Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Fuller - 21.10.10 - klo:20:29

Otsikko: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: Fuller - 21.10.10 - klo:20:29
Millä konemerkillä on agronettiläisten mielestä sekasikiöisimmät mallimerkinnät koneissaan?
Itsellä tulee ensimmäisenä mieleen Kuhn koneet,jotka sinänsä ovat laadukkaita härpäkkeitä.
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: hvinnamo - 21.10.10 - klo:21:11
Millä konemerkillä on agronettiläisten mielestä sekasikiöisimmät mallimerkinnät koneissaan?
Itsellä tulee ensimmäisenä mieleen Kuhn koneet,jotka sinänsä ovat laadukkaita härpäkkeitä.
Miten niin? Niittomurskaimet esim. 300-sarja,työleveys 300cm. Pyöhimet esim. 8501 Työleveys 850cm. Karhottimet samoin, 1-loppuiset keskelle karhottavia ja 2-loppuiset sivulle karhottavia...jne...jne... 8)
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: cosmic_cowboy - 21.10.10 - klo:21:28
Millä konemerkillä on agronettiläisten mielestä sekasikiöisimmät mallimerkinnät koneissaan?
Itsellä tulee ensimmäisenä mieleen Kuhn koneet,jotka sinänsä ovat laadukkaita härpäkkeitä.
Miten niin? Niittomurskaimet esim. 300-sarja,työleveys 300cm. Pyöhimet esim. 8501 Työleveys 850cm. Karhottimet samoin, 1-loppuiset keskelle karhottavia ja 2-loppuiset sivulle karhottavia...jne...jne... 8)
0-loppuiset sivulle karhottavia ninko GA 6000 ja sen syrjäyttänyt GA 6002 sivuun tai sivuun ja keskelle karhottava.
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: Fuller - 21.10.10 - klo:21:29
Ne yksiroottorisethan on keskelle karhottavia,kun niiden numero päättyy ykköseen,millä tavalla yksiroottorinen karhottaa keskelle :o
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: Verku - 21.10.10 - klo:21:31
Traktoreiden numerointi ei monesti kerro mitään mutta mitäs sen väliä....

Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: Valtramies - 21.10.10 - klo:22:33
Massikka... Ei mitää "logiikkaa" niis mallinumerois... Esim. joku 6475... ??? Valtralla menee selkeesti, esim. N 121 on 120 DIN hevosta ja ykkössarjaa, kun sitte taas joku N142 on kakkosta ja 140 hv...

Suomalaisen YLIVOIMAA ;D ;D
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: mansiki - 21.10.10 - klo:22:49
No Komatsun pyöräkoneissa on aika omituiset mallimerkinnät esim. komatsu WA470-6  jossa on 272hv ja painaa 24 tonnia.
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: Rojekti - 21.10.10 - klo:22:50
Massikka... Ei mitää "logiikkaa" niis mallinumerois... Esim. joku 6475... ??? Valtralla menee selkeesti, esim. N 121 on 120 DIN hevosta ja ykkössarjaa, kun sitte taas joku N142 on kakkosta ja 140 hv...

Minun näkökannastani Valtrojen/Valmettien koodaukset ovat ihan ihme humpuukia, mutta se johtuu ainoastaan siitä etten ole niihin perehtynyt. Massikoihin olen, ja kyllähän niissä on logiikkaa. Etenkin jos tuntee historian. Ei sillä että olisin asiantuntija, mutta heti tulee osviittaa että mihin päin katsoa..

Joo no pelleillään vähän..  ::)  eli Valtojen merkinnät kertovat montako heppaa raKKorista löyttyy. Fergusoneissa merkinnät sisältävät monipuolisen tietopläjäyksen historiasta, mallistosta, sijainnista mallistossa, tehosta ....

Eipä sillä nyt kyllä väliä ole. Samaa numerosotkua ne kaikki traktorit ovat.

Tällä hetkellä Kronen noukinvaunut menevät yli hilseen. Kaikenmaailman ZGtä ja DGtä ja GOota löytyy. Vähän vanhemmat olivat sentään suhteellisen selkeät.. 4XL ja 6XL, mutta toisaalta sitten oli XXL ja GDL ja VIRTAHEPO...... ...
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: Fuller - 21.10.10 - klo:22:58
Mitenkä M-F.ssä mallisarja kertoo historiasta? Ensin oli 100-sarja, sitten tuli 500-sarja,sen jälkeen 300-sarja ::)
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 21.10.10 - klo:23:43
Mitenkä M-F.ssä mallisarja kertoo historiasta? Ensin oli 100-sarja, sitten tuli 500-sarja,sen jälkeen 300-sarja ::)

Oli siinä välissä vielä 200 -sarjaakin..

100/200/300 -sarjan peruskoneita myytiin rinnakkain 500/600-sarjan 'hienompien' koneiden kanssa. Ulkomaassa noita peruskoneita on ollut vielä 400-sarjan numeroilla.

Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: Ala-Pertti - 21.10.10 - klo:23:56
Massikka... Ei mitää "logiikkaa" niis mallinumerois... Esim. joku 6475... ??? Valtralla menee selkeesti, esim. N 121 on 120 DIN hevosta ja ykkössarjaa, kun sitte taas joku N142 on kakkosta ja 140 hv...

Suomalaisen YLIVOIMAA ;D ;D


Paitsi että nelosvaltroissa tuo numerosarjan ykkönen kertoo todellisen käyttökelpoisen tehon, siis sata.
Seuraavat kaksi numeroa kertoo sen paljonko esitteen tehoilmoituksessa on kusetusta.
Tyyliin 121, 142, 150, vähennetään noin 20, 40 ja 50 hevosta.
Kutoskoneellisissa vähennys pienempi, mutta reilusti kuitenkin.
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: Fuller - 22.10.10 - klo:00:06
500-sarjan M-F.t tosi hienoja,jalan kun nosti kytkimelle tai jarrulle polvi osui leukaan. Ja ne nostolaitevivut,yksi toi ja toinen vei,eikä kukaan oikeasti tiennyt mille kaarelle milloinkin pitää katsoa ja logiikkaa ymmärtää ::)
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: nänninnyplääjä - 22.10.10 - klo:21:02
mitäköhän zetorissa 16245 meinaa?? ;D
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: SKF - 22.10.10 - klo:21:11
Massikka... Ei mitää "logiikkaa" niis mallinumerois... Esim. joku 6475... ??? Valtralla menee selkeesti, esim. N 121 on 120 DIN tuntia ja ensimmäine kone, kun sitte taas joku N142 on  140 h ja jo kahrella moottorilla...!

Suomalaisen koneenhajotukse YLIVOIMAA ;D ;D
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: Mäksä - 22.10.10 - klo:21:30
mitäköhän zetorissa 16245 meinaa?? ;D


16 litranen kone ja 245 hv. ??  ;D
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: koivumaki - 22.10.10 - klo:21:41
mitäköhän zetorissa 16245 meinaa?? ;D


16 litranen kone ja 245 hv. ??  ;D

--tai 16,2 hv,45 litraa per h löpöä...
--mikä oli logiikka natikoissa 474,475,574,674?Tai 585,685,885?
--entäs leukuissa 245,270,272,285,2100?
--ei kai kukaan valmistajista ole pystynyt ihan johdonmukaisuutta säilyttämään,vai onko Fendt sittenkin?Mallisarjan kaksi viimeistä numeroa lisättynä 0:lla on nimellisteho,ylivoimaistako?
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: zetor8045 - 23.10.10 - klo:01:42
mitäköhän zetorissa 16245 meinaa?? ;D


16 litranen kone ja 245 hv. ??  ;D
No 16 tarkoittaa 160 hv ja 2 kehitysversiota ja 45 nelivetoa  :P 16045, 16145 ja 16245 eli selkeämpää ei juuri voi olla  ;D Mutta tyhmät ei tajuu  ;)
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: bouli - 23.10.10 - klo:09:25
mitäköhän zetorissa 16245 meinaa?? ;D


16 litranen kone ja 245 hv. ??  ;D
--mikä oli logiikka natikoissa 474,475,574,674?Tai 585,685,885?


Noissa -85 sarjalaisissa kaksi ensiimäistä numeroa kertoo suurinpiirtein tehon, 585 60hv, 685 69hv ja 885 82hv.
Samoin oli sekura hytillisissä -84 sarjalaisissa.
Noissa vanhemmissa sitten ei oikein tuo logiikka osu yksiin, esim. 474 60hv ja 574 67hv.

Mitenkäs sitten nuo Jontikat esim. 3050, 3350, 3650 tai 6000-sarja. Ainut looginen asia on se että mallinumero kasvaa koneen suuretessa.
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: sirkussonni - 23.10.10 - klo:09:37
Massikka... Ei mitää "logiikkaa" niis mallinumerois... Esim. joku 6475... ??? Valtralla menee selkeesti, esim. N 121 on 120 DIN hevosta ja ykkössarjaa, kun sitte taas joku N142 on kakkosta ja 140 hv...



Mitäs nämä valteemin mallit 6850 ym. sitten on?


Aika monella traktorimerkillä on, tai ollut juurikin 6000 sarja, valtra, jontikka, massikka, nh . Kolmella viimeisellä siinä rinnalla myös 5000 sarja ja myös 7000 sarja.
Nh:lla oli tosi selkeä numerointi, Esim.TM 165 tai TSA 110, mutta niin vain sekin muuttui tähän 50x0 ja 60x0 sarjaan.
Juupas eipäs, meitin isi kun teitin
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: koivumaki - 23.10.10 - klo:10:24
Joo,NHn omistajana täytyy myöntää on katottava esitettä jos meinaa löytää esim.oman 135n seuraajan.Se on vissiin 6070 ollu tähän saakka.Nyt kait vaihtuu T6,jotain...

Ihan oikeasti aika harvalla valmistajalla on yhtä selkeä linja kuin esim.Fendtillä.
Toi Zetkan 16245 on ihan selkee...onhan selvää,että 45 tarkoittaa nelivetoa ;)
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: JoHaRa - 23.10.10 - klo:12:07
Jontikoissa menee vissiin niin että 2040 on "vakio" 2040S on vähän viritetty, 2140 on turbo. 3040 on sitten jo kutoskoneella ja niin eespäin. Kaksi viimeistä lukua kertoo "vuosimallista".

Tästä voi loogisesti johtaa vaikka sen, että 1120 on kolmipyttyinen vuoden -69 takatuuppari ilman turboa  ;D
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 23.10.10 - klo:12:12
Jontikoissa menee vissiin niin että 2040 on "vakio" 2040S on vähän viritetty, 2140 on turbo. 3040 on sitten jo kutoskoneella ja niin eespäin. Kaksi viimeistä lukua kertoo "vuosimallista".

Tästä voi loogisesti johtaa vaikka sen, että 1120 on kolmipyttyinen vuoden -69 takatuuppari ilman turboa  ;D

Volvollahan oli esim 145: 100-sarja, neljä sylinteriä ja viisi ovea (farmari)
tai 264 sarja 200, kuusi sylinteriä neljä ovea.

Paremmin Amazonina tunnetun mallin numero oli 121.

Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: 3070 E - 23.10.10 - klo:12:12

Mitenkäs sitten nuo Jontikat esim. 3050, 3350, 3650 tai 6000-sarja. Ainut looginen asia on se että mallinumero kasvaa koneen suuretessa.


Jospa joku joskus toteuttaisi tämän toisin päin...  ;D
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: nuffieldmaster - 23.10.10 - klo:12:46

--entäs leukuissa 245,270,272,285,2100?


Leylandien mallimerkinnät meni näin: 69-72 vuoteen: Ekat 2 numeroa merkitsi koneen iskutilavuuden (15,  34, 38) ja viimeinen numero sylinterimäärän. Näin saatiin mallit 154, 344, 384, 253.
Sitten tuli uusi moottori, 98 sarja ja muita muutoksia. Mallimerkintä muuttui, eka numero kertoi koneen olevan Leylandin 2 traktorisarja. Tämä eka oli siis 2. Viimeiset kaksi kertoi teholukeman "noin" suunnilleen, eli +- 3 hv osapuilleen. 245= 45 hv, 270= 70 hv, 2100= 100 hv. jos edessä oli 4, se tarkoitti nelivetoa, eli esim. 485= 4-veto 85 hv.

Kun näistä tuli uudet painokset, tuli mallimerkinnät 272 jne. muuten logiikka meni ylemän mukaan, mutta 2 perässä kertoi koneen olevan uudempaa painosta. Eli 2 osoitti koneen olevan 98 sarjaisen, 7 tehonkymmenyksen aloitusnumeron ja 2 perässä mallin olevan mk2 versio.

Noin niinkuin suurpiirteisesti, on noissa mallilogiikoissa ko. traktorimerkissä myös muutakin hienosäätöä, mutta tuo helpoin selittää ymmärrettävästi.
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: Mäksä - 23.10.10 - klo:14:03
Jontikoissa menee vissiin niin että 2040 on "vakio" 2040S on vähän viritetty, 2140 on turbo. 3040 on sitten jo kutoskoneella ja niin eespäin. Kaksi viimeistä lukua kertoo "vuosimallista".

Tästä voi loogisesti johtaa vaikka sen, että 1120 on kolmipyttyinen vuoden -69 takatuuppari ilman turboa  ;D

Volvollahan oli esim 145: 100-sarja, neljä sylinteriä ja viisi ovea (farmari)
tai 264 sarja 200, kuusi sylinteriä neljä ovea.

Paremmin Amazonina tunnetun mallin numero oli 121.



Siis amazon oli 100-sarjaa, jossa 2 sylinteriä ja yksi ovi. :D
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: viljami - 23.10.10 - klo:17:27

Mitenkäs sitten nuo Jontikat esim. 3050, 3350, 3650 tai 6000-sarja. Ainut looginen asia on se että mallinumero kasvaa koneen suuretessa.

Jospa joku joskus toteuttaisi tämän toisin päin...  ;D

Ranskalainen on tuonkin onnistunut tekemään eli Renault aikoinaan: http://www.konedata.net/Traktorit/renaultN73.htm (http://www.konedata.net/Traktorit/renaultN73.htm)
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: Fuller - 23.10.10 - klo:18:41
Fiatin autoissa aikoinaan erikoinen mallimerkintä. 124 ja 125 tuossa selvä ero 125 isompi kuin 124. Sitten 126,127 ja 128,nuo kaikki pienempiä kuin 124 tai 125,tosin 126-128 kohdalla auton koko kasvaa. Sitten eteenpäin, iso laiva 130(suurin ja parhain Fiat h-auto mitä milloinkaan on valmistettu) sitten 131 joka tavallinen perheauto ja sen jälkeen periaatteessa sioin 132 joka oli 130.n ja 131.n välistä. Että sellaista,ranskalaiset kyllä kaikesta huolimatta Rellun kohdalla osasivat numeroiden mukaan suurentaa autoa tipparellusta 4- isoon hienoon 30.iin ;)
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: Ala-Pertti - 23.10.10 - klo:19:12
Fiatin autoissa aikoinaan erikoinen mallimerkintä. 124 ja 125 tuossa selvä ero 125 isompi kuin 124. Sitten 126,127 ja 128,nuo kaikki pienempiä kuin 124 tai 125,tosin 126-128 kohdalla auton koko kasvaa. Sitten eteenpäin, iso laiva 130(suurin ja parhain Fiat h-auto mitä milloinkaan on valmistettu) sitten 131 joka tavallinen perheauto ja sen jälkeen periaatteessa sioin 132 joka oli 130.n ja 131.n välistä. Että sellaista,ranskalaiset kyllä kaikesta huolimatta Rellun kohdalla osasivat numeroiden mukaan suurentaa autoa tipparellusta 4- isoon hienoon 30.iin ;)

Vanhaan hyvään aikaan ei jenkkimiehillä ollut, eikä kaikistellen ole vieläkään, noita murheita.

Minkä tahansa ja -mallisen jenkin ostaessaan tiesi, että se auto olisi auton kokoinen ja useimmiten kokomoottorilla varustettu.

Mutta sehän me tiedetäänkin, jotta Detroidista länteen kaikki autot on itäautoja. ;D
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: KJL - 23.10.10 - klo:21:06
Massikka... Ei mitää "logiikkaa" niis mallinumerois... Esim. joku 6475... ??? Valtralla menee selkeesti, esim. N 121 on 120 DIN hevosta ja ykköslaatua, kun sitte taas joku N142 on kakkoslaatua ja 140 hv...



Mitäs nämä valteemin mallit 6850 ym. sitten on?


Aika monella traktorimerkillä on, tai ollut juurikin 6000 sarja, valtra, jontikka, massikka, nh . Kolmella viimeisellä siinä rinnalla myös 5000 sarja ja myös 7000 sarja.
Nh:lla oli tosi selkeä numerointi, Esim.TM 165 tai TSA 110, mutta niin vain sekin muuttui tähän 50x0 ja 60x0 sarjaan.
Juupas eipäs, meitin isi kun teitin

Joo kovasti valtumiestä otti henkehen... On se kovin kumma jossei ilman numeroitaki tierä, jotta 2720/2725=3650/3655=8130=8220=6480=7480=155hv Perkins. Kuuluu muuten yleissivistykseen tietää vähän muidenkin merkkien mallisarjoista ja tehoista, ettei vain omastaan... Ainakin 10hepoisen tarkkuudella pitäs olla joku käsitys koneesta ku koneesta. Jos ei muuta niin konedata auttaa pahimman yli.
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: Fuller - 23.10.10 - klo:23:15
Sampo puimurissa oli selväsanainen merkintä numeroinnissa. Sampo 600=vanhanmallisen virsikirjan ensimmäinen virsi alkaa sanoi "Minä vaivainen matkamies maan" :) ::)
Otsikko: Vs: Sekasikiöisimmät mallimerkinnät
Kirjoitti: icefarmer - 23.10.10 - klo:23:31
Fiatin autoissa aikoinaan erikoinen mallimerkintä. 124 ja 125 tuossa selvä ero 125 isompi kuin 124. Sitten 126,127 ja 128,nuo kaikki pienempiä kuin 124 tai 125,tosin 126-128 kohdalla auton koko kasvaa. Sitten eteenpäin, iso laiva 130(suurin ja parhain Fiat h-auto mitä milloinkaan on valmistettu) sitten 131 joka tavallinen perheauto ja sen jälkeen periaatteessa sioin 132 joka oli 130.n ja 131.n välistä. Että sellaista,ranskalaiset kyllä kaikesta huolimatta Rellun kohdalla osasivat numeroiden mukaan suurentaa autoa tipparellusta 4- isoon hienoon 30.iin ;)

Vanhaan hyvään aikaan ei jenkkimiehillä ollut, eikä kaikistellen ole vieläkään, noita murheita.

Minkä tahansa ja -mallisen jenkin ostaessaan tiesi, että se auto olisi auton kokoinen ja useimmiten kokomoottorilla varustettu.

Mutta sehän me tiedetäänkin, jotta Detroidista länteen kaikki autot on itäautoja. ;D
ympäri mennään yhteen tullaan, minä kun oon ollu siinä luulossa että maapallon pintakerrokset on pyörähtäny booreissaan akseliin nähren kun idässä autotehtaat yksityistetään ja entisessä lännessä  valtio on ottanut ne haltuunsa :P :P :P :P