Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: rene - 06.12.10 - klo:12:02
-
Siis virallinen aluskate on kai aina tuo 1,5m. Kasvihuonemuovi on yhtä kestävää mutta hinta pomppaa. Onko kokemusta muitten muovien käytöstä ja kestävyydestä? Kevytpeitteelläkin voi olla lämmönkestävyys vuosien mittaan ongelma, tehty kestämään vain pari vuotta. Samoin rakennusmuovi kestää valoisassa tilassa vaihtelevasti jos ei siinä ole levyä päällä.
Kiinnostaa erityisesti onko joku käyttänut valkomustaa aumamuovia ja onko vielä vuosien päästä ehjän näköinen? Hyvä leveys olisi 6 metriä.
-
Kyllä aumamuovi pakkaa rapistumaan muutamassa vuodessa. Mutta: syynä lienee auringonvalo, jota peltikaton alapuolella ei juurikaan pitäisi olla.
Miten tuollainen vakio rakennusmuovi? Sellainen kirkas? Kasvihuonemuovi on erikoistuote, se kestää venytystä ja päästää valosta läpi kasveille hyödylliset taajuudet. Ja on kallista!!!
-
Ei kestä aluskatteena kovin montaa vuotta sen paremmin kevytpeite, rakennusmuovi, aumamuovi, kuin edes näköjään kovalevy. Kovalevyä laitettiin taannoin kylmäpihaton aluskatteeksi, se ajan myötä lahoaa pois ja alkaa ikävästi roikkua.
Ei varmaankaan ole sattumaa, että aluskatteeksi on kehitelty juuri aluskate! Onko jollakin aluskate rapistunut? Ja mikä merkki!
-
tuli joskus puuliiterin aluskatteeksi laitettua sitä kevytpeitettä hieman väkevämpää "kestopeitettä", ainakin seitsemän vuoden jälkeen näyttää olevan hyvin kasassa.
-
Neljä vuotta kevytpeite pellin alla ja ainakin vielä ehjä ja uuuden veroinen.
-
Hyvässä aluskatteessa on alapuolella hieman nukkamainen pinta, mikä siirtää myös aluskatteen alapuolelle tiivistyneen veden räystäälle. Yksi olennainen syy tuohon leveyteen on, koska puurakenteinen rakennus elää aina hieman, niin liian leveä kaistale voisi repeytyä. Elämisen vuoksi aluskatetta ei saisi kiinnittää myöskään liian kireälle. Eiköhän tuo puolitoistametrinen rulla ole hyväksi todettu, 6 metrinen voi olla hieman hankala myös asentaa.
-
Hyvässä aluskatteessa on alapuolella hieman nukkamainen pinta, mikä siirtää myös aluskatteen alapuolelle tiivistyneen veden räystäälle. Yksi olennainen syy tuohon leveyteen on, koska puurakenteinen rakennus elää aina hieman, niin liian leveä kaistale voisi repeytyä. Elämisen vuoksi aluskatetta ei saisi kiinnittää myöskään liian kireälle. Eiköhän tuo puolitoistametrinen rulla ole hyväksi todettu, 6 metrinen voi olla hieman hankala myös asentaa.
-> Ja aluskate taitaa mennä piloille jos siinä on pahoja taitoksia. Ja leveää on vaikeampi kiinnittää.
-
leveän asennus ei taida olla niin helppoa kuin saattais kuvitella! ite tappelin vanhan kevytpeiton kanssa ja se ei ollu kuin 6 metriä toiseen suuntaan!
-
Hyvässä aluskatteessa on alapuolella hieman nukkamainen pinta, mikä siirtää myös aluskatteen alapuolelle tiivistyneen veden räystäälle. Yksi olennainen syy tuohon leveyteen on, koska puurakenteinen rakennus elää aina hieman, niin liian leveä kaistale voisi repeytyä. Elämisen vuoksi aluskatetta ei saisi kiinnittää myöskään liian kireälle. Eiköhän tuo puolitoistametrinen rulla ole hyväksi todettu, 6 metrinen voi olla hieman hankala myös asentaa.
Mahtaisko aluskate kuitenkin joka tapauksessa kiinnittyä aikalailla tiuhaan ruoteiden johdosta ;D
-
Hyvässä aluskatteessa on alapuolella hieman nukkamainen pinta, mikä siirtää myös aluskatteen alapuolelle tiivistyneen veden räystäälle. Yksi olennainen syy tuohon leveyteen on, koska puurakenteinen rakennus elää aina hieman, niin liian leveä kaistale voisi repeytyä. Elämisen vuoksi aluskatetta ei saisi kiinnittää myöskään liian kireälle. Eiköhän tuo puolitoistametrinen rulla ole hyväksi todettu, 6 metrinen voi olla hieman hankala myös asentaa.
Mahtaisko aluskate kuitenkin joka tapauksessa kiinnittyä aikalailla tiuhaan ruoteiden johdosta ;D
Se ei ollut kai asian pointti?
-
Hyvässä aluskatteessa on alapuolella hieman nukkamainen pinta, mikä siirtää myös aluskatteen alapuolelle tiivistyneen veden räystäälle. Yksi olennainen syy tuohon leveyteen on, koska puurakenteinen rakennus elää aina hieman, niin liian leveä kaistale voisi repeytyä. Elämisen vuoksi aluskatetta ei saisi kiinnittää myöskään liian kireälle. Eiköhän tuo puolitoistametrinen rulla ole hyväksi todettu, 6 metrinen voi olla hieman hankala myös asentaa.
-> Ja aluskate taitaa mennä piloille jos siinä on pahoja taitoksia. Ja leveää on vaikeampi kiinnittää.
No jos ei sitä leveää saa niiteillä kiinni niin ei sitten saa kapeaakaan kun metrin paloina. >:( Tuo nukkapinta on sitten ihan turhaa hienostelua. Varsinkin kun ottaa huomioon että moni kohde on aiemmin tehty ilman minkäänlaista aluskatetta ja toimii ihan ok.
Tuo käyttötarkoitus, tarkoitus on laittaa kaksi aluskatetta päällekkäin siten että välissä on rima ja siis ilmarako. Eli lämpöeristys toteutetaan noin. Parempaan eristykseen ei ole tarvetta vaan tarkoitus on vaan hivenen parantaa lämmön pysymistä ja samalla tehostaa näin myös ilman vaihtumista kun kylmä katto ei hohda kylmyyttä alaspäin.
-
Ilman aluskatetta voi tehdä konesaumapeltikaton. Muut peltikatot on mekaanisia ja uv-suojia, vedenpitäviä ne ei ole. Tuuletukset pitää olla konesaumakatollakin kunnossa.
Aika riskialtis tuo kaks muovia ja rima väliin, jos ohjeiden mukaan mentäis niin minimi tuuletusrako on 75mm jyrkällä katolla. Jos katosta on tarkoitus tehdä pitkäikäinen niin tuollasessa ratkaisussa ihan h*lvetin tarkkana sen ilmankierron kans. Jättää se ylempi muovi vetämättä ihan harjalle, ja sitten limittää ruodelautojen päälle aluskatekaista.
Myös siksi aluskate jätetään löysälle, että katteen päälle tullut vesi ohjautuisi pois keskellä olevasta "painanteesta" eikä painuisi korokerimoihin/ruodelautoihin.
-
Ei varmaankaan ole sattumaa, että aluskatteeksi on kehitelty juuri aluskate!
Ei lisättävää
-
Ilman aluskatetta voi tehdä konesaumapeltikaton. Muut peltikatot on mekaanisia ja uv-suojia, vedenpitäviä ne ei ole. Tuuletukset pitää olla konesaumakatollakin kunnossa.
Aika riskialtis tuo kaks muovia ja rima väliin, jos ohjeiden mukaan mentäis niin minimi tuuletusrako on 75mm jyrkällä katolla. Jos katosta on tarkoitus tehdä pitkäikäinen niin tuollasessa ratkaisussa ihan h*lvetin tarkkana sen ilmankierron kans. Jättää se ylempi muovi vetämättä ihan harjalle, ja sitten limittää ruodelautojen päälle aluskatekaista.
Myös siksi aluskate jätetään löysälle, että katteen päälle tullut vesi ohjautuisi pois keskellä olevasta "painanteesta" eikä painuisi korokerimoihin/ruodelautoihin.
Höpö höpö. Aluskatteelle tippuva vesi on nimenomaan peltin alapintaan kondensoituvaa vettä. Aluskate melkein kokonaan poistaa tuon veden kondensoitumisen kun alhaalta ei kostea ilma pääse kattoon vaan toppaa aluskatteeseen. Se olematon määrä mikä jollain otollisella ilmalla kenties kondensoituu niin valuu sitten sitä aluskatetta pitkin pois. Riittävä tuuletus käytännössä muodostuu jos ei oikein tarkoituksella tukita välejä esimerkiksi jollain uretaanilla.
-
Kaikkein kätevin on kun ostat pellin johon on laitettu "aluskate" peltiin kiinni.
Ei tarvii erillisiä rimotuksia tai muita lisälaudoituksia.
-
Kaikkein kätevin on kun ostat pellin johon on laitettu "aluskate" peltiin kiinni.
Ei tarvii erillisiä rimotuksia tai muita lisälaudoituksia.
Juu, niin on kätevä hintakin, maksaa saman, kuin pelti, aluskate, rimat ja ristiinkoolauspuut ja harjakaisjuomat yhteensä. Mutta kätevä on juu.
-
Enkä oikein usko että olisi edes hyvä.
-
Kyllä antikondenssi pinnoitettu pelti toimii kunhan on raatsittu tarpeeksi paksu kerros sitä mömmöä ruiskuttaa. On vaan ihan v....tu asentaa, täytyy käsitellä kuin kipeätä värkkiä >:(
-
Viime viikolla asennettiin 300 m2 ko. peltiä, eikä ollut ollenkaan hankalaa. Hinta reilu 3€ neliöltä kalliinpaa kuin ilman pinnoitusta.
Enpä usko että tuli paljonkaan kalliimmaksi kuin perinteinen tyyli, jos vielä maksaa kirvesmiehelle tehdystä työstä
-
En oikein tiedä kuinka tuo kondenssisuojattu "karvapelti" oikein käytännössä toimii.Se pinnoitehan tulee kiini ruoteisiin eli vesi ohjautuu ruoteille. Tuosta kondenssivedestä muuten, sopivalla kelillä peltikaton alla on melkoinen vesisade. Mielestäni on aivan väärä kohta säästää aluskatteesta,ja ruveta miettimään sinne pelle-peloton ratkaisuja: metsään menee. ;D ;D
-
En oikein tiedä kuinka tuo kondenssisuojattu "karvapelti" oikein käytännössä toimii.Se pinnoitehan tulee kiini ruoteisiin eli vesi ohjautuu ruoteille. Tuosta kondenssivedestä muuten, sopivalla kelillä peltikaton alla on melkoinen vesisade. Mielestäni on aivan väärä kohta säästää aluskatteesta,ja ruveta miettimään sinne pelle-peloton ratkaisuja: metsään menee. ;D ;D
Kai siinä pyritään saamaan karvojen ja ilman lämpötilaero niin pieneksi että kondensoitumista ei tapahtuisi. En kyllä äkkiä luottaisi.
Aluskatteessa en minäkään ole säästämässä vaan tarkoitus olisi niitä laittaa peräti kaksin kappalein :D
Tuollaisen pystysuoran rakenteen olen aluskatteella tehnytkin ja on ihan hyvä. Verrattuna siihen ettei olisi mitään "eristystä", pystysuorassa on vaan se ongelma että välissä oleva ilmatila ei pitäisi olla paljoa senttiä enempää jos lämpötilaeroa on paljon.
-
En oikein tiedä kuinka tuo kondenssisuojattu "karvapelti" oikein käytännössä toimii.Se pinnoitehan tulee kiini ruoteisiin eli vesi ohjautuu ruoteille. Tuosta kondenssivedestä muuten, sopivalla kelillä peltikaton alla on melkoinen vesisade. Mielestäni on aivan väärä kohta säästää aluskatteesta,ja ruveta miettimään sinne pelle-peloton ratkaisuja: metsään menee. ;D ;D
Kai siinä pyritään saamaan karvojen ja ilman lämpötilaero niin pieneksi että kondensoitumista ei tapahtuisi. En kyllä äkkiä luottaisi.
Aluskatteessa en minäkään ole säästämässä vaan tarkoitus olisi niitä laittaa peräti kaksin kappalein :D
Tuollaisen pystysuoran rakenteen olen aluskatteella tehnytkin ja on ihan hyvä. Verrattuna siihen ettei olisi mitään "eristystä", pystysuorassa on vaan se ongelma että välissä oleva ilmatila ei pitäisi olla paljoa senttiä enempää jos lämpötilaeroa on paljon.
No se antikondenssimassattu pelti toimii satavarmasti... käytetään mm. puolustusvoimien ammusvarastoissa ja esim. Kokkolan syväsataman sisälastaushallissa (meri on alla auki kesää talvea ja kondensoituminen aivan hirveää). Ja nyt puhun massatusta pellistä enkä mistään peltiin liimatusta karvalankamattohöpötyksistä. Asentaminen vaatii kyllä taitoa, mutta sitähän meillä kaikilla riittää ;). Lisätietoa löytyy valmistajien sivuilta esim. www.eurosteri.fi.
Ps. mikäli sitä massaa irtoaa asennusvaiheessa, niin saahan sitä aina paikkamaalattua, mutta jos aluskatteeseen tulee reikä, niin alkaa vit...aa.
-
En oikein tiedä kuinka tuo kondenssisuojattu "karvapelti" oikein käytännössä toimii.Se pinnoitehan tulee kiini ruoteisiin eli vesi ohjautuu ruoteille. Tuosta kondenssivedestä muuten, sopivalla kelillä peltikaton alla on melkoinen vesisade. Mielestäni on aivan väärä kohta säästää aluskatteesta,ja ruveta miettimään sinne pelle-peloton ratkaisuja: metsään menee. ;D ;D
Kai siinä pyritään saamaan karvojen ja ilman lämpötilaero niin pieneksi että kondensoitumista ei tapahtuisi. En kyllä äkkiä luottaisi.
Aluskatteessa en minäkään ole säästämässä vaan tarkoitus olisi niitä laittaa peräti kaksin kappalein :D
Tuollaisen pystysuoran rakenteen olen aluskatteella tehnytkin ja on ihan hyvä. Verrattuna siihen ettei olisi mitään "eristystä", pystysuorassa on vaan se ongelma että välissä oleva ilmatila ei pitäisi olla paljoa senttiä enempää jos lämpötilaeroa on paljon.
No se antikondenssimassattu pelti toimii satavarmasti... käytetään mm. puolustusvoimien ammusvarastoissa ja esim. Kokkolan syväsataman sisälastaushallissa (meri on alla auki kesää talvea ja kondensoituminen aivan hirveää). Ja nyt puhun massatusta pellistä enkä mistään peltiin liimatusta karvalankamattohöpötyksistä. Asentaminen vaatii kyllä taitoa, mutta sitähän meillä kaikilla riittää ;). Lisätietoa löytyy valmistajien sivuilta esim. www.eurosteri.fi.
Ps. mikäli sitä massaa irtoaa asennusvaiheessa, niin saahan sitä aina paikkamaalattua, mutta jos aluskatteeseen tulee reikä, niin alkaa vit...aa.
Eristämätön karjasuoja on em. esimerkkejä vaativampi ympäristö. Vesihöyryn ja lämmön tuotto on jatkuvaa ja lämpötilaero sisä/ulko on jatkuvaa. Siinä tilanteessa massalla ei ole aikaa kuivua. Jos massa on täysin vesitiivis, se tietysti suojaa peltiä. Kattopellistä irti rimoitettu perinteinen aluskate pysyy lähellä sisäilman lämpötilaa eikä kondensoi kovin herkästi. Aluskatteen saumoista pääsee hieman kosteaa sisäilmaa kattopeltiin, mutta se tippuu aluskatteelle tai kuivuu pois kun pelti lämpenee.
http://www.eurosteri.fi/3.html
Tuon diagrammin x-akselilla ei suinkaan ole ilman suhteellinen kosteus, kuten arvo 20 antaisi olettaa, vaan vesihöyryn osapaine eli ilman kosteussisältö kg vettä/kg kuivaa ilmaa. Suhteellinen kosteus on noilla käyrillä.
-
Käykääs Porin k rautamaatalouden päätyssä olevassa puutarhamyymälässä
ny.
Tiputtaa vettä niin pirusti elikkäs kondensoi vaikka on joku kondenssipinnoite.
-
Paksuun massakerrokseen minäkin voin jotenkin uskoa. Saattaa ehkä eristää juuri ja juuri sen verran että sisäpuolen pintalämpö pysyy tasolla jossa kondensoituminen vähenee.
-
Onks siis tarkoitus laittaa kaks "höyrynsulkua"? riskaabelia....Voisko ajatella, että se alempi olis vaikka kuitukangasta? Hengittää hiukan läpi, mutta on eristysvaikutusta....
-
saako tuollaista peltiin laitettavaa höyrynsulkua jostain jotta voisi itse ruiskuttaa valmiiseen halliin. on aikanaan tehty tuollainen halli missä ei ole mitään aluskatetta ja alkaa välillä ottaa päähän kun sisällä sataa.
-
Sellaista olen nähny että liimaa ruiskutetaan ja siihen selluvillaa päälle.
Mutta sitä nöyhtää tippuu sieltä jokapaikkaan.
-
Kaarihallin voi pinnoittaa alapuolelta ruiskulla uretaanilla ,mutta maksaa aika paljon.Ei tiputa ja eristää pakkastakin jonkin verran .
Kuormaautotalleja ovat tehneet tuolla kaavalla ja on hyvä.
-
Onks siis tarkoitus laittaa kaks "höyrynsulkua"? riskaabelia....Voisko ajatella, että se alempi olis vaikka kuitukangasta? Hengittää hiukan läpi, mutta on eristysvaikutusta....
Miks varte se pitäisi höyrysulku hengittää ???
-
saako tuollaista peltiin laitettavaa höyrynsulkua jostain jotta voisi itse ruiskuttaa valmiiseen halliin. on aikanaan tehty tuollainen halli missä ei ole mitään aluskatetta ja alkaa välillä ottaa päähän kun sisällä sataa.
Yhdessä hallissa tulee melkoisesti vettä pellin jatkoksen kohdalta, pitää aina katsoa ettei parkkeeraa kärryjä kohdalle. Ehkä aluskatteen sijaan voisi laittaa kourun jatkoskohdan alle johdattamaan vedet päädystä ulos?
-
Täytysi tehdä vaan riittävän jyrkkiä katoista.
Kuivurilla ei ole aluskatetta eikä kertaakaan ole tullut mieleen että täytyisi olla, kattokulma jotain 1:1,3.
Pintajännitys pitää kondenssi veden suurimmaksi osaksi kiinni pellissä ja se valuu räystäiltä ulos.
Ainut paikka missä tiputtaa on jälkeenpäin tehdyn kattolyhdyn kohdalla, kattokulma muuttuu kesken lappeen reilusti.
Oikeastaan koko kondenssivesi asiaan ei ollut kiinnittänyt huomiota ennnen tuon lyhdyn tekoa.
No joo, aika villin näköinen kyllä olisi joku 15 metriäkin leveä halli tuolla kattokulmalla...
-
Miks varte se pitäisi höyrysulku hengittää ???
Kaks muovia=hometta.
-
Miks varte se pitäisi höyrysulku hengittää ???
Kaks muovia=hometta.
Se väli pitää tietysti olla jotenkin tuulettuva. Jos oletetaan että sisällä on lämpimämpää kun pihalla niin kosteus pyrkii sisältä pihalle, jos on ensin läpäisevä pinta niin kosteus menee siitä läpi ja tiivistyy sitten siihen aluskatteeseen. Jos läpäisevää pintaa ei ole niin aika vähän sitä kosteutta niitten muovien väliin pääsee. Normaali yksikin aluskate hoitaa kosteuden niin että sitä ei edes pääse peltin pintaan tiivistymään, jos jotain tiivistyykin niin se lirahtaa aluskatteen pintaa pitkin pois :)
-
Jos sen välin tuuletus on riittävä kosteudenpoistoon, se ei eristä juuri mitään. Unohda koko juttu tai laita aluskatteeksi 25mm tuulensuojalevy...
-
Toimisiko 30 mm FinnFoam eristeenä ja aluskatteena kattotuolin yläpaarteen ja ruoteen korotusrimojen väliin asennettuna?
-
Arvelisin että toimii oikein hyvänä hapattajana siellä. :(
-
tippuuko sitä myöhemminkin vain vain asennuksen aikaan?
-
Toimisiko 30 mm FinnFoam eristeenä ja aluskatteena kattotuolin yläpaarteen ja ruoteen korotusrimojen väliin asennettuna?
Toimii taatusti, finfoamit pitää vain saada niin tiiviisti toisiinsa että pitää lämpimän ilman sisäpuolella. Tai sitten pitää olla tehokas alipaineilmastointi :D