Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Makkis - 02.12.10 - klo:16:07
-
Seuraavan kymmenen vuoden sisällä olis tarkoitus nuorentaa puimakonetta. Sanokaas kun 2000-sarjan Sampois on öljynapoja, aika uusissakin, pitääkö ne koneet unohtaa? Joskus oon kuullu niistä huonoa, mutta oliko ongelmat alkupään konehis joskus 10 vuotta sitte?
-
En tiedä öljynapojen kestävyydestä,mutta vanhanmalliset valu navat
ei kestä 2045 puimurissa. Hiukan paremmin kestää jos on hydro kone.
Mekaanisella voimansiirrolla ei kestä.
2045 -vm 2000 mek.molemmat navat uusittu päivittäisestä rasvauksesta
huolimatta.
-
Ne öljynavat on ne paremmat navat. Tosin on nuo "kuivat" navatkin 14 syksyä/1450h kestäny moiteetta...
-
En tiedä öljynapojen kestävyydestä,mutta vanhanmalliset valu navat
ei kestä 2045 puimurissa. Hiukan paremmin kestää jos on hydro kone.
Mekaanisella voimansiirrolla ei kestä.
2045 -vm 2000 mek.molemmat navat uusittu päivittäisestä rasvauksesta
huolimatta.
Juuri noiss alkupään 2045 oli semmoinen ongelma, jotta akselit pääsi päittäin liikkumaan, ja hankasi lopulta puhki vetokehän sivusta. Niihin oli kuulemma takuuna toimitettu semmoisen lukitusmollukat akselin päälle, joiden piti kait estää tuo.
-
Mikäs ***** esihistoriallisen sarjan 2045 tuo meidän oma on jos vm2000 on alkupään koneita?
-
Olen kuullut yhdestä 2055 Samposta vetokehän haljenneen. Epäiltiin materiaalivikaa, ehkä vm -95? Varmaan alkuun ollut jotain ongelmia, kun itelläkin on esim. perusteellisempaa tukilaakeria tms. lähellä hammaskehää...
Itsellä toiminut 2045 hydro vm -99 tältäosin hienosti. Kai noi vetokehät on yleensä kestänyt hyvin. Tietty ovat äänekkäämmät ja pitää rasvailla... Suurin syy öljynapojen tuloon oli muiden puimurimerkkien myyjien kommentit. :P
Joo, kyllähän ne öljykylpynavat varmasti hyvät on.
-
Ei öljynavoissa mitään vikaa ole.
-
Sampon öljy navat on päivitetty -03 vuosimallist eteenpäin. Taitavat olla nykyään claassin tekemät.
-
Aiemman työpaikan 2055 hydro vetokehillä. Syksyn varaosa varastoon ainakin yksi vetoakseli per syksy. Kerran on mennyt vetokehästä hammas poikki.
Uudet vetoakselit ovat nyt kuulemma kestäneet paremmin. Vanhat meni aina siitä lukko uran kohdalta poikki. Tasamailla varmaankin kestää, mutta märkä syksy ja rinnemaat olivat myrkkyä vetoakseleille.Tulihan tuolla 10 syksyä käytyä puimassa. Vieläkin isännällä vaikka vuosimalli 95 ja tunteja alkaa olla lähemmäs 2500. Pellit kuulemma tahtoo rapistua irti, muuten vielä soiva peli. Käytiin Forssan suunnalta se ostamassa kun tunteja oli noin 500 oliko vuonna 99/2000
-
Taitavat olla nykyään claassin tekemät.
Pitää paikkansa.
-
Seuraavan kymmenen vuoden sisällä olis tarkoitus nuorentaa puimakonetta. Sanokaas kun 2000-sarjan Sampois on öljynapoja, aika uusissakin, pitääkö ne koneet unohtaa? Joskus oon kuullu niistä huonoa, mutta oliko ongelmat alkupään konehis joskus 10 vuotta sitte?
2000-sarjan navoista en tiedä mutta ainakin 3000-sarjassa on navat ja koko akselisto suoraan on claasista. Ei ainakaan vielä 1500 hehtaarin jälkeen ole ollut pienintäkään häiriötä.
-
Eli onko nyt niin, että kaikki Sampon toimivat osat on liisattu Claassista ja loppu on roskaa.
-
Eli onko nyt niin, että kaikki Sampon toimivat osat on liisattu Claassista ja loppu on roskaa.
Ei.
-
Tos on Sampo, mutta sitä ei näe onko noiden toisten navat öljytty ???
(http://n.sestatic.fi/sites/nelonen.fi/files/images/8475be70ba789b390f163140436c8117__MG_2551_576_324.jpg)
-
Sampon napojen Vonkuminen on mielestäni vähentynyt liekö uudet jotain öljyttyjä vanhat kuivia ?
Ainaskin naapurin sampon kuulee pirttiin asti kun se menee maantietä;
WVWVOOOUNVIIIINGGGGGIIIIIINNNNGGGNNNNIOOOIIIIIIIIINNNGGGGG kuuluu kokoajan ja sitten pellolla tunnin päästä kauhee pamahdus;
Tunti pari siitä ja tulee huolto auto paikalle taasen,,,,,,, mukanaan uutta valurautaa
:-[
-
Eli onko nyt niin, että kaikki Sampon toimivat osat on liisattu Claassista ja loppu on roskaa.
Ei.
Seulat on pskasti kasattu, kohlimet ohutta pläkkipeltiä. Jää enää puintikela ja olkikela, näistä puintikela peltivarstoilla ellei HD malli. Eipä siinä enää paljoa jää kehuttavaa, moottori? ;D :P
-
Mä oon aina kadehtinut Sampon suunnittelijoiden innovatiivisuutta. Joskus 15 vuotta sitten katselin sivupellin alle ja olin myyty. Miten helvet#### hihnat voi vetää niin monimutkaisesti, ei riittänyt että hihna kiristyi siivoille sisä- ja selkäpuolelta, hihna kiertyi vielä ympäri! Joskus olen miettinyt olinko humalassa vai oliko se unta, en tiedä. Sen jälkeen en ole Sampoon tutustunut, ehkä olisi aika.
-
500/580 Sampon pitäisi sopia MacGyverille hyvin, sillä kyllä niiden hihnasysteemien huollossa ihmemiestä tarvitaankin. Takavuosina oli tässä kylällä yhteen 580 Sampoon tehty remonttia ja kas: oli sitten saatu joku hihna siten asennettua että kaartuikin väärän kyljen kautta ja joku paikka pyörikin väärinpäin. Oli sitten vähän enemmän remonttia seurauksena. Mun piti ostaa joskus tuommoinen 500:nen mutta näytti niin sekavalta kun konekin on siellä alhaalla. Ostin sitten 600:sen ja nyt 11 kautta puitu sillä sitten, olisko joku 700-800 hehtaaria tullut alaa yhteensä. Vetokehät alkaa laulaa aikalailla innokkaasta rasvauksesta huolimatta kun on tullut parhaimmillaan pitkästi yli 200km siirtoajoa puintukautta kohti ja tahtoo rasva kadota hampaista tieajossa, ovat alkuperäiset ja varmaan alkaisi olla aika kurkata mitä ovat syöneet. Kannattaa muuten vaihtaa näihin mekaanisella laatikolla oleviin koneisiin vaihteistoöljyt riittävän usein, sille työlle ja vaivalle saa aika hyvän tuoton kuten vetokehän rasvauksellekin.
-
kyllä ton sampon kanssakin pärjää kunhan on vararemmisarja hyllyssä ja pari peltipyörää. Nyt kun tuota averoa on 2035;n jälkeen pällistellyt niin on siinäkin huomauttamista esim. dominatorista tutut ahtaat puhdistusluukut. Toki mitään isompaa hässäkkää en vielä ole huomannut.
-
Taitaa olla niin että 2000-sarjan Sampo on erittäin hyvä puimuri ominaisuuksiltaan Suomen oloihin mutta ei todellakaan mikään teknisen täydellisyyden ilmentymä?
-
kyllä ton sampon kanssakin pärjää kunhan on vararemmisarja hyllyssä ja pari peltipyörää. Nyt kun tuota averoa on 2035;n jälkeen pällistellyt niin on siinäkin huomauttamista esim. dominatorista tutut ahtaat puhdistusluukut. Toki mitään isompaa hässäkkää en vielä ole huomannut.
Ai ei ole vielä mitään EROA huomannu... ;D ;D
Toinen kehittää tuotteitaan ja toinen apinoi.
-
kyllä ton sampon kanssakin pärjää kunhan on vararemmisarja hyllyssä ja pari peltipyörää. Nyt kun tuota averoa on 2035;n jälkeen pällistellyt niin on siinäkin huomauttamista esim. dominatorista tutut ahtaat puhdistusluukut. Toki mitään isompaa hässäkkää en vielä ole huomannut.
Tässä harvinaisen rehellinen kommentti. Eli kai niissä kalliissakin koneissa on lapsuksia.
-
Joo nh:sta paloi aikanaan kaikki parkkipolttimot alle 100h.Made in poland! ;)
-
kyllä ton sampon kanssakin pärjää kunhan on vararemmisarja hyllyssä ja pari peltipyörää. Nyt kun tuota averoa on 2035;n jälkeen pällistellyt niin on siinäkin huomauttamista esim. dominatorista tutut ahtaat puhdistusluukut. Toki mitään isompaa hässäkkää en vielä ole huomannut.
Millai arevosta putsataan kohlinten pohjat talmasta?
-
kyllä ton sampon kanssakin pärjää kunhan on vararemmisarja hyllyssä ja pari peltipyörää. Nyt kun tuota averoa on 2035;n jälkeen pällistellyt niin on siinäkin huomauttamista esim. dominatorista tutut ahtaat puhdistusluukut. Toki mitään isompaa hässäkkää en vielä ole huomannut.
Millai arevosta putsataan kohlinten pohjat talmasta?
Puimalla vain tuleentunutta ja kuivaa viljaa ;D
-
kyllä ton sampon kanssakin pärjää kunhan on vararemmisarja hyllyssä ja pari peltipyörää. Nyt kun tuota averoa on 2035;n jälkeen pällistellyt niin on siinäkin huomauttamista esim. dominatorista tutut ahtaat puhdistusluukut. Toki mitään isompaa hässäkkää en vielä ole huomannut.
Millai arevosta putsataan kohlinten pohjat talmasta?
Sillai että puintikoneisto päälle,ja painepesurilla yläluukusta kohlimeen.
Näin dominaattoriski availtiin tukkeutuneet kohlimet.Helppoo ja nopeaa ;D
-
Monta kertaa näitä remmi- ja laakerisukeisia pitäessä olen pohtinut, että mikä näitä insinjöörejä
oikein riivaa! Ilmeisesti tarkoituksena on ollut rakentaa sellainen häpäke mitä et pysty avaamaan tai
korjaamaan enää tehtaalta lähdön jälkeen. ???
-
kyllä ton sampon kanssakin pärjää kunhan on vararemmisarja hyllyssä ja pari peltipyörää. Nyt kun tuota averoa on 2035;n jälkeen pällistellyt niin on siinäkin huomauttamista esim. dominatorista tutut ahtaat puhdistusluukut. Toki mitään isompaa hässäkkää en vielä ole huomannut.
Millai arevosta putsataan kohlinten pohjat talmasta?
kohlinosasto on tuttu dominatorista, sampossa kohlimien puhdintus paljon helpompaa. No avero oli teholuokan halvin ja sen hytti on kuitenkin ylivoimaisesti paras.
-
Jaa öljynavat....mää luin et öljyvanat...
-
Jaa öljynavat....mää luin et öljyvanat...
Täytyykö luomutilalla koneissa olla rypsiöljyä perässä ja navoissa? Siis niinku Sampoissa ja Massikoissa ???
-
Kyllähän se eettisesti olis OK
eikä DDT tä saa käyttää,,,,,,
::)
-
Sampon öljy navat on päivitetty -03 vuosimallist eteenpäin. Taitavat olla nykyään claassin tekemät.
Koska Claas on ruvent tekee öljynapoja?(vetopyörästöjä)
-
Tämä sampolle irvailu on kyllä aina yhtä hauskaa. ;D :D ;D
Kai ne claassit ja nyyhollandit on aivan järkyytävän hyviä puimakoneita. Sampohan on aivan leikkikalu. Meilläkin 2006 syksynä keskeytyi puinti konerikon vuoksi. Tyhjennyksen ketju poikki... Vuorenmaasta uus ja ennen sitä eikä sen jälkeen olekkeen puinti keskeytynyt. Kone 1997 ja 1500h... Ajattele jos oikein puimurilla olis tuonkin 45min voinu hyödyntää puintityöhön ::)
-
Sampon navat tulee Glaasilta. Ei ole ollut mitään murheita, mulla ollut niitä kuiteski useita. Nytkin kuiteski 4 jät navat.
-
Ainaskaan 690 ei liene ollut ööliä navoissaan ?
:'(
WWiiIIIIIUUUUUYYYYYzzzzzggrgrgrggrggrgöööööööhhhhhmmmmnnnnnuuuuuiiiiiiiiii
Kuuluu kilometrien päähän,,,,,,
:o
-
Täytyykö luomutilalla koneissa olla rypsiöljyä perässä ja navoissa? Siis niinku Sampoissa ja Massikoissa ???
Tarrtiski! Olis menekki taattu!
Paitti että nyt on raaka-aine tosi kortilla.. :-[