Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Kloppi - 11.10.10 - klo:19:39
-
Ajatuksena vaihtaa Agrolux MRWT 5875:n kääntösuunta oikeinpäin, nyt kun kääntää siivet alakautta. Muuten on jo kaikki tehty, mutta sitten kun aloin kokeilemaan kääntöä, niin eipäs se toiminutkaan. Tekee nyt niin, että kun yrittää kääntää, niin lähtee välittömästi kyllä kääntämään, ja tekee käännön puoliväliin, eli vetää kääntösylinterin sisään. Sen jälkeen lähtee vetämään muistisylinterillä auroja "nippuun", ja kun sen on saanut tehtyä, niin sitten lähtee kääntösylinteri taas ulospäin ja samanaikaisesti sitten muistisylinteri palauttaa työleveyden takaisin. Ja aurat siis jäävät kääntymättä, koska kääntöliike pysähtyy muutamaksi sekunniksi kun kääntösylinteri on sisällä.
Kääntö kyllä toimi kuten pitikin ennen operaatiota, eli ensin aurat nippuun, sitten kääntö, ja sitten palautus. Ja letkuja ei ole irroiteltu, että ne olisi päässeet vaihtamaan paikkaansa. Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta?
-
suunnanvaihto venttiili on jumissa..
-
(mä luin tuon viidesti enkä tajunnut vieläkään mitään ;D)
-
tervetuloa kerhoon, ja sitten vielä kysyy meiltä!!!!!!!
-
Ajatuksena vaihtaa Agrolux MRWT 5875:n kääntösuunta oikeinpäin, nyt kun kääntää siivet alakautta. Muuten on jo kaikki tehty, mutta sitten kun aloin kokeilemaan kääntöä, niin eipäs se toiminutkaan. Tekee nyt niin, että kun yrittää kääntää, niin lähtee välittömästi kyllä kääntämään, ja tekee käännön puoliväliin, eli vetää kääntösylinterin sisään. Sen jälkeen lähtee vetämään muistisylinterillä auroja "nippuun", ja kun sen on saanut tehtyä, niin sitten lähtee kääntösylinteri taas ulospäin ja samanaikaisesti sitten muistisylinteri palauttaa työleveyden takaisin. Ja aurat siis jäävät kääntymättä, koska kääntöliike pysähtyy muutamaksi sekunniksi kun kääntösylinteri on sisällä.
Kääntö kyllä toimi kuten pitikin ennen operaatiota, eli ensin aurat nippuun, sitten kääntö, ja sitten palautus. Ja letkuja ei ole irroiteltu, että ne olisi päässeet vaihtamaan paikkaansa. Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta?
Täh? Siis toimivaa konetta piti alkaa ruuvaamaan ja sit ei toimikkaa? Miten määritellään "oikeinpäin"? Mun mielestä siivet alakautta on oikeinpäin, tukipyörä alakautta väärinpäin...
-
Täh? Siis toimivaa konetta piti alkaa ruuvaamaan ja sit ei toimikkaa? Miten määritellään "oikeinpäin"? Mun mielestä siivet alakautta on oikeinpäin, tukipyörä alakautta väärinpäin...
Niin, sinällään toimiva kone, mutta kääntö vain oli väärinpäin. Mun mielestäni oikeinpäin on nimenomaan siivet yläkautta. ;D
Täytynee käydä tuo suunnanvaihtoventtiili läpi, tosin ihmettelen vähän että miksi se juuri nyt olisi alkanut tuota tekemään.
-
Mun mielestä siivet alakautta on oikeinpäin, tukipyörä alakautta väärinpäin...
Just näin :)
Mullaki ES kverne pyörähti tehtaan jäliltä tukipyörä maahan tökäten. Käänsin sitte pyörähtämään siivet alakautta. Nyt pysyy runkoki puhtaana, eikä niiku esim. koeajo-Lemkenissä (siivet yläkautta) oli koko aura ihan kurassa hehtaarin kyntämisen jäläkeen.
ES:ssä piti muistaakseni vaihtaa joku kuristusnippa kääntösylkän männän toiselle puolelle. Sittemmin oon vielä laittanu pari rikkaa venttiilin olikony tankkilinjan liittimen alta löytyvän jousen alle, kun meinas tökkiä kääntyminen. Ny pelaa!
-
Miten määritellään "oikeinpäin"? Mun mielestä siivet alakautta on oikeinpäin, tukipyörä alakautta väärinpäin...
Näin puhuu Kvernenmies. ;D Aika lujaa lyö tukipyörä kääntäessä, kun yläkautta kääntää, tuossa toisenmerkkisessä onkin fiksumpi systeemi.
-
Täh? Siis toimivaa konetta piti alkaa ruuvaamaan ja sit ei toimikkaa? Miten määritellään "oikeinpäin"? Mun mielestä siivet alakautta on oikeinpäin, tukipyörä alakautta väärinpäin...
Niin, sinällään toimiva kone, mutta kääntö vain oli väärinpäin. Mun mielestäni oikeinpäin on nimenomaan siivet yläkautta. ;D
Täytynee käydä tuo suunnanvaihtoventtiili läpi, tosin ihmettelen vähän että miksi se juuri nyt olisi alkanut tuota tekemään.
Ensin muistisylinteri suppuun ja sitte kääntö,siivet yläkautta menee mulla.Jos hiukanki kone heilahtaa keskenkäännön,alkaa lykkään muistia pitkäksi.
-
Oliskos siinä nyt niin, että kun olet sen käännön vaihtanu, niin öljy menee sinne ensin minne sen on kevyempi mennä. Elikkä onk se niinpäin että nyt se käännön aloitus on ns. kevyempi, eli toimii pienemmällä paineella, eli se on suunniteltu toisinpäin toimivaksi, joten se sekoittaa jutun. Tai sitten juuri toisinpäin. Että siis venttiilistö vois olla joko säädettävä, taikka sitten vois vaihtaa ne letkut toisinpäin kuin ne ovat olleet?? Siis suppuun sylkän ja käännön keskenään, taikka sitten ei. Mutta kunhan tuli mieleeni. Näin niinkuin ajatuksena vaan, yhtenä vaihtoehtona asiaa enempää tuntematta.
-
Miten määritellään "oikeinpäin"? Mun mielestä siivet alakautta on oikeinpäin, tukipyörä alakautta väärinpäin...
Näin puhuu Kvernenmies. ;D Aika lujaa lyö tukipyörä kääntäessä, kun yläkautta kääntää, tuossa toisenmerkkisessä onkin fiksumpi systeemi.
Mikä tukipyörä ja mihin sitä tarvitaan ;D Monta vuotta kynnetty ilma tukipyörää...
-
Miten määritellään "oikeinpäin"? Mun mielestä siivet alakautta on oikeinpäin, tukipyörä alakautta väärinpäin...
Näin puhuu Kvernenmies. ;D Aika lujaa lyö tukipyörä kääntäessä, kun yläkautta kääntää, tuossa toisenmerkkisessä onkin fiksumpi systeemi.
Mun auroissa tukipyörä pysyy tiukasti maassa koko kääntämisen ajan. Ihme vehkeitä teillä, jos tukipyörä nousee maasta irti... ::)
-
(mä luin tuon viidesti enkä tajunnut vieläkään mitään ;D)
Et oo yksin, tämä on varmaan sitä korkeempaa matematiikkaa..mun akrolukseisa mitään muistoja ole...yks sylinterin vaan mikä pumppaa eestaas, niinku entinen renkipoika..
Ja jos kyntää ilman tukipyörää, niin on joko kaks siipiset aurat, pelkät hiekka pellot tai sitten jumalattoman välinpitämätön kyntäjä..
-
Miten määritellään "oikeinpäin"? Mun mielestä siivet alakautta on oikeinpäin, tukipyörä alakautta väärinpäin...
Näin puhuu Kvernenmies. ;D Aika lujaa lyö tukipyörä kääntäessä, kun yläkautta kääntää, tuossa toisenmerkkisessä onkin fiksumpi systeemi.
Mikä tukipyörä ja mihin sitä tarvitaan ;D Monta vuotta kynnetty ilma tukipyörää...
Parempi oni sitte, että jatkat vaan sitä maanajoo... ;D
-
Itellä uutena MRWT:t (5-ter.) kääntyivät siivet yläkautta ja tukipyörä maata viistäen, joten suunta vaihdettiin. Kääntö alkoi silloin temppuilla samalla tavalla kuin Klopilla. Asia korjaantui siten, että auran 3-kiinnitysrungon sivussa ollut venttiili otettiin pois ja kääntösylinterin päähän vaihdettiin toisenlainen vaihtoventtiili. Aurat olivat uudet, joten tämä tehtiin myyjän toimesta. Auran oikaisusylinterihän tarvitsee aikalailla erilaisen työpaineen riippuen siitä kumman kautta siivet kääntyvät.
-
Itellä uutena MRWT:t (5-ter.) kääntyivät siivet yläkautta ja tukipyörä maata viistäen, joten suunta vaihdettiin. Kääntö alkoi silloin temppuilla samalla tavalla kuin Klopilla. Asia korjaantui siten, että auran 3-kiinnitysrungon sivussa ollut venttiili otettiin pois ja kääntösylinterin päähän vaihdettiin toisenlainen vaihtoventtiili. Aurat olivat uudet, joten tämä tehtiin myyjän toimesta. Auran oikaisusylinterihän tarvitsee aikalailla erilaisen työpaineen riippuen siitä kumman kautta siivet kääntyvät.
Ja tätä mina urittaa selvittaa aiemmin....
-
Joo, sepä siinä sitten oli. Eli tarttee vaihtaa hydrauliikkaan palikoita mikäli haluaisi kääntymään oikeinpäin. Noh, täytynee ainakin toistaiseksi tyytyä väärinpäin kääntyviin fältteihin.
-
(mä luin tuon viidesti enkä tajunnut vieläkään mitään ;D)
Insinöörin ajatelma ::)
"Do not fix it, if it works" :P
-
toisaalta, mitä väliä sillä on miten päin aurat kääntyy, jos ne kerran kunnolla kääntyvät?
-
Ei ookka, jos kääntyy, meidän ensimmäiset Kwernelandit jostain 80 luvun alusta kääntyi alakautta niin että etupyörät piti ajaa ojaan, ettei kannatuspyörä pukannut maahan kiinni käännettäessä, millään ei saanut nostettua tarpeeksi ylös muuten. Samainen pyörä sitten käännön loppuvaiheessa putosi valtoimenaan päin nylonpötkylää päin niin, että lopulta sen akseli katkesi. Silloin laitoin siihen iskunvaimentimen hidastamaan putoamista ja naapurin överummeja katsellessa ajattelin, että " kyl määki viä joskus.."