Agronet
Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: KJL - 31.10.07 - klo:23:52
-
Tuos sään oikkuja kattelles tuli pieneen pimeään mieleeni kaivaa jostain talavirenkahat kotterohon alle. Hämmästyksen sormi meni kummastuksen suuhun, kun aloin nakkeja etsiskellä. "Mihinä helevetis ne ny oikeen on?" No hätä ei ollu tämän näköönen vaan palio rumempi ja karvaasempi. Kaivelin sitte klapikasaa, jonka alle epäilin renkaitten kesällä jääneen. Löyty kaks vanhaa Ford Anglian talavikummia, Nokian Hakkapeliitta NR05 5.20x12. Nastoostaki näytti olevan ainaki yli puolet jäljellä ja kulutuspintaaki viä hyvääsesti. Enää tartti löytää kaks. Laron pääryltä viliasiilon vierestä löyty yks ree-mallin karetin talavipyörä (Hakkapeliitta 08, 155sr13) melekeen kaikki nastat talles. Kuvioki melekeen samammoinen, ku nuos vanhemmis. Niin tämähän oli se rengas, jota käytettihin siilon kokoamises apuna, kun siiloa nostettihin trukilla hupun harjalta.
Tuos linkis on muuten kuva siitä trukista...
http://www.pottupellossa.fi/galleria/displayimage.php?pos=-4760
Enää tarttis yhyren.
Autotallista Super Dekstan takaa löyty vanha Askonan rengas, joku mikälie oli (195/60 R14 H, selevästi nykyaikaasempi kummi ku nuo toiset), mutta siinoli merkintä M+S north america only. No tuo M+S tietty tarkoottaa talavikäyttöhön sopivaa rengasta, joten eiku pyöriä vaihtamahan.
Ongelmia toisensa perähän. Kaikis vantehis oli vain neliä reikää ja kakslitraases vektras pitääs olla viisreikääset vantehet. Eikun vanha pläkkänrekkeri kourahan ja kairaamahan lisää reikiä vanteisiin. Hyvää jäläkiä tuli, vaikka itte sanonki. Meirän kirvesmies tapaa aina sanoa, jotta kehumatta jää, jos ei itte kehu. Pari reikää ei oikeen osunu kunnolla kohoralle, niin piti vähä moottorisahaviilalla hinkata toiselta reunaa. Eihän sitä toki voinu reikää kokonansa suurentaa, jottei reiästä tuu horo ja siitä sitte aiheuru ylimääräästä klappia. Son niin tarkkaa nois suuris nopeuksis, jottei pyörät vain oo epätasapainos. Nopeusluokkahan nois riittää. Ainaki yhyrellä pyörällä saa ajaa 210km/h, eikä tuo mun ooppeli eres mee niin lujaa. Vain yhyren pultin sain jakoavaamella tarpeeksi lujahan, mutta sitte 35 vuotta vanha Bahcolaanen sanoo työsopimuksensa irti. Loppujen pulttien kans piti vähä temppuulla, mutta hyvin se meni uurella kiinalaasella ristikkoavaamellaki. Kiinalaasen avaamen laatua kuvastaa sekin, ettei se vääntyny puolta kierrosta enempää. Keväällähän se sitte kiertyy takaasi oikiahan asentohon.
Niin, että kyllä tuollaasen urakan jäläkehen passaa orottaa talaven tuloa ihan rauhallisin mielin...
-
Tulihan se talvi jo ainaki hetkeksi. Renkaanvaihtoepisodillakin oli kuitenkin onnellinen loppu, kun löyty ne oikeatkin renkaat eli Nokian Hakkapeliitta RSi:t.
Tästä päästäänkin aiheeseen nastalliset vai nastattomat. Kolmas talvi noilla nakeilla alullaan ja hyvältä näyttävät. Kertaakaan en oo ollu nastattomilla niin sanotusti kusessa (vielä), vaikka peilikirkastakin jäätä on ollut ennen kuin on ehtiny hiekoittaa tuota kylätietä.
Miten on agronettiläiset? Nastalliset vai nastattomat? (Vai kuuluisko tää enämpi tonne tekniikan puolelle?)
-
Mulla on hakkapeliitta 5:set, ja eukon autosa 4:set.
En oo tohtinu kokkeilla vielä kitkoja.
-
Miten on agronettiläiset? Nastalliset vai nastattomat? (Vai kuuluisko tää enämpi tonne tekniikan puolelle?)
Kyllä tää maalla pitää olla nastat (Gislaved Nord Frost 3:t on Passatis ja C:t Portteris), tottahan te siä asvalttiviirakos päriäättä "siliän kelin kummiilla" (trademark M.Kyllönen) ympäri vuoren. ;D
-
tottahan te siä asvalttiviirakos päriäättä "siliän kelin kummiilla" (trademark M.Kyllönen) ympäri vuoren. ;D
On kyllä ihan totta, että tuo meidän kylätie tapaa olla monesti talavella paremmas kunnos, ku tuo pikitie tos 600m pääs.
-
Kyllä sitä nastoolla ajellahan täällä sivukylällä, emännän autos on Continentalit ja pakettipirssiin laitoon tänään alle brand new Vredesteinit.
-
Kyllä sitä nastoolla ajellahan täällä sivukylällä, emännän autos on Continentalit ja pakettipirssiin laitoon tänään alle brand new Vredesteinit.
Ainakin lumisella ja polanteisella tiellä nastaton pärjää nastalliselle... Peilikirkas jää taas on ongelmallinen oikeastaan mille tahansa kummille.
-
Ainakin lumisella ja polanteisella tiellä nastaton pärjää nastalliselle... Peilikirkas jää taas on ongelmallinen oikeastaan mille tahansa kummille.
Eniten siinä arveluttaa se, että nastoolla saa olla joskus kiiruski, mutta kitkoolla harvemmin. Asennemuutosta vaatiis hyttiin... Hiljaasethan ne kitkat olis kyllä, olvana taas ropaji kovasti, kun nastoolla ajeli pitkään aikaan.
-
Ainakin lumisella ja polanteisella tiellä nastaton pärjää nastalliselle... Peilikirkas jää taas on ongelmallinen oikeastaan mille tahansa kummille.
Eniten siinä arveluttaa se, että nastoolla saa olla joskus kiiruski, mutta kitkoolla harvemmin. Asennemuutosta vaatiis hyttiin... Hiljaasethan ne kitkat olis kyllä, olvana taas ropaji kovasti, kun nastoolla ajeli pitkään aikaan.
Autoillessa ei koskaan saa olla kiirus. Kiire tappaa... 8) 8) 8)
-
Mulla on nyt misukan kitkarenkaat toista talvea. Sanoovat rengaskaupas jotta on kitkojen osuus lisääntynyt kun autoissa on ajonvakautus- ja muut systeemit yleistyneet. Ja tyytyväänen oon ollu, hiljaaset ja lumikelillä tuntuu jotta paremmin pitääväkkin kun nastat. Jäälläkään ei tartte luistella.
-
Nastoitetut Hakkapeliitat ovat Suomen oloihin sopivat. Kitkarenkailla pärjää varmaan lumisilla teillä. Tilanne on toinen, jos on uusi ja sileä asfaltti. Jos siihen sataa alijäähtynyttä vettä, joka jäätyy, niin pitää olla rautaa alla. Kunnollinen nastarengas pitää siinä parhaiten.
Nastatkin tahtovat kulua ja niiden pito heikkenee. Eräs haitta on myös se, että jos irronnut nasta lentää toisen auton tuulilasiin, niin on edessä tuulilasin vaihto. Itse jouduin uusimaan tuulilasin juuri tästä syystä.
-
Nastoitetut Hakkapeliitat ovat Suomen oloihin sopivat. Kitkarenkailla pärjää varmaan lumisilla teillä. Tilanne on toinen, jos on uusi ja sileä asfaltti. Jos siihen sataa alijäähtynyttä vettä, joka jäätyy, niin pitää olla rautaa alla. Kunnollinen nastarengas pitää siinä parhaiten.
Nastatkin tahtovat kulua ja niiden pito heikkenee. Eräs haitta on myös se, että jos irronnut nasta lentää toisen auton tuulilasiin, niin on edessä tuulilasin vaihto. Itse jouduin uusimaan tuulilasin juuri tästä syystä.
Mä oon kyllä huomannu, että 0,0mm jääkerrokseen, jonka se alijäähtynyt vesi aiheuttaa, ei pure mikään. Nastallakaan ei oo siinä mitään mistä ottaa kiinni.
Kitkarengas toimii ehkä parhaiten just luistoneston ja ABS:n kanssa.
Toinen pointti on sellanen, että suuremmis kaupungeis tarttee nastarenkaat just siksi, että taitamattomat kaasuntallaajat kiillottaa risteykset liukkaiksi. Tää maalla pärjää paremmin kitkoilla, kun ne taitamattomat sudittelijat on kaikki kasaantunu sinne kaupunkeihin?
-
Kaupunkilaisautoilijat ovat tottuneet ajamaan ruuhkissa lähekkäin. Maaseudulla tulee olla pitemmät välimatkat. Jos pitäisi pysähtyä, niin liukas tie ei sitä salli. Näin tulee helposti peräänajoja.
Pääkaupungin läheisillä moottoriteillä on ollut ketjukolareita.
Traktorit ja muut hitaat ajoneuvot eivät pääse kääntymään varsinkaan talvikelillä kovin helposti. Asiaa tuntemattomia se voi joskus yllättää.
-
Kaupunkilaisautoilijat ovat tottuneet ajamaan ruuhkissa lähekkäin. Maaseudulla tulee olla pitemmät välimatkat. Jos pitäisi pysähtyä, niin liukas tie ei sitä salli. Näin tulee helposti peräänajoja.
Pääkaupungin läheisillä moottoriteillä on ollut ketjukolareita.
Traktorit ja muut hitaat ajoneuvot eivät pääse kääntymään varsinkaan talvikelillä kovin helposti. Asiaa tuntemattomia se voi joskus yllättää.
Jep, jep, loppuviimeksi korvien väli on se tärkein............
-
Jep, jep, loppuviimeksi korvien väli on se tärkein............
...rengastyypistä riippumatta
-
Ons tännään nostalgia ilta?