Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: hvinnamo - 21.09.10 - klo:13:03
-
Nyt täytyis saada kahden konehallin väliin tehtyä asfalttikenttä.Ilmeisesti pitäis ensin kaivaa metri maata pois ja filleriä tilalle.Sen päälle pitäis jyrätä 15cm mursketta ja sitten tilata asfaltti päälle.Olenko oikeilla jäljillä. Onko kellään kokemusta asiasta ja paljonko olette maksaneet per neliömetri? Tarviiko suodatinkangasta alle?
-
Kannattaa tutustua tienrakennukseen. Mutta aikas lailla oikeilla jäljillä olet. Tossa aikanaan kun tietyömailla tuli pyörittyy niin tuolla metodilla saattas onnistua. Toi suodatinkangas kannattaa laittaa sinne pohjinmaiseks ettei ala pohjamaa kuplia, jos vallankin on hiesua. Toinen juttu on sitten toi tiivistäminen, siihen kannattaa paneutua, vaikka mielellään antaa ammattijyräkuskin hoidettavaks. Ei kannata nimittäin takoa liian lujaan eikä jättää löyhäks. Ja salaojiminen tai muu veden riittävä poistumismahdollisuus on hyvä kanssa hoitaa kuntoo. Mutta luulisimpa et noi asvalttivirmat vähä neuvois pohjien teossa.
-
Nehän tekee pohjia myöten ja lasku perään.
-
Laittaisin kyllä paksumman kerroksen mursketta. Esim. 25cm 0-65 ja 5-10cm 0-32 mursketta. Olis hyvä olla kahta eri murskelaatua niin sitoo pinnan paremmin. Asfalttifirmat tekevät yleensä viimeisen pinnan/kaadot hienolla murskeella ja hoitavat jyräyksen. Hinta riippuu paljon asfaltoitavasta alasta, öljyn hinnasta ja siitä onko lähellä muita työmaita jotka saa samaan nippuun. Meille tuli tänä kesänä noin 2000m2 ja hinta oli 7€/m2 ALV 0%. Sisältäen kaadot tasauksen ja jyräyksen.
Meillä kaivettiin saveen asti ja siihen rätti. noin 20cm filleriä, 30-40cm 0-65 ja joku 10cm 0-32.
Jos teet sen pihan ens kesänä niin kaiva jo syksyllä auki ja aja pääosa murskeista. Saa talven roudat ja kevään sulamisvedet hoitaa alimpien kerrosten tiivistyksen.
-
Laittaisin kyllä paksumman kerroksen mursketta. Esim. 25cm 0-65 ja 5-10cm 0-32 mursketta. Olis hyvä olla kahta eri murskelaatua niin sitoo pinnan paremmin. Asfalttifirmat tekevät yleensä viimeisen pinnan/kaadot hienolla murskeella ja hoitavat jyräyksen. Hinta riippuu paljon asfaltoitavasta alasta, öljyn hinnasta ja siitä onko lähellä muita työmaita jotka saa samaan nippuun. Meille tuli tänä kesänä noin 2000m2 ja hinta oli 7€/m2 ALV 0%. Sisältäen kaadot tasauksen ja jyräyksen.
Meillä kaivettiin saveen asti ja siihen rätti. noin 20cm filleriä, 30-40cm 0-65 ja joku 10cm 0-32.
Jos teet sen pihan ens kesänä niin kaiva jo syksyllä auki ja aja pääosa murskeista. Saa talven roudat ja kevään sulamisvedet hoitaa alimpien kerrosten tiivistyksen.
Niin, samaa ajattelin kanssa että jos kaivais montun nyt ja ajais siihen fillerin 40cm ja 30cm karkeempaa sora-ainesta ja 0-65 murskeen päälle ja antais olla talven yli.Koska talvella on yks lysti onko siinä asfalttia ollenkaan.
-
Runsas 5 vuotta sitten maksoi 7€+alv neliö.(runsaat 1000M/2)
Sisälsi asvaltin+pohjanmuotoilun+jyräyksen.
Aivan ehdoton hankinta ainakin meille, sillä pihan kautta puretaan ja lastataan tuhansia pyöröpaaleja vuosittain, eikä tarvii kuran joukossa touhuta.
-
Tänä kesänä hiukka vajaa 1000 m3 ja hinta oli 7e neliöltä. olivat pinnottamassa tietä tossa 2km päässä ja siitä kävivät tekee.
Meillä on tossa joku 70 cm täyttöö ja se oli 4 v painumassa ja vartos tota tien pinnottamista
-
0-100 kannattaa laittaa pohjalle. On halvempaa ja kantaa. Vitosen paikkeilla oli v 2003 neliö pintaa ja viimeiset kaadot. Kyllä on hieno nykytalvina pyöriä kovalla pinnalla.
-
Meillä kun muutama vuos sitten asfaltoitiin pihat niin kaivettiin KAIKKI maa alta pois kallioo tai soraa myöten. eipä ole routavaurioita tullut ollenkaan. se meinaan vituttaa jos routa pilaa kalliin pinnan. kannattaa tehdä se homma huolella ettei usein tarvii uusia.
-
0-100 kannattaa laittaa pohjalle. On halvempaa ja kantaa. Vitosen paikkeilla oli v 2003 neliö pintaa ja viimeiset kaadot. Kyllä on hieno nykytalvina pyöriä kovalla pinnalla.
Tai 50mm kalliomursketta, jos sitä saa järjelliseen hintaan. Ei tartte paksua kerrosta.
-
...ja asfaltti sitte jostain muualta ku NCC:ltä, jos meinaa että tulis kerralla hyvä... nimim. kaks kertaa kävivät korjaamas jälkiänsä... Näin ainaki E-P:n suunnilla :-\
-
sinne paskanpääl vaan heti asfaltti...10 vuotta säilyy suht hyvänä, sit ruppee halkeilemaha enempi ja vähempi, riippuu saven määrästä,
-
Meillä kun muutama vuos sitten asfaltoitiin pihat niin kaivettiin KAIKKI maa alta pois kallioo tai soraa myöten. eipä ole routavaurioita tullut ollenkaan. se meinaan vituttaa jos routa pilaa kalliin pinnan. kannattaa tehdä se homma huolella ettei usein tarvii uusia.
Se meinaan vituttaa jos täyttää 2000m2 alan 15m vahvuudelta :D
-
Meillä kun muutama vuos sitten asfaltoitiin pihat niin kaivettiin KAIKKI maa alta pois kallioo tai soraa myöten. eipä ole routavaurioita tullut ollenkaan. se meinaan vituttaa jos routa pilaa kalliin pinnan. kannattaa tehdä se homma huolella ettei usein tarvii uusia.
Se meinaan vituttaa jos täyttää 2000m2 alan 15m vahvuudelta :D
Juu, en kyl viittis ihan kallioon asti lähtee kaivaan, 36 m on sinne pinnasta matkaa. Kovempaa ja löysempää savee, ja sitten vielä parikytämetrii vellii......
-
Meillä kun muutama vuos sitten asfaltoitiin pihat niin kaivettiin KAIKKI maa alta pois kallioo tai soraa myöten. eipä ole routavaurioita tullut ollenkaan. se meinaan vituttaa jos routa pilaa kalliin pinnan. kannattaa tehdä se homma huolella ettei usein tarvii uusia.
Se meinaan vituttaa jos täyttää 2000m2 alan 15m vahvuudelta :D
Juu, en kyl viittis ihan kallioon asti lähtee kaivaan, 36 m on sinne pinnasta matkaa. Kovempaa ja löysempää savee, ja sitten vielä parikytämetrii vellii......
Voihan sen paaluttaa. ;D
-
Joo, paalutetaankin koheesiopaaluilla, kun muuten nurjahtaisivat lietteessä..... ;D
-
Mulla on menossa juuri asfaltointi projekti, vuosi sitten kaivettiin pihat auki ja täyttö vahvuus oli noin 100-150 cm riippuen kohdasta, täytteeksi ajettiin penkka soraa 0-150 millistä, nyt tehdään loppu muotoiluja ja sadevesjärjestelmiä. Pinnan teko parin viikon sisällä hintaan 7,50 sisältää 5 cm massan leviteyksen,tiivistykset,pinnantasauksen ja kallistuksien tarkistukset, päädyttiin Lemminkäiseen oli halvin ja koneet odottaa melkein pihassa että pääsis aloittaan. pinta-ala noin 2500m2.
-
Mun mielestä joskus nakerrushommissa puhuttiin raskaan liikenteen teistä 80cm kantavista kerroksista ja muuten 60cm eli maatilalle 80 cm pois ja sinne matto sitten 65 ja 120 välistä kalliota mitä nyt saakin halvalla joku 50 cm ja sen jälkeen 32 niin että ollaan 5 cm päästä pinnasta ja loput 16 tai pienempää. Asfalttimiehillä toki on paremmat tiedot. Vedet kannattaa kuitenkin hyvin tarkkaan johtaa pois koska mikään kerros ei kestä vesihauteessa ja pintavedethan saa helposti kaivoihin.
-
Varsin hyvät ohjeet täällä tullut, niillä vaan tekemään. Itse kaivaisin ± metrin verran maata pois (pohjasta riippuen), rättiä alle, epäkuranttia mursketta (055, 064, 0100, 0120) tai ihan louhettakin jos sellaista saa lähes tulkoon pintaan asti. 032 niin kallista ettei sitä yli 10cm kannata laittaa ja sillä saadaan pinnan muotoilut tehtyä hyvin.
Talven yli sen kanssa tosiaan kannattaa odotella, niin ei moneen kertaan tarvitse jyrää pihamaalle hankkia. Säitä kannattaa sen verran katsella ennen jyräämistä, kuivaa maata on melko turha yrittää jyrätä.
Taitava jyräkuski?!!! ;D
-
Muutama pitkänlinjan maansiirtourakoitsija vaan puhui tänään Esson baarissa fillerin puolesta.50cm sitä vastaa kuulemma 10cm:ä styroksia.Eli hyvää routaeristettä pitäisi olla se..70-luvulla tehneet teitä metrin fillerikerroksella eikä ole liikkunut.Ja murske pinnassa asettuu hyvin eikä painu enää jyräyksen jälkeen. Routamatto on sitten kyseenalainen että tarviiko sitä tossa kohtaa vai ei.
-
Tee niinko Eestin poijat paraikaa tekee pärnusa...toistametrii maata pois, sit hienoo hiekkaa 20 senttii, tasottelet, jyräät,kastelet,jyräät, kastelet, jyräät, sit taas 20 senttii hienoo hiekkaa sama rutiini aina viimiseen 25 senttiin asti jollon laitat huovan ja 0-32 mursketta, ja jyräät piukkaan.... taitaa pojat ollana tunti hommisa ko toista vuotta tietä tehty ja ainuttakaan pätkää ei oo viel pinnoitettu. Sentään murske oli suomalaista graniittia luulisin.
-
Taitava jyräkuski?!!! ;D
Ei kuule uskois kuinka paljon valssikuskeissa on eroja. Se siin hommassa onkin että ajatellaan usein sen olevan ihan sama miten ajaa muttakun ei o.
-
Sitten noin yleensä kerroksia tehdessä niin kuorma kipataan aina valmiin pinnan päälle ja työnnetään siitä puskulevyllä tai muulla vastaavalla sinne monttun. Muuten jos kuorman kippaa sinne monttuun niin tavara lajittuu niin että toisesta kohtaa tulee kantava ja toisesta ei mutta työnnettäessä massa on tasalaatuista. Ja olikohan se niin että tavaran raekoko saa enimmillään olla 2/3 osa kerroksesta. Korjatkaa jos olen väärässä ton raekoon suhteen.
-
Nyt täytyis saada kahden konehallin väliin tehtyä asfalttikenttä.Ilmeisesti pitäis ensin kaivaa metri maata pois ja filleriä tilalle.Sen päälle pitäis jyrätä 15cm mursketta ja sitten tilata asfaltti päälle.Olenko oikeilla jäljillä. Onko kellään kokemusta asiasta ja paljonko olette maksaneet per neliömetri? Tarviiko suodatinkangasta alle?
Jos pihan salaojittaa kunnolla niin, että ei ainakaan vettä pääse asfaltin alle sivuilta, niin riittänee vähempikin sora.
Asfaltin läpi sen alle vettä ei pitäisi päästä. Muotoilu niin, että ei jää lammikoita. Tai sitten viemärikaivot. Mursketta kyllä saa olla 15 cm ja sitten kunnon tiivistys. Ei meikäläisen
pihat ole kupruilleet, vaikka ei ole soraa paikoitellen kuin parikymmentä senttiä ja kankaita ei ole. Tietenkin varma on varmaa jos jaksaa maksaa.
-
Meillä tehtiin maatalousajoille uusi tie muutama vuosi sitten ja se on pysynyt tosi hyvänä, edes laksoja ei tule kovimmillakaan sateilla. Tie tehtiin pellolle, ensin kuorittiin ruokamulta pois ja sitten suodatinkangas. Kankaan päälle 10 cm filleriä, seuraavaksi 20-30 cm 100:sta mursketta, sen päälle vielä 10 cm 65:sta mursketta. Näiden kerrosten painuttua talven yli päälle ajettiin vielä tasauskerrokseksi 32:sta mursketta. Yllättävän hyvä tuli, vaikkei tarkempia ohjeita ollutkaan.
-
Tänään kaivoin traktorin kauhalla metrin syvyisen montun.50cm oli soraa pinnassa jonka alla alkoi savi.Ei toi kohta ole kyllä routinu tähänkään mennessä.Ja siinä olis varaa nostaa vaikka 30cm.Eli tuli vaan mieleen et jos ajais vaan mursketta 30cm päälle...ei tarvis kaivaa.Mut toisaalta varmempi olis kaivaa vaan kun ala ei ole kuin 250 m3.
-
Tänään kaivoin traktorin kauhalla metrin syvyisen montun.50cm oli soraa pinnassa jonka alla alkoi savi.Ei toi kohta ole kyllä routinu tähänkään mennessä.Ja siinä olis varaa nostaa vaikka 30cm.Eli tuli vaan mieleen et jos ajais vaan mursketta 30cm päälle...ei tarvis kaivaa.Mut toisaalta varmempi olis kaivaa vaan kun ala ei ole kuin 250 m3.
Ei se neliöhinta siitä silti halpene... ;)
-
Tänään kaivoin traktorin kauhalla metrin syvyisen montun.50cm oli soraa pinnassa jonka alla alkoi savi.Ei toi kohta ole kyllä routinu tähänkään mennessä.Ja siinä olis varaa nostaa vaikka 30cm.Eli tuli vaan mieleen et jos ajais vaan mursketta 30cm päälle...ei tarvis kaivaa.Mut toisaalta varmempi olis kaivaa vaan kun ala ei ole kuin 250 m3.
Ei se neliöhinta siitä silti halpene... ;)
Ai, mä meinasin että Lemminkäinen tulis puoleen hintaan tekemään jos olis pohjien teossa laistettu.... ;)
-
Se kerrosten teko riippuu niin paljon paikasta ettei yleispätevää ohjetta ole. Meillä kuorittiin ruokamulta pois jonka alla kohtuullisen kova ns. kuivakuorikerros. Jos tämän "kovan" savikerroksen rikkoo niin alla metrikaupalla pehmeää savivelliä.
-
Se kerrosten teko riippuu niin paljon paikasta ettei yleispätevää ohjetta ole. Meillä kuorittiin ruokamulta pois jonka alla kohtuullisen kova ns. kuivakuorikerros. Jos tämän "kovan" savikerroksen rikkoo niin alla metrikaupalla pehmeää savivelliä.
Näinpä, jossain Lohjanharjun seudulla riittää ku ajaa nallella mättäät ja sammalet pois ja vetää pien pintaan