Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vainolaiho - 19.10.10 - klo:23:00
-
Kertokaapa, miten ketjukolaa vetävä akseli on rakennettu ja miten sen saa irti.
Tekisi mieli panna tuo vanha, vähänkäytetty kone kuntoon ensi satokaudeksi.
-
Eiköhän siitä irroteta ensin leikkuupöytä tasaisella lattialla.
Sen jälkeen akselin irrottaminen onnistuu pienen pähkäilyn (tupakkatauon) jälkeen.
-
Onkohan sinulla käytännön kokemusta tuosta puimurimallista ?
-
Eipä juuri tuosta mallista,mutta vanhemmista ja vähän uudemmista jonkin verran.
Periaatteessa aina samanlaista se ruosteisten osien irrottaminen toisistaan on, mallista riippumatta.
Hyvät työkalut, kaasupillit mukaan lukien tarvitaan, kädentaitoa ja urheilumieltä.
Kyseisen mallin varaosakirja räjäytyskuvineen on kullan arvoinen,osta tai lainaa.
Ja aina kysyäkin saa.
-
HHn ohjeet ihan yleispäteviä.Yleensä yläakselin laakerit joutuu rikkomaan pesään,todennäköisesti hammasrattaiden kiilat on tiukassa jne...purkaminen todennäköisesti kokoamista vaikeampi homma.
-
Turha surra loppuun kuluneita laakereita.
Hyvän akselin suojaus on tärkeintä.
Pelkään, että Väinö kyselee asioita, joissa on meitä muita viisaampi.
-
kone parkkiin tasaselle paikalle, miel betonilattia,
pöytä ylös, pari kerrosta trukkilavoja alle,pöytä alas, ja lankuilla
tukee lisää, sit vaan remmit irti pöydän syöttökuljettimen
rungon kohalta ja muut rippistikkelit, irroita sit pöydän
syöttökuljettimen saranan (nivelpiste) lukitustapit ja
valupala pois, peruuta puimuri erilleen pöydästä.
kolakuljetin pois, laakerin peltiposkien pultit auki, mittaa
tässä vaiheessa laakerien ja ketjupyörien etäisyydet
(asennusmitat!!), sit vaan kaasupillillä laakerikoolit halki,
samaten ketjupyörät pillillä halki, ei lähe muuten (ruostunut
paikoilleen) sitten vaan uusilla osilla kokoamaan
näin ylimalkasesti äkkiseltään.
-
Tässä on vaarana, että Väinö on meitä muita viisaampi.
Älä ota Väinö moitteena.
-
Kertokaapa, miten ketjukolaa vetävä akseli on rakennettu ja miten sen saa irti.
Tekisi mieli panna tuo vanha, vähänkäytetty kone kuntoon ensi satokaudeksi.
Jos vika on vaan siinä ylätaittopään sisällä olevissa akselinrimpuloissa, niin saa kyllä purettua ja vaihdettua ne sieltä puimurin oikealta puolen.
-
Minua hirvittää tuo kaasupillien vienti puimurin lähelle.
Monenkin mielikuvissa nuo laakerien sisä/ulkokoolit voivat olla maailman kovinta ainetta, mutta se on huhua.
Monet laakerit, hankalastakin paikasta olen katkaissut tavallisella paineilmakäyttöisellä karahiomakoneella eli vingulla.
Hyvälaatuisella terällä varustettuna tuollainen vinku syö laakerinkoolia kuin juustoa, eikä ole hallitsemattomia sularoiskeita palonaroissa kohteissa.
Niin varsta- kuin olkikelankin laakereihin käy sama resepti, kun ensin rikkoo sen kuulien häkin ja heittää ne kuulat mäjelle sen jälkeen vingun terällä mahtuu katkaisemaan koolit ja nepä yleensä irtoaakin jo käsin vetämällä.
Mutta KÄYTTÄKÄÄ SUOJALASEJA.
-
Minua hirvittää tuo kaasupillien vienti puimurin lähelle.
Monenkin mielikuvissa nuo laakerien sisä/ulkokoolit voivat olla maailman kovinta ainetta, mutta se on huhua.
Monet laakerit, hankalastakin paikasta olen katkaissut tavallisella paineilmakäyttöisellä karahiomakoneella eli vingulla.
Hyvälaatuisella terällä varustettuna tuollainen vinku syö laakerinkoolia kuin juustoa, eikä ole hallitsemattomia sularoiskeita palonaroissa kohteissa.
Niin varsta- kuin olkikelankin laakereihin käy sama resepti, kun ensin rikkoo sen kuulien häkin ja heittää ne kuulat mäjelle sen jälkeen vingun terällä mahtuu katkaisemaan koolit ja nepä yleensä irtoaakin jo käsin vetämällä.
Mutta KÄYTTÄKÄÄ SUOJALASEJA.
Lievästi kipinöivä vaihtoehto, katkaisulaikalla ulkokooli halki, purkautuu pikku naputtelulla loput. Kolaketjun rattaita vaihdettiin yksnollanelikakkoseen, leikkasin vasemmalle puolen ruuvin kierteelle uran, mistä akseli sopi pois lähtemään.
-
Minua hirvittää tuo kaasupillien vienti puimurin lähelle.
Monenkin mielikuvissa nuo laakerien sisä/ulkokoolit voivat olla maailman kovinta ainetta, mutta se on huhua.
Monet laakerit, hankalastakin paikasta olen katkaissut tavallisella paineilmakäyttöisellä karahiomakoneella eli vingulla.
Hyvälaatuisella terällä varustettuna tuollainen vinku syö laakerinkoolia kuin juustoa, eikä ole hallitsemattomia sularoiskeita palonaroissa kohteissa.
Niin varsta- kuin olkikelankin laakereihin käy sama resepti, kun ensin rikkoo sen kuulien häkin ja heittää ne kuulat mäjelle sen jälkeen vingun terällä mahtuu katkaisemaan koolit ja nepä yleensä irtoaakin jo käsin vetämällä.
Mutta KÄYTTÄKÄÄ SUOJALASEJA.
oikein kova taltta ja leka on myös hyvä väline laakerin rikkomiseen mutta vaatii jo hyvät suojalasit ja visiirin tai jotain retua laakerin ympärille kunnon klerros
-
Kiitoksia ystävät neuvoista; eiköhän näillä saada luomupellpn käsittelyyn taas käypä kone.
-
Kiitoksia ystävät neuvoista; eiköhän näillä saada luomupellpn käsittelyyn taas käypä kone.
En ole varma mut punaista 410 sampoakin vois löytyä halvalla jostakin liiteristä .
-
Kipinätön vaihtoehtoon Kukko ulosvedin.maksaa tietysti jonkun verran mutta kestää myös hiukan kovemmankin laakerin irroituksen suosittelen.
Sopivasti lämmitystä ja irroitusöljyä.
Paras vaihtoehto tietysti hankkia purkaamolta käyttämätön osa joka ei maksa kuin kaksinkertaine alkuperäiseen verrattuna ja on vielä jopa sopimaton osa.
Mut lohdutuksena sinappiväiskille voin sanoa että onhan tässä aikaa pähkäillä
-
Sampon korjauksiin X 11 sarjalla Irroitukset ,,,,,,,,,,,,
Esab liimalla Kiinnitykset
Vasarat syytä olla ISOja ja paksut suojalasit sepällE
Näinhän ne tehdään pohojanmaallakin Konehet , NOtta komiaasti pelittää,,,,,,, Kunnes ???
Miksiköhän tuo tyyli valahti Porin korkeudellekin asti ??????????
:'(
-
Kertokaapa, miten ketjukolaa vetävä akseli on rakennettu ja miten sen saa irti.
Tekisi mieli panna tuo vanha, vähänkäytetty kone kuntoon ensi satokaudeksi.
Oikealta puolelta pöydän hihnapyörä irti (3 kpl avain 17mm), hihnapyörän holkki irtoaa poistamalla lukistustappi joka läpäisee holkin ja sisäakselin. Tämän jälkeen sisäakseli vedetään pois koneen vasemmalta puolelta. Huomioi että hihnapyörän holkissa on sakarat (3 kpl) ehjänä, voi korjata hitsaamalla ja laikkaamalla. Yläakselin laakereihin pääset käsiksi vain pöydän irroittamalla. Tarkasta myös että holkin vastakappaleen sakarat ovat myös ehjät. Jos holkin lukitustapin reikä on kulunut vinoksi ja pitkulaiseksi voit porata holkkiin uuden reiän ehjään kohtaan. Tai jos et viitsi näprätä hitsaa koko paska akselin kiinni.
-
Kiitos anpu seikkaperäisestä ohjeesta. Saimme laipan irti ja tosiaan yksi kolmesta hampaasta oli poissa. Nyrkinkokoinen luomukivi teki tehtävänsä, kun puin sinappikasvustoa, joka siinä kohdassa oli tiheää luomujuolavehnää.
-
kone parkkiin tasaselle paikalle, miel betonilattia,
pöytä ylös, pari kerrosta trukkilavoja alle,pöytä alas, ja lankuilla
tukee lisää, sit vaan remmit irti pöydän syöttökuljettimen
rungon kohalta ja muut rippistikkelit, irroita sit pöydän
syöttökuljettimen saranan (nivelpiste) lukitustapit ja
valupala pois, peruuta puimuri erilleen pöydästä.
kolakuljetin pois, laakerin peltiposkien pultit auki, mittaa
tässä vaiheessa laakerien ja ketjupyörien etäisyydet
(asennusmitat!!), sit vaan kaasupillillä laakerikoolit halki,
samaten ketjupyörät pillillä halki, ei lähe muuten (ruostunut
paikoilleen) sitten vaan uusilla osilla kokoamaan
näin ylimalkasesti äkkiseltään.
Tällä tavalla tuli muutama vuosi sitten sama remontti tehtyä. Eikä siinä irrallaan olevassa ja hyvin puhdistetussa kolakuljettimessa ole muuta palavaa kuin maali. Sitä saa agrin hyllystä "kohtuulliseen" hintaan.
-
Jatkanpa tähän vanhaan ketjuun, kun vielä on pöydästä kysymyskin. Sadepäivänä on joutilasta(?) aikaa vaihtaa hihnoja. SR 360 on kones edelleen.
Kysymykseni koskee pöydän käyttöhihnaa syöttökuljettimen vasemmalla puolella. Pöydän takareunan suuntainen akseli on molemmista päistä kiinni. Mistäköhän se on tarkoitettu raotettavaksi sen verran, että saa pujotettua hihnan pois ja uuden tilalle?
-
Jatkanpa tähän vanhaan ketjuun, kun vielä on pöydästä kysymyskin. Sadepäivänä on joutilasta(?) aikaa vaihtaa hihnoja. SR 360 on kones edelleen.
Kysymykseni koskee pöydän käyttöhihnaa syöttökuljettimen vasemmalla puolella. Pöydän takareunan suuntainen akseli on molemmista päistä kiinni. Mistäköhän se on tarkoitettu raotettavaksi sen verran, että saa pujotettua hihnan pois ja uuden tilalle?
No eipä tuo sitten ihmeellinen homma ollutkaan - laakerin laipoista molemmista päistä pultit auki, niin akseli lähtee vasemmalle ja saa hihnan vaihdettua. Tosin oli pöydän päässä olevan hihnan vaihtoa varten jo epäkeskoholkki valmiiksi irti - se on kartiosovitteella ja irtoaa ulosvetäjällä - jos vaan ilkenee haarukasta vetää... :?