Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Strimari - 27.05.10 - klo:08:03
-
Ostin viime talvena, kun halvalla sain, toiset etupyörät äestraktoriin. Ajattelin että jos paripyöriksi vaikka. Sitten hankin Rajun välivanteet, niin kapeat kuin mahdollista, renkaiden väliin ei alareunassa jää kuin kaks senttiä.
Vaan kuinka kävikään?
Paikallaan ei käänny, ei niin millään, pellolla kyllä, ja hitaassa nopeudessa ehkä. Asfalttitieltä kun piti kääntyä pellolle, niin ratti käänty puoli kierrosta ja siihen jämähti. Piti peruuttaa ja yrittää sitten uudestaan.
Mitä v....a?
varsinaiset kummit on Continentalin Contractit AC 85 320/85 R 28 ja paripyörät Goodyearin 13,6 R 28. Onko parilliset korkeammat kuin omat ei vai mikä mättää?
Silmämääräisesti katseltuna ei korkeuseroa ole, kuluneet kun ovat.
Voisiko joku renkaiden merkintälatinaa tunteva valaista asiaa?
-
eipä ne itelläkään paikallaan käänny ja asfaltilla täytyy olla ihan hyvin jo vauhtia et kääntyy
-
kuulostaa siltä että traktorisi etuakselilla on automaattinen hammaslukko,omassa tekee saman ilmiön.
-
Eikös toi 320 vastaa 12,4 28.Eli olis omat pykälää matalammat.
Toki jos on masseris,sieltä on kaksoispumppujen koplinki pettäny ja pumpunakseli sutii ;D
-
Miten muuttuu pyörän kallistuskulmat pyöriä käännettäessä, joissa traktoreissa etupyörät kääntyy ikäänkuin "alle". Sillä siis pyritään ketteryyden lisäämiseen. Levikepyörä tuolloin saattaa kanittaa jonkin verran.
-
Yhden pykälän pienemmät olis ihan hyvä ratkaisu, niin omassa traktorissakin on, eikä panttaa käännöksissäkään. Etukuormainkoneessa kerran koitettiin levikkeitä-> päivän jälkeen pois ja toiseen koneeseen. Ne oli silloin samaa kokoa, eli ei toiminut. Siis pykälää pienemmät, ja vaikka varsinaisista ilmaa vähemmälle.
-
Mikähän traktori kyseessä?. Jossain merkeissä ei vaan kääntösylinterin voima riitä kääntämään paripyöriä.
-
Mikähän traktori kyseessä?. Jossain merkeissä ei vaan kääntösylinterin voima riitä kääntämään paripyöriä.
Ja chamber-kulmatkin voivat tehdä tepposiaan tässä asiassa.
-
ainaki nyykkärissä kestää laittaa samankokoiset renkaat eteen paripyöriksi.. tietysti kääntyminen jäykistyy mutta ei haitaksi asti..
-
Mulla on 845 Casessa samankokoiset paripyörät, liikkeessä kääntyy ihan kohtuu hyvin, ainoastaan ihan tappiin asti kääntäminen raskasta. Paikallaan ei tarvitse yrittääkään.
-
Normikirjan mukaan Continentalin Contractit AC 85 320/85 R28 halkaisija on1255-1277mm ja Goodyearin 13,6 R 28 halkaisija 1300 mm. Elim paripyörät korkeammat.
-
Tyhmä kysymys. Eikö pyörien korkeuseroa näe silmillä jos pyörät ovat vierekkäin :D Voi ottaa kulumisenkin huomioon
-
Paripyöriä ei yleensäkään tarvita traktoreissa.
On liian kuraista pellolla jos vain paripyörillä pysyy pinnalla.
Jokkut 600 leviät vyörenkaat on hyvät yleisrenkaat kaikkeen. Myös ruiskutukseen.
On tiellä turvallinen ajella.
-
Paripyöriä ei yleensäkään tarvita traktoreissa.
On liian kuraista pellolla jos vain paripyörillä pysyy pinnalla.
Jokkut 600 leviät vyörenkaat on hyvät yleisrenkaat kaikkeen. Myös ruiskutukseen.
On tiellä turvallinen ajella.
Olen timpan kanssa samaa mieltä
-
ei se märkyys vaan ne pintapaineet ;)
-
Kumma vika.. 3350 jontikassa nousee sisempi puoli paripyörän varaan kääntäessä, ja silti kääntyy normaalisti.
-
ei se märkyys vaan ne pintapaineet ;)
--pintapainehan on suunnilleen rengaspaine,600mm:n renkaalla voi nykyään aika yleisesti käyttää 0,8bar painettakin,ei paripyörillä juuri alemmas pääse.
--onhan tietysti 'ylipehmeitä' maita joilla käytetään sitten jopa kolmea pyörää rinnakkain
--myös ääni Timpalle,ite luovuin pareista,aika lailla helpompaa kaikenlainen liikkuminen
-
Paripyöriä ei yleensäkään tarvita traktoreissa.
On liian kuraista pellolla jos vain paripyörillä pysyy pinnalla.
Jokkut 600 leviät vyörenkaat on hyvät yleisrenkaat kaikkeen. Myös ruiskutukseen.
On tiellä turvallinen ajella.
Tosin maan tiivistyminen ei edellytä pohjaa myöten rypemistä. Vaikka se traktori päällisin puolin pysyykin pinnalla, niin raskaassa vedätyksessä mulloksessa, parittomat pyörät kaivautuu yllättävän syvälle, paripyöriin verrattuna. Pito löytyy huomattavasti paremmin. 600:t ei riitä näillä akselipainoilla mihinkään, toiset samanlaiset viereen niin sitten hyvä. Tietysti en minäkään noissa alle neljän tonnin painosissa käytä ,kun 18.4:sia pareina.
-
Tänä keväänä ei tarvinnu olla kiinni http://www.pottupellossa.fi/gallery/albums/userpics/parit_30042004.jpg
-
Kumma vika.. 3350 jontikassa nousee sisempi puoli paripyörän varaan kääntäessä, ja silti kääntyy normaalisti.
Ei tuo ole vika. Noihin Jontikoihin ei saa laittaa paripyöriä eteen. Lukee mm. käyttöohjeessa.
-
Niin tuota.. Vialla viittasin alkuperäisen kirjoittajan ongelmaan. Selasin ohjekirjaa enkä löytänyt lausettakaan paripyöristä. Niitä on jo 20 vuotta käytetty ongelmitta. Etukuormaajan toki pudotin pois...
-
Niin tuota.. Vialla viittasin alkuperäisen kirjoittajan ongelmaan. Selasin ohjekirjaa enkä löytänyt lausettakaan paripyöristä. Niitä on jo 20 vuotta käytetty ongelmitta. Etukuormaajan toki pudotin pois...
Ai jaa ??? Mutta kun mallin pyörät kääntyvät paljon myös pystysuunnassa niin aika rasitus paripyörien kanssa tulee. Sisempi rengas nousee ilmaan ja rasitus on kova. Vai eikö tuossa käänny. En jaksa muistaa.
-
Niin tuota.. Vialla viittasin alkuperäisen kirjoittajan ongelmaan. Selasin ohjekirjaa enkä löytänyt lausettakaan paripyöristä. Niitä on jo 20 vuotta käytetty ongelmitta. Etukuormaajan toki pudotin pois...
Ai jaa ??? Mutta kun mallin pyörät kääntyvät paljon myös pystysuunnassa niin aika rasitus paripyörien kanssa tulee. Sisempi rengas nousee ilmaan ja rasitus on kova. Vai eikö tuossa käänny. En jaksa muistaa.
Kyllähän se pyörä nousee uudemmissakin varsinkin 6830 jonnikassa kun on suht koht leveät välivanteet niin pihalla tai hallissa näkee kun sisempi pyörä nousee ilmaan ja sama juttu toki pienemmässäkin jonnnussa mutta soukemmat välivanteet niin ei näy niin hyvin ;D Mutta noissa tynnyri malleissahan pyörät suorastaan taittuu alle :D
-
Tieteen puolelta ei suoraa vastausta tuplat vai pallot kysymykseen löydy, mutta jotain kuitenkin:
http://www.mtt.fi/asarja/pdf/asarja63.pdf
http://www.mtt.fi/mtts/pdf/mtts129.pdf
Itse ostin mörkötraktoriin tuplat, mutta en uskalla ajaa niiden kanssa. Taitaa päteä muihinkin kuin 05-sarjan Valmeteihin, että tuplat tarvittaisiin nimenomaan edessä.
-
Niin tuota.. Vialla viittasin alkuperäisen kirjoittajan ongelmaan. Selasin ohjekirjaa enkä löytänyt lausettakaan paripyöristä. Niitä on jo 20 vuotta käytetty ongelmitta. Etukuormaajan toki pudotin pois...
Ai jaa ??? Mutta kun mallin pyörät kääntyvät paljon myös pystysuunnassa niin aika rasitus paripyörien kanssa tulee. Sisempi rengas nousee ilmaan ja rasitus on kova. Vai eikö tuossa käänny. En jaksa muistaa.
3*50 jontikoissa on niin pieni etuakselipaino, että luulis kestävän. Sen ansiosta etukumeissa ei tartte painettakaan olla ku jotain puoli kiloa, pehmentää menoa...
-
Niin tuota.. Vialla viittasin alkuperäisen kirjoittajan ongelmaan. Selasin ohjekirjaa enkä löytänyt lausettakaan paripyöristä. Niitä on jo 20 vuotta käytetty ongelmitta. Etukuormaajan toki pudotin pois...
Ai jaa ??? Mutta kun mallin pyörät kääntyvät paljon myös pystysuunnassa niin aika rasitus paripyörien kanssa tulee. Sisempi rengas nousee ilmaan ja rasitus on kova. Vai eikö tuossa käänny. En jaksa muistaa.
3*50 jontikoissa on niin pieni etuakselipaino, että luulis kestävän. Sen ansiosta etukumeissa ei tartte painettakaan olla ku jotain puoli kiloa, pehmentää menoa...
Tätä täytyy kysyä "Laukkaselta Liedosta", luulen että tietää oikean vastauksen tähänkin JD-asiaan.
-
Vika löytyi, magneettiventtiili jumittaa auki ja päästää paineet lukolle..