Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: ravenlord - 01.09.10 - klo:19:44
-
Kuinka painavaa kärryä saa vetää traktorilla? Siihenhän on veturin painoon perustuva määritelmä. Mutta mitenkä se menee? Jostain olisi semmonen muistikuva, että kärry saisi olla kuormattuna maksimissaan 3x veturin paino, jarruttomana? Eli 5000 painavalla traktorilla saa viedä max. 15 tonnin kokonaispainolla olevaa kärryä, eli jos kärry painaa 4000 kiloa, hyötykuormaa saisi olla 11 tonnia, eli 800 kilon kuutiopainolla 13,75 M3 kuormia. Onko näin?
-
Kuinka painavaa kärryä saa vetää traktorilla? Siihenhän on veturin painoon perustuva määritelmä. Mutta mitenkä se menee? Jostain olisi semmonen muistikuva, että kärry saisi olla kuormattuna maksimissaan 3x veturin paino, jarruttomana? Eli 5000 painavalla traktorilla saa viedä max. 15 tonnin kokonaispainolla olevaa kärryä, eli jos kärry painaa 4000 kiloa, hyötykuormaa saisi olla 11 tonnia, eli 800 kilon kuutiopainolla 13,75 M3 kuormia. Onko näin?
Ei ;D Jarrullisena 3x veturinpaino ::)
-
Kuinka painavaa kärryä saa vetää traktorilla? Siihenhän on veturin painoon perustuva määritelmä. Mutta mitenkä se menee? Jostain olisi semmonen muistikuva, että kärry saisi olla kuormattuna maksimissaan 3x veturin paino, jarruttomana? Eli 5000 painavalla traktorilla saa viedä max. 15 tonnin kokonaispainolla olevaa kärryä, eli jos kärry painaa 4000 kiloa, hyötykuormaa saisi olla 11 tonnia, eli 800 kilon kuutiopainolla 13,75 M3 kuormia. Onko näin?
Käytä hakua, on tästä täällä väitelty, hakusanaks joku koukkupaino, akselipaino tms...
-
Vedin tuossa viikonloppuna 6000 kg painavalla traktorilla 31 000 kg painavaa täysperävaunua joka on varustettu jarruin. Painoa tais olla kärryssä kuitenkin hieman liikaa... ;)
-
Jarrullisen perävaunun AKSELIPAINO, siis kokonaismassa, saa olla 3 X traktorin paino, mitattuna perävaunun PYÖRIEN alta.
Tavallisella perävaunullahan siirtyy osa sen painosta vetoaisan välittämänä veturille.
Nykyaikaisilla jarruilla varustetun traktorin jarruton saa painaa 2,6 kertaa vetäjän painon ja edelleen ei puhuta perävaunun todellisesta kokonaispainosta, vaan painosta, joka kohdistuu maahan perävaunun pyörien kautta.
-
Jarrullisen perävaunun AKSELIPAINO, siis kokonaismassa, saa olla 3 X traktorin paino, mitattuna perävaunun PYÖRIEN alta.
Tavallisella perävaunullahan siirtyy osa sen painosta vetoaisan välittämänä veturille.
Nykyaikaisilla jarruilla varustetun traktorin jarruton saa painaa 2,6 kertaa vetäjän painon ja edelleen ei puhuta perävaunun todellisesta kokonaispainosta, vaan painosta, joka kohdistuu maahan perävaunun pyörien kautta.
Eli KYTKENTÄMASSASTA. Perävaunun renkaiden maahan kohdistama massa on kytkentämassa, joka ei siis ole sama kuin kärryn kuormattu kokonaismassa. Takavetoisella traktorilla saa vetää traktorin kokonaismassan verran kytkentämassaa. Traktorin kokonaismassa taas on koko traktorin paino / 9,81. Eli jos jos traktori kohdistaa maahaan(etukuormaimineen ym.) vaikka 50000 newtonin painon, on traktorin kokonaismassa 5096,83 kg. Massa kuvaa aineen määrää kappaleessa ja paino kuvaa gravitaation kappaleeseen aiheuttamaa voimaa. Kärryn kytkentä massa=kokonaismassa - koukkumassa.
-
Sitä on taas otettu muutama liikaa kun on ruvettu noin viisaita puhumaan. ;D
-
Sitä on taas otettu muutama liikaa kun on ruvettu noin viisaita puhumaan. ;D
HÖH! :P
-
Tuossa jotain tietoa... ::)
http://www.mtk.fi/liitot/keskipohjanmaa/ajankohtaista/uutiset/uutiset_2007/fi_FI/Traktori_tieliikenteessa/_files/76811094088155961/default/liikennetraktorit_07_02_2007.ppt
-
tuolla murtolassa ainakin väännettiin pitkä keskustelu aiheesta. Otsikko liitty muistaakseni koukkukärryyn ja metaka "vai mikä se nyt oli" oli suuressa osassa. Lopputulema tuntu että kukaan ei oikein tiedä mutta kaikilla oli vahva mielipide.
-
Olen luullut että kytkentämassa on sama kun kokonaismassa ??? Käytäntö on tien päällä se että akselipainot mitataan ja aisan kautta traktorille tuleva paino antaa tuoda akselipainoa jarrulliselle kärrylle kolminkertaisesti jollei nyt sitten ihan järjetön ole aisapaino.
-
Olen luullut että kytkentämassa on sama kun kokonaismassa ??? Käytäntö on tien päällä se että akselipainot mitataan ja aisan kautta traktorille tuleva paino antaa tuoda akselipainoa jarrulliselle kärrylle kolminkertaisesti jollei nyt sitten ihan järjetön ole aisapaino.
Ja aisapaino saa olla korkeintaan 3000 kg.
-
Juu...onhan tästä väännetty ennenkin.
A.Perusperiaate on,että perävaunun massa on 2xtr.massa ellei myöhemmät kohdat B ja C täyty
eli B:perävaunun massa 2,6x traktorin massa mikäli vetokoukkuun kohdistuu 15% hinattavan ajoneuvon massasta tai jos traktorin jarruilla saavutetaan 3,5m/s2 hidastuvuus.
Nykyään nelivetoraktorit yleisesti täyttävät kohdan B
C:3xtr.massa mikäli perävaunussa traktorin polkimeen kytketyt jarrut
Tr.massa sisältää lisäpainoja max.1/3 rekisteriotteeseen merkitystä tr.massasta(etukuormaaja,etupainot,nestetäytökset)
Muistakaa,että akselipaino ei saa ylittää 10tn(yleinen akselipainoraja).Toisaalta ei saa myöskään ylittää rek.otteeeseen merkittyä traktorin suurinta sallittua akselipainoa.
Jos traktoriyhdistelmä punnitaan,se tehdään irrottamatta perävaunua.Tällöin koukkupaino menee tr.massaan.(pitää olla alle 10tn tai suurin sallittu rek.otteesta)
Suurin sallittu kaksiakselisen perävaunun massa on 1,8m telivälillä 23tn.(20tn telillä+3tn koukkuun)
Suurin sallittu kolmiakselisen perävaunun massa on 1,31m telivälillä 27tn.(24tn+3tn koukkuun)
Em.on suht.suoraan liikennelupakoulutuksen luentomateriaalista lainattua tekstiä hiukan lyhennettynä.
Suurin osa yleisistä painorajoista ovat samat kuorma-autoille.