Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: masi - 24.11.10 - klo:19:47
-
Meni ferkusta mettähommissa kardaani vähäsen ryppyyn. Onko kellään kokemusta kardaanin korjauksesta? Ajattelin, että vedetään rälläkällä ryppykohta pois ja migillä uutta putkea väliin. Kuinkahan mahtaa toimia? Meneekö painotukset vituralleen ja jos vähän meneekin onko sillä merkitystä traktorinopeuksissa? Mistähän vois käytettyjä kysellä? Kiitos vastaamaan vaivautuneille?
-
Isojoen konehallihan ilmoittaa purkukoneita ja Haapajärvellä muistelen sellaasen olevan ja on niitä varmaan muuannahi.
Oletkos kysynyt uutta varaosina.
Kyllä se kardanelli kiertää ihmenopeuksilla traktorinopeuksissakin.
-
Taitaa mennä sen verran hienomekaniikan puolelle ettei maksa vaivaa. Kannatta kysyä joltain purkaamolta uusvanhaa.
-
jos ite korjaa niin ei hankala saada suoraksi ja kannatin laakerit ei kestä sellaasta veipattamista
-
En suosittelis hitsaamista, ellei sitä sitten todella jämptisti tehdä, sorvin kautta pyöräyttäen. Sen verran vinhasti pyörii, että ei kovin paljon tarvii heittoa olla, kun alkaa täristää.
-
jos ite korjaa niin ei hankala saada suoraksi ja kannatin laakerit ei kestä sellaasta veipattamista
Jos ite korjaa niin ole hankala saada suoraksi. Ja kannatinlaakerit ei kestä sitä että on suora?? Kannattasko lukea ajauksella ennen lähettämistä?
-
jos ite korjaa niin ei hankala saada suoraksi ja kannatin laakerit ei kestä sellaasta veipattamista
Jos ite korjaa niin ole hankala saada suoraksi. Ja kannatinlaakerit ei kestä sitä että on suora?? Kannattasko lukea ajauksella ennen lähettämistä?
unohdin että täällä on lapsia paikalla
-
jos ite korjaa niin ei hankala saada suoraksi ja kannatin laakerit ei kestä sellaasta veipattamista
Jos ite korjaa niin ole hankala saada suoraksi. Ja kannatinlaakerit ei kestä sitä että on suora?? Kannattasko lukea ajauksella ennen lähettämistä?
unohdin että täällä on lapsia paikalla
Sul on ainakin lapsuusajan sisälukutunnit jääneet väliin? Isot alkukirjaimet ja välimerkitkin ovat vähän hakusessa...
-
jos ite korjaa niin ei hankala saada suoraksi ja kannatin laakerit ei kestä sellaasta veipattamista
Jos ite korjaa niin ole hankala saada suoraksi. Ja kannatinlaakerit ei kestä sitä että on suora?? Kannattasko lukea ajauksella ennen lähettämistä?
unohdin että täällä on lapsia paikalla
Sul on ainakin lapsuusajan sisälukutunnit jääneet väliin? Isot alkukirjaimet ja välimerkitkin ovat vähän hakusessa...
meillä opetettiin ettei pilkkua nussita sillä ei lissäännytä
-
Meni ferkusta mettähommissa kardaani vähäsen ryppyyn. Onko kellään kokemusta kardaanin korjauksesta? Ajattelin, että vedetään rälläkällä ryppykohta pois ja migillä uutta putkea väliin. Kuinkahan mahtaa toimia? Meneekö painotukset vituralleen ja jos vähän meneekin onko sillä merkitystä traktorinopeuksissa? Mistähän vois käytettyjä kysellä? Kiitos vastaamaan vaivautuneille?
Onko millainen akseli,siis sivuakselihan on putkesta ja keskikardaanit umpiterästä.Voihan tuota putkiakselin korjausta yrittää,eiköös se ole vielä sellainen että on kaksiosainen,Mutta itse kääntyisin purkaamon puoleen,jos ei saa varmasti suoraksi,ristikoiden päälle se käy ennenpitkää.
-
Taitaa olla parempi, että vien kardaanin koneistamoon jos en satu käytettyä löytämään. Uuden hintaa en ole vielä kysynyt mutta eiköhän ne siitä rahan osaa ottaa. Kardaani on putkesta ja kaksiosainen. Kiitos vastauksista!
-
Aikoinaan isäukko päästi tuolla 955 sivugardaani Natikalla vapaallla mäkeä alas. Kartiopyörän akseli katkesi ja kardaani törmäsi asfalttiin vieden nelivedon kytkinkopan mennessään. Kardaani oli tuon jälkeen U:n muotoinen. >:( Muiden arvokkaiden osien lisäki kardaani olis maksanut 8000 mk. Sen putki katkaistiin jossain koneistamossa ja hitsattiiin uusi putki väliin ja tasapainotettiin. Siellä se on nyt pelannut 24 vuotta.
Enää ei ole päästetty alamäkiä vapaalla. ;D
-
Meni ferkusta mettähommissa kardaani vähäsen ryppyyn. Onko kellään kokemusta kardaanin korjauksesta? Ajattelin, että vedetään rälläkällä ryppykohta pois ja migillä uutta putkea väliin. Kuinkahan mahtaa toimia? Meneekö painotukset vituralleen ja jos vähän meneekin onko sillä merkitystä traktorinopeuksissa? Mistähän vois käytettyjä kysellä? Kiitos vastaamaan vaivautuneille?
ei mahdoton korjattava. merkkaa katkaisukohdan, ajaa seevit, hitsaa uuden pätkän ja tarkkailee vatupassilla suoruutta. saumat pitää olla samanpaksuisia ympäri.
-
http://www.sncardan.fi/huolto/huolto_index.html
http://www.sncardan.fi/huolto/putkien_oikaisu_vaihto.html
Vie tonne.
-
Kyllä tämä on niitä ammattiliikkeen hommia, tässä 1 euron seppä tekee 10 euron vahingon.
-
Kyllä tämä on niitä ammattiliikkeen hommia, tässä 1 euron seppä tekee 10 euron vahingon.
Kymmenen euroa ei kyllä riitä alkuunkaan.
-
Ehdottomasti kannattaa itte tehdä, jos osaa, Tua mul ni teen halvalla.
-
Toiset kantaa katkenneen tulitikunkin korjaajalle, toiset osaa teipata/liimata sen yhteen tai tosi kova heittää sen katkenneen veke ja ottaa uuden.
Jos aina veis korjaamolle kaikki mitä hajoo, tulis konkurssi alta aikayksikön........
-
Kardaanin tasapainoitus on sellainen hommeli että se on melkoisen hankala homma maatilapajassa tehdä.
-
1500€+alv maksoi linkkuvaltraan uusi kardaani... :'(
-
Kardaanin tasapainoitus on sellainen hommeli että se on melkoisen hankala homma maatilapajassa tehdä.
T-I-miehet tasapainottaa silppureitakin viilapenkissä, sit haetaan uusia teriä puitten rungoista ja liiterin seinistä.... ;D
-
Ne on nuo silppurit sekä kardaanit saatava pyörimissuuntaisen tasapainon lisäksi myös ns. dynaamisesti tasapainotettua eli siis on oltava tasapainossa koko pituudeltaan eikä siten että etupäässä on painoa alapuolella ja takapäässä kardaania yläpuolella, jolloin värähtely särkee kovaa pyörivän osan aika pian.
-
Vähintäänkin sorvin kautta suosittelisin tekemmän tuon remon,mielummin tasapainotuksenkin läpi.
Joskus 30v sitten naapurilla oli avolavamosse.Siitä meni kardaanin nivel.Uusi kardaani olis maksanu Konelassa naapurin mielestä liikaa.Ratkaisu oli eliten kardaani tuhoomosta.Se vain oli muutaman sentin lyhyt.Naapuri tuli meille ja sanoi että laita kardaanit poikki ja hitsaapas sitten ehjä nivel vanhaan.Aika lujasti latoin hanttiin sanoen,että sehän hajottaa koko auton.Äijä ei antanut periksi,ei millään.Lopulta tein homman siten että katkaisin putken ihan nivelen vierestä ynnä hitsailin kasaan.Ukko ajeli häkkyrällä monta vuotta ja väitti ettei meidän kartaaniremo millään lailla Mossen tärinöitä muuttanut. ;D.Tiedä sitten oli tuuria vai taitoa 8)
-
Vähintäänkin sorvin kautta suosittelisin tekemmän tuon remon,mielummin tasapainotuksenkin läpi.
Joskus 30v sitten naapurilla oli avolavamosse.Siitä meni kardaanin nivel.Uusi kardaani olis maksanu Konelassa naapurin mielestä liikaa.Ratkaisu oli eliten kardaani tuhoomosta.Se vain oli muutaman sentin lyhyt.Naapuri tuli meille ja sanoi että laita kardaanit poikki ja hitsaapas sitten ehjä nivel vanhaan.Aika lujasti latoin hanttiin sanoen,että sehän hajottaa koko auton.Äijä ei antanut periksi,ei millään.Lopulta tein homman siten että katkaisin putken ihan nivelen vierestä ynnä hitsailin kasaan.Ukko ajeli häkkyrällä monta vuotta ja väitti ettei meidän kartaaniremo millään lailla Mossen tärinöitä muuttanut. ;D.Tiedä sitten oli tuuria vai taitoa 8)
Mossessa tuskin huomaa vaikka yks pyörä olis puuttunu.... ;D
-
"Mossessa tuskin huomaa vaikka yks pyörä olis puuttunu...."
Kerran ostin ladan kun sai niin halvalla ettei kehdannut jättää ostamatta.
Tosin hävetti vähän kyllä ajella.Puoli vuotta oli leimaa..
Renkaina oli vanhat pinnoitetut talvirenkaat joista lähti useampiakin kämmenen kokoisia pintapaloja pois.Mutta minkäänlaista väpätystä ei tuo aiheuttanut ohjauspyörään.Kyllä tasapainoituksessa meni rahat hukkaan ainakin noissa vehkeissä.
-
"Mossessa tuskin huomaa vaikka yks pyörä olis puuttunu...."
Kerran ostin ladan kun sai niin halvalla ettei kehdannut jättää ostamatta.
Tosin hävetti vähän kyllä ajella.Puoli vuotta oli leimaa..
Renkaina oli vanhat pinnoitetut talvirenkaat joista lähti useampiakin kämmenen kokoisia pintapaloja pois.Mutta minkäänlaista väpätystä ei tuo aiheuttanut ohjauspyörään.Kyllä tasapainoituksessa meni rahat hukkaan ainakin noissa vehkeissä.
Ja vielä häpesit, laatu autolla ajamista. Ettäs kehtaat ;D http://img210.imageshack.us/i/lujaaladalaatua2ik.jpg/
-
"Mossessa tuskin huomaa vaikka yks pyörä olis puuttunu...."
Kerran ostin ladan kun sai niin halvalla ettei kehdannut jättää ostamatta.
Tosin hävetti vähän kyllä ajella.Puoli vuotta oli leimaa..
Renkaina oli vanhat pinnoitetut talvirenkaat joista lähti useampiakin kämmenen kokoisia pintapaloja pois.Mutta minkäänlaista väpätystä ei tuo aiheuttanut ohjauspyörään.Kyllä tasapainoituksessa meni rahat hukkaan ainakin noissa vehkeissä.
Ja vielä häpesit, laatu autolla ajamista. Ettäs kehtaat ;D http://img210.imageshack.us/i/lujaaladalaatua2ik.jpg/
Sää oot kyl ihan nimimerkkis mukainen. Pötsjölööm.... :D
-
Jos aina veis korjaamolle kaikki mitä hajoo, tulis konkurssi alta aikayksikön........
Viiatin kanssa on semmoista. ;D
-
Jos aina veis korjaamolle kaikki mitä hajoo, tulis konkurssi alta aikayksikön........
Viiatin kanssa on semmoista. ;D
En tiiä noista viiateista kun ei oo ollu viimiseen vuoteen moista vispilää. Hytti oli ahdas ku apilaan perse ja näkyvyys tuntu samalta ku olis ollu kolme numeroo liian heikot kakkulat.
Valmetilla on lystikästä ajella kun ei oo remppaa. Ja ei noi Timpan parjaamat Juhanitkaan huonoja oo.
Verku on oikeen luomumiehen unelma, lahoo jo uutena, eli ts. maatuu mukavasti.... :D
-
Toiset kantaa katkenneen tulitikunkin korjaajalle, toiset osaa teipata/liimata sen yhteen tai tosi kova heittää sen katkenneen veke ja ottaa uuden.
Jos aina veis korjaamolle kaikki mitä hajoo, tulis konkurssi alta aikayksikön........
Jos hitaanpuoleinen kone kysees niin riittää ku sorvis liittää nivelet.
Mut jos kierroksia on enempi tai konetta nopeutettu, nii sitte teet 3 kW sähkömoottorista pyörityspukin tukilaakerin kans ja paat pöydälle pyörimään. Koittelemalla siirrät letkuklemmaria putkella niin kauan ettei enää täryytä. Hyvä tuloo. Se on heleppo nähdä kun pukki lakkaa pärräämästä niin sitten on hyvä.
-
Jos aina veis korjaamolle kaikki mitä hajoo, tulis konkurssi alta aikayksikön........
Viiatin kanssa on semmoista. ;D
En tiiä noista viiateista kun ei oo ollu viimiseen vuoteen moista vispilää. Hytti oli ahdas ku apilaan perse ja näkyvyys tuntu samalta ku olis ollu kolme numeroo liian heikot kakkulat.
Valmetilla on lystikästä ajella kun ei oo remppaa. Ja ei noi Timpan parjaamat Juhanitkaan huonoja oo.
Verku on oikeen luomumiehen unelma, lahoo jo uutena, eli ts. maatuu mukavasti.... :D
Paremmin tuu ja sano ;D
Krannis on 590 ja siinä on koppi aika perstunut. Ei auta öljyämiset, ei mikään. Moomma kattonu että joulunpyhinä otamma ja pellitämmä sen hytin uusiksi jos sitten menis sen seuraavan 30 vuotta taas. Tai sitten hakis IKH:lta loppupään 7610 Fordin niin ei olis ongelmia :)
-
Toiset kantaa katkenneen tulitikunkin korjaajalle, toiset osaa teipata/liimata sen yhteen tai tosi kova heittää sen katkenneen veke ja ottaa uuden.
Jos aina veis korjaamolle kaikki mitä hajoo, tulis konkurssi alta aikayksikön........
Jos hitaanpuoleinen kone kysees niin riittää ku sorvis liittää nivelet.
Mut jos kierroksia on enempi tai konetta nopeutettu, nii sitte teet 3 kW sähkömoottorista pyörityspukin tukilaakerin kans ja paat pöydälle pyörimään. Koittelemalla siirrät letkuklemmaria putkella niin kauan ettei enää täryytä. Hyvä tuloo. Se on heleppo nähdä kun pukki lakkaa pärräämästä niin sitten on hyvä.
Millai pitäs toimii ku ei oo stää 3 kW sähkömoottorii ? Meil on pienimmät 7,5 kWattisii moottoreit. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Ootte kyl aikamoisii mestareit.
-
Vähintäänkin sorvin kautta suosittelisin tekemmän tuon remon,mielummin tasapainotuksenkin läpi.
Joskus 30v sitten naapurilla oli avolavamosse.Siitä meni kardaanin nivel.Uusi kardaani olis maksanu Konelassa naapurin mielestä liikaa.Ratkaisu oli eliten kardaani tuhoomosta.Se vain oli muutaman sentin lyhyt.Naapuri tuli meille ja sanoi että laita kardaanit poikki ja hitsaapas sitten ehjä nivel vanhaan.Aika lujasti latoin hanttiin sanoen,että sehän hajottaa koko auton.Äijä ei antanut periksi,ei millään.Lopulta tein homman siten että katkaisin putken ihan nivelen vierestä ynnä hitsailin kasaan.Ukko ajeli häkkyrällä monta vuotta ja väitti ettei meidän kartaaniremo millään lailla Mossen tärinöitä muuttanut. ;D.Tiedä sitten oli tuuria vai taitoa 8)
Tämä oli varmaankin Talojussin mosse.Jotain tärinöitä se on aiheuttanut ::)
-
Vähintäänkin sorvin kautta suosittelisin tekemmän tuon remon,mielummin tasapainotuksenkin läpi.
Joskus 30v sitten naapurilla oli avolavamosse.Siitä meni kardaanin nivel.Uusi kardaani olis maksanu Konelassa naapurin mielestä liikaa.Ratkaisu oli eliten kardaani tuhoomosta.Se vain oli muutaman sentin lyhyt.Naapuri tuli meille ja sanoi että laita kardaanit poikki ja hitsaapas sitten ehjä nivel vanhaan.Aika lujasti latoin hanttiin sanoen,että sehän hajottaa koko auton.Äijä ei antanut periksi,ei millään.Lopulta tein homman siten että katkaisin putken ihan nivelen vierestä ynnä hitsailin kasaan.Ukko ajeli häkkyrällä monta vuotta ja väitti ettei meidän kartaaniremo millään lailla Mossen tärinöitä muuttanut. ;D.Tiedä sitten oli tuuria vai taitoa 8)
Tämä oli varmaankin Talojussin mosse.Jotain tärinöitä se on aiheuttanut ::)
;D :D ;) ;D ;D ;D 8)
-
Nyt on kardaani kunnossa. Vein sorvaamoon remppaan, pantiin kokonaan uusi putki. Maksoi 123€ ihan näin vertailun vuoksi, varaosana olis maksanu keskolla 1870€!!! Kuka helvetti niitä muka ostaa tolla hinnalla!
-
Nyt on kardaani kunnossa. Vein sorvaamoon remppaan, pantiin kokonaan uusi putki. Maksoi 123€ ihan näin vertailun vuoksi, varaosana olis maksanu keskolla 1870€!!! Kuka helvetti niitä muka ostaa tolla hinnalla!
Niin kun ei edes saa boonusta ostoksista ;)
-
Nyt on kardaani kunnossa. Vein sorvaamoon remppaan, pantiin kokonaan uusi putki. Maksoi 123€ ihan näin vertailun vuoksi, varaosana olis maksanu keskolla 1870€!!! Kuka helvetti niitä muka ostaa tolla hinnalla!
K-uskovaiset...... :D