Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jupexx - 20.11.10 - klo:16:50
-
Olen hommaamassa ens kesäksi uutta etuniittomurskainta hinattavan tilalle. Lähinnä kiinnostaa 3,5 metriset ja ylöspäin eli merkkivalikoima on vissiinkin Elho, Taarup ja Pöttinger.
Minkälaisia kokemuksia ko. koneista? Käytettävyys, huollettavuus, kestävyys, varaosien saatavuus ja niiden hinta?
-
Aiheeseen liittyen, oli jossakin ketjussa juttua mitä vaatimuksia moinen laite asettaa etunostolaitteelle.
Joku viisaampi jolla on etuniittokone käytössä voisi myös niistä mainita.
-
Mul on kolmimetrinen Pötti ollut reilun parivuotta käytössä. Olen ollut tyytyväinen niiittää tosi tarkasti. Terälappuja syö jostainsyystä jonkinverran enemmän kuin takanatuleva Taaruppi. Laput ovat kuitenkin paljon halvempia kuin muissa.
-
lelyn 320fc ollut perhosen kanssa menossa mukana yhden kesän ja n.800ha. Olen ollut erittäin tyytyväinen; hyvä niittojälki, siisti karho, tehokas murskain, kevyt rakenne. Ainoa mikä nyt haaveissa niin on vaihtaa kone jf-stollin 3605:n, on nimittäin perhosen kanssa oltava melko loivia mutkat vielä tuolla 320:lla kin. Siksi jf-stoll koska takana oleva on samaa merkkiä =yhdet terät ja vaihtoraudat.
-
lelyn 320fc ollut perhosen kanssa menossa mukana yhden kesän ja n.800ha. Olen ollut erittäin tyytyväinen; hyvä niittojälki, siisti karho, tehokas murskain, kevyt rakenne. Ainoa mikä nyt haaveissa niin on vaihtaa kone jf-stollin 3605:n, on nimittäin perhosen kanssa oltava melko loivia mutkat vielä tuolla 320:lla kin. Siksi jf-stoll koska takana oleva on samaa merkkiä =yhdet terät ja vaihtoraudat.
Vaikuttaako etukoneen leveys miten paljon? Raitoja ei tietenkään jää mutta minusta näyttää että leikkuujälki kärsii paljon kun kone lähtee liikkumaan sivuttain, jolloin leikkaamatonta jää jokatapauksessa. Pitäisi olla supersteer nyykkäri tai valtran kääntyvä etunostolaite. Omassa ylivoimassa eturenkaat hipovat karhotinpeltejä, mutta monessa muussa palkki kulkee järkyttävän kautana etuakselista jolloin ilmiö maalaisjärjellä ajateltuna vain pahenee.
-
peräti kaksi senttiä jää renkaiden ja karhotinpeltien väliin dyna-vt:ssä ja lelyssä, kun renkaat on linkussa. Kyllä se keulan leveys vaan auttaa, kävin testaamassa kronen perhosta johon oli naitettu elhon 370.
-
OK. Itellä on hinattava peräkone nii sitä on ohjattava kuiteskin..
-
Ps. samaz perhonen melko edullinen n.20 000+alv...
ei sis. etukone
-
Kolme vuotta tullu niiteltyä tuon elhon paketin kanssa. Kone kylläkin tuo 3.2 ja seuraava mahtaa olla tuo 3.7, mutta samaa merkkiä. Ite pidän tärkeänä tuota elhon kevennystä ja sitä että konetta "vedetään" eikä työnnetä. Aika tärkeä tekijä näillä kivisillä ja kantosilla mailla. Remonttia ei ole kyllä ollu mainihtemiseen asti. Nyt pitäs vaihtaa pääkulma vaihteen stefat. Tuosta sivu kulmavaihteesta pitää erikseen mainita että on äärimmäisen *****mainen huollettava, esim öljyn vaihto. En osaa edes arvioida paljonko ois niitelty varmaan siinä 1500 ja 2000 ha:n välillä. Nostolaitteelta ei vaadi hirveitä mutta jos mahdollista niin kivekset nostolaitteelle vaimentelemaan. Etujousituksen kanssa oikein nautinto niitellä menemään. Sen verran kannattaa tehdä töitä hydraulikan kanssa että nostolaitteet ja etukoneen oma nosto mekaniikka toimii samalta lohkolta. Sitten järeät latat koneen maskin suojarautoihin ja siihen ketjut rajoittaan laskukorkeutta.
-
Entä kokemuksia etukoneesta taakseajo laittein.... vois kait pistää leveimmän mitä löytyy?
-
itellä 3m pötti ja oon tykänny koneesta. Eikä mitään ylimääräisiä remontteja ollu, ihan perus öljyn vaihtoo ja terälappuja.
-
Mulla on peruskoneena M-150 valtra isoilla renkailla, etujousituksella ja normaali etunostolaitteella ja tarkoitus on sitä etukonetta käyttää pelkästään, ei takakoneen kanssa yhdessä. Minun laskuopin mukaan kun ei vajaan 300 ha. niittotarpeeseen kannata vielä kahta konetta vanhattaa.
Tuo etukone kiinnostaa sillä että on hinattavaa halvempi ja tuntuisi näppärämmältä pyöritellä etukone näillä pohjoisen pienillä lohkoilla. Elhon 370 kiinnostaa kaikkein eniten kotimaisuuden ja suuren työleveyden takia. Entinen kone kun on lely ja siihen varaosien saanti on melkoista tuskaa. Viime kesänä odotin yhtä peltiä 2 kk. ja parin viikon toimitusajat on ihan normaalia. Jospa kotimaiseen tulis hieman vauhdikkaammin.
-
Tuossa tapauksessa kannattaa hnkkia mahdollisimman leveä etukone. Takarenkaat polkevat muuten mutkissa helposti niittämätöntä. Jotta poljetunkin saa niitettyä pitää kiertosuuntaa vaihtaa joka kierroksella. Voima riittää leveämpäänkin koneeseen. Leveä etukone on aika inhottava ajettava mutkaisilla pikkuteillä, kone kun on työnnettävä mutkaan paljon ennen kuin alkaa näkemään mutkan taakse.
-
supersteer ja jf 320 varustuksena. Loivia kaarroksia kestää ajaa mutta vähänkään jyrkemmissä lahmaa kasvustoa. Lahmaaminen alkaa jo paljon ennen kuin takarenkaat polkevat kasvustoa. Olisi mielenkiintoista nähdä käytännössä kuinka Valtran versio toimii. Supersteerillä on ainakin se hyvä puoli ettei kuljettajan tarvitse keskittyä nostolaitteen kääntelyyn erikseen vaan se toimii automaattisesti.
-
Jos täytyy niittää pelkällä etukoneella niin laittasin sen taakse juuri em. syistä. Muuten saa peruutella lähes jokaisen mutkan kunnollista jälkeä saadakseen.
-
Kannattaa sit miettiä enne ku noita perhosia ostelee, ekaks pääsee kauppalehteen ja sit sen jälkeen koneet on realisoinnissa....... ::)
-
Kannattaa sit miettiä enne ku noita perhosia ostelee, ekaks pääsee kauppalehteen ja sit sen jälkeen koneet on realisoinnissa....... ::)
Eipä taida olla sen kalliimpi samaz perhonen kuin normi hinattava.....
Juu helposti pääsee kun tarayttää 50 ha pöttingerin v-10 ;D ;D
-
Kannattaa sit miettiä enne ku noita perhosia ostelee, ekaks pääsee kauppalehteen ja sit sen jälkeen koneet on realisoinnissa....... ::)
sori kun tuotan pettymyksen mun perhonen maksoi uutena 21000€, eikä tarvinnut ottaa agriraha limiittiä ;)
-
Kannattaa sit miettiä enne ku noita perhosia ostelee, ekaks pääsee kauppalehteen ja sit sen jälkeen koneet on realisoinnissa....... ::)
sori kun tuotan pettymyksen mun perhonen maksoi uutena 21000€, eikä tarvinnut ottaa agriraha limiittiä ;)
Sää ookki sieltä subtrooppiselta? ???
-
Kannattaa sit miettiä enne ku noita perhosia ostelee, ekaks pääsee kauppalehteen ja sit sen jälkeen koneet on realisoinnissa....... ::)
sori kun tuotan pettymyksen mun perhonen maksoi uutena 21000€ + alv, eikä tarvinnut ottaa agriraha limiittiä ;)
-
Kannattaa sit miettiä enne ku noita perhosia ostelee, ekaks pääsee kauppalehteen ja sit sen jälkeen koneet on realisoinnissa....... ::)
Mitäs jos käteisellä tai pankkikortilla maksaa?
-
supersteer ja jf 320 varustuksena. Loivia kaarroksia kestää ajaa mutta vähänkään jyrkemmissä lahmaa kasvustoa. Lahmaaminen alkaa jo paljon ennen kuin takarenkaat polkevat kasvustoa. Olisi mielenkiintoista nähdä käytännössä kuinka Valtran versio toimii. Supersteerillä on ainakin se hyvä puoli ettei kuljettajan tarvitse keskittyä nostolaitteen kääntelyyn erikseen vaan se toimii automaattisesti.
Tommonen LH-Link oli koeajossa kesällä, kyll se hienosti pelas eikä niittokone lahmannu. Toi oli se malli missä se seuraa automaattisesti etupyörien kääntymistä, ja siinä voi säätää erikseen millä suhteella kääntää etupyörien suhteen, ja voi vaikka poikkeuttaa keskikohdan sivuun.
Vähän jäi semmonen mieli jotta seuraavas konees pitäs tuollainen olla.
-
Tämmöisestä koneesta mielipiteitä? :)
http://www.sgn.fi/kvernelandilta-uusi-karhottava-etuniittokone/
-
Tämmöisestä koneesta mielipiteitä? :)
http://www.sgn.fi/kvernelandilta-uusi-karhottava-etuniittokone/
Minusta tuo ei ole viimeinen tekijä. Muuten allekirjoitan perustelut, mutta sattuukohan kukaan tietämään kummasta, niitetystä vai niittomurskatusta, lähtee eniten kuiva-aine tappioita kuivatusaikana ja onko ero merkittävä?