Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Zon Reere - 05.12.10 - klo:15:15

Otsikko: imuvaunu vai levitysvaunu
Kirjoitti: Zon Reere - 05.12.10 - klo:15:15
Kertokaapa arvon raatilaiset, mitä hyviä/huonoja puolia näette imupainevaunussa verrattuna tavalliseen levitysvaunuun.
Keskieuroopassa ei oikeastaan ole levitysvaunuja vaan kaikki ovat pääsääntöisesti imupainevaunuja... miksi?
   
     Kokemuksia molemmista vaunutyypeistä saa laittaa
Otsikko: Vs: imuvaunu
Kirjoitti: pötsjölööm - 05.12.10 - klo:16:49
+paskakaivot imasee tyhjäksi navetasta ja torpasta.
+salaojakaivot imasee
+hätätilassa imasee vettä järvestä, ja perunakellarista.
+paska lentää kun varpuspari, niin ylä- ,kuin alamäessä. Myös kärri kyljellään.
+Kohtuu nopia, jos pumpun tuotto sama, kun pöntön tilavuus.
+Hyvä jälleenmyynti arvo. Ilkee pyytää mitä vaan.
-öljyn kulutus
-karmia pörinä
-kompura vaatii ajoittain putsausta.
Otsikko: Vs: imuvaunu vai levitysvaunu
Kirjoitti: sirkussonni - 05.12.10 - klo:17:18
Mun mitta tuli täyteen imupainevaunuun silloin, kun kevään kuumimpina päivinä kompuraa joutui jäähdyttelemään kolmen kuorman jälkeen. Ja pari kallista kompuraremppaa edesauttoi levitinvaunun hankkimista.
Jotenkin vaan olen erittäin tyytyväinen levitinvaunuun sen lutaamisen jälkeen. Tietysti pitää muistaa, että molemmat laitteet ovat kehittyneet huomattavasti, pumppupuomi kummassakin tasoittaa tilannetta. Toisaalta, levitinvaunussa jotenkin on varmuutta, vaunu täyttyy tarvittaessa jollakin pumpulla, tyhjennyspumppu ei ole avaruustiedettä. Sakea tavara ei sanottavasti hidasta hommaa.
Otsikko: Vs: imuvaunu vai levitysvaunu
Kirjoitti: pötsjölööm - 05.12.10 - klo:17:24
Mun mitta tuli täyteen imupainevaunuun silloin, kun kevään kuumimpina päivinä kompuraa joutui jäähdyttelemään kolmen kuorman jälkeen. Ja pari kallista kompuraremppaa edesauttoi levitinvaunun hankkimista.


Mieletön helle oli ainakin tänä kesänä kun paskaa ajoin eikä mitään ongelmia. Hyvälaatuista öljyä, ja öljysuutinta isommalle.
Otsikko: Vs: imuvaunu vai levitysvaunu
Kirjoitti: sirkussonni - 05.12.10 - klo:17:31
No empä tiedä sitten, kun kaksi eri vaunua on samoja oireita enteillyt, ja öljyä meni reippaasti. Kompura kävi kyllä käytännössä koko ajan, kun lohkot oli aivan säiliön vieressä. Eikä asia muuttunut uudesta kompurastakaan yhtään. Nämä siis vain yksittäisen viljelijän kokemuksia, muilla ei varmaan koskaa ole kompura keittänyt!
Otsikko: Vs: imuvaunu vai levitysvaunu
Kirjoitti: pötsjölööm - 05.12.10 - klo:17:39
No empä tiedä sitten, kun kaksi eri vaunua on samoja oireita enteillyt, ja öljyä meni reippaasti. Kompura kävi kyllä käytännössä koko ajan, kun lohkot oli aivan säiliön vieressä. Eikä asia muuttunut uudesta kompurastakaan yhtään. Nämä siis vain yksittäisen viljelijän kokemuksia, muilla ei varmaan koskaa ole kompura keittänyt!

Ei mulla ole ainakaan tän kymmenen vuoden aikana Lamella kertaakaan ole tarvinnut ajoa keskeyttää. Kumipallon, ja öljysuuttimen putsausta kummempia remontteja ei ole tarvinnut. Tiivisteliimaa siinä kyllä menny kun takaisin kasaa. Paperitiivisteet kertakäyttösiä.
Otsikko: Vs: imuvaunu vai levitysvaunu
Kirjoitti: msan - 05.12.10 - klo:18:43
lämpöongelmaa ollut myös mutta nykyään keskipakopumppu nostaa tavaran säiliöstä niin ei rasita kärryn pumppua. Ennen meni viimeisillä kuormilla 15 minuuttia säiliön täyttymiseen mutta nyt ei nostokorkeudella ole merkitystä. Tietenkin täyttöpuomi olisi parempi, ei tarvitsisi toista konetta pumppua pyörittämään. Ja onhan se sähkö keksitty ;D
Otsikko: Vs: imuvaunu vai levitysvaunu
Kirjoitti: SomeBody77 - 05.12.10 - klo:19:50
Mun mitta tuli täyteen imupainevaunuun silloin, kun kevään kuumimpina päivinä kompuraa joutui jäähdyttelemään kolmen kuorman jälkeen. Ja pari kallista kompuraremppaa edesauttoi levitinvaunun hankkimista.


Mieletön helle oli ainakin tänä kesänä kun paskaa ajoin eikä mitään ongelmia. Hyvälaatuista öljyä, ja öljysuutinta isommalle.
Imuputken koko vaikuttaa melko paljon kompuraan. Suomessa imupainevaunujen maine on pilattu sopimattomilla yhdistelmillä. Syytetään täskin pohjalaisia...  ::)
Otsikko: Vs: imuvaunu vai levitysvaunu
Kirjoitti: Ropsoni - 05.12.10 - klo:20:39
No empä tiedä sitten, kun kaksi eri vaunua on samoja oireita enteillyt, ja öljyä meni reippaasti. Kompura kävi kyllä käytännössä koko ajan, kun lohkot oli aivan säiliön vieressä. Eikä asia muuttunut uudesta kompurastakaan yhtään. Nämä siis vain yksittäisen viljelijän kokemuksia, muilla ei varmaan koskaa ole kompura keittänyt!

Niin, huudatitko pumppua koko täytön ajan täysillä kierroksilla? Tyhjennettäessä sama juttu, maks. 1500 rpm 540 perällä.
Pumpun huudatus on täysin hyödytöntä, sillä ei se pönttö sen nopeammin täyty oli traktorissa 1000 vai 2500 kierrosta moottorissa. Siihen asti kannattaa käyttää korkeampia kierroksia kun pumpun maksimi alipaine on saavutettu, tämän jälkeen imuja kyllä piisaa niin kauan kunhan ei lerssi tyhjää höräse. Tällaaset kokemukset battionin pumpusta.
Otsikko: Vs: imuvaunu vai levitysvaunu
Kirjoitti: apilas - 05.12.10 - klo:20:43
***** ne venäläiset kompurat aikasa ko taisteli nii lenti ne kompurat hevon *****un ;D

http://www.youtube.com/watch?v=CXEJN2mOCUs (http://www.youtube.com/watch?v=CXEJN2mOCUs)ei taira niit kompuroita jenkeilläkään liiemin löytyä 8)
Otsikko: Vs: imuvaunu vai levitysvaunu
Kirjoitti: pötsjölööm - 05.12.10 - klo:20:46
***** ne venäläiset kompurat aikasa ko taisteli nii lenti ne kompurat hevon *****un ;D

Kaksi kappaletta, kaksin verroin vikoja, ja yhden kompuran imuteho.  :D
Otsikko: Vs: imuvaunu vai levitysvaunu
Kirjoitti: sirkussonni - 05.12.10 - klo:20:53

Niin, huudatitko pumppua koko täytön ajan täysillä kierroksilla? Tyhjennettäessä sama juttu, maks. 1500 rpm 540 perällä.
Pumpun huudatus on täysin hyödytöntä, sillä ei se pönttö sen nopeammin täyty oli traktorissa 1000 vai 2500 kierrosta moottorissa. Siihen asti kannattaa käyttää korkeampia kierroksia kun pumpun maksimi alipaine on saavutettu, tämän jälkeen imuja kyllä piisaa niin kauan kunhan ei lerssi tyhjää höräse. Tällaaset kokemukset battionin pumpusta.


Juu ei, siinä oli se tarra kompuran päässä kiillotettuna, et ei kukaan ylittäis maksimia. En sitten tiedä mikä kyseisten vermeitten ongelma oli, jos tosiaan neet oli valtakunnan ainoot lämpenijät. Useampi käyttäjäkin ja toisessa laitettiin uusi pumppukin, vaan kun ei...Vepin kärri ja hertellin pumppu.  Lopuks sentään pytty hapertu sen verran, ettei ollu enää kierroksilla väliä :D
Otsikko: Vs: imuvaunu vai levitysvaunu
Kirjoitti: Tractor Grip - 05.12.10 - klo:21:02
-kompura vaatii ajoittain putsausta.

??? Mitäs putsaamista siinä on ?

Vai lentääkö sulla paskat siihen suoraan päälle?

Lamellien vaihdot ne on normihuolto silloin tällöin.Ja reikää kannattaa hoonata joskus  jos paljon on käyttöö,moottorikoneistamoissa ihan arkihommia...
Otsikko: Vs: imuvaunu vai levitysvaunu
Kirjoitti: pötsjölööm - 05.12.10 - klo:21:17
-kompura vaatii ajoittain putsausta.

??? Mitäs putsaamista siinä on ?

Vai lentääkö sulla paskat siihen suoraan päälle?

Lamellien vaihdot ne on normihuolto silloin tällöin.Ja reikää kannattaa hoonata joskus  jos paljon on käyttöö,moottorikoneistamoissa ihan arkihommia...

Venttiilin kumipallo, mikä estää väärään suuntaan pumpun pyörimisen, ja paskan valumisen takaisin kaivoon. Ylitäytön estin on, mutta se päästää joskus vaahtoa läpi, mistä tuo pallo paskaantuu, ja jumettuu.
Otsikko: Vs: imuvaunu vai levitysvaunu
Kirjoitti: KJL - 05.12.10 - klo:21:19

Niin, huudatitko pumppua koko täytön ajan täysillä kierroksilla? Tyhjennettäessä sama juttu, maks. 1500 rpm 540 perällä.
Pumpun huudatus on täysin hyödytöntä, sillä ei se pönttö sen nopeammin täyty oli traktorissa 1000 vai 2500 kierrosta moottorissa. Siihen asti kannattaa käyttää korkeampia kierroksia kun pumpun maksimi alipaine on saavutettu, tämän jälkeen imuja kyllä piisaa niin kauan kunhan ei lerssi tyhjää höräse. Tällaaset kokemukset battionin pumpusta.


Juu ei, siinä oli se tarra kompuran päässä kiillotettuna, et ei kukaan ylittäis maksimia. En sitten tiedä mikä kyseisten vermeitten ongelma oli, jos tosiaan neet oli valtakunnan ainoot lämpenijät. Useampi käyttäjäkin ja toisessa laitettiin uusi pumppukin, vaan kun ei...Vepin kärri ja hertellin pumppu.  Lopuks sentään pytty hapertu sen verran, ettei ollu enää kierroksilla väliä :D
Jaa...  vuoden ikäinen kuution Lame Battionin 8000 pumpulla. Kertaakaan ei oo vielä pumppua aukaistu, vaikka käyttöohjekirjassa pumpun avaamisen kerrotaan olevan normaalia huoltoa. Lamellit ei oo jumittanu, kuluneisuudesta ei tietoa. Öljyä laitettu menemään aina vähintään riittävästi eikä kierroksia voimanotolla juuri koskaan enempää kuin 300, mikä on jo täysin riittävä. Pahimmillaan on on käytetty 29 asteen pakkasella. Joutuu ensin sulattamaan pumpun kuumalla vedellä, että saa käsin pyöritettyä, jolloin uskaltaa laittaa ulosoton päälle. Kuumalla kesäkelilläkään ei oo ollu ongelmia, kerkee kuitenkin siirtoajon aikana jäähtymään? Tosin ajo ei oo mitään urakointimääriä... kuka tommosella nyt mitään urakointia enää nykypäivänä.
Otsikko: Vs: imuvaunu vai levitysvaunu
Kirjoitti: Puraat - 05.12.10 - klo:22:14
Muutama vuosi ajettu Jeantillin imuvaunulla, jossa imukärsä  vaunun täytössä. Tuo kompuran lämpenemis ongelma meinaa vaivata täälläkin. Viime kesänä tuli esille, muullon ei ole ollut ongelmaa. Suunnittelin, että akseliin vois laittaa tuulettajan siivet puhaltamaan jäähdytysilmaa kompuralle. Auttaskohan, mene ja tiedä?
Toinen ongelma on ohuen lietteen vaahtoaminen. Tässä tapauksessa lietteellä tarkoitan lähinnä tarhasta kerättyä valumavettä ja siihen sekoittunutta lantaa. Vaahto nousee siihen palloon asti, mutta ei aina jaksa nostaa palloa ja katkaista imua. Sitten kompura puhaltaa vaahdot pihalle. Ei tuosta vielä ole kompura remonttia tullut, mutta ylimääräistä voitelua vaatii kompura. Paksummalla lietteellä tätä vaahto ongelmaa en ole havainnut, joten säiliön saa silloin täydempään.

Täyttö ja tyhjennys hoituu samalla kompuralla, siitä plusaa. Ja tuo imukärsä on todella hyvä. Muutenkin imuvaunu on ihan hyvä valinta jos ajettavat määrät eivät ole aivan älyttömiä. Monipuolinen laite.
Jos lietettä ajetaan urakalla, niin siihen ottaisin roottoripumpun, jolla voi täyttää ja tyhjentää kärryn. Noitakin roottoripumpulla olevia kärryjä alkaa olemaan jo tarjolla.
Otsikko: Vs: imuvaunu vai levitysvaunu
Kirjoitti: Ojala - 05.12.10 - klo:22:25
http://www.mascus.fi/Maatalous/Kaytetyt-Traktorit-yli-200-hv/CLAAS-Xerion-3000/1c8804a3-d70a-4112-9ba1-6d827611f254.html

Mitä enää peräkärreillä tekee ???
Otsikko: Vs: imuvaunu vai levitysvaunu
Kirjoitti: pötsjölööm - 06.12.10 - klo:09:42
Muutama vuosi ajettu Jeantillin imuvaunulla, jossa imukärsä  vaunun täytössä. Tuo kompuran lämpenemis ongelma meinaa vaivata täälläkin. Viime kesänä tuli esille, muullon ei ole ollut ongelmaa. Suunnittelin, että akseliin vois laittaa tuulettajan siivet puhaltamaan jäähdytysilmaa kompuralle. Auttaskohan, mene ja tiedä?



Onkohan hertelin pumppu? Eipä ole Battionissa ollut mitään ongelmia lämpenemisestä. Riippuu kait pumpun rakenteesta tuo lämpeneminen. Tuossa omassani on melko isot jäähdytysrivat.
Otsikko: Vs: imuvaunu vai levitysvaunu
Kirjoitti: Konemies - 06.12.10 - klo:09:53
Battioni ollu monet vuodet eikä ole vielä lämmenny. Kierrokset alussa korkeammalla ja kun alipaine on saavutettu niin riittää puolet vähemmän sen ylläpitoon.

Voitelun säätö on nykyisin automaattinen ja näkyy toimivankin. Äänenvaimennin on hyvä keksintö, normaalilla äänenvoimakkuudella voi keskustella vieressä pumpun käydessä. Imupainevaunu on moneen tarpeeseen ja pienemmälle tilalle hyvä mutta tuhannet kuutiot pitää ajaa toisenlaisilla pumpuilla..vaikka taitaa ne euroopassa ajaa neki kompuroilla.
Otsikko: Vs: imuvaunu vai levitysvaunu
Kirjoitti: Puraat - 06.12.10 - klo:10:19


Onkohan hertelin pumppu? Eipä ole Battionissa ollut mitään ongelmia lämpenemisestä. Riippuu kait pumpun rakenteesta tuo lämpeneminen. Tuossa omassani on melko isot jäähdytysrivat.
[/quote]

Battioni tuossa taitaa olla. Tuo kierrosten vähentäminen ja voitelun lisääminen on varmaan kokeilemisen arvoinen keino vähentää lämpenemistä. Mullakin siirtomatkat suht lyhyitä, eli kompura pyörii aika lailla ja siirron aikana ei kerkee jäähtyä. On tarkoitus vielä laittaa turbopumppu imukärsään, niin lähtee paksukin liete livakammin kyytiin. Sekin vähentää kompuran lämpeämistä. Eikä tuosta lämpenemisestä ole ollut ylivoimaisen suurta ongelmaa, viimekesä oli mikä oli.  :)