Agronet
Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: minä-itte - 10.01.11 - klo:11:45
-
Tuli keskusteltua yhden tutun geologin kanssa tie/kelkkareittikorvauksista. Herra on parhaillaan Pohohojammaaaalla mukana rautatien parannussuunnittelussa.
Kertoi, että heillä neuvotellaan maanomistajan kanssa ratojen kunnostusaikaisten tienpätkien korvauksista yhteisymmärryksessä maanomistajien kanssa.
Maaomistajakorvauksissa käytetään paikallisen MHY:n suositushintoja. Korvaus on ikäänkuin he ostaisivat maapohjan, itse rakentavat sen, mutta käytön päätyttyä tie siirtyy maanomistajalle, heillä ei ole enää sille asiaa.
Geologi kertoi, että viimeisin maksettu kertakorvaus oli 1500 €/ 600 m/ 6 vuoden käyttöoikeus. Hänen mukaansa he eivät lähde riitelemään maanomistajien kanssa, vaan maksavat käyvän korvauksen... ei tunnu missään.
Pikkuisen toisenlaista kuin sosialisoija-MTK:n suositus 150 €/km/ kertakaikkinen korvaus ikuisista kelkka/mönkijäreiteistä. Sama hölmönhomma MTK:n sähkölinjakorvauksissa.
MTK on syvältä.
-
Maanomistaja sai myydä ensin alueelta puut pois.
-
Ja saavat siis vielä tuon tehdyn tien kaupan päälle :o
Tämä kelkkareittiasia on kyllä tuskainen juttu. Olisi suuri tuska jos tuollainen olisi tulossa. Saattaa muuten ollakkin, mutta ei vielä tässä vaiheessa. Idea on syvältä vaikka reitistä maksettaisinkin jotain!!!
-
Ja saavat siis vielä tuon tehdyn tien kaupan päälle :o
Tämä kelkkareittiasia on kyllä tuskainen juttu. Olisi suuri tuska jos tuollainen olisi tulossa. Saattaa muuten ollakkin, mutta ei vielä tässä vaiheessa. Idea on syvältä vaikka reitistä maksettaisinkin jotain!!!
Laki astuu voimaan 1.7. 2012, MTK:n suosiollisella myötävaikutuksella.
Ympäristöministeriössä on ministeri kepulaiseukko, samoin kansliapäällikkö, kumpikin tundralta.
-
Ja saavat siis vielä tuon tehdyn tien kaupan päälle :o
Tämä kelkkareittiasia on kyllä tuskainen juttu. Olisi suuri tuska jos tuollainen olisi tulossa. Saattaa muuten ollakkin, mutta ei vielä tässä vaiheessa. Idea on syvältä vaikka reitistä maksettaisinkin jotain!!!
Se että kelkkailu ohjataan reiteille on oikein ja sekin on oikein, että näitä reittejä myös rakennetaan, se on sitten eriasia onko kyseinen esitys oikein, vai pitäisikö sitä monintavoin vielä korjata.
Mielestäni reittien pitäisi aina ensisijaisesti pohjautua muihin jo käyttöön otettuihin maanomistajan alueisiin, kuten esim. sähkölinjat on ja niistä pitäisi saada myös kunnon korvaus, sekä reitin linjasta yleensäkin neuvotella enempi paikallisesti.
Nimenomaan silloin kun alue on muulla tavolla arvokas, kuten on metsät ja pellot, ne pitäisi ehdottomasti rajata ulkopuolelle, mikäli esim. reitti vedetään pellon yli, niin tukikelpoista peltoa pitää saada tilalle ainakin kaksinkertainen määrä, onhan kyse kumminkin haitasta.
Pitäisi olla mös maanomistajan suostumus aina kun reitti vedetään esim. pellolle tai metsään, eli pitäisi olla oikeus kieltää reitin veto, jos katsoo sen tarpeelliseksi tai se jotenkin estää elinkeinon harjoittamisen.
Eli käytetään soita, sähkölinjoja, metsäautoteitä tai muita rakennettuja kulkuväyliä, sekä kitu ja joutomaita.
-
Sähkölinjojen alukset eivät kelpaa reittien pohjiksi ::) Liikaa riskejä kelkkailijoille sekä sähkönjakelulle. Ja.... linjanalunen on liian rumaa turistien silmille -> ne kierretään kaukaa.
Nämä reitit on linjattu juuri niiden kauniiden alueiden läpi joilla on paras luontoarvo vielä jäljellä :'(
-
Sähkölinjojen alukset eivät kelpaa reittien pohjiksi ::) Liikaa riskejä kelkkailijoille sekä sähkönjakelulle. Ja.... linjanalunen on liian rumaa turistien silmille -> ne kierretään kaukaa.
Nämä reitit on linjattu juuri niiden kauniiden alueiden läpi joilla on paras luontoarvo vielä jäljellä :'(
Tosta en tiedä, mutta kun reittiverkosto perustetaan, niin se jokamiehenoikeuden perusteella tapahtuva elinkeinonharjoittaminen esim. safari-yrityksillä, todennäköisesti velvoitetaan myös kulkemaan näitä reittejä pitkin, jolloin tavallaan maanomistajan asema myös paranee.
-
Sähkölinjojen alukset eivät kelpaa reittien pohjiksi ::) Liikaa riskejä kelkkailijoille sekä sähkönjakelulle. Ja.... linjanalunen on liian rumaa turistien silmille -> ne kierretään kaukaa.
Nämä reitit on linjattu juuri niiden kauniiden alueiden läpi joilla on paras luontoarvo vielä jäljellä :'(
Tosta en tiedä, mutta kun reittiverkosto perustetaan, niin se jokamiehenoikeuden perusteella tapahtuva elinkeinonharjoittaminen esim. safari-yrityksillä, todennäköisesti velvoitetaan myös kulkemaan näitä reittejä pitkin, jolloin tavallaan maanomistajan asema myös paranee.
Juu, kyllä varmaan pysyvätkin reiteillä :D Käytännössä tuollainen reitti leviää rajojensa ulkopuolelle välittömästi. Ainakin jos siellä ajetaan mönkijöillä.
-
Tähän asti on ihan maksutta, ja luvatta, telamaton jäljet metsätielle ilmestynyt joka talvi ;D Viimetalvenakin paineli pulkkamotoristi latureki jäljessä peltojen poikki järvelle, 10-metriä tuvan nurkalta. Oli muuten paikallinen alkuperäisasukas, että ei se aina ole turisti joka törttöilee.
-
Noista tilapäisistä teistä tulee maanomistajalle hyviä metsäautoteitä, joista on paljon hyötyä.
Täälläpäin noita tehtiin taannoin muutamaan paikkaan. No, meikäläiseen tapaan, joukkoon mahtui myös yksi pökäle, joka sai päähänsä, että tie pitää purkaa käytön jälkeen. Näin sitten kait tehtiinkin. En tiiä mikä järki siinäkin oli.
-
Sähkölinjojen alukset eivät kelpaa reittien pohjiksi ::) Liikaa riskejä kelkkailijoille sekä sähkönjakelulle. Ja.... linjanalunen on liian rumaa turistien silmille -> ne kierretään kaukaa.
Nämä reitit on linjattu juuri niiden kauniiden alueiden läpi joilla on paras luontoarvo vielä jäljellä :'(
Tosta en tiedä, mutta kun reittiverkosto perustetaan, niin se jokamiehenoikeuden perusteella tapahtuva elinkeinonharjoittaminen esim. safari-yrityksillä, todennäköisesti velvoitetaan myös kulkemaan näitä reittejä pitkin, jolloin tavallaan maanomistajan asema myös paranee.
Jaa että siis mikä?!?!?!? Jokamiehenoikeus ei ole tähänkään asti sallinut kelkkasafareita vaan maastoliikennelaki on yksiselitteisesti kieltänyt liikennöinnin ilman maanomistajan lupaa.
Jaa että paranee?!?!?!?!? Nykyinen laki on yksiselitteisesti antanut maanomistajalle oikeuden päättää liikennöinnistä omistamillaan mailla kaikissa tilanteissa. Uusi laki taas antaa mahdollisuuden perustaa reitti toisen maalle maanomistajan tahdosta riippumatta. Ei tarvita kuin reittiehdotus ja kohtuulliset perusteet ja maanomistajaa ei tarvii sen jälkeen kuunnella. Missäköhän kohtaa maanomistajan asema paranee?!?!?!?
emo-heikin lihakoju on varmaan reitin varrella, koska hän löytää asiasta hyviä puolia :D
-
Eipä ole MaasTul uutisoinut tämän ajamansa sosialisointilain voimaantulosta.
Ympäristöministeriö: ministeri Paula Lehtomäki KESK, tundra, kansliapäällikkö Hannele Pokka KESK, tundra, ylitarkastaja Pekka Tuunanen KOMM, Siperia.
MTK: pj Juha Marttila, Kesk ja tundra, Markku Thorberg, mikä lie liekö mistään.
-
Eipä ole MaasTul uutisoinut tämän ajamansa sosialisointilain voimaantulosta. Ympäristöministeriö: ministeri Paula Lehtomäki KESK, tundra, kansliapäällikkö Hannele Pokka KESK, tundra, ylitarkastaja Pekka Tuunanen KOMM, Siperia. MTK: pj Juha Marttila, Kesk ja tundra, Markku Thorberg, mikä lie liekö mistään.
...eli kukaan noista ei ole mistään kotoisin :P :P ;D ;D
-
Tuli keskusteltua yhden tutun geologin kanssa tie/kelkkareittikorvauksista. Herra on parhaillaan Pohohojammaaaalla mukana rautatien parannussuunnittelussa.
Kertoi, että heillä neuvotellaan maanomistajan kanssa ratojen kunnostusaikaisten tienpätkien korvauksista yhteisymmärryksessä maanomistajien kanssa.
Maaomistajakorvauksissa käytetään paikallisen MHY:n suositushintoja. Korvaus on ikäänkuin he ostaisivat maapohjan, itse rakentavat sen, mutta käytön päätyttyä tie siirtyy maanomistajalle, heillä ei ole enää sille asiaa.
Geologi kertoi, että viimeisin maksettu kertakorvaus oli 1500 €/ 600 m/ 6 vuoden käyttöoikeus. Hänen mukaansa he eivät lähde riitelemään maanomistajien kanssa, vaan maksavat käyvän korvauksen... ei tunnu missään.
Pikkuisen toisenlaista kuin sosialisoija-MTK:n suositus 150 €/km/ kertakaikkinen korvaus ikuisista kelkka/mönkijäreiteistä. Sama hölmönhomma MTK:n sähkölinjakorvauksissa.
MTK on syvältä.
Mikä ihmeen ongelma sulla veetieemelitalojussi on noissa kelkkareiteissä.
oot vissiin kateellinen kun mullakin on kelkka ja saatan jopa ajaa päräyttää pihas läpitten aamuneljän aikaan niin heräät ajoissa kuselle ;D
-
Tuli keskusteltua yhden tutun geologin kanssa tie/kelkkareittikorvauksista. Herra on parhaillaan Pohohojammaaaalla mukana rautatien parannussuunnittelussa.
Kertoi, että heillä neuvotellaan maanomistajan kanssa ratojen kunnostusaikaisten tienpätkien korvauksista yhteisymmärryksessä maanomistajien kanssa.
Maaomistajakorvauksissa käytetään paikallisen MHY:n suositushintoja. Korvaus on ikäänkuin he ostaisivat maapohjan, itse rakentavat sen, mutta käytön päätyttyä tie siirtyy maanomistajalle, heillä ei ole enää sille asiaa.
Geologi kertoi, että viimeisin maksettu kertakorvaus oli 1500 €/ 600 m/ 6 vuoden käyttöoikeus. Hänen mukaansa he eivät lähde riitelemään maanomistajien kanssa, vaan maksavat käyvän korvauksen... ei tunnu missään.
Pikkuisen toisenlaista kuin sosialisoija-MTK:n suositus 150 €/km/ kertakaikkinen korvaus ikuisista kelkka/mönkijäreiteistä. Sama hölmönhomma MTK:n sähkölinjakorvauksissa.
MTK on syvältä.
Mikä ihmeen ongelma sulla veetieemelitalojussi on noissa kelkkareiteissä.
oot vissiin kateellinen kun mullakin on kelkka ja saatan jopa ajaa päräyttää pihas läpitten aamuneljän aikaan niin heräät ajoissa kuselle Virnistää
-
Tähän asti on ihan maksutta, ja luvatta, telamaton jäljet metsätielle ilmestynyt joka talvi ;D Viimetalvenakin paineli pulkkamotoristi latureki jäljessä peltojen poikki järvelle, 10-metriä tuvan nurkalta. Oli muuten paikallinen alkuperäisasukas, että ei se aina ole turisti joka törttöilee.
On se kauheeta...
-
Tähän asti on ihan maksutta, ja luvatta, telamaton jäljet metsätielle ilmestynyt joka talvi ;D Viimetalvenakin paineli pulkkamotoristi latureki jäljessä peltojen poikki järvelle, 10-metriä tuvan nurkalta. Oli muuten paikallinen alkuperäisasukas, että ei se aina ole turisti joka törttöilee.
On se kauheeta...
On se. Sitä vartenhan on suomessa lait, jotka määrittelee kauheudet. ;D Se kun metsätie harvoin vie minnekään abc:lle/pilkkiavannolle suoraan, ja matka jatkuu siitä peltipailakalla taimikon poikki. Kyllä se oli poliisinkin mielestä kauheaa :D
-
Tähän asti on ihan maksutta, ja luvatta, telamaton jäljet metsätielle ilmestynyt joka talvi ;D Viimetalvenakin paineli pulkkamotoristi latureki jäljessä peltojen poikki järvelle, 10-metriä tuvan nurkalta. Oli muuten paikallinen alkuperäisasukas, että ei se aina ole turisti joka törttöilee.
On se kauheeta...
On se. Sitä vartenhan on suomessa lait, jotka määrittelee kauheudet. ;D Se kun metsätie harvoin vie minnekään abc:lle/pilkkiavannolle suoraan, ja matka jatkuu siitä peltipailakalla taimikon poikki. Kyllä se oli poliisinkin mielestä kauheaa :D
On on. Lisäksi väittävät että ei oo kiva aurata sitä tietä jos se on talven aikana tampattu kovaksi kelkoilla ja kevättalvella pitäisi aurata tie.
-
Tähän asti on ihan maksutta, ja luvatta, telamaton jäljet metsätielle ilmestynyt joka talvi ;D Viimetalvenakin paineli pulkkamotoristi latureki jäljessä peltojen poikki järvelle, 10-metriä tuvan nurkalta. Oli muuten paikallinen alkuperäisasukas, että ei se aina ole turisti joka törttöilee.
On se kauheeta...
On se. Sitä vartenhan on suomessa lait, jotka määrittelee kauheudet. ;D Se kun metsätie harvoin vie minnekään abc:lle/pilkkiavannolle suoraan, ja matka jatkuu siitä peltipailakalla taimikon poikki. Kyllä se oli poliisinkin mielestä kauheaa :D
On on. Lisäksi väittävät että ei oo kiva aurata sitä tietä jos se on talven aikana tampattu kovaksi kelkoilla ja kevättalvella pitäisi aurata tie.
Etenkin tällä vesikelillä tulee oiken mukava polanne ;D
-
Mikä ihmeen ongelma sulla veetieemelitalojussi on noissa kelkkareiteissä.
oot vissiin kateellinen kun mullakin on kelkka ja saatan jopa ajaa päräyttää pihas läpitten aamuneljän aikaan niin heräät ajoissa kuselle ;D
[/quote]
ei se mitään auta. ;D ;D
-
Tähän asti on ihan maksutta, ja luvatta, telamaton jäljet metsätielle ilmestynyt joka talvi ;D Viimetalvenakin paineli pulkkamotoristi latureki jäljessä peltojen poikki järvelle, 10-metriä tuvan nurkalta. Oli muuten paikallinen alkuperäisasukas, että ei se aina ole turisti joka törttöilee.
On se kauheeta...
On se. Sitä vartenhan on suomessa lait, jotka määrittelee kauheudet. ;D Se kun metsätie harvoin vie minnekään abc:lle/pilkkiavannolle suoraan, ja matka jatkuu siitä peltipailakalla taimikon poikki. Kyllä se oli poliisinkin mielestä kauheaa :D
On on. Lisäksi väittävät että ei oo kiva aurata sitä tietä jos se on talven aikana tampattu kovaksi kelkoilla ja kevättalvella pitäisi aurata tie.
Etenkin tällä vesikelillä tulee oiken mukava polanne ;D
jos alueella on 50 kelkkaa on myös 50 lähtöpistettä ja sinne viralliselle
reitille voi olla 10 kilsaa matkaa, joten niitä polanteita tulee >:(