Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: pig24 - 16.01.11 - klo:13:21

Otsikko: Merivirran lantakone
Kirjoitti: pig24 - 16.01.11 - klo:13:21
Navetta, 2 pitkää kuljetinlinjaa ja poikkikuljetin työntää ulos. Eli peruskuvio. Vika: Konetta lähempänä oleva linja herää henkiin viiveellä - suunnanvaihtaja laukeaa liian aikaisin, auttaa jos painaa suunnanvaihtajaa alussa useamman kuljetusrupeaman. Taaempi linja tekee enimmillään 25 cm liikettä eli periaatteessa kuollut. Ei oo tasovahtia, voinee siis pumpata ilmaa putkiin. Öljynlisäykset tuntuvat menevän ketuille.

Pitäisi kai soittaa valmistajan huoltonumeroon, mutta jollain on varmaan sama kone. Tietääkö joku aiheesta ?
Otsikko: Vs: Merivirran lantakone
Kirjoitti: KJL - 16.01.11 - klo:15:48
Sivuvetojen sisäiset vuodot? Vuotoja muualla? Pääsylinterin tasausventtiili ok? Vanha musta vai uudempi sininen (Lalmek) suuntaventtiili? Pumppu kunnossa? Pumpun ja paineputken o-rengas ok? Joskus tuon Lalmekin suuntaventtiilin purkupuhdistuskasaus-operaatio auttaa em. ongelmiin, mutta vaikuttais tuossa vuotojakin olevan.

Periaattees hyvä systeemi silloin, kun toimii tämä tasausventtiileillä toteutettu rakenne. Nopeampi verrattuna järjestelmään, jossa tasausventtiilit on revitty huishelvettiin ja helpoimmalla pääsevä sylinteri liikkuu... Tuskin se öljyvajeen takia ilmaakaan sinne putkiin pumppaa ja järjestelmä muutenkin on ilmattava korjausten jälkeen. Pahin vuotoja aiheuttava syy noissa merivirtalaisis on aina ollu sylkkyjen muhvit, jotka pakkaa ruostua pois tiehensä liian nopeesti. Syynä kuulemma (ainakin osittain) muhveihin käytetty "lyhytlastuinen" materiaali, jolloin kulkee paremmin noin automaattisorveis, mutta kestävyys "pitkälastuista" heikompi... Tiedä sitten onko asia näin, mutta niin isot pojat kertoi.

Ainiin... tuon yhden "kuolleen" sivuvedon sylkky kannattaa ehkä purkaa, jos vaikka sattuis olla mäntä varrestaan irti, kuten meillä oli joitakin vuosia sitten.
Otsikko: Vs: Merivirran lantakone
Kirjoitti: bobbari - 16.01.11 - klo:16:18
Tosiaan se mäntä voi olla irronnut ja se sekoittaa sylinterien öljytilavuudet.   Ja sekin riittää, jos mäntä on kiertynyt
auki sen verran, ettei varren ja männän välinen tiiviste enää tiivistä sitä kierreliitosta.
Mut ihan ensiks tasaisin sylinterien liikkeet.  Se ei välttämättä onnistu pelkällä suunnanvaihtoventtiilin käsiajolla.
Ota koneikon puoleisesta tasausventtiilistä (siellä puristinkanavassa) alempi ylipaineventtiilin säätöruuvi
hellään 1,5 - 2 kierrosta ja käytä koineikolla sylinterit lähtötilaan.     Sunnanvaihtoventtiiliä käsin ajaen.
Sen jälkeen kierrät ruuvin takaisin kiinni.   

Jos sylinterin tiivisteissä on vuotoa, sen saat selville ajamalla epäillyn sylinterin jompaan kumpaan päätyyn ja otat
paluun puoleisen letkun auki sylinteristä.   Pientä noroa saa kyllä vuotaa, mut jos tulee ihan kaaressa, niin tiivisteet
täytyy vaihtaa siihen sylinteriin.   Työniloa...      Saiskin näistä hommista täydet sunnuntai- ja ylityölisät!   :)
Otsikko: Vs: Merivirran lantakone
Kirjoitti: keskomies - 17.01.11 - klo:20:32
Ei muutakon pitää löytää se mihin ölju vuotaa. Muu ei oikeen auta. Se enste kuriin ja sitten koitteleen. Siinä vika jollei pinta kerran pysy.
Otsikko: Vs: Merivirran lantakone
Kirjoitti: bobbari - 17.01.11 - klo:20:44
Sylinterin päähän hitsattu muhvi (ainakin vanhemmissa sylintereissä) syöpyy sylinterin alapuolelta.  Sinne jää väliin
kaikenmaailman sontaa ja jos sylinteri EI OLE MAADOITETTU, sähkövaraus syö sylinteriä kuin rotta.
Muhvin puolelta öljynpaine sylkee O-renkaan pihalle, kun muhvi on tarpeeksi syöpynyt.
Uudemmat sylinterit on tehty tasapaksuiksi ilman ulkopuolista muhvia.

Jos sulla on pohojommaaalla tehty sylinteri, niin se sylkee öljyt pihalle sylinterin korvakkeen juuresta...   >:( >:(