Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: hvinnamo - 09.12.10 - klo:15:33
-
Olisi tarkoitus tehdä puolikkaasta paalikärry. 3.akseli pitäis ottaa pois ja vetoaisa nokalle. Lavan pituus 13,6m josta olis tarkoitus ottaa reilu metri tai 2m pois. Vaihtoehdot olis -98 mallinen rumpujarruilla ja 22,5"-renkailla. Toinen vaihtoehto olis -01 mallinen 19,5"-renkailla. Jälkimmäinen olis matalampi ja kevyempi, mutta miinuksena levyjarruilla varustettuna. Kysymys kuuluukin: Onko levyjarrun jarrukellon tilalle vaikeaa laittaa hydraulisylinteri? Rumpujarrullisessahan se on helppo homma kun vaihtaa hydraulisylinterin kellon tilalle. Levyt kuulemma lukkiutuvat myös helposti.
Tossa olis vähän aiheesta kuvia ym. juttua. https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/16342/Vuorinen_Toni.pdf?sequence=1
-
Minkäs takia se 3;s akseli pois pitää ottaa? Jätä se paikalleen, niin ei tarvi kärryn aisaan jalkaa rustata. Jos vielä sitä jalostaisi paremmin kääntyväksi, niin tekisin ohjaavan aisan, joko metsäkärrytyyliin tai sit täysperän etukelkan päältä se kääntökehä ja siihen aisa kiinni ;) ja hyd.sylinterillä ohjaus. Joskus liittymissä tarpeellinen ;) ;)
-
Minkäs takia se 3;s akseli pois pitää ottaa? Jätä se paikalleen, niin ei tarvi kärryn aisaan jalkaa rustata. Jos vielä sitä jalostaisi paremmin kääntyväksi, niin tekisin ohjaavan aisan, joko metsäkärrytyyliin tai sit täysperän etukelkan päältä se kääntökehä ja siihen aisa kiinni ;) ja hyd.sylinterillä ohjaus. Joskus liittymissä tarpeellinen ;) ;)
Eiks niistä saa akselin tai kaksi nostettua. Kääntyy murtamatta.
-
Minkäs takia se 3;s akseli pois pitää ottaa? Jätä se paikalleen, niin ei tarvi kärryn aisaan jalkaa rustata. Jos vielä sitä jalostaisi paremmin kääntyväksi, niin tekisin ohjaavan aisan, joko metsäkärrytyyliin tai sit täysperän etukelkan päältä se kääntökehä ja siihen aisa kiinni ;) ja hyd.sylinterillä ohjaus. Joskus liittymissä tarpeellinen ;) ;)
Eiks niistä saa akselin tai kaksi nostettua. Kääntyy murtamatta.
Jos kääntyykin niin ei taitu. Ei mistään liittymästä taitu jos on lavalla 12 metriä mittaa ja akselit on keskikohdan takapuolella.
-
Olisi tarkoitus tehdä puolikkaasta paalikärry. 3.akseli pitäis ottaa pois ja vetoaisa nokalle. Lavan pituus 13,6m josta olis tarkoitus ottaa reilu metri tai 2m pois. Vaihtoehdot olis -98 mallinen rumpujarruilla ja 22,5"-renkailla. Toinen vaihtoehto olis -01 mallinen 19,5"-renkailla. Jälkimmäinen olis matalampi ja kevyempi, mutta miinuksena levyjarruilla varustettuna. Kysymys kuuluukin: Onko levyjarrun jarrukellon tilalle vaikeaa laittaa hydraulisylinteri? Rumpujarrullisessahan se on helppo homma kun vaihtaa hydraulisylinterin kellon tilalle. Levyt kuulemma lukkiutuvat myös helposti.
Tossa olis vähän aiheesta kuvia ym. juttua. https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/16342/Vuorinen_Toni.pdf?sequence=1
Asiasta mitään tietämättömän heittoja:
-Sylinteri pitänee olla lyhytiskuinen tai jokin vipumekanismi tjsp pienentämässä iskun pituutta? Tai no käyttänevätkö ihan samoja kelloja kuin rummuissakin jolloin sylinteri löytynee helpommin. Sinällään en usko sylinterin asennuksen olevan ongelma jos vaan löytyy sopivilla mitoilla.
-Onhan niitä paineenrajoitusventtilejä pienemmällekkin paineelle joten eiköhän tuon lukkiutumisongelman saane sillä hanskaan.
-
Minkäs takia se 3;s akseli pois pitää ottaa? Jätä se paikalleen, niin ei tarvi kärryn aisaan jalkaa rustata. Jos vielä sitä jalostaisi paremmin kääntyväksi, niin tekisin ohjaavan aisan, joko metsäkärrytyyliin tai sit täysperän etukelkan päältä se kääntökehä ja siihen aisa kiinni ;) ja hyd.sylinterillä ohjaus. Joskus liittymissä tarpeellinen ;) ;)
Eiks niistä saa akselin tai kaksi nostettua. Kääntyy murtamatta.
Jos kääntyykin niin ei taitu. Ei mistään liittymästä taitu jos on lavalla 12 metriä mittaa ja akselit on keskikohdan takapuolella.
Yks noista paalikärryistä on reilu 11m pitkällä lavalla ja lavan takapäästä telin keskikohtaan 3,5 metriä. Hyvin on tähän asti kääntynyt! Tästä jos ottais taka-akselin pois niin peräylitys olis 4,3 metriä. Ei siis mitään ongelmia sen suhteen. Kaverilla on laitettu hydraulisylkät etuakseliin jos haluaa nostaa kärryn yhden akselin varaan. Jos laittais sylkät kummallekin akselille ja paineakut niin sais samalla jousituksenkin. Kaikki kääntyvät aisat voi unohtaa ainakin minun kohdaltani.
Ja ongelmahan on se jarrukysymys...
-
Mites olis täysperävaunu? ??? Ylileveitä saa renkaiden hinnalla ja kääntely olis paljon helpompaa. Peruuttaminen toki vaikeampaa. Naapurilla on puoliperävaunusta tehty ja se on kyl todella kankea kun pyörät on melko lähellä perää. Akselin tuominen lähemmäs keskipistettä toimisi varmaan sekin paremmin.
-
Mites olis täysperävaunu? ??? Ylileveitä saa renkaiden hinnalla ja kääntely olis paljon helpompaa. Peruuttaminen toki vaikeampaa. Naapurilla on puoliperävaunusta tehty ja se on kyl todella kankea kun pyörät on melko lähellä perää. Akselin tuominen lähemmäs keskipistettä toimisi varmaan sekin paremmin.
Tottakai ne ovat kahkeampia kuin viljakärryt. Täysperävaunu ei tule kyseeseen, koska se on erittäin vaikea juurikin peruuttaa. Lisäksi aisapainon puutteen vuoksi sillä ei pääse lumihangessa mihinkään. Toisella kaverilla on puolikkaasta tehty kärry jossa teli on liian edessä ja sillä ei pääse lumessa mihinkään. Älkääkä nyt niitä kääntösäteitä miettikö, ne ei ole ongelma. Täytynee sitten vissiin ostaa se 22,5"-renkailla oleva, vaikka se vähän korkeampi onkin. Traktorillahan sitä kuitenkin lastataan. Ja renkaita löytyy huomattavasti helpommin kun 19,5":sia. Ja siinä on rumpujarrut, joihin hydraulijarrujen tekeminen on todella helppoa. 8)
-
Olisi tarkoitus tehdä puolikkaasta paalikärry. 3.akseli pitäis ottaa pois ja vetoaisa nokalle. Lavan pituus 13,6m josta olis tarkoitus ottaa reilu metri tai 2m pois. Vaihtoehdot olis -98 mallinen rumpujarruilla ja 22,5"-renkailla. Toinen vaihtoehto olis -01 mallinen 19,5"-renkailla. Jälkimmäinen olis matalampi ja kevyempi, mutta miinuksena levyjarruilla varustettuna. Kysymys kuuluukin: Onko levyjarrun jarrukellon tilalle vaikeaa laittaa hydraulisylinteri? Rumpujarrullisessahan se on helppo homma kun vaihtaa hydraulisylinterin kellon tilalle. Levyt kuulemma lukkiutuvat myös helposti.
Tossa olis vähän aiheesta kuvia ym. juttua. https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/16342/Vuorinen_Toni.pdf?sequence=1
kyllähän rumpujarrulliseen on helppo tehdä jarrut öljyllä+ mekaaninen käsijarru veivillä ja vaijereilla. 19,5 on kyllä pirun matala, ei kärsi kyllä painua yhtään kun kantaa jo akseleista jos tuolla pellolle meinaat ja muutonki vedättää heti upotessaan. eipä taida kyllä ihan helpolla levyjarrusta saada öljykäyttöstä
-
Olisi tarkoitus tehdä puolikkaasta paalikärry. 3.akseli pitäis ottaa pois ja vetoaisa nokalle. Lavan pituus 13,6m josta olis tarkoitus ottaa reilu metri tai 2m pois. Vaihtoehdot olis -98 mallinen rumpujarruilla ja 22,5"-renkailla. Toinen vaihtoehto olis -01 mallinen 19,5"-renkailla. Jälkimmäinen olis matalampi ja kevyempi, mutta miinuksena levyjarruilla varustettuna. Kysymys kuuluukin: Onko levyjarrun jarrukellon tilalle vaikeaa laittaa hydraulisylinteri? Rumpujarrullisessahan se on helppo homma kun vaihtaa hydraulisylinterin kellon tilalle. Levyt kuulemma lukkiutuvat myös helposti.
Tossa olis vähän aiheesta kuvia ym. juttua. https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/16342/Vuorinen_Toni.pdf?sequence=1
kyllähän rumpujarrulliseen on helppo tehdä jarrut öljyllä+ mekaaninen käsijarru veivillä ja vaijereilla. 19,5 on kyllä pirun matala, ei kärsi kyllä painua yhtään kun kantaa jo akseleista jos tuolla pellolle meinaat ja muutonki vedättää heti upotessaan. eipä taida kyllä ihan helpolla levyjarrusta saada öljykäyttöstä
Kiitoksia vastauksesta kysymykseen! Ja täysperävaunun huono puoli on myös vieriminen, jos sen jättää vaikka ala/ylämäkeen. Ei paaleja kerätessä mitään käsijarruja viitsi käydä laittelemassa. Sama tapahtuu myös puolikkaalla jos teli on liian keskellä. Erittäin v:mäinen ominaisuus.
-
Olisi tarkoitus tehdä puolikkaasta paalikärry. 3.akseli pitäis ottaa pois ja vetoaisa nokalle. Lavan pituus 13,6m josta olis tarkoitus ottaa reilu metri tai 2m pois. Vaihtoehdot olis -98 mallinen rumpujarruilla ja 22,5"-renkailla. Toinen vaihtoehto olis -01 mallinen 19,5"-renkailla. Jälkimmäinen olis matalampi ja kevyempi, mutta miinuksena levyjarruilla varustettuna. Kysymys kuuluukin: Onko levyjarrun jarrukellon tilalle vaikeaa laittaa hydraulisylinteri? Rumpujarrullisessahan se on helppo homma kun vaihtaa hydraulisylinterin kellon tilalle. Levyt kuulemma lukkiutuvat myös helposti.
Tossa olis vähän aiheesta kuvia ym. juttua. https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/16342/Vuorinen_Toni.pdf?sequence=1
kyllähän rumpujarrulliseen on helppo tehdä jarrut öljyllä+ mekaaninen käsijarru veivillä ja vaijereilla. 19,5 on kyllä pirun matala, ei kärsi kyllä painua yhtään kun kantaa jo akseleista jos tuolla pellolle meinaat ja muutonki vedättää heti upotessaan. eipä taida kyllä ihan helpolla levyjarrusta saada öljykäyttöstä
Kiitoksia vastauksesta kysymykseen! Ja täysperävaunun huono puoli on myös vieriminen, jos sen jättää vaikka ala/ylämäkeen. Ei paaleja kerätessä mitään käsijarruja viitsi käydä laittelemassa. Sama tapahtuu myös puolikkaalla jos teli on liian keskellä. Erittäin v:mäinen ominaisuus.
joo pelolla pysyy kyllä paikallaan mutta liukkaalla jäällä jalkojen? jalan varassa ehkä ois jarrut tarpeen jos viettävä purkupaikka.
-
Mites olis täysperävaunu? ??? Ylileveitä saa renkaiden hinnalla ja kääntely olis paljon helpompaa. Peruuttaminen toki vaikeampaa. Naapurilla on puoliperävaunusta tehty ja se on kyl todella kankea kun pyörät on melko lähellä perää. Akselin tuominen lähemmäs keskipistettä toimisi varmaan sekin paremmin.
Täysperävaunun tyylisellä jutskalla on tullu harjooteltua 7-vanhasta asti ja hianosti kääntyilee ahtailla mettäautoteilläkin ;) Tykkään ainakin ite ku on välistä vähä haastetta touhata ja saa piruulla kateellisille et ei tätä osaa ku rattimiehet ;D ;D
-
Minkäs takia se 3;s akseli pois pitää ottaa? Jätä se paikalleen, niin ei tarvi kärryn aisaan jalkaa rustata. Jos vielä sitä jalostaisi paremmin kääntyväksi, niin tekisin ohjaavan aisan, joko metsäkärrytyyliin tai sit täysperän etukelkan päältä se kääntökehä ja siihen aisa kiinni ;) ja hyd.sylinterillä ohjaus. Joskus liittymissä tarpeellinen ;) ;)
Eiks niistä saa akselin tai kaksi nostettua. Kääntyy murtamatta.
Jos kääntyykin niin ei taitu. Ei mistään liittymästä taitu jos on lavalla 12 metriä mittaa ja akselit on keskikohdan takapuolella.
Ei ongelmia kääntymisen suhteen. Millä kärrypoluilla sä ajelet?
-
Minkäs takia se 3;s akseli pois pitää ottaa? Jätä se paikalleen, niin ei tarvi kärryn aisaan jalkaa rustata. Jos vielä sitä jalostaisi paremmin kääntyväksi, niin tekisin ohjaavan aisan, joko metsäkärrytyyliin tai sit täysperän etukelkan päältä se kääntökehä ja siihen aisa kiinni ;) ja hyd.sylinterillä ohjaus. Joskus liittymissä tarpeellinen ;) ;)
Eiks niistä saa akselin tai kaksi nostettua. Kääntyy murtamatta.
Jos kääntyykin niin ei taitu. Ei mistään liittymästä taitu jos on lavalla 12 metriä mittaa ja akselit on keskikohdan takapuolella.
Ei ongelmia kääntymisen suhteen. Millä kärrypoluilla sä ajelet?
Kyllähän piha pitää olla sellanen ettei liikaa tarvis pakitella. ;) Onhan se totta että 12 metrisellä kärryllä ei joka pihaan mahdukkaan. Meillä on 12,5 metrinen hinattava sauna/huvila. Facebookkiin hakusanaksi "rysä" niin lyötyy kuviakin. Se on täysperävaunu ja erittäin vaikea sovitettava johonkin taajamassa sijaitsevaan omakotitalon pihaan :D
-
http://en-gb.facebook.com/people/Rysa-Noviana/1523185798
huh
-
http://en-gb.facebook.com/people/Rysa-Noviana/1523185798
huh
Käytä Tero niitä ää:n pilkkuja vai ootko viljellyt jo kaikki pilkkusi ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,??ÅÅÅÅ;;;;;;?
;D
-
En oo naamakirjassa niin ei löytynyt sun haulla kuin tuo,,,,,
???
-
Joko sinne naamakirjaan on laitettu kaikki lavetit, ja paskakärritkin? :D
-
Puolikkaasta on helppo tehdä kärry,,,,
Aisa vaan eteen
8)
-
Ilman muuta suosittelisin 22,5 olevaa rumpujarrullista. Isommat renkaat aina paremmat traktorikärrys, ja jarrujen laittokin pitäs olla aika helppo homma, sylinteri vaan IKH:lta, siihen letkutus ja ei kun ajoa. Eli soveltaisin tässä KISS-metodia, eli Keep It Simple, Stupid. Eli mitä vähempi liikkuvia osia niin sen kivempi käyttää kun joudut aina lastatessa ja purkaessa irrottaan. Tietty jos haluaa hifistellä niin voihan siihen rakentaa vaikka mitä jousitus-, ym.systeemiä, mutta kulut nousee ja aikaa palaa tuunaukseen.
Talvikäytössä säilöpaalia kiskoessa tuo aisapainoa antava kyllä puoltaa paikaansa, mutta muuten suositelisin ehdottomasti täysperää paalinajoon, mut eikös sulla niitä jo olekin. Ei se peruutus nyt niin vaikeeta ole, ja samassa tilassa missä pyörität tota 12 metrin puolikasta niin ihan taatusti taittuu täysperäkin, jopa paremminkin. Eikä tartte sitä jalkaa/pölliä/kiinteää palaa aisan alle.
Ja se seisontajarrun tarvis peltokäytössä on aika olematon, harvoin on sellasta kaivannu. yleensä voi jättää kärrin poikkipäin jos joutuu rinteeseen parkkeeraamaan. Kovemmalle alustalle parkkeeratessa siitä olis hyötyä kyllä.
Tai sit askartele talvikäyttöön sellanen täysperä missä on joku ajovoimanotto/hydeveto/robsonit vaikeita paikkoja varten. Tai sit jos olis sellanen dolly jossa veto + jarrut, niin siihen vaan puoliperää kiinni...
-
Onko joku ajatellut tehdä trippeliakselisesta veturista paalikärryä. Sais helposti kääntyvät pyörät joko etummaisesta tai taaimmaisesta ja ainakin yhden akselin vetämään. Traktorista riippuen sais useampia nopeuksia kun laittais väliin vaan oikeanlaiset välitykset. Lavan joutuis itte jatkaa mutta akselit melko keskellä kärryä ja veto pahoja kohteita silmälläpitäen olis aika hyvä.
-
Puolikas tulossa kärryaihioksi. Meinaan lyhentää keulasta 2-3 metriä ja aisa siihen. On kolmeakselinen aika näyttää otanko yhden pois vai saako jäädä. Mulla on veturit nii kovin pieniä että täysperällä en ala leikkimään. Turha tuosta on riidellä jokainen hankkii semmosen kun tarpeelliseksi näkee. Varmaan ottasin itekki 13.6metrisen täysperän jos olis enempi ajoa.... ja kunnon hevonen.
-
Tulipa tehtya vuoden ainoa koneostos eli 2 akselinen puolikas,kun Haminas oli halvalla tarjolla. Mietityttaa vain sen tuleva pituus, kun osa peltoliittymista vahan kapeita. Oliskohan 8m sopiva niin sais 6 paalia(120cm) perakkain? Veturikin on toistaiseksi vain 80 kaakkinen. Joo tiedan et puuttuu pisteet aa:n ja oo:n paalta, mut nama espanjolat ei ole viela keksiny sellasia :o
-
Tulipa tehtya vuoden ainoa koneostos eli 2 akselinen puolikas,kun Haminas oli halvalla tarjolla. Mietityttaa vain sen tuleva pituus, kun osa peltoliittymista vahan kapeita. Oliskohan 8m sopiva niin sais 6 paalia(120cm) perakkain? Veturikin on toistaiseksi vain 80 kaakkinen. Joo tiedan et puuttuu pisteet aa:n ja oo:n paalta, mut nama espanjolat ei ole viela keksiny sellasia :o
Itselläni on kaksi kärryä kymmenen metrin lavalla. Akseleita 2 ja ne ovat likimain keskellä. Kääntyy aika ketterästi ja jos haluaa aisapainoa niin voi jättää perälle hiukan tyhjää, yleensä ei ole tarvinnut jättää. Vähänkin jos on akselit taaempana niin oikaisee huomattavasti enemmän, näistä on myös kokemuksia.
-
Mitä tuommoiseen itse tehtyyn 6-8 metriseen tulee hintaa ja saako työlle ja vaivoille palkan?
Vetelen herbstin kaksiakselisella lavetilla paaleja, mutta
kuorman sitominen kun on vaivalloista ja siihen pitäisi saada helpotusta.
-
Mitä tuommoiseen itse tehtyyn 6-8 metriseen tulee hintaa ja saako työlle ja vaivoille palkan?
Vetelen herbstin kaksiakselisella lavetilla paaleja, mutta
kuorman sitominen kun on vaivalloista ja siihen pitäisi saada helpotusta.
Halvimmillaan noin tonnin. Kahdella akselilla ja 295/80-22,5 pyöreillä renkailla.
-
Mitä tuommoiseen itse tehtyyn 6-8 metriseen tulee hintaa ja saako työlle ja vaivoille palkan?
Vetelen herbstin kaksiakselisella lavetilla paaleja, mutta
kuorman sitominen kun on vaivalloista ja siihen pitäisi saada helpotusta.
jos kolmiakselinen puolikas maksaa 2000 ja siihen tulee 1000 kiloa rautaa lisää. Sitten tarvitaan jarruvehkeet ja kassillinen hitsauspuikkoja ja rälläkän kiekkoja eli yhteensä 4000 osiin + oma työ. Jos tekee hydrauliset laidat jotka on mielestäni välttämättömät sidontaa ajatellen niin niihin tarvikkeisiin uppoaa äkkiä tonni ja maalaus ja valot ym hifistely lisäksi niin loppusumma on 6000 kieppeillä plus oma työ mutta silloin kärry on oikeasti hieno ja uuden veroinen. Rengaskierros on sitten kallis jos ei tie kummit miellytä.
On näköljään vähän eri hinnat kuin renellä.
-
Mitä tuommoiseen itse tehtyyn 6-8 metriseen tulee hintaa ja saako työlle ja vaivoille palkan?
Vetelen herbstin kaksiakselisella lavetilla paaleja, mutta
kuorman sitominen kun on vaivalloista ja siihen pitäisi saada helpotusta.
jos kolmiakselinen puolikas maksaa 2000 ja siihen tulee 1000 kiloa rautaa lisää. Sitten tarvitaan jarruvehkeet ja kassillinen hitsauspuikkoja ja rälläkän kiekkoja eli yhteensä 4000 osiin + oma työ. Jos tekee hydrauliset laidat jotka on mielestäni välttämättömät sidontaa ajatellen niin niihin tarvikkeisiin uppoaa äkkiä tonni ja maalaus ja valot ym hifistely lisäksi niin loppusumma on 6000 kieppeillä plus oma työ mutta silloin kärry on oikeasti hieno ja uuden veroinen. Rengaskierros on sitten kallis jos ei tie kummit miellytä.
On näköljään vähän eri hinnat kuin renellä.
kukaan harkinnu näitä leveitä puoliperävaunun renkaita tuommoseen kärryyn, niitähän löytyy ainakin 445mm leveää ja ois edullisia, jos passaa suoraan tuohon paripyörän tilalle.
-
Mitä tuommoiseen itse tehtyyn 6-8 metriseen tulee hintaa ja saako työlle ja vaivoille palkan?
Vetelen herbstin kaksiakselisella lavetilla paaleja, mutta
kuorman sitominen kun on vaivalloista ja siihen pitäisi saada helpotusta.
jos kolmiakselinen puolikas maksaa 2000 ja siihen tulee 1000 kiloa rautaa lisää. Sitten tarvitaan jarruvehkeet ja kassillinen hitsauspuikkoja ja rälläkän kiekkoja eli yhteensä 4000 osiin + oma työ. Jos tekee hydrauliset laidat jotka on mielestäni välttämättömät sidontaa ajatellen niin niihin tarvikkeisiin uppoaa äkkiä tonni ja maalaus ja valot ym hifistely lisäksi niin loppusumma on 6000 kieppeillä plus oma työ mutta silloin kärry on oikeasti hieno ja uuden veroinen. Rengaskierros on sitten kallis jos ei tie kummit miellytä.
On näköljään vähän eri hinnat kuin renellä.
kukaan harkinnu näitä leveitä puoliperävaunun renkaita tuommoseen kärryyn, niitähän löytyy ainakin 445mm leveää ja ois edullisia, jos passaa suoraan tuohon paripyörän tilalle.
Ne on 19,5" ne 445-leveät. Sopivat just ja just 22,5":n jarrurummun päälle. Ja niissä on vakiona 385 single-renkaat. 22,5" :sena ei saa leveämpiä. Itsellä on 315-leveät ja kertaakaan ei nekään ole uponneet. Ovat kevyemmät vetää tiellä.
Aika halpa jos tonnilla saa,Rene. :) Reilu 2 tonnia maksaa pelkkä kärry. Saahan tonnilla varmaan aisan tehtyä?
Luulisin että pituus ei vaikuta hintaan ja mitään 6-8 metristä paalikärryä ei kai edes kannata tehdä, kun samalla saa pidemmänkin.
-
Mitä tuommoiseen itse tehtyyn 6-8 metriseen tulee hintaa ja saako työlle ja vaivoille palkan?
Vetelen herbstin kaksiakselisella lavetilla paaleja, mutta
kuorman sitominen kun on vaivalloista ja siihen pitäisi saada helpotusta.
jos kolmiakselinen puolikas maksaa 2000 ja siihen tulee 1000 kiloa rautaa lisää. Sitten tarvitaan jarruvehkeet ja kassillinen hitsauspuikkoja ja rälläkän kiekkoja eli yhteensä 4000 osiin + oma työ. Jos tekee hydrauliset laidat jotka on mielestäni välttämättömät sidontaa ajatellen niin niihin tarvikkeisiin uppoaa äkkiä tonni ja maalaus ja valot ym hifistely lisäksi niin loppusumma on 6000 kieppeillä plus oma työ mutta silloin kärry on oikeasti hieno ja uuden veroinen. Rengaskierros on sitten kallis jos ei tie kummit miellytä.
On näköljään vähän eri hinnat kuin renellä.
kukaan harkinnu näitä leveitä puoliperävaunun renkaita tuommoseen kärryyn, niitähän löytyy ainakin 445mm leveää ja ois edullisia, jos passaa suoraan tuohon paripyörän tilalle.
Ne on 19,5" ne 445-leveät. Sopivat just ja just 22,5":n jarrurummun päälle. Ja niissä on vakiona 385 single-renkaat. 22,5" :sena ei saa leveämpiä. Itsellä on 315-leveät ja kertaakaan ei nekään ole uponneet. Ovat kevyemmät vetää tiellä.
Aika halpa jos tonnilla saa,Rene. :) Reilu 2 tonnia maksaa pelkkä kärry. Saahan tonnilla varmaan aisan tehtyä?
Luulisin että pituus ei vaikuta hintaan ja mitään 6-8 metristä paalikärryä ei kai edes kannata tehdä, kun samalla saa pidemmänkin.
Hyvä kun herättää keskustelua. Joo, noissa minun kärryissäni on todella yhdet pyörät. Leveydet ovat 295, 315 ja pari on 385:sia. Halkaisijaa on sen verran että ei todella helpolla uppoa ja mikä tärkeintä: EI LOPETA PYÖRIMISTÄ. Kevyet vetää tiellä ja paripyöräratkaisuun verraten tulee kevyesti myös pellolla, painuu tai ei.
Tuo hinta minkä heitin on siis materiaalikustannus. Eli seuraavaksi materiaalit ja hinnat: 2 scanian etuakselia renkaineen hajottamon pinosta 400€, samalta hajottamolta notkea ja kestävä mersun runko 15€/m. Muutamia rungon hukkapätkiä joilla tulee akselit kiinni ja joista voi tehdä aisan, sanotaan nyt vaikka 50€ niiden hinnaksi vaikka yleensä noita on saanut melkein pyytämällä rungon mukaan. Kuljetusritilä tuohon rungon päälle tulee paras taittamalla tehdyillä u-palkeilla, 40x80x4 on sellainen jota olen itse paljon käyttänyt. Voi tehdä myös putkesta mutta ei tule yhtä kestävä. Noita poikkipäin puolen metrin jaolla ja sitten kumpaankin reunaan sekä kumpaankin päätyyn pieneksi aidaksi, noin vajaa metri on osoittautunut omassa käytössä hyväksi etu ja takalaidaksi mutta meillä paalit on normaalia huomattavasti isompia. Palkin menekki noin 50m mikä tarkoittaa 60x60x4 putkella noin 300€. Pyörivä vetosilmukka on ylelisyyttä mutta sellaiseenkin saa materiaalit noin 20€ hintaan. Kirjo-peltikattomaali,3l 40€, on kestävä ja tarttuu pensselin, 1€, kanssa hyvin kaikkiin pintoihin ohennettuna vajaalla litralla tärpättiä. Vihreä ja ruskea on aika hyvin peittäviä. Magneettivalosarja 30€ ja jatkojohto sille ehkä kympin.
Tunteella ja ammattitaidolla pätevä mies tekee noista materiaaleista kevyen, tehokkaan ja pitkäikäisen kärryn. :)
-
kerro minulle mistä löytyy hajottamo josta scanian etuakseli renkaineen irtoaa 200 egellä
-
kerro minulle mistä löytyy hajottamo josta scanian etuakseli renkaineen irtoaa 200 egellä
Yksi tuskin irtoaa mutta kaksi voi saada 400€ hintaan. Kauppilan autohajottamolta Jalasjärven ilvesjoelta. Itse mahdoin viimeksi ostaa noita 6 kappalta eikä maksaneet ihan noinkaan paljon mutta renkaat oli kyllä muistaakseni todella huonoja. On muuten kyllä aikaa ainakin vuosi kun nuo hain.
-
Aika halpa jos tonnilla saa,Rene. :) Reilu 2 tonnia maksaa pelkkä kärry. Saahan tonnilla varmaan aisan tehtyä?
;D ;D No mulle maksettiin tonni et sain paalikärryn. No ei se kyllä olekkaan kun 7 metrinen. Ostin konevikaisen volvon ja myin etupään kaikkine hilppeineen, niin jäi ikäänkuin tulon puolelle se rakentelu ;) ;) Ei sillä kyllä saa kuin 11 tai 14 paalia (150cm) kerralla tontille, mutta mitäs sitä mäkitupalaisten tarvii sen enempää saada, on siinä jo kuitenkin pariksi päiväksi evästä ::)
Hajottamolla tuo toimii niin että ensin myydään moottori ja siitä saadaan vähintään se mitä on auto maksanut. Sitten myydään kaikki mikä kätevästi irtoaa. Seuraavaksi myydään pelkkä runko ja taka-akselit joista saadaan toinen auton hinta. Jos autosta myydään pelkät akselit niin hinta on sama ja jää vielä se runko hävitykseen.
-
kerro minulle mistä löytyy hajottamo josta scanian etuakseli renkaineen irtoaa 200 egellä
Yksi tuskin irtoaa mutta kaksi voi saada 400€ hintaan. Kauppilan autohajottamolta Jalasjärven ilvesjoelta. Itse mahdoin viimeksi ostaa noita 6 kappalta eikä maksaneet ihan noinkaan paljon mutta renkaat oli kyllä muistaakseni todella huonoja. On muuten kyllä aikaa ainakin vuosi kun nuo hain.
Nytpäs muistinkin että en ostanutkaan renkaita ollenkaan tuolloin kun oli niin huonoja, päädyin maksamaan akseleista 120€/kpl. Olin kyllä aiemmin sanonut renkaista että "kunhan ilma pysyy", 60€ sain muistaakseni alennusta akselia kohden kun nuo renkaat jätin ottamatta.
Samana syksynä "löysin" romunkeräyskasasta viisi 22,5 rengasta vanteineen, pari noista on nytkin alla jossain kärryssä ja pelkkiä ehjiä renkaita on pari pinoa varastossa.
-
http://www.youtube.com/watch?v=qo_RcKBghQo siin sun paalikärryt
-
http://www.youtube.com/watch?v=qo_RcKBghQo siin sun paalikärryt
Monta mielenkiintoista näkyi videolla, ne paalikärryt oli kyllä aivan omansa laiset.
-
Kanadan malli http://www.youtube.com/watch?v=x0Iea-SRXZY Hyvin taittuu liittymästä :D
-
Kanadan malli http://www.youtube.com/watch?v=x0Iea-SRXZY Hyvin taittuu liittymästä :D
Kauniita paaleja ja hienoo muutenkin, kaikin puolin! :D
-
mikähän mahtaa olla tuollaisen 9 m paalikärrin tyhjäpaino jos se on askarreltu tuollaisesta puolikkaasta ???
-
miks ei netissä ole kunnon videoita paalikuormien automaattisista sitomisista vai enkö vaan osaa kattoa. Se on kuitenkin kaikkein tärkein asia koska se on aikaavievää ja vaarallista kun joutuu killuu kuorman päällä. Eikö niitä oikeasti ole viellä tehty. Jossain oli jotkut ylös nousevat laidat ja sellaset pitäis tehdä joka kärryyn. Kuormahan ei tarvitse olla sidottu ylös kunhan se on sidottu sivulle ja eteen sekä taakse.
-
miks ei netissä ole kunnon videoita paalikuormien automaattisista sitomisista vai enkö vaan osaa kattoa. Se on kuitenkin kaikkein tärkein asia koska se on aikaavievää ja vaarallista kun joutuu killuu kuorman päällä. Eikö niitä oikeasti ole viellä tehty. Jossain oli jotkut ylös nousevat laidat ja sellaset pitäis tehdä joka kärryyn. Kuormahan ei tarvitse olla sidottu ylös kunhan se on sidottu sivulle ja eteen sekä taakse.
Tuonkin kirjoittamisen vaivan olisit säästänyt kun olisit laittanut agron hakuun paalikärry: :P
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=21749.0
-
Kertaushan on opintojen Äitee ?
8)
-
miks ei netissä ole kunnon videoita paalikuormien automaattisista sitomisista vai enkö vaan osaa kattoa. Se on kuitenkin kaikkein tärkein asia koska se on aikaavievää ja vaarallista kun joutuu killuu kuorman päällä. Eikö niitä oikeasti ole viellä tehty. Jossain oli jotkut ylös nousevat laidat ja sellaset pitäis tehdä joka kärryyn. Kuormahan ei tarvitse olla sidottu ylös kunhan se on sidottu sivulle ja eteen sekä taakse.
Tuonkin kirjoittamisen vaivan olisit säästänyt kun olisit laittanut agron hakuun paalikärry: :P
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=21749.0
joo toi on ainut missä homma näyttää ammattimaiselta ja se oli tosiaan jokuaikasitten täällä agrossa mutta ei ole sitten muita versioita. Tollanen pitäisi tehdä jokaiseen uuteen kärryyn.
-
miks ei netissä ole kunnon videoita paalikuormien automaattisista sitomisista vai enkö vaan osaa kattoa. Se on kuitenkin kaikkein tärkein asia koska se on aikaavievää ja vaarallista kun joutuu killuu kuorman päällä. Eikö niitä oikeasti ole viellä tehty. Jossain oli jotkut ylös nousevat laidat ja sellaset pitäis tehdä joka kärryyn. Kuormahan ei tarvitse olla sidottu ylös kunhan se on sidottu sivulle ja eteen sekä taakse.
http://www.youtube.com/watch?v=_2EkcjiM1r0&NR=1
Tuo pistää funtsimaan saisko herbstiin viritettyä vastaavaa.
-
miks ei netissä ole kunnon videoita paalikuormien automaattisista sitomisista vai enkö vaan osaa kattoa. Se on kuitenkin kaikkein tärkein asia koska se on aikaavievää ja vaarallista kun joutuu killuu kuorman päällä.
jaa ei oo laiska enää pariin vuoteen kuormissa kiikkunut, maasta heittämällä saa menemään melko hyvin 2 kerros kuormankin päälle. 8)
-
miks ei netissä ole kunnon videoita paalikuormien automaattisista sitomisista vai enkö vaan osaa kattoa. Se on kuitenkin kaikkein tärkein asia koska se on aikaavievää ja vaarallista kun joutuu killuu kuorman päällä.
jaa ei oo laiska enää pariin vuoteen kuormissa kiikkunut, maasta heittämällä saa menemään melko hyvin 2 kerros kuormankin päälle. 8)
no toimii miten tahtoo mutta ne 5 liinan heittäminen aina sen neljä metriä korkean kuorman yli on kyllä sellanen työmaa että jää helposti tekemättä. Helpottais hommaa huomattavasti jos kytkis yhden letkun raktoriin ja vetäis vivusta. Tulis melkovarmaan joka kuorma sidottua.
-
Tän aloituksessa mainittu Lavan pituus 13,6m saattaa jäädä haaveksi kun rattori+kärry maksimipituus saa olla 16,5 metriä
-
Tän aloituksessa mainittu Lavan pituus 13,6m saattaa jäädä haaveksi kun rattori+kärry maksimipituus saa olla 16,5 metriä
Ootko pannu merkille että täällä maassa liikkuu aika ***** monta ylipitkää paalikärry/traktoriyhdistelmää? Mittaus tapahtuu etukuomaajan etummaisesta kohdasta kärryn perään joten 9 metrinenkin paalikärry on liian pitkä tuota lainkirjainta noudattaen. Itselläni on 11 metrinen ja paalipihtien päästä kärryn perään on n.22 metriä. Ja sitä paitsi aloituksessa mainittiin että tavoitepituus olisi muutama metri 13,6:sta metristä pois. >:( >:( >:(
Ai niin, unohtui kysyä että ootko sä joku kyläpoliisi, joka ilmoittaa heti huomenna liikuville että siellä ne ajelevat ylipitkillä kärryillä? :o
-
Tän aloituksessa mainittu Lavan pituus 13,6m saattaa jäädä haaveksi kun rattori+kärry maksimipituus saa olla 16,5 metriä
Ootko pannu merkille että täällä maassa liikkuu aika ***** monta ylipitkää :o
:D :D :D Ei se kyllä mikään yleisesti tunnettu laittomuus ole yli 16,5m pitkä yhdistelmä :D
-
Tän aloituksessa mainittu Lavan pituus 13,6m saattaa jäädä haaveksi kun rattori+kärry maksimipituus saa olla 16,5 metriä
Ootko pannu merkille että täällä maassa liikkuu aika ***** monta ylipitkää :o
:D :D :D Ei se kyllä mikään yleisesti tunnettu laittomuus ole yli 16,5m pitkä yhdistelmä :D
Paitsi jos kaikki Skodat sitä täällä mainostavat! ;)
-
Kiitoksia Agrimatille linkeistä, tossahan tosiaan mainitaan että traktorin ja perävaunun yhdistelmään ei kuitenkaan sovelleta 24 §:n 3 momentin c kohtaa. Ei muuten poliisitkaan tunnu tietävän mikä se suurin pituus oikeasti on. Monikin tuntuu olevan kysynyt monestakin paikasta ja haarukka on aika laaja. 16,5 metristä aina 25,25 metriin. No, kertaakaan ei ole mitattu, vaikka täälläpäin noita pitkiä roikkoja traktoreiden perässä roikkuukin. Toi toinen nyt on jonkun ylikersantin tekemä luento?
-
Taas hämmennetään soppaa :P :P Tuossa saa sen käsityksen että mikä tahansa traktoriperävaunu saa olla kuormattuna 3,2 leveä ja ilman kuormaa pitää olla kavennettavissa 2,8 metriseksi. Pituudesta on minullekin katsastuskonttorilla joskus sanottu tuo 22m.
-
Tän aloituksessa mainittu Lavan pituus 13,6m saattaa jäädä haaveksi kun rattori+kärry maksimipituus saa olla 16,5 metriä
Ootko pannu merkille että täällä maassa liikkuu aika ***** monta ylipitkää :o
:D :D :D Ei se kyllä mikään yleisesti tunnettu laittomuus ole yli 16,5m pitkä yhdistelmä :D
Paitsi jos kaikki Skodat sitä täällä mainostavat! ;)
Tarkkuutta nimimerkkien kanssa, Skoha, ei Skoda. Joku voi vaikka hermostua jos nimimerkkiä vääristellään.
-
Tuossa vuodelta 1997, vaikeaselkoisempaa, tiedä sitten millä pykälistä on se painavin sana asiaan.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19970670 (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19970670)
Yleensä ei kannata linkittää säädöksiin sellaisena kuin ne ovat joskus olleet tai yksittäisiin muutoksiin, kun ajantaisainesenkin saa samalla vaivalla.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
3. Ajoneuvoyhdistelmän pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja:
a) henkilö- tai linja-auton (M-luokka) ja perävaunun yhdistelmä sekä pakettiauton (N1-luokka) ja perävaunun yhdistelmä 18,75 m
Traktori ei ole henkilö- tai linja-auto. Ei käy.
b) kuorma-auton (N2- tai N3-luokka) ja puoliperävaunun yhdistelmä sekä muu kuin c tai d kohdassa tarkoitettu ajoneuvoyhdistelmä 16,50 m
Traktori ei ole kuorma-auto, mutta kun c ja d -kohdissa puhutaan autosta ja kuorma-autosta, niin voidaan havaita että traktori+kärry on "muu kuin c tai d kohdassa tarkoitettu ajoneuvoyhdistelmä" ja sallittu pituus siis 16.5 metriä.
c) auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä 18,75 m
josta mitasta kuormatilojen ulkopituuksien summa 15,65 m
ja etäisyys vetoauton kuormatilan etupäästä perävaunun kuormatilan takapäähän 16,40 m
Edelleenkin traktori ei ole auto.
d) kuorma-auton (N2- ja N3-luokka) ja kaksi- tai useampiakselisen varsinaisen perävaunun sekä kuorma-auton, apuvaunun ja puoliperävaunun samoin kuin kuorma-auton, puoliperävaunun ja siihen kytketyn keskiakseli- tai puoliperävaunun yhdistelmä 25,25 m
josta mitasta kuormatilojen ulkopituuksien summa 2 momentin a kohdassa tarkoitettu mittaustapa huomioon ottaen 21,42 m
(29.4.2004/326)
Traktori ei myöskään ole kuorma-auto, eli siis b)kohta jää voimaan.
Ei ollut edes kovin vaikeaselkoinen.
-
Kyllä tuo b kohtakin tarkoittaa kuormuria eli yhtä hyvin voidaan katsoa pituuksia kohdasta d. Missään tapauksessa yli 16,5m pitkä ei ole laiton ollut ainakaan tähän päivään mennessä.
-
Huomasin kyllä että siinä olisi 16,5m se pituus aika selvästikin, mutta onko lisäksi jotain poikkeuksia. Mutta jos se on noin selvää niin miksi sanovat kysyttäessä eri tietoa, puhuvat 20 metristä ja yli. Olkoonsapa sitten mitä tahansa. Jos muualla eu:ssa saavat ajaa pitkillä perävaunuilla niin miksi emme me saisi?
Erikoiskuljetuspoikkeus on, mutta koskee vain ns jakamattomia kappaleita, eli jos olisi tosi iso kanttipaalain.. Traktori +turvetuotanokoneyhdistelmä saa olla 27 metriä pitkä.
http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/25248.PDF
Vaikka jossain muualla saadaan ajaa pidemmillä yhdistelmillä, kuorma-autoliitto kyllä huolehtii ettei traktorikuljetusten sääntöjä helposti muutella. Toisaalta sitten taas jossain muualla eu:ssa on esim jarruvaatimuksia kaikille hinattaville työkoneille, eikä välttämättä innosta lähteä asentelemaan jarruja äkeeseen tai kylvökoneeseen.
-
Kyllä tuo b kohtakin tarkoittaa kuormuria eli yhtä hyvin voidaan katsoa pituuksia kohdasta d. Missään tapauksessa yli 16,5m pitkä ei ole laiton ollut ainakaan tähän päivään mennessä.
Siinä b) kohdassa lukee siis:
b) kuorma-auton (N2- tai N3-luokka) ja puoliperävaunun yhdistelmä
Tämä koske kuorma-autoa ja puoliperävaunua, ja sitten on toinen osa:
sekä muu kuin c tai d kohdassa tarkoitettu ajoneuvoyhdistelmä 16,50 m
Tässä ei enää puhuta mitään kuorma-autosta, ja on kaikki muut mahdolliset ajoneuvoyhdistelmät jota ei ole muuten mainittu, vaikkapa mopon ja perävaunun yhdistelmä.
-
Otetaas vielä tekemiseen liittyvä asia, aika vähän tässä offtopiccia on ollutkaan :) Kyselin tarjousta johon sisältyi : Puolikkaan katkaisu, taka-akselin poisto ja vetoaisan tekeminen materiaaleineen. Hintaa kertyi 2200+alv. Tuutko Rene tekemään mihin hintaan, jos tonnilla saat tehtyä koko kärryn? :)
-
Kyllä tuo b kohtakin tarkoittaa kuormuria eli yhtä hyvin voidaan katsoa pituuksia kohdasta d. Missään tapauksessa yli 16,5m pitkä ei ole laiton ollut ainakaan tähän päivään mennessä.
Täs on kyllä hieno esimerkki siitä kun lakia tulkitaan juuri niinkuin se itselle parhaiten sopii :D Kyllä se vaan on fakta että max pituus on 16.5m jos lakia tarkasti tulkitaan.
Eri asia on sitten puuttuuko poliisit rikkeeseen vrt liikennetraktori maatalouskäytössä on poliisin mielestä maataloustraktori. Lainsäätäjän mielestä liikennetraktori. Onneksi poliisi päättää tien päällä...
-
hvinnamolta haluan tiedustella:paljonko on ***** monta? Tiedän kyllä,että viljelijät ovat moukkia,mutta kannattaako sitä tuoda julki.
-
Hintaa kertyi 2200+alv.
Mistä alvi tulee romukaupassa?
-
Kyllä tuo b kohtakin tarkoittaa kuormuria eli yhtä hyvin voidaan katsoa pituuksia kohdasta d. Missään tapauksessa yli 16,5m pitkä ei ole laiton ollut ainakaan tähän päivään mennessä.
Siinä b) kohdassa lukee siis:
b) kuorma-auton (N2- tai N3-luokka) ja puoliperävaunun yhdistelmä
Tämä koske kuorma-autoa ja puoliperävaunua, ja sitten on toinen osa:
sekä muu kuin c tai d kohdassa tarkoitettu ajoneuvoyhdistelmä 16,50 m
Tässä ei enää puhuta mitään kuorma-autosta, ja on kaikki muut mahdolliset ajoneuvoyhdistelmät jota ei ole muuten mainittu, vaikkapa mopon ja perävaunun yhdistelmä.
Missään kohdin ei tässä lainkohdassa mainita traktoria. Toisaalla taas liikennetraktori rinnastetaan pitkälti kuorma-autoon.
-
itekki sitä kyselly monelta taholta ja aina vastaukseks tullu että 22.5 metriä
eikä virkavalta pahemmin oo kiinnostunu omista 13m kärryistä
-
Otetaas vielä tekemiseen liittyvä asia, aika vähän tässä offtopiccia on ollutkaan :) Kyselin tarjousta johon sisältyi : Puolikkaan katkaisu, taka-akselin poisto ja vetoaisan tekeminen materiaaleineen. Hintaa kertyi 2200+alv. Tuutko Rene tekemään mihin hintaan, jos tonnilla saat tehtyä koko kärryn? :)
Omille työtunneille olen määritellyt ovh:n, 50€/h +alv. En ole ikinä vielä noin paljon laskuttanut mutta lähtökohta on tämä.
Yksi kärry jossa hiukan tiheämpi pohja olisi myynnissäkin. Hydraulisesti jatkettava aisa, noin 10m lava, etu ja takalaidat, vasemmalla puolen korkea harva sivulaita.
On toinenkin kaupan, käytännössä ilman lavaa tai ainakin korjattava, lavan mitta 12m, hydraulinen ohjaus pyörille. Tässä on akselit hiemen keskikohdan takapuolella joten kääntyminen onkin ilman tuota ohjausta ihan puosta, ohjaten menee vaikka mistä kun ei vaan takapää kaada mettää. Tässä kärryssä oli vielä hydraulisesti laskettava 3m jatko jolloin koko pituus oli lähes 16,5m, otin sen pois kun ei vielä parissa vuodessa sattunut mitään vakavaa onnettomuutta. ::) ::) Tuota tehdessä pidettiin oikein kokous katsastusasemalla ja meinasivat siellä että tuollaisen vielä uskaltaa tehdä mutta ei oikein pidempää.
-
itekki sitä kyselly monelta taholta ja aina vastaukseks tullu että 22.5 metriä
eikä virkavalta pahemmin oo kiinnostunu omista 13m kärryistä
turha niitä on kysellä. Asiahan selviää vain kun joku kolhasee ja vastustajalla on halua ja tietoa viedä tapaus oikeuteen. Todennäköisesti 16,5 metriä pitkä ja 260 leveä on raja. Painoa saa kärryssä olla kolmekertaa raktorin massa jos akselipainot ei ylity.
-
hvinnamolta haluan tiedustella:paljonko on ***** monta? Tiedän kyllä,että viljelijät ovat moukkia,mutta kannattaako sitä tuoda julki.
Anteeksi pyydän alatyylistä ilmaisuani. :) No, muotoillaan uudestaan vaikkapa sanoilla melko useita. Eli numeerisesti ainakin 100. ;)
-
Hintaa kertyi 2200+alv.
Mistä alvi tulee romukaupassa?
Missä romukaupassa? Alv-vero lisätään työtuntien ja verottomien materiaalikulujen päälle...
-
Hintaa kertyi 2200+alv.
Mistä alvi tulee romukaupassa?
Missä romukaupassa? Alv-vero lisätään työtuntien ja verottomien materiaalikulujen päälle...
OK.
-
hvinnamolta haluan tiedustella:paljonko on ***** monta? Tiedän kyllä,että viljelijät ovat moukkia,mutta kannattaako sitä tuoda julki.
Anteeksi pyydän alatyylistä ilmaisuani. :) No, muotoillaan uudestaan vaikkapa sanoilla melko useita. Eli numeerisesti ainakin 100. ;)
Ahaa, ***** monta=yli sata :) tämä selvä, kuinkas paljon sitten on vitusti ???
-
hvinnamolta haluan tiedustella:paljonko on ***** monta? Tiedän kyllä,että viljelijät ovat moukkia,mutta kannattaako sitä tuoda julki.
Anteeksi pyydän alatyylistä ilmaisuani. :) No, muotoillaan uudestaan vaikkapa sanoilla melko useita. Eli numeerisesti ainakin 100. ;)
Ahaa, ***** monta=yli sata :) tämä selvä, kuinkas paljon sitten on vitusti ???
Tai viittä vaille v...sti? ;D
-
hvinnamolta haluan tiedustella:paljonko on ***** monta? Tiedän kyllä,että viljelijät ovat moukkia,mutta kannattaako sitä tuoda julki.
Anteeksi pyydän alatyylistä ilmaisuani. :) No, muotoillaan uudestaan vaikkapa sanoilla melko useita. Eli numeerisesti ainakin 100. ;)
Ahaa, ***** monta=yli sata :) tämä selvä, kuinkas paljon sitten on vitusti ???
Tai viittä vaille v...sti? ;D
Se on vähä vähemmän kuin vitusti!
-
Onko kukaan saanut sakkoja liian pitkästä traktori yhdistelmästä?
Itse olin ratsiassa viime syksynä, traktori,täysperävaunu ja 26 olki paalua kyydissä. Kuulemma hurjan näköinen yhdistelmä... Kysyivät pituutta, sanoin että 22metriä, eikä siitä sen enempää kyselleet. Kärryn jarrut, kuorman sidonta, ja painot kiinnosti sitten enemmänkin.
Näiden poliisien (LP) näkemys kuorman sidontaan oli että kärryn laita, 20cm, riittää alariville, ja ylä rivi pitää sitoa pitkittäin 2 vierekkäisellä liinalla. Eli aika kohtuullinen sidonta näiden mukaan riittää.
Huomautuksella kuitenkin pääsin, rek.ote ei ollu mukana,toinen liina, kärryssä liian huonoja renkaita+ 1 tyhjä,
1 neljästä taka valosta pimeänä,ja paalu piikit pois nokalta.
Asiallisia ja neuvovia olivat, mutta tarkkoja.
-
Tänään sitten haettiin kärry kotiin ja purettiin kapellirakenteet pois. Metsäkuormaimella kävi nopeasti, kun ei rikkinäisiä pressuja tarvinut sääliä. Nyt katkaisuun, aisantekoon ja etuakseli pois. Ensin meinattiin ottaa taka-akseli pois, mutta sitten päädyttiin etuakselin poistoon. Olisi tullut niin vähän aisapainoa, ettei sillä olisi talvella etenkään mihinkään päässyt. Nyt tulee hyväksihavaittu 7m/4m-jako. Eli 11m tulee lavapituudeksi. Sopii justiin hyvin 7 kpl 1,5metrisiä paaleja peräkkäin.
-
16,5 m poikkeus on jos kuormaa ei voi jakaa niin saapi olla muistaakseni 20m eli jos kuljettaa sähkötolppaa nii silloin kuorma saa olla yli 16,5m (huomaa yksikkö tolppa ei siis tolppia. vaikka mitään merkitystä oo jos lavalla on useampi pitkä tolppa niin ne on kuljetetattava yks kerrallaan.
-
melkeen olin valmis pistään pääni pantiks et seuraava viesti koskee tota pituutta ;D
-
Ei siitä isosta aisapainosta ole suurta etua. Melkein keskelle kärryä vaan akselit, jos haluaa aisalle painoa niin jättää sitten takimmaiset paalit pois. Parempi kääntyvyys on paljon tärkeämpää :) :)
-
Ei siitä isosta aisapainosta ole suurta etua. Melkein keskelle kärryä vaan akselit, jos haluaa aisalle painoa niin jättää sitten takimmaiset paalit pois. Parempi kääntyvyys on paljon tärkeämpää :) :)
No, se on sun näkemyksesi. Mä olen vetänyt sellasta kärryä jossa on akselit melko keskellä. Olihan sitten *****mainen talvikelillä. Ensinnäkään lumihangessa ei kulkenut mihinkään, sitten pelotti risteyksessä että kärry vie traktoria ja jos laittoi ekat paalit kärryn takaosaan niin nousi koko laitos pystyyn. Lisäksi ei pysy aisa paikallaan jos on vähänkin mäessä purkupaikka, vaan saattaa lähteä liikkeelle heti kun koukun irroittaa! En missään nimessä tee mitään keskitelikärryä ja tämä päätös pitää. Edellinen on justiin siten että 4 metriä on telistä taakse ja 7 metriä eteen. Hyväksi havaittu ja ton pituiset kärryt nyt muutenkaan mihinkään pikkupihoihin ole tarkoitettu. Jos haluaa taittuvamman kärryn niin tekee sitten 5-7 metrisen lavan... 8)
-
Mikäs siinä jos on tuttuja ja tilavia paikkoja, käännökset loivia ja tiet sekä rommut leveitä. Toki aisapainoa on hyvä olla reilummin, tulee vetäville painoa ja vetämättömiltä pois. Jos joutuu ihan vieraassa pihassa pyörähtämään joskus niin kusessa on jos akseli on kaukana.
Seuraavaan paalikärryyn teen hydraulisesti ohjattavan aisan mutta tuohon voi mennä joku aika kun on tuo tarve tätä nykyä melko vähäistä. Hytraulisylinterillä jatkettavalla aisalla oleva on, sivulle kippaava löytyy ja hydraulisesti pyöriä kääntävä on myös. Ja sitten on vielä sellainen malli jolla saa kuskattua myös kaivinkonetta, tässä aisapaino kohdallaan kun tulee telin etupuolelle tuo kaivinkone :D
-
Aivan, tiedän melko tarkkaan mihin pihoihin pääsen isommalla kärryllä ja mihin en. Valtaosaan pelloista ja suureen osaan pihoista tuo taipuu. Jos tiedän ettei ole asiaa niin menen sitten pienemmällä rattaalla. Monesti joutuu kantamaan paaleja isommalta tieltä. Tosin ne mestat on usein sellaisia ettei sinne traktorilla ja kärryllä ole muutenkaan asiaa. Pääasiassa paalinkuljetukset ovat isoilla teillä ja omassa pihassa pääsee ajamaan rakennusten ympäri. :)
-
http://www.youtube.com/watch?v=_2EkcjiM1r0&feature=related
-
http://www.youtube.com/watch?v=_2EkcjiM1r0&feature=related
Mitäs mä sitten teen ylimääräiseksi jääneillä kuormaliinoilla? :D
-
http://www.youtube.com/watch?v=_2EkcjiM1r0&feature=related
Mitäs mä sitten teen ylimääräiseksi jääneillä kuormaliinoilla? :D
Ne voi laittaa makuuparsiin etuesteiksi..
-
Tämmösenkö se teki?
http://www.youtube.com/watch?v=WjhPPkPsrCw&feature=related
Nyt on kyllä tullu sen verta kova sato ettei taida Vinnamonkaan kärrit riittää
http://www.youtube.com/watch?v=yXN8853NYJI&NR=1
-
kyllä sillä pitkällä kärryllä pääsee yllättävän moneen paikkaan
itellä 13m +aisa ja yhen käden sormissa laskettavis ne paikat mihi o pienemmillä kärryillä tarvinnu mennä
suurimmaksi ongelmaks lähinnä tullu suuri peräylitys jos paljon puustoa peltoliittymän ympärillä
ja postilaatikot on aina väärässä paikassa ;D
-
Saisiko paalikärrystä tehtyä puolikkaan perävaunun ketjun takaperinkäännetyillä ohjeilla ??? ;D
-
Saisiko paalikärrystä tehtyä puolikkaan perävaunun ketjun takaperinkäännetyillä ohjeilla ??? ;D
Yhtä hyvä kysymys kuin esim: "Saisiko JD-autopowerlaatikosta tehtyä kasan huonolaatuisia raudankappaleita, jos kääntäisi valmistusvaiheet takaperin?" :)
-
:) Minulla on tuo kyseisen tyyppinen kärry 3 akselisena ja oon tyytyväinen on sopivasti aisapainoa ja talvi käytössä turvallinen etummainen jarruttaa ja takimmaiset vapaasti pyörivinä ohjaa hyvin ei lähe luistoon aion rakennella näitä lisää kun ehdin tämä ensimmäinen on myynnissä 5000 eur sis alv 8)
-
no ei ole pahanhintainen
-
Nuo täysperävaunut on viheliäisiä.
Oli viime suvena naapurilta lainassa, enkä päässyt sen kanssa kuivaheinäkuorma päällä pois pellolta.
Rupesi harva teli ahdistamaan tiukassa rummussa. 4tn viiatti vaan ruoputti joka kulmalla soratiellä..
-
Nuo täysperävaunut on viheliäisiä.
Oli viime suvena naapurilta lainassa, enkä päässyt sen kanssa kuivaheinäkuorma päällä pois pellolta.
Rupesi harva teli ahdistamaan tiukassa rummussa. 4tn viiatti vaan ruoputti joka kulmalla soratiellä..
4-tonninen voi olla kevyt juu.
Mitä olen täysperän vetäjiä täälläpäin katsellut niin 8-12 t.... ::)
-
On se täysperävaunu eri mukava tiellä vetää kesäkelillä. Omaani laitoin joskus painotussylinterin aisalle. Auttoi jonkin verran liukkaalla ja pehmeällä. Konetta siirtelin enkä paaleja.
Nyt olisi haaveena laittaa tuohon katkaistusta autosta tehtyyn kuljetuskärryyn veto. Puomi vaatii vähän muutostöitä ja jostakin kardaanit ja suunnanvaihtaja peuralalta. Liikenneketjuilla kyllä kulkee tuollaisenaankin aika hyvin kun ottaa pois pitemmille pikitiematkoille.
-
turha on liika köykäsellä yrittää täysperää vetää!sama kun syöttäis hampaattomalle näkkileipää.
-
Kyllä täysperävaunun rakentaminen maatalouskäyttöön on vähän tuhoon tuomittu tiettyjä yksittäistapauksia lukuunottamatta. Ei autopuolellakaan täysperiä vedellä tyhjällä veturilla vaan aina siellä on kuormaa kantava veturi jolloin vetopyörille saadaan tarvittava massa. Traktorissa se laillinen 3 tonnia vaikuttaa kuitenkin aika paljon vetotehoon kun se on usein puolet lisää peruspainoon.
-
Kyllä täysperävaunun rakentaminen maatalouskäyttöön on vähän tuhoon tuomittu tiettyjä yksittäistapauksia lukuunottamatta. Traktorissa se laillinen 3 tonnia vaikuttaa kuitenkin aika paljon vetotehoon kun se on usein puolet lisää peruspainoon.
Tuo sun tarttee kertoa niille kaikille, ketkä täysperää vetää ja kehuu :) Itsekin haaveillut viljakärryksi kun saisi halvalla, mutta veturista loppuu paino. Saa olla mielellään +12tn, joka rajoittaa käyttäjiä ja niitä mielipiteitäkin muodostuu negatiiviseen suuntaan. Toki ei näillä suunnilla ole kokemusta mäkisestä maastosta, tää omakin mäki millää asutaan näkyy karttalehdellä, luonnossa sitä ei huomaa ;D
-
Hyvin 6 tonnin jontikka vetää täysperää josta on otettu etuakseli pois.
Liekkö se sitten vetokoneen merkistä kiinni ???
-
Hyvin 6 tonnin jontikka vetää täysperää josta on otettu etuakseli pois.
Liekkö se sitten vetokoneen merkistä kiinni ???
Poliiseista. Täysperä painaa kuorma päällä noin 30 tonnia, joten saa siinä kuuden tonnin traktorilla selitellä poliisisedälle ylikuormaa pienemmäksi.
Toki on olemassa pienempiäkin kärryjä, mutta täysperävaunulla käsitän ihan oikean kokoisen perävaunun.
On kätevä siemenkärry, tällaiselle ois itselläkin käyttöä. Toisessa kuvassa jontikka kärryn edessä mittakaavana, aika monta pussukkaa menee tonne täysperään:
(http://i2.aijaa.com/t/00635/13613496.t.jpg) (http://aijaa.com/YlBLAr)
(http://i3.aijaa.com/t/00769/13613497.t.jpg) (http://aijaa.com/U9LtjK)
-
Aisapaino on Tärkeä juttu, kärryn omapaino on jo noin 6000kg ja kuorma päälle 15000kg ja kun vauhti loppuu ylämäessä, niin vääntö on pienellä vaihteella niin suuri että ketjuton pyörä ei pidä. Siitä syystä en pidä täysperävaunusta. Kuormaauton kokonaispaino on noin 36000kg ja vetävälläakselilla on nii rumastee painoa et pito ei ihan heti lopu ja tärkein ::) 400-700 hevosvoimaa.Ja vielä kaksi vetävää akselia jos on niin ei se täysperä sillon huono ole omaa puoliperää olen vetäny jd 6910 johon olen vaihtanu boschin rivipumpun
-
Kyllä täysperävaunun rakentaminen maatalouskäyttöön on vähän tuhoon tuomittu tiettyjä yksittäistapauksia lukuunottamatta. Traktorissa se laillinen 3 tonnia vaikuttaa kuitenkin aika paljon vetotehoon kun se on usein puolet lisää peruspainoon.
Tuo sun tarttee kertoa niille kaikille, ketkä täysperää vetää ja kehuu :) Itsekin haaveillut viljakärryksi kun saisi halvalla, mutta veturista loppuu paino. Saa olla mielellään +12tn, joka rajoittaa käyttäjiä ja niitä mielipiteitäkin muodostuu negatiiviseen suuntaan. Toki ei näillä suunnilla ole kokemusta mäkisestä maastosta, tää omakin mäki millää asutaan näkyy karttalehdellä, luonnossa sitä ei huomaa ;D
Ei siinä ole epäilystä jos on hiemankin raktoria ajanu että täysperä ei sovellu kuin joissakin yksittäistapauksissa jossa parhaimpana pitkänmatkan siirrot hyvillä teillä. Ehkä paras versio tämän hetkisen tietämyksen mukaan olisi kolmiakselinen kärry missä etummaista kevitettäisi ja taaimmaista ohjattaisi. Voi vaan ruveta raha hupenemaan tehdessä.
Paras kulkukyky minkä autopuolella nähnyt on telivetoinen sisu missä vetävien pyörien takana oli keventävä ja nostava teli joka ohjasi. Meni hyvin sekä kuormalla että ilman.
-
Kyllä täysperävaunun rakentaminen maatalouskäyttöön on vähän tuhoon tuomittu tiettyjä yksittäistapauksia lukuunottamatta. Traktorissa se laillinen 3 tonnia vaikuttaa kuitenkin aika paljon vetotehoon kun se on usein puolet lisää peruspainoon.
Tuo sun tarttee kertoa niille kaikille, ketkä täysperää vetää ja kehuu :) Itsekin haaveillut viljakärryksi kun saisi halvalla, mutta veturista loppuu paino. Saa olla mielellään +12tn, joka rajoittaa käyttäjiä ja niitä mielipiteitäkin muodostuu negatiiviseen suuntaan. Toki ei näillä suunnilla ole kokemusta mäkisestä maastosta, tää omakin mäki millää asutaan näkyy karttalehdellä, luonnossa sitä ei huomaa ;D
Ei siinä ole epäilystä jos on hiemankin raktoria ajanu että täysperä ei sovellu kuin joissakin yksittäistapauksissa jossa parhaimpana pitkänmatkan siirrot hyvillä teillä.
Kuten sanoin, kehuttuja on nuo kärryt, mitä kavereilla on. Käyttötarve ratkaisee, aika monta noita liikenteessä ja just kuvan tapaisessa käytössä parhaimmillaan. Pitkä lava, johon mahtuu paljon tavaraa eikä pääomakulut huimaa. Riippuu niin paljon maastosta ja tiestöstä millä liikutaan, pellollehan noita on turha tarjota kuorman kanssa ellei todella varmat senssit.
-
Ostaisin heti täysperän jos kuivaajalle ei olisi niin jyrkkä ajosilta. Kaveri just hommas 4-akselisen täysperän. Hyväkuntoinen 350hl kärry luokkaa 6-7t€. Painatussylinteri paineakuilla. Tyhjällä vaunulla 2t aisapainolla nousi kärryn etupyörät ilmaan. Arviolta 3t saa aisapainoa kuorma päällä. Miten se eroaa kulkukyvyltään normi kärryyn jos sama 3t tulee aisalle?
Veturis pitää olla painoa se n. 10t niin liikutaan suht koht laillisesti...
-
Työpaikalla on 2 täysperävaunua, toinen kolmiakselinen ''rahtilavalla''(?, maajussi ei tiedä rekkatermistöä:D) eli siis pitkällä lavalla ja avattavilla laidoilla sekä keskikipillä. Hintaansa nähden aivan loistava kärri, 120 tuhtien hinnalla olis kuulemma 10v sitte saanu kolmet tuollaiset ;D Helppo kuskata apulannat, paalit ja viljat. Viljan ajoon alkaa vaan olemaan jo laidat turhan lahot mutta helppohan tuohon olis uudetkin tehdä. Lavatilavuutta jotain vajaa 30mottia. Toiseksi pelkkään viljanajoon on myös kolmiakselinen kiinteillä laidoilla oleva vähän edellistä isompi kärri. Tai tää jälkimmäinen on itseasiassa ollut vuokralla viljanajoon paikalliselta kuljetusyritykseltä, erittäin toimiva ratkaisu kun saa halvalla kuljetuskapasiteettia, tuota kun ei muulloin tarvi kuin puintiaikaan. Molemmat kärrit siis ihan vakioita, ei mitään painatussysteemeitä tms. Ja veturissa kun on paineilma vehkeet sopivat ihan suoraan ilman muutoksia perään.
Veturina on ollut 818 fendtti, yhtään pienempää en eteen oikeastaan laittaisi. Pellolle noita nyt ei tietenkään täytenä viedä, tai siis sieltä on ongelmia päästä pois :D Tosi paljon oon kyllä tykänny, pakittaminen on vähän *****maista, mutta taas toisaalta vastineeksi tielle saa ylivoimaisen mukavaa kuljetuskapasiteettia, tulevat tosi nätisti molemmat perässä. Kaakkoissuomen mäkisillä sivuteilläkin noiden kanssa on tähän mennessä pärjätty, ennakoivasti kun laittaa nelikon jo mäen alla ja lukotkin pahimpiin mäkiin niin kaikki on ylös päästy.
(http://i2.aijaa.com/t/00738/13615963.t.jpg) (http://aijaa.com/7iXai5)