Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: isanta - 08.06.10 - klo:17:43
-
Vanhat JF merkkiset kuivalantakärryt hajosivat. Pohjakuljetinta liikuttava mekaniikka hajosi. Tarkemmin ottaen valurautainen kiertokanki, joka työntää eräänlaista räikkäsysteemiä katkesi toisesta päästä lenkistä. Saisikohan tuollaista kestämään hitsaamalla? Onko kokemusta?
-
luulisi että jos puikolla tekee niin kestäisi, kokemusta ei ole :-[
-
Kokeilemallahan tuo selviää. Kemppiliimaa vaan ja jos ei kestä niin sitten suunnitelma B
-
Vanhat JF merkkiset kuivalantakärryt hajosivat. Pohjakuljetinta liikuttava mekaniikka hajosi. Tarkemmin ottaen valurautainen kiertokanki, joka työntää eräänlaista räikkäsysteemiä katkesi toisesta päästä lenkistä. Saisikohan tuollaista kestämään hitsaamalla? Onko kokemusta?
Kyllä melekeen kaikenlaasen valun saa hitsattua lujasti, kunhan tekniikka on selevillä. Osta valupuikkoja, tee hyvät seevaukset, hitsaa niin jotta kappaleen lämpö nousoo maharollisimman vähä. Toisin sanoen pieni pätkä hitsausta, sen päälle annat vimmatusti vasaraa sille juuri hitsatulle kohoralle. Paasaaminen poistaa lämmön tuomia jännitteitä ja lujittaa lopputulosta. Annat vähä jäähtyä, ja taas sama uurestansa. Vaatii kärsivällisyyttä, valupuikot palaa niin komiasti jotta tekis mieli hitsata aina pidemmälle kun on hyvä. Siistin näköösen hitsauksen saa aikahan kyllä vaikka millä tyylillä, mutta murtuu yleensä heti sauman vierestä. Migilläkin se onnistuu, mutta vaatii vielä valupuikkojakin enemmän kärsivällisyyttä lämmönnousujen suhteen.
Toinen vaihtoehto on lämmittää koko kappale lähes oranssiksi ennen hitsausta, sitte saa päästää koko sauman kerralla. Eli tämä vaihtoehto ei oo yleensä käytännös maharollinen.
-
Malli mukkaa ja kyläsepälle viaraalulle! Seurraaavana aamuna sullon uus vastaava ja palajo paremmasta ainehesta joka kestää... ja kestäää......ja kestäääää!
-
Jos se on tosiaankin valua se kanki, niin aika epätoivoinen yritys.
Toki ammattimiehet hitsaavat valuakin, mutta silti.
Jos se kanki on umpisilmukoilla, niin voithan sorvata/sorvauttaa saman malliset holkit ja hitsata niihin sopivan mittaisen kangen väliin.
-
Ja sitten tietysti se, että löytyy esimerkiksi minultakin kolme erilaista kärryä nurkalta jouten.......
-
Jos se on tosiaankin valua se kanki, niin aika epätoivoinen yritys.
Toki ammattimiehet hitsaavat valuakin, mutta silti.
Jos se kanki on umpisilmukoilla, niin voithan sorvata/sorvauttaa saman malliset holkit ja hitsata niihin sopivan mittaisen kangen väliin.
Umpisilmukoilla on, joo. Osaa ei ollut maassa, eikä ehkä toisessakaan! Tuo sorvausvaihtoehto laitetaan harkintaan, mutta hitsausta koitetaan ekaksi. Itse en ala sohimaan puikolla!
-
Vanhat JF merkkiset kuivalantakärryt hajosivat. Pohjakuljetinta liikuttava mekaniikka hajosi. Tarkemmin ottaen valurautainen kiertokanki, joka työntää eräänlaista räikkäsysteemiä katkesi toisesta päästä lenkistä. Saisikohan tuollaista kestämään hitsaamalla? Onko kokemusta?
paas soittaa urakoijjaal ja kuusakoskelle ym romujobbareille ;D
-
Migillä oon vetänyt vähän kaikenlaista valua, joskus onnistuu joskus ei. Tyyli yleensä että koko homma kerralla että kuumenee kunnolla joka paikasta. Esim. viilapenkin leuka ja Sampo 600 teränvemputtimia on saanut onnistumaan. Viimeksi koitin lehmien juomakuppia, "kiehuu" tosi rumasti mutta on kuulemma pysyny kasas tähän päivään. Mahtaako olla eroa onko valurauta vai valuteräs? Itse en ainakaan noita osaa erottaa ???
-
Taitaa olla samainen kanki joka minunkin rehukärrystä hajosi. Sorvarin luo ja kiireesti. Riittävästi seinämää holkkeihin ja terästanko väliin, sitten kestää.
-
ite oon hitsannu vuosia sitten ka hyvin on kestäny
-
EKA_sorvaus nivalasta teki 2 kpl, toinen varaosana hyllysä ::)
-
Onko AV 35 :D Mulla on sellainen, loistava peli.
-
Vanhat JF merkkiset kuivalantakärryt hajosivat. Pohjakuljetinta liikuttava mekaniikka hajosi. Tarkemmin ottaen valurautainen kiertokanki, joka työntää eräänlaista räikkäsysteemiä katkesi toisesta päästä lenkistä. Saisikohan tuollaista kestämään hitsaamalla? Onko kokemusta?
Kyllä melekeen kaikenlaasen valun saa hitsattua lujasti, kunhan tekniikka on selevillä. Osta valupuikkoja, tee hyvät seevaukset, hitsaa niin jotta kappaleen lämpö nousoo maharollisimman vähä. Toisin sanoen pieni pätkä hitsausta, sen päälle annat vimmatusti vasaraa sille juuri hitsatulle kohoralle. Paasaaminen poistaa lämmön tuomia jännitteitä ja lujittaa lopputulosta. Annat vähä jäähtyä, ja taas sama uurestansa. Vaatii kärsivällisyyttä, valupuikot palaa niin komiasti jotta tekis mieli hitsata aina pidemmälle kun on hyvä. Siistin näköösen hitsauksen saa aikahan kyllä vaikka millä tyylillä, mutta murtuu yleensä heti sauman vierestä. Migilläkin se onnistuu, mutta vaatii vielä valupuikkojakin enemmän kärsivällisyyttä lämmönnousujen suhteen.
Toinen vaihtoehto on lämmittää koko kappale lähes oranssiksi ennen hitsausta, sitte saa päästää koko sauman kerralla. Eli tämä vaihtoehto ei oo yleensä käytännös maharollinen.
ESILÄMMITYS AINA jos meinaat valua hitsata !
-
Onko AV 35 :D Mulla on sellainen, loistava peli.
ST-900 jostain 80-luvun lopusta/90-luvun alusta.