Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Oksa - 11.11.10 - klo:19:49
-
itellä on vaman takalana ja olen aatellut että sen käyttöä vois hieman helpottaa pyörästöllä, kattelin tuossa katalookista noita pyöriä, kalliit mutta tekeekö niillä mitään? joku kertoi että sama asento menee työntäen ja vetäen, pyörät vain vaihtaa asentoa, onko näin? ja jos ei noita nin mikä olis hyvä pyörästö esim. tien polanteen poistossa? tai sitten jos vaihtais koko lanan toiseen nin mikä olis käyttökelpoinen? vamassa olen tyytyväinen tuohon siiven muotoon, heittää jopa lunta kun vauhti on tasainen....
-
itellä on vaman takalana ja olen aatellut että sen käyttöä vois hieman helpottaa pyörästöllä, kattelin tuossa katalookista noita pyöriä, kalliit mutta tekeekö niillä mitään? joku kertoi että sama asento menee työntäen ja vetäen, pyörät vain vaihtaa asentoa, onko näin? ja jos ei noita nin mikä olis hyvä pyörästö esim. tien polanteen poistossa? tai sitten jos vaihtais koko lanan toiseen nin mikä olis käyttökelpoinen? vamassa olen tyytyväinen tuohon siiven muotoon, heittää jopa lunta kun vauhti on tasainen....
Ei mitään pyöriä, toinen terä. Ilmeisesti sitä ei ole? Vai onkoa lanailut pelkkää teiden putsaamista lumesta, ei lainkaan "normitöitä" pellolla?
Pyöriä myydään kuulemma etelään, täällä lanan syntysijoilla en ole nähnyt ensimmäisiäkään pyöriä takalanassa, peltolanat erikseen. Tuplaterä näyttää tulevan lähes poikkeuksetta jokaiseen Vamaan mitä kaupaksi menee.
-
Ehdottomasti ympäripyörivät ns. hullunpöyrät. Hyvät kaikkeen tasaukseen, ei tarvitse pelata nostolaitteella, ajelee vaan edestakaisin ja "homma valmis".
Täällä etelässä on nuo lumihommat aika erillaisia kuin pohjoisessa. Useasti on märkää lunta sulalla pehmeällä sorapohjalla. Siinä kyllä perälevy ilman pyöria,vaikka 2-teräisenäkin, tahtoo kuokkia tie laineille. En ole kenekään nähnyt täällä käyttävän takalanaa pellon tasaukseen.
Huomenna pitäisi tulla Vaman R-malliin uudet vahvistetut pyörien ripustukset ensimäiset kun ei kestäneet kuin 5kk.
-
mulla on tuo takaterä tuohon mutta koska se vaatii niin luonnottoman asennon tai sitten ei kanna riittävästi vaan jolloin lähtee liikaa mursketta tieltä, tinasin sovitteet ja nyt käytän kuormainen lanana ja siinä ihan riittävä karhennukseen yms. nuo ymppäripyörivät aika kätevän näköset kun ei tartte aina käännellä terää kun pikkunysyjä tasaa, saa nähdä minkä arvoisia ovatten!
ite käytän molempia puolia lanasta, eli syskyisin poistan sohjoa nurin perin olevalla, riittävästi poistaa tavaraa ja ei raavi sepeliä pois.
-
Kyl ne kannatinpyörät ovat lähes tarpeelliset alkutalven lumia siivoillessa.Sorat lähtee suotta ojiin kun maa on vielä sula,kannatinpyörillä saa muutaman sentin jättölunta ja sorat jää tielle.
PS miksi et rakentele itse tukipyöriä,ei se kovin kummoinen operaatio ole.Esim vanhasta niittosilppurin romusta saa(jos sellainen sattuu olemaan nurkissa) hyvät navat ja pyörätkin.Ei vaikeusasteeltaan mikään hankala tehdä.
-
onko joku edes miettinyt laittaa jonkinnäköisen jyrän lanan perään jolloin terä ainoastaan heittäis pahimmat kinokset ja muuten lumi ainoastaan pakattaisi tiehen. Työntövarrella vois toki säätää terää lähemmäs tietä jos on joku paha mäki.