Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Puolivälinheikki - 20.09.10 - klo:20:48
-
Eli kiinnostaisi tietää onko kellään kokemuksia kyseisestä traktorin tekeleestä..?
Tuttava piiristä ei löydy ko. koneita, joten jos jollakulla on kokemuksia ja näkemyksiä, niin kertokaapa ihmeessä, kehukaa ja haukkukaa. Myös muut 6000 sarjan koneet, lähinnä 6070 kiinnostaa ja myös 7000 sarjalaiset.
-
Eli kiinnostaisi tietää onko kellään kokemuksia kyseisestä traktorin tekeleestä..?
Tuttava piiristä ei löydy ko. koneita, joten jos jollakulla on kokemuksia ja näkemyksiä, niin kertokaapa ihmeessä, kehukaa ja haukkukaa. Myös muut 6000 sarjan koneet, lähinnä 6070 kiinnostaa ja myös 7000 sarjalaiset.
On tullu vähinsä ajettua tuollaasta...
Hyvät puolet: vaihteiston toiminta, suht hiljainen ohjaamo ja pehmeä ajettava!
Huonot puolet: Kankea kääntyileen, näkyvyys huono, vetokoukun toiminta ulostyöntyvä malli (itse en tykännyt), polttoainetta syöö liian kovasti johtuu varmasti vaihteistosta ja moottoristakin ja hallinta laitteet on sellasen tuntusia käteen esim. vilkku,valo ja lasinpyyhin katkaisin on sellanen käteen et koskahan se hajoaa... ja muutamat muutkin vivut joita on tullut liikuteltua ja tiellä turhan hidas!
Noihin vipuihin mitä kritisoin niin on omaan käteen tullut tuntuma saksalaisten vipstaakeleista jotka on jämäkät käteen sellaset niin ku pitääkin olla ;D
Eli kaikkien täyty muistaa et tämä oli mun mielipide koneesta... itse katselisin Deutzia M650 ja john deeren vastaavan kokosia malleja ja ehkä massikkakin viä menis...
-
Erittäin hyvä, ellei täydellinen, tosta jos traktori vielä paranee, niin se menee pilalle. :)
Ai niin, ja mun mielipide ei ole objektiivinen.
-
ketterä se on ko pistää sen kääntymään, eli stoppari pultit sisäänpäin kiertää...
-
Mielenkiintoinen juttu, ei taida nyykkäristä saada keskustelua aikaiseksi, mistä lie johtuu..
Mahtaako olla niin ettei kyseisen merkin käyttäjät täälä notku, syystä tai toisesta johtuen..
Vai onko niin ettei kyseistä 6080 mallia edes ole loppupeleissä oikein paljoa edes ajossa?
Itseäni kiinnostaisi lähinnä verrata näitä uudempia koneita ja vanhempaa tm sarjaa keskenään, tm.stä ku on itellä hiukan kokemusta ja saanu sivusta seurailla muiden koneita.
-
Kyllä täällä NH:lla ajaviakin notkuu....
enpä vaan pysty sanomaan 6080:sta mitään..esiisä tossa pihassa kyllä on.
-
Itseäni kiinnostaisi lähinnä verrata näitä uudempia koneita ja vanhempaa tm sarjaa keskenään, tm.stä ku on itellä hiukan kokemusta ja saanu sivusta seurailla muiden koneita.
Uusi koppi, moottori ja muutamia varusteita jota TM-sarjaan ei saanut. Kestää reilunkin tehon noston. Eiköhän tuon uskolla ostaa.
-
Itseäni kiinnostaisi lähinnä verrata näitä uudempia koneita ja vanhempaa tm sarjaa keskenään, tm.stä ku on itellä hiukan kokemusta ja saanu sivusta seurailla muiden koneita.
Uusi koppi, moottori ja muutamia varusteita jota TM-sarjaan ei saanut. Kestää reilunkin tehon noston. Eiköhän tuon uskolla ostaa.
Onko vaihteiston käyntilämpötilasta mitään kokemuksia?
Ja mielenkiintoinen asia on tuo moottorin viritys, pysyykö lämmöt kurissa , jos laitetaan tosi töihin.
Sähkö hydrauliikka mietityttää, onko toimiva ratkaisu..
Koneiden laatu on varmaanin samaa tasoa mihin ko.merkiltä on totuttu tähänkin asti.
-
Eli ei kovin häävi ;D
-
Ainakaan tuolla punasella puolella ei ole ollut mitään ongelmia. Tässä seudulla 4 kpl 155 suolla niin kuskit vaan *****ili toisen merkin kuskeille et laittakaa vällyt nokkaan tukkeeks nii tarvii lepuutella. Sillon siis ne ennätyshelteet ja toisen merkkisii tarvi väliin jäähytellä. Näissä ei siis ongelmia lämpöjen kanssa. Ja muutenkin kelpo koneita ovat, ei ole huonoa koneista kuulunut. Nämä tiiot siis pohjautuvat punaseen.
-
Mähän jo tuolla ylempänä kerroinkin kaiken oleellisen. Noin 1500 h ko. koneella nyt ajettu. Muut kyllä informoi sua niistä vioista mitä me pöljät Nyyskykuskit ei oo vielä huomattu. Munkin serkun naapurilla on ...
Nyykkärin suurin vika on että se ei ole vihree.
-
Itellä 7030, joka on lastentautien jälkeen pelannu kun ajatus - vaikkakin alussa oli ongelmia enemmän kun tarpeeks. Joku mietti jotta miten lämmöt pysyy kurissa, kun tuunataan konetta. 6080:ssä taitaa tehot puhaltaa korkeemmalle samalla koneella kun tuo 7030, ainakin noin vakiona. Omasta 7030:stä otettu samanmallisen 7060:n potkut pellolle, eikä kesähelteillä lämmönnousun kanssa tarvinnu pelata. Moottoriin suositeltavat Ambran öljyt kannattaakii sitten jättää omaan arvoonsa. Liian notkeita litkuja kovaan ajoon. Donaxin vastaavat öljyt noin 250€ halvempia/tynnyri ja takuulla pelaa. ja 15w-40:t moottoriin, eikä todellakaan niitä suositeltuja 5w- litkuja.
Sen verran on kyllä sanottava NH:n haitaks, että se pakin nopeuden rajottaminen on ihan persiistä...
Itellä olis 140 TM vähän harkinnan alla laittaa vaihtoon, mutta en oo vielä sopivaa konetta löytäny.
-
Itellä 7030, joka on lastentautien jälkeen pelannu kun ajatus - vaikkakin alussa oli ongelmia enemmän kun tarpeeks. Joku mietti jotta miten lämmöt pysyy kurissa, kun tuunataan konetta. 6080:ssä taitaa tehot puhaltaa korkeemmalle samalla koneella kun tuo 7030, ainakin noin vakiona. Omasta 7030:stä otettu samanmallisen 7060:n potkut pellolle, eikä kesähelteillä lämmönnousun kanssa tarvinnu pelata. Moottoriin suositeltavat Ambran öljyt kannattaakii sitten jättää omaan arvoonsa. Liian notkeita litkuja kovaan ajoon. Donaxin vastaavat öljyt noin 250 halvempia/tynnyri ja takuulla pelaa. ja 15w-40:t moottoriin, eikä todellakaan niitä suositeltuja 5w- litkuja.
Sen verran on kyllä sanottava NH:n haitaks, että se pakin nopeuden rajottaminen on ihan persiistä...
Itellä olis 140 TM vähän harkinnan alla laittaa vaihtoon, mutta en oo vielä sopivaa konetta löytäny.
Itellä vähän samantyylisiä kokemuksia näistä vanhemmista ko merkin edustajista, tm sarjassa aluksi vikoja senverta paljon että ajattelin etten enää kuunapäivänä kallistu kyseiseen merkkiin päin, takuu aikana ei viat tahtonu korjaantua, kai siinä meni hermot sekä iteltä että jälkimarkkinointi joukoilta..
No nyttemmin takuun loputtua on tullu konetta korjailtua omin ja hyvän huoltomiehen voimin ja se on pysynyt leikissä mukana ihan kiitettävästi.
Tietynlainen kynnys vain on merkkiäkin vaihtaa, mutta en kyllä ihan heti maksaisi muutamaa-kymmentä tuhatta euroa siitä riemusta että alkaisin suorittamaan tehtaan loppukokoonpano hommia omakustanteisesti, eli pakko se on koittaa täältä netistäkin jotain tiedonjyväsiä SUODATTAA.
Onko sähkö ohjatusta ulkopuolisesta hydrauliikasta mitään kokemuksia? Miten reagoi lämmön vaihteluihin, eli toimiiko kaikissa olosuhteissa moitteettomasti ja pysyykö öljyt sisällä?
Riittääkö ohjaamon ilmastoinnin teho kaikkein kuumimmillakin helteillä jos konetta kuormitetaan oikein kunnolla?
Ja tämä uusi moottori tietysti mietityttää, näistä nyky moottoreista on kyllä kuulunut ja näkynyt hiukan huonoja kujeita, tosin ei tästä merkistä..
-
No jos sulla kerran on omakohtaista vertailupohjaa TM:ään, niin laitetaan hiukan lisää asiaa.
TM:ään verrattuna otettu ainakin kaks askelta eteenpäin. Ohjaamo hyvä ja hiljainen. Vaihteistoöljyt selvästi viileämmät kuin TM:ssä (mainoksissa luvattiin -20%), voi pitää paikkaakin. Moottorin lämpöjä en oo vielä koskaan saanut nousemaan yli normaalin. Mulla on tossa masiinassa seitsämän sähkölohkoa, keskilohko vaihdettiin uutena takuuseen, sen jälkeen kaikki pelittänyt moitteettomasti, muita takuuremontteja ei ole tarvinnut tehdä.
Ilmastointi selvästi heikompi kuin TM:ssä (tosin mun TM:n ilmastointi remontoitiin takuuaikana, sen jälkeen siitä tuli Siperia, aivan saatanan kylmä).
CR moottori pelaa iloisesti (ja käy miehekkäästi), TSA:ssa myös sama CR kone (2200h, ei mitään häikkää), myös Tessukassa sähkölohkot toimineet aivan loistavasti.
Voimaa tuossa on mun mielestä peltokäytössä ihan mukavasti, 4200 Kronosta vetelin keväällä multamaalla, rupesin ihmettelemään kun tuntu pikavaihdetta vaihtaessa että kone hyytyy. Vilkaisu mittariin selvensi tilannetta, 21 km/h ja 1500 rpm moottorissa, ei ihme ettei enää "hyökännyt". Myös kulutus peltokäytössä ihan kohtuullinen.
Mut sitten se PC lootan akilleen kantapää, maantiellä yli 30km/h, meno jotenkin "hyytyy" ja löpöä menee vähintäänkin kiitettävästi.
Eli jos vertaat konetta TM:ään, samoja ominaispiirteitä jäljellä, mutta kokonaisuus ainakin pari pykälää fiksumpi, ei ole harmittanut ( vaihtoehtona oli Fendt 714, ois ollu 50000€ kalliimpi)
-
No jos sulla kerran on omakohtaista vertailupohjaa TM:ään, niin laitetaan hiukan lisää asiaa.
TM:ään verrattuna otettu ainakin kaks askelta eteenpäin. Ohjaamo hyvä ja hiljainen. Vaihteistoöljyt selvästi viileämmät kuin TM:ssä (mainoksissa luvattiin -20%), voi pitää paikkaakin. Moottorin lämpöjä en oo vielä koskaan saanut nousemaan yli normaalin. Mulla on tossa masiinassa seitsämän sähkölohkoa, keskilohko vaihdettiin uutena takuuseen, sen jälkeen kaikki pelittänyt moitteettomasti, muita takuuremontteja ei ole tarvinnut tehdä.
Ilmastointi selvästi heikompi kuin TM:ssä (tosin mun TM:n ilmastointi remontoitiin takuuaikana, sen jälkeen siitä tuli Siperia, aivan saatanan kylmä).
CR moottori pelaa iloisesti (ja käy miehekkäästi), TSA:ssa myös sama CR kone (2200h, ei mitään häikkää), myös Tessukassa sähkölohkot toimineet aivan loistavasti.
Voimaa tuossa on mun mielestä peltokäytössä ihan mukavasti, 4200 Kronosta vetelin keväällä multamaalla, rupesin ihmettelemään kun tuntu pikavaihdetta vaihtaessa että kone hyytyy. Vilkaisu mittariin selvensi tilannetta, 21 km/h ja 1500 rpm moottorissa, ei ihme ettei enää "hyökännyt". Myös kulutus peltokäytössä ihan kohtuullinen.
Mut sitten se PC lootan akilleen kantapää, maantiellä yli 30km/h, meno jotenkin "hyytyy" ja löpöä menee vähintäänkin kiitettävästi.
Eli jos vertaat konetta TM:ään, samoja ominaispiirteitä jäljellä, mutta kokonaisuus ainakin pari pykälää fiksumpi, ei ole harmittanut ( vaihtoehtona oli Fendt 714, ois ollu 50000€ kalliimpi)
No joo, hyviä vahvistuksia omille uskomuksilleni..
Johtuukohan tuo nykykoneiden ilmastointien tehottomuus lisääntyneestä ikkunapinta-alasta vai siitä että koneiden voimansiirto käy kuumempana vai onko nuo ilmastointien komponentit jotenki huonompi tehoisia.. Taitaa johtua vähä kaikesta..
Pystyiskö jotenkin "parantamaan". Toisaalta kipeäksihän sitä ittensä saa jos ohjaamoon väkiste lykätään jääkylmää ilmaa.
Tuo voiman hukkaantuminen on tosiaan tämän nh.n nappivaihteiston ongelma, tienpäällä tuntuu että onko käsijarru päällä, ja mäet alkaa haisemaan jo aika kaukaa ja tosiaan sitä soppaa palaa..
Tiedä sitten onko osittain moottorin vääntöalueestakin johtuva ominaisuus..
Itelläni on kokemusta vain rc versiosta ja sitten tästä vanhasta m 135 dc mallista joka on vielä mielestäni tiekone, ei lavettia ja mäkiä kumartele.
Mukava olisi kuulla rc ja pc vaihteiston käyttöominaisuuksien vertailua, jos jollain on tietoa! Ja tämä 50km/h ylivaihde malli myös kiinnostaa!
-
Joku tiesi kertoa että nykyisillä ilmastoinnin aineilla jäähdytysteho heikompi kuin vanhemmilla. Metsäkoneissa vanhoilla litkuilla kuulemma vaikka pakkasenpuolelle mutta uusilla aineilla jäähdytysteho keskimäärin 10 astetta ulkoilmanlämpöä vähemmän ?
Tiedä sitten...
Onkos tuo 6080/6090 perältään vastaava kuin wanha tm 165? Hieman järeämpi ilmeisesti kuin tm 150/155.
Yllättävän hyvä näkyvyys eteen kokoisekseen, keulasta ei tehty liian massiivista/leveää, T.
Siksi nuo nh:t ilmeisesti kestää ottaa tehoa kokoisekseen aika reilusti koska voimansiirto on niin kova tehonsyöjä.
RC:ssä pakkoja vähemmän, olisko siten parempi hyötysuhteeltaan, moni väittää pc:tä paremmaksi, mutta dc:llä varmasti menee tehoa enemmän pyörille asti.
-
Tiedä sitten mitä apua meikäläisen kokemuksista Puolivälinheikille on kun koneet ovatten Case MXM120(NH TM120) ja NH TS135A.
Ilmastoinnista sen verran että TSAn ilmastointi on mulle ihan riittävä,MXM:ssä tosin en menneenä kesänäkään tarvinnut kuin 3/4 asteikosta ja puhallin ykkösellä.TSA:ssa yleensä puhallin kakkosella ja ilmastointi päällä.Tämähän on henk.koht ominaisuus,Vallu 6800:ssa joskus on ollu tehon riittävyys tiukalla...
TSAn sähkölohkot ovat toimineet vajaan 3000h moitteetta lukuunottamatta 3s lohkoa joka vaihdettiin uuteen.Mikä siihen tuli ei koskaan selvinnyt joko roska tai piirikortin hapettuminen.MXMn vaijerivälitteisistä sydeemeistä en oikein tykkää,kylmissä oloissa kankeat ja tuottojen säätö vaikeampaa kuin sähkölohkoissa.Minulta ääni sähköpropoille.
Polttoainetta ainakin kylvössä TSA syö vähiten verrokkeihin nähden joita ovat ahdettu F115 ja Vallu 6800.Maantieajossa mittasin vertailun vuoksi MXMn ja TSAn kulutusta samalla kärryllä ja matkalla.Tasapeli tuli.
Missään vaiheessa ei TSA ole lämmennyt tosin eihän turvesuolla ole käyty
Tässä vähän kokemuksia meikäläisen NH taipaleelta
-
Johtuukohan tuo nykykoneiden ilmastointien tehottomuus lisääntyneestä ikkunapinta-alasta vai siitä että koneiden voimansiirto käy kuumempana vai onko nuo ilmastointien komponentit jotenki huonompi tehoisia.. Taitaa johtua vähä kaikesta..
Pystyiskö jotenkin "parantamaan". Toisaalta kipeäksihän sitä ittensä saa jos ohjaamoon väkiste lykätään jääkylmää ilmaa.
*** Nyykkärissä tuohon ihan yksinkertainen syy. Vanhassa hytissä ilmastoinnin kenno katossa ja uudessa penkin alla hytin ja vaihdelaatikon välissä (on muuten pirun kuumapaikka). Lisäksi jäähdyttäjän tuuletin puhaltaa kuumaa ilmaa ilmastoinnin putkille, hytti viilenee heti kun kone käy hetken tyhjäkäyntiä, uusissa näkyy olevan eristeet noiden putkien päällä. Kyllä tuolla pärjää, mutta kun vertaa TM:ään niin lämminhän se on. Mun TM:ssä ei tahtonut saada niin pienelle ilmastointia että ois pystyny olemaan.
Ai niin, kaikki lasit pysyy näissä uusissa kirkkaina joka kelillä. TM ei tahtonut tykätä läpimärästä kuskista.
Mukava olisi kuulla rc ja pc vaihteiston käyttöominaisuuksien vertailua, jos jollain on tietoa! Ja tämä 50km/h ylivaihde malli myös kiinnostaa!
*** Suunnanvaihto PC:ssa nopeampi ja jouheampi ja aluetta ei tarvii erikseen vaihtaa, eipä juuri muuta eroa. Viidenkympin lootalla kulkee 51km/h 2200rpm, eli jenkoja hiukan rajoitettu, ei siinä muuten mitään ihmeellistä ole.
-
Ilmastointi aineen täytös määrällä on myös vaikutusta kuinka puhaltaa kylmää.
Liian täyteen täytetty ilmastointi ei tuota kylmää niin hyvin isoilla kierroksilla kuin taas pienillä kierroksilla.
Näin nuo ilmastoinnin ammattilaiset neuvoivat minua tässä kesällä kun
TM,stä meni termari jumiin helteiden aikaan. Onneksi pakkosyötön puolelle :D
Kylmää tuli niin että nilkkoja palelti 30 asteen helteellä. Vähän kattoivat kieroon kun tuli kopista ulossandaali ja villa sukka varustein ;D ;D
Omaa kokemusta näistä uusista malleista ei ole. vaan huollon tiskillä tuttavien kanssa keskustellut.
Kaverilla suolla kaksi 6080. Toinen palakoneen edessä kahdella kuskilla kesän ajoivat ilman suurmpia murheita tai no ulosottoakselin tumppeja meni muutama eli toimii sulakkeena kovissa paikoissa.
Kaveri kertoi että lämpöjen kanssa ei mitään ongelmia yli 30 asteen helteilläkään vaikka kaksi kuskia ajoi yötä päivää palakoneen vedossa kaasu selällään. Muitten merkkien kanssa oli jo alkanut olla ongelmia lämpöjen kanssa.
Itsellä ensimmäinen NH 155 TM. Tulee kolme vuotta olleeksi talossa ensi vuoden vaihteessa. Tunteja nyt 3000 ilman suurempia murheita. Ajo on urakointi ajoa joten aivan helpolla ei ole päässyt.
Keppi vaihteisiin ei ole enää meillä paluuta.