysti vedota takuisiin tai muuten rutista valmistajan suuntaan, vanha piuha, samanikäinen ehkä kuin traktorikin...ja myydäänhän niitä varaosina, ehkä 30€?
Semmoinen ilkeys kyllä tuli mieleen, että kiinnostaisikohan sähköturvallisuusviranomaisia, voihan se ollakin suojamaadoituksen nasta joka ei saa kontaktia >:( >:( >:(
-
05 hytin suunnitteli sama mies joka myös piirsi Volvo 740 mallin.
-
Katoppas, nyt on muutkin huomanneet ettei aina kihise eikä lämmitä.
Vanhan vuoden puolella oli tuota ongelmaa ja sain ohjeeksi käyttää lyhempää ja vahvempaa johtoa (ei partakoneenjohtoa).
Ja mennä korvalääkärille.
Nyt kotona kovalla pakkasella oli jäänyt kone kylmäksi kun piti lähteä ajoon.
Räpläsin liitäntäjohtoa, Defan pienipäinen, ja alkoi pihistä. Puolen tunnin päästä starttasi.
Moottoritekniikka paikkasi sähötekniikkaa.
Se pieni pistotulppa+sirot liittimet ei sittenkään saa kontaktia, ehkä pakkasen ja kopertuneiden kumiosien takia. Katsokaapa paljonko liitäntänastoissa on joustoa vanhoihin verrattuna.
Sisätiloissa ja lämpöisessä varmaan pelittelee. >:(
Turha tietysti vedota takuisiin tai muuten rutista valmistajan suuntaan, vanha piuha, samanikäinen ehkä kuin traktorikin...ja myydäänhän niitä varaosina, ehkä 30€?
Semmoinen ilkeys kyllä tuli mieleen, että kiinnostaisikohan sähköturvallisuusviranomaisia, voihan se ollakin suojamaadoituksen nasta joka ei saa kontaktia >:( >:( >:(
Noista piuhoista tuli mieleen, että kyllä ne on aika tyyriitä. Just ostin Defa-laisen ja makso honkkarissa melkein 3-kymppiä, vähän pidempi olis ollut 10€ kalliimpi. Osat ei voi maksaa paljoa eli on kate kohdallaan.
-
T161A ainakin lähtee hyvin käyntiin. Kompura vaan pitää pirun rumaa ääntä kun -30 astees lyö käyntiin. Ilman roikkaa on jouduttu kokeilemaan -18 astees. Vanha 8150 ei olisi lähteny...
Startti. 8550 oli kans tosi takkunen saada käyntiin edes pikkupakkasilla mutta joku täälä vinkkas että T-sarjaan laitettu alennusvaihteellinen startti, sopii heittämällä ja vaihdon jälkeen napsahtaa käyntiin niikun volkkarin kone
-
Ei oo enää mun mures...
-
Meillä ollu kaikissa valtroissa calix