Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: teuturi - 27.10.10 - klo:13:40
-
Elikkäs renkaina on nokian tri 1 ja niihin pitäs laittaa nastat talveksi, kummat on kestävemmät nämä oikeat EI ruuvvattavat nastat vai pärjääkö ruuvvattavilla nastoilla?
Kuinka kuluneeseen renkaaseen voi nastat laittaa ?
Ja paljonko niitä nastoja pitää olla rengasta kohden että alkaa pitoja löytymään? renkaat on kokoa 14.9-28 ja 18.4-38.
Ja minkä kokoinen nasta traktorin renkaalle?
-
K-kaupan hyllystä vaan hakemaan ruuvattavia nastoja. Paketissa on kyllä ohjeet. Ruuvattavan saa kesäksi pois, mutta samaan reikään ei kannata uudelleen laittaa. Määrä on sellainen mitä lompsa kestää, olisiko 2 nastaa/hokki sellainen fiksulta kuullostava määrä ? Eikä ihan suoriin riveihin, kato vähän naapurin eläkeukon henkilöauton nastarenkaista mallia :D
-
Käyttämättömässä renkaassa on merkityt paikat nastoille mt jos joka toiseen palaan ja ainakin ulommaisiin riveihin (näissä ylensä riittävästi pinttaa) toiseen riviin kanssa jos pintaa riittää...
-
Nastapete
-
Ehdottomasti Nastapete. Säästää renkaan kulumisen hidastumisena nastojen hinnan ja pito on hyvä.
-
Kokeilin noita ruuvattavia muutama vuosi sitten.Ei ainakaan raskaahkossa kärryajossa ole riittävät.Kuluneeseen TR1:een en taitais moisia uskaltaa ruuvata.Nastapete,kuten edellä todettiin.Isot nastat 380mm leveään etuseen 3 per hokki,taakse esim.600mm renksuun 4 (3-5) hokkiin.
Pitoa löytyy ja tosiaan kulutuskestävyys renkaalla paranee.
Ainoa haitta on pieni ääni kesäajossa,tosin pienempi kuin esim.Contilla on totuttu.Ei häiritsevä...
-
Saakohan renkaisiin kuuluisia "itseporautuvia" nastoja? :)
-
Iso ei ruuvattava nasta paras pitonsa puolesta mutta jos samoilla kumeilla mennään kesälläkin, niin tahtovat rapista pois. Ainakin etukuormain hommat kovalla alustalla hieroo etusista nastat pois ja takasistakin lähtevät tieajossa kun kuskataan muutakin kuin terveisiä. Nastat kannattaa laittaa keskimmäisiin palasiin jos vaan kulutuspinta sen sallii. Ulommaisissa palasissa melko hyödyttömät.
-
Saakohan renkaisiin kuuluisia "itseporautuvia" nastoja? :)
Vaarana tietenkin on, että porautuvat ittekseen liian syvälle...
-
Saakohan renkaisiin kuuluisia "itseporautuvia" nastoja? :)
;D Ja kumi täyteen paikkausvaahtoa joka kotkaa liian syvälle porautuneet ruuvit
-
Joo tuosta nastapetestä oli juttua alku puolella vuotta eräässä urakointi alan lehdessä, siinä mainittiin että pyörii pääsääntöisesti 200km säteellä tampereelta mutta jos renkaita on tarpeeksi niin tulee kauemmaski.
Voishan sitä kysästä että onko silla nastoitusta täällä pohjois-suomessa milloinka tiedossa.
Kyseisessä jutussa oli kuva nastoitetusta tri 2 renkaasta ja siinä nastat oli 3 rivissä keskenkautta rengasta.
Muistaako/tietääkö joku paljonko uudessa tri 1 oli kulutuspintaa uutena?
-
Suhina rupiaa kuuluumaan, niin kyllä ne kulutuspinnat siitä selviää.
-
Ajakaa kelin mukaan niin natsoja ei tarvita ;D ;D ;D
-
Ajakaa kelin mukaan niin natsoja ei tarvita ;D ;D ;D
Eikäkö 11millistä kettinkiä rattaiden ympärille laitettiin heti ,kun ensmmäiset lumihiutaleet leijaili. ;D Näillä mennä melkutettaan.
-
Kyllä nastoitus riittää varsinkin jos renkaana tri2
Talveksi kapeampi rengas jotta riittävästi pintapainetta. Meillä talvella 440 edessä ja takana 540. Kesäisin edessä 540 ja takana 650. ero talvi pidossa samalla renkaalla huomattava kapeamman eduksi.
Viime talvena ei paljon liukkaita ollut mutta tuon combin vedossa ei ketjuja tar***** vaikka noita mäkiä täälläpäin riittää ja kuormaa vaakan alta 13,75+vaunu 3,35T.
-
Nastat kannattaa laittaa keskimmäisiin palasiin jos vaan kulutuspinta sen sallii. Ulommaisissa palasissa melko hyödyttömät.
Riippuu rengaspaineista. Mutta tämäkin nastojen sijoittelu on vähän asiakkaan maunmukaan. Jos on tarkoitus hakea mutkaisilla teillä pitoa, niin nastat renkaan ulkosyrjässä ovat paikallaan koska renkaan reunaan/nastoihin kohdistuu tällöin suurempi paine. Mutta jos lompakko ja kulutuspinta antaa
myöden niin mikä estää vetämästä koko kumia täyteen ::)
-
ruuvattavia ollaan laitettu myös kelkan telamattoon..
-
Ainoa oikea 16-19/6 työkonenasta palarenkaaseen on paras vaihtoehto, ei tee kudosvaurioita ja on pidoltaan paras raskaisiin koneisiin.
Kulutuspintaa iso työkonenasta vaatii minimissään 23mm, joten sen voi ampua vielä kuluneeseenkin renkaaseen ja sillä saadaan rengassarjalle vielä paljon lisäkilometrejä ja paras lopputulos nastoitukselle saadaan laittamalla nastat alle sulien kelien aikaan jolloin niihin tulee riittävä ulkonema ennen kunnon liukkaita kelejä.