Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: SAS - 22.06.10 - klo:22:22

Otsikko: Anturi vikoja ja muuta harmia !
Kirjoitti: SAS - 22.06.10 - klo:22:22
Jos nyt ei jokainen jo tiedä tätä asiaa jotta ohjaamossa oleva din pistoke ei ole tehty sitä varten että siitä otetaan virtaa esim.silppurin torven ja lipan ohjausmoottoreille ja hapottimelle ym muille vermeille.Voi siitä ottaa mutta voipi olla että ihme sähkövikoja ilmenee esim:antureita saa uusia vähän väliä ja vikakoodia pukkaa.
Ota virta suoraan akulta tai startin päästä ja sulake tietysti väliin niin johan pelaa ja lakkaa ihme häiriöt.
Ulkopuolinen moottori kun käynnistyy se tekee verkkoon alijännitepiikin ja kun moottori sammuu se tekee ylijännite piikin puhumattakaan jos torvea käännetään topparia vastaan voi piikki olla huima.Syöttö pitää olla kahdella karvalla ja riittävän paksu ,muista suojata läpiviennin kohta kunnolla .
Nykyajan traktoreiden sähköpiiri on herkkä jännitepiikeille.
 
Otsikko: Vs: Anturi vikoja ja muuta harmia !
Kirjoitti: Ojala - 22.06.10 - klo:22:49
Junkkarin hapottimen säätöpotikka kutitti Varion tuulilasinpyyhkijää niin että ittekseen
ja aikansa kuluksi silloon-tällöön pyykäsi  ::)
Akulta, releellä virtaset niin lakkasj  :P
Otsikko: Vs: Anturi vikoja ja muuta harmia !
Kirjoitti: bertsi - 23.06.10 - klo:06:13
Jos nyt ei jokainen jo tiedä tätä asiaa jotta ohjaamossa oleva din pistoke ei ole tehty sitä varten että siitä otetaan virtaa esim.silppurin torven ja lipan ohjausmoottoreille ja hapottimelle ym muille vermeille.Voi siitä ottaa mutta voipi olla että ihme sähkövikoja ilmenee esim:antureita saa uusia vähän väliä ja vikakoodia pukkaa.
Ota virta suoraan akulta tai startin päästä ja sulake tietysti väliin niin johan pelaa ja lakkaa ihme häiriöt.
Ulkopuolinen moottori kun käynnistyy se tekee verkkoon alijännitepiikin ja kun moottori sammuu se tekee ylijännite piikin puhumattakaan jos torvea käännetään topparia vastaan voi piikki olla huima.Syöttö pitää olla kahdella karvalla ja riittävän paksu ,muista suojata läpiviennin kohta kunnolla .
Nykyajan traktoreiden sähköpiiri on herkkä jännitepiikeille.
 

Tuota kutsutaan induktiivi piikiksi ( mitattavissa oskilloskoopilla esim normi releissä jopa 100V ) jolta voi suojautua kytkemällä diodit työkoneen sähköjärjestelmään moottorin napojen väliin diodit vastakkain ja keskeltä maihin kun valmistaja on ne unohtanut... laatu maksaa. Ja tähän mennessä en ole missään traktorin työkoneissa missä sähköä käytetään löytänyt suojauksia.. Eli kyllä sitä Din pistoketta voi käyttää kun muistaa että työkoneen sähköjärjestelmä on laaduukkaasti valmistettu.
Otsikko: Vs: Anturi vikoja ja muuta harmia !
Kirjoitti: Hervast - 24.06.10 - klo:21:06


Tuota kutsutaan induktiivi piikiksi ( mitattavissa oskilloskoopilla esim normi releissä jopa 100V ) jolta voi suojautua kytkemällä diodit työkoneen sähköjärjestelmään moottorin napojen väliin diodit vastakkain ja keskeltä maihin kun valmistaja on ne unohtanut... laatu maksaa. Ja tähän mennessä en ole missään traktorin työkoneissa missä sähköä käytetään löytänyt suojauksia.. Eli kyllä sitä Din pistoketta voi käyttää kun muistaa että työkoneen sähköjärjestelmä on laaduukkaasti valmistettu.

Kuikan selecton venttiilin liitinkotelon sisällä on noita diodeja.
Otsikko: Vs: Anturi vikoja ja muuta harmia !
Kirjoitti: KJL - 19.09.10 - klo:21:08
Jos nyt ei jokainen jo tiedä tätä asiaa jotta ohjaamossa oleva din pistoke ei ole tehty sitä varten että siitä otetaan virtaa esim.silppurin torven ja lipan ohjausmoottoreille ja hapottimelle ym muille vermeille.Voi siitä ottaa mutta voipi olla että ihme sähkövikoja ilmenee esim:antureita saa uusia vähän väliä ja vikakoodia pukkaa.
Ota virta suoraan akulta tai startin päästä ja sulake tietysti väliin niin johan pelaa ja lakkaa ihme häiriöt.
Ulkopuolinen moottori kun käynnistyy se tekee verkkoon alijännitepiikin ja kun moottori sammuu se tekee ylijännite piikin puhumattakaan jos torvea käännetään topparia vastaan voi piikki olla huima.Syöttö pitää olla kahdella karvalla ja riittävän paksu ,muista suojata läpiviennin kohta kunnolla .
Nykyajan traktoreiden sähköpiiri on herkkä jännitepiikeille.
 

Tuota kutsutaan induktiivi piikiksi ( mitattavissa oskilloskoopilla esim normi releissä jopa 100V ) jolta voi suojautua kytkemällä diodit työkoneen sähköjärjestelmään moottorin napojen väliin diodit vastakkain ja keskeltä maihin kun valmistaja on ne unohtanut... laatu maksaa. Ja tähän mennessä en ole missään traktorin työkoneissa missä sähköä käytetään löytänyt suojauksia.. Eli kyllä sitä Din pistoketta voi käyttää kun muistaa että työkoneen sähköjärjestelmä on laaduukkaasti valmistettu.

Auttaako, jos vetää sille DIN-pistokkeelle oman sulakevarmennetun piuhan suoraan akulta? Sitte vois käyttää siitä näitä vähemmän laadukkaasti valmistettuja sähköäkin tarvitsevia työkoneita, kuten claas 255 myttykones? Tai sitte laittaa kokonaan oman pistokkeen sitä paalitinta varte? Vaikka ihan pihalle, ettei kabiinin puolelle...
Otsikko: Vs: Anturi vikoja ja muuta harmia !
Kirjoitti: SKF - 19.09.10 - klo:21:15


Auttaako, jos vetää sille DIN-pistokkeelle oman sulakevarmennetun piuhan suoraan akulta? Sitte vois käyttää siitä näitä vähemmän laadukkaasti valmistettuja sähköäkin tarvitsevia työkoneita, kuten claas 255 myttykones? Tai sitte laittaa kokonaan oman pistokkeen sitä paalitinta varte? Vaikka ihan pihalle, ettei kabiinin puolelle...

Auttaa kai ! Vähempi savua ventin hytisä! :P
Otsikko: Vs: Anturi vikoja ja muuta harmia !
Kirjoitti: Terminator - 19.09.10 - klo:21:16
Jos nyt ei jokainen jo tiedä tätä asiaa jotta ohjaamossa oleva din pistoke ei ole tehty sitä varten että siitä otetaan virtaa esim.silppurin torven ja lipan ohjausmoottoreille ja hapottimelle ym muille vermeille.Voi siitä ottaa mutta voipi olla että ihme sähkövikoja ilmenee esim:antureita saa uusia vähän väliä ja vikakoodia pukkaa.
Ota virta suoraan akulta tai startin päästä ja sulake tietysti väliin niin johan pelaa ja lakkaa ihme häiriöt.
Ulkopuolinen moottori kun käynnistyy se tekee verkkoon alijännitepiikin ja kun moottori sammuu se tekee ylijännite piikin puhumattakaan jos torvea käännetään topparia vastaan voi piikki olla huima.Syöttö pitää olla kahdella karvalla ja riittävän paksu ,muista suojata läpiviennin kohta kunnolla .
Nykyajan traktoreiden sähköpiiri on herkkä jännitepiikeille.
 

Tuota kutsutaan induktiivi piikiksi ( mitattavissa oskilloskoopilla esim normi releissä jopa 100V ) jolta voi suojautua kytkemällä diodit työkoneen sähköjärjestelmään moottorin napojen väliin diodit vastakkain ja keskeltä maihin kun valmistaja on ne unohtanut... laatu maksaa. Ja tähän mennessä en ole missään traktorin työkoneissa missä sähköä käytetään löytänyt suojauksia.. Eli kyllä sitä Din pistoketta voi käyttää kun muistaa että työkoneen sähköjärjestelmä on laaduukkaasti valmistettu.

Auttaako, jos vetää sille DIN-pistokkeelle oman sulakevarmennetun piuhan suoraan akulta? Sitte vois käyttää siitä näitä vähemmän laadukkaasti valmistettuja sähköäkin tarvitsevia työkoneita, kuten claas 255 myttykones? Tai sitte laittaa kokonaan oman pistokkeen sitä paalitinta varte? Vaikka ihan pihalle, ettei kabiinin puolelle...

Taitaa muuten olla suositus siinä claasin myttykonees se suora virta akulta.
Otsikko: Vs: Anturi vikoja ja muuta harmia !
Kirjoitti: kyntaja - 19.09.10 - klo:21:26
Itsellä traktoreissa perävaunun pistokkeeseen tulee 2 napaan(sumuvalo) releen kautta +12V ja katkaisin tietenkin hytissä.
Kätsästi saa työvalot/enemmän virtaa tarvitsevat laitteet pelaamaan.esim.sähköventtiilit.
Otsikko: Vs: Anturi vikoja ja muuta harmia !
Kirjoitti: KJL - 19.09.10 - klo:21:27
Jos nyt ei jokainen jo tiedä tätä asiaa jotta ohjaamossa oleva din pistoke ei ole tehty sitä varten että siitä otetaan virtaa esim.silppurin torven ja lipan ohjausmoottoreille ja hapottimelle ym muille vermeille.Voi siitä ottaa mutta voipi olla että ihme sähkövikoja ilmenee esim:antureita saa uusia vähän väliä ja vikakoodia pukkaa.
Ota virta suoraan akulta tai startin päästä ja sulake tietysti väliin niin johan pelaa ja lakkaa ihme häiriöt.
Ulkopuolinen moottori kun käynnistyy se tekee verkkoon alijännitepiikin ja kun moottori sammuu se tekee ylijännite piikin puhumattakaan jos torvea käännetään topparia vastaan voi piikki olla huima.Syöttö pitää olla kahdella karvalla ja riittävän paksu ,muista suojata läpiviennin kohta kunnolla .
Nykyajan traktoreiden sähköpiiri on herkkä jännitepiikeille.
 

Tuota kutsutaan induktiivi piikiksi ( mitattavissa oskilloskoopilla esim normi releissä jopa 100V ) jolta voi suojautua kytkemällä diodit työkoneen sähköjärjestelmään moottorin napojen väliin diodit vastakkain ja keskeltä maihin kun valmistaja on ne unohtanut... laatu maksaa. Ja tähän mennessä en ole missään traktorin työkoneissa missä sähköä käytetään löytänyt suojauksia.. Eli kyllä sitä Din pistoketta voi käyttää kun muistaa että työkoneen sähköjärjestelmä on laaduukkaasti valmistettu.

Auttaako, jos vetää sille DIN-pistokkeelle oman sulakevarmennetun piuhan suoraan akulta? Sitte vois käyttää siitä näitä vähemmän laadukkaasti valmistettuja sähköäkin tarvitsevia työkoneita, kuten claas 255 myttykones? Tai sitte laittaa kokonaan oman pistokkeen sitä paalitinta varte? Vaikka ihan pihalle, ettei kabiinin puolelle...

Taitaa muuten olla suositus siinä claasin myttykonees se suora virta akulta.

No minkäs mutkien kautta se virtsanen siihen dinille sitte tuloo? Eipä sinänsä, kun ei oo mitää outouksia aiheutellu tuon pistokkeenkaan käyttö paalittimen kans, mutta varooksi vois kai vetäästä omansa... Vai onko se sitte mukamas aiheuttanu mystisen vikautumisen tuolle agronetin kuuluisimmalle sähkölohkolle vai kuoliko se jo ihan käyttömääränkin takia? Lohkon kuolema alkoi joitakin satoja tunteja ekan keväisen helpipaalaussession jälkeen, joten ei ehkä tästä voi nyt klaassiakaa syyttää.
Otsikko: Vs: Anturi vikoja ja muuta harmia !
Kirjoitti: Terminator - 19.09.10 - klo:21:41
Jos nyt ei jokainen jo tiedä tätä asiaa jotta ohjaamossa oleva din pistoke ei ole tehty sitä varten että siitä otetaan virtaa esim.silppurin torven ja lipan ohjausmoottoreille ja hapottimelle ym muille vermeille.Voi siitä ottaa mutta voipi olla että ihme sähkövikoja ilmenee esim:antureita saa uusia vähän väliä ja vikakoodia pukkaa.
Ota virta suoraan akulta tai startin päästä ja sulake tietysti väliin niin johan pelaa ja lakkaa ihme häiriöt.
Ulkopuolinen moottori kun käynnistyy se tekee verkkoon alijännitepiikin ja kun moottori sammuu se tekee ylijännite piikin puhumattakaan jos torvea käännetään topparia vastaan voi piikki olla huima.Syöttö pitää olla kahdella karvalla ja riittävän paksu ,muista suojata läpiviennin kohta kunnolla .
Nykyajan traktoreiden sähköpiiri on herkkä jännitepiikeille.
 

Tuota kutsutaan induktiivi piikiksi ( mitattavissa oskilloskoopilla esim normi releissä jopa 100V ) jolta voi suojautua kytkemällä diodit työkoneen sähköjärjestelmään moottorin napojen väliin diodit vastakkain ja keskeltä maihin kun valmistaja on ne unohtanut... laatu maksaa. Ja tähän mennessä en ole missään traktorin työkoneissa missä sähköä käytetään löytänyt suojauksia.. Eli kyllä sitä Din pistoketta voi käyttää kun muistaa että työkoneen sähköjärjestelmä on laaduukkaasti valmistettu.

Auttaako, jos vetää sille DIN-pistokkeelle oman sulakevarmennetun piuhan suoraan akulta? Sitte vois käyttää siitä näitä vähemmän laadukkaasti valmistettuja sähköäkin tarvitsevia työkoneita, kuten claas 255 myttykones? Tai sitte laittaa kokonaan oman pistokkeen sitä paalitinta varte? Vaikka ihan pihalle, ettei kabiinin puolelle...

Taitaa muuten olla suositus siinä claasin myttykonees se suora virta akulta.

No minkäs mutkien kautta se virtsanen siihen dinille sitte tuloo? Eipä sinänsä, kun ei oo mitää outouksia aiheutellu tuon pistokkeenkaan käyttö paalittimen kans, mutta varooksi vois kai vetäästä omansa... Vai onko se sitte mukamas aiheuttanu mystisen vikautumisen tuolle agronetin kuuluisimmalle sähkölohkolle vai kuoliko se jo ihan käyttömääränkin takia? Lohkon kuolema alkoi joitakin satoja tunteja ekan keväisen helpipaalaussession jälkeen, joten ei ehkä tästä voi nyt klaassiakaa syyttää.

Eipä kokemuksia mitä se aiheuttaisi, kun laitoin heti ohjekirjan suosittamalla tavalla piuhan suoraan akulta koneeseen.