Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: prut - 29.10.10 - klo:22:31

Otsikko: Etukuormaimen kellunta ei pysy päällä
Kirjoitti: prut - 29.10.10 - klo:22:31
Ålön kuormaimen pitäisi jäädä kellunta-asentoon, kun ohjaimen työntää nopeasti eteen. Nyt vaijeriohjattu ohjain ei lukitu eteen niin kuin pitäisi, vaan palautuu keskiasentoon. Perustuuko lukitus/kellunta johonkin ohjaimessa olevaan mekaaniseen juttuu, joka on nyt mahdollisesti kulunut, vai pitääkö ongelmaa hakea jostain kauempaa?
Otsikko: Vs: Etukuormaimen kellunta ei pysy päällä
Kirjoitti: Ojala - 29.10.10 - klo:22:36
Kaapeli säätö pieles, joissain malleissa kiilaa kuoren kiristäessä oikeaan kohtaa.
Vanhana lipsuu ja uiva ei mene päälle tai ei pysy, käyttövivun asento muuttuu... pohjaa
Otsikko: Vs: Etukuormaimen kellunta ei pysy päällä
Kirjoitti: Jakari - 29.10.10 - klo:23:03
Ålön kuormaimen pitäisi jäädä kellunta-asentoon, kun ohjaimen työntää nopeasti eteen. Nyt vaijeriohjattu ohjain ei lukitu eteen niin kuin pitäisi, vaan palautuu keskiasentoon. Perustuuko lukitus/kellunta johonkin ohjaimessa olevaan mekaaniseen juttuu, joka on nyt mahdollisesti kulunut, vai pitääkö ongelmaa hakea jostain kauempaa?

Triman venttiililohkossa jos tai kun pääsee sadevettä kaapelin sisäänmenon vastakkaisella puolella olevaan "mötikkään", niin sen sisällä olevat haulit ruostuvat jumiin.
Otsikko: Vs: Etukuormaimen kellunta ei pysy päällä
Kirjoitti: Puraat - 29.10.10 - klo:23:32
Niinkuin Ojala kertoi, säädöt ilmeisesti pielessä. Kahvan puolelta kolmiopala vaihdettu kertaalleen. Myös kaapelin venttiililohkon puoleisessa päässä jonkinlainen lukitusrengas. Joskus sekin seilaa omia aikojaan ja aiheuttaa em. häikkää. Toimiiko muut toiminnot kunnolla? Onko turhaa välystä vivussa paljon?
Otsikko: Vs: Etukuormaimen kellunta ei pysy päällä
Kirjoitti: hvinnamo - 30.10.10 - klo:00:09
Mä en oo viel keksiny etukuormainhommaa missä kelluntaa tarvitsisin  ??? Maamiehen kolmiottelun ensimmäisessä lajissa sensijaan hyvinkin tarpeellinen taito ;D
Otsikko: Vs: Etukuormaimen kellunta ei pysy päällä
Kirjoitti: sirkussonni - 30.10.10 - klo:00:50
Juu, sen kaapelin säätö suoritetaan seuraavalla tavalla: Löysää sieltä venttiilin päästä ne kaksi kuusiokoloruuvia, kokoluokkaa 5mm pultti, jokka on siinä vaijerin molemmin puolin alumiinisessa soikiossa holkissa. Sitte laitat sen kahvan lukkoon, eli se punapäinen pieni lipare siinä kahvarungossa. Eli siis jumitat sen keskiasentoon. Sitte kiristät ne pultit sieltä vaijerin toisesta päästä. Nyt voit irrottaa sen kahvan lukon. Ja eikun kokeileen.
Se vaijerinkuoren ympärillä oleva teräsrengas siellä alumiinisoikion sisällä kiilaa sen vaijerinkuoren oikeaan asentoon, se jos pääsee löysään, niin sen vaijerin ulkovaipassa olevat karhennukset kuluu ja sen jälkeen ei enää helpolla saa pysyyn paikallaan. Mä tein sinne patentin, rautasahalla nyrsäsin siihen ulkovaippaan uran seegerille, nyt on ja pysyy. Syytä onnistua kerralla oikeaan kohtaan ;)
Otsikko: Vs: Etukuormaimen kellunta ei pysy päällä
Kirjoitti: bobbari - 30.10.10 - klo:08:52
Ålön kuormaimen pitäisi jäädä kellunta-asentoon, kun ohjaimen työntää nopeasti eteen. Nyt vaijeriohjattu ohjain ei lukitu eteen niin kuin pitäisi, vaan palautuu keskiasentoon. Perustuuko lukitus/kellunta johonkin ohjaimessa olevaan mekaaniseen juttuu, joka on nyt mahdollisesti kulunut, vai pitääkö ongelmaa hakea jostain kauempaa?

Olet kahvan alaosasta lukinnut kuusiokololla vaijerin väärään uraan.     Vaijerin kahvanpuoleisessa
metalliholkissa on lähekkäin kaksi erillaista uraa.      Lohkon puolelta ensin löysäät ja kahvan alta nykäset
vaijeria hiukan alaspäin kunhan löysäät kuusiokolon kahvasta ensin.    :) :) :)
Otsikko: Vs: Etukuormaimen kellunta ei pysy päällä
Kirjoitti: Puraat - 30.10.10 - klo:09:10
Ålön kuormaimen pitäisi jäädä kellunta-asentoon, kun ohjaimen työntää nopeasti eteen. Nyt vaijeriohjattu ohjain ei lukitu eteen niin kuin pitäisi, vaan palautuu keskiasentoon. Perustuuko lukitus/kellunta johonkin ohjaimessa olevaan mekaaniseen juttuu, joka on nyt mahdollisesti kulunut, vai pitääkö ongelmaa hakea jostain kauempaa?

Olet kahvan alaosasta lukinnut kuusiokololla vaijerin väärään uraan.     Vaijerin kahvanpuoleisessa
metalliholkissa on lähekkäin kaksi erillaista uraa.      Lohkon puolelta ensin löysäät ja kahvan alta nykäset
vaijeria hiukan alaspäin kunhan löysäät kuusiokolon kahvasta ensin.    :) :) :)
Ruuvin kiristys on tehtävä varoen. Se muovinen runko-osa halkeaa erittäin helposti jos vääntää liian tiukalle.
Otsikko: Vs: Etukuormaimen kellunta ei pysy päällä
Kirjoitti: kolapoika - 30.10.10 - klo:10:00
hio siitä kansipalasta hieman pois että lukite rengas saamahdollisuuden tivistyä kun kiristät kansi palaa vaierin lohko päästä
Otsikko: Vs: Etukuormaimen kellunta ei pysy päällä
Kirjoitti: bdr-529 - 30.10.10 - klo:10:05
Ålön kuormaimen pitäisi jäädä kellunta-asentoon, kun ohjaimen työntää nopeasti eteen. Nyt vaijeriohjattu ohjain ei lukitu eteen niin kuin pitäisi, vaan palautuu keskiasentoon. Perustuuko lukitus/kellunta johonkin ohjaimessa olevaan mekaaniseen juttuu, joka on nyt mahdollisesti kulunut, vai pitääkö ongelmaa hakea jostain kauempaa?

[/q

HYviä neuvoja lisää. Mulla oli vika vuoden verran päällä enkä tehny mitään korjaantui itsestään. Toistaiseksi.
Otsikko: Ihmeparantuminen
Kirjoitti: prut - 10.11.10 - klo:14:10
Kiitos hyvistä vastauksista. Jostain syystä noin viikko sitten tapahtui 'ihmeparantuminen'. Luultavasti ongelma poistui vain väliaikaisesti, joten otin neuvot talteen ja korjailen sitten, kun vika taas ilmenee. Kiitos !
Otsikko: Vs: Etukuormaimen kellunta ei pysy päällä
Kirjoitti: mikasep - 10.11.10 - klo:20:34
Mä en oo viel keksiny etukuormainhommaa missä kelluntaa tarvitsisin  ??? Maamiehen kolmiottelun ensimmäisessä lajissa sensijaan hyvinkin tarpeellinen taito ;D

 ??? Jaa kyllä mää ainakin haketta betonilta kuormattaessa aina tiputan aisat kellunnalle niin ei suotta raavi huulilevyä. Samoin esim. kauhalla tien tasausta tai vaikka lumen mättöä nurmikolta tehdessä. Kellunta on mun mielestä ihan välttämätön varuste.

Mika