Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: prut - 20.05.10 - klo:10:40
-
Kun kone on tyhjäkäynnillä, vaihde vapaalla ja kytkinpoljin ylhäällä, kuuluu outoa vinkuvaa ääntä. Ääni lakkaa, jos kytkinpolkimen painaa alas. Mistä mahtaa olla kysymys?
Vain asiallisia vastauksia, kiitos.
-
Pentele... Mulla olisi ollut muutama epäasiallinen mutta hyvä vastaus ;D
-
Vaihdelaatikon puolelle viittaisi. Onkai vaihteistossa riittävästi öljyä.
-
655:ssa ei ole turbiinikytkintä..
Voimansiirto
Kytkin
Kytkin on mekaanisella irrotuslaitteistolla ja
kalvojoudella varustettu kuiva yksilevykytkin,
joka on kinnitetty vauhtipyörään. 505 ja 605
traktoreissa kytkinlevyn halkaisija on 310
mm ja 655-905 malleissa 330 mm. Kytkinlevyt
ovat orgaanista materiaalia. Kytkimen
säätö tapahtuu kytkimen käyttömekanismissa
olevalla säätömutterilla.
-
on niissä turbiini ollu lisävarusteena. Olen paria semmosta ajanutki.... Kyllähän tuohon parhaiten vastauksen saa ku käväsee valtralla.
-
Niin, 655:ssä on mielestäni aina turbiinikytkin, mutta mallissa 665 ei koskaan. 665 on satasarjalasia, kun taas 655 on Mezzon esiaste.
-
Niin, 655:ssä on mielestäni aina turbiinikytkin, mutta mallissa 665 ei koskaan. 665 on satasarjalasia, kun taas 655 on Mezzon esiaste.
Ei tänään ainakaan kytkin luistanut 655 valmetista eli ihan perinteinen kuivalevy...
-
Kyllä minulla on koneessa aivan varmasti turbiinikytkin. Se pelaa aivan normaalisti. Tänään illalla, kun olin tyhjentänyt 5 kuivalantakärryllistä, ääntä ei taasen kuulunut!?!?! Olen kyllä tarkastanut hydrauliikka/voimansiirtopuolen öljytason ja se näyttää olevan kunnossa.
-
Eikös 655 tehty kahta versiota.80 hepoinEn vapari ilman turbiinia ja 83 ahdettu turbiinilla?
oli vaan joskus koeajossa jälkimmäinen.
-
Toisilla arabeilla on turbaani, toisilla ei.
-
655:ssa ei ole turbiinikytkintä..
Voimansiirto
Kytkin
Kytkin on mekaanisella irrotuslaitteistolla ja
kalvojoudella varustettu kuiva yksilevykytkin,
joka on kinnitetty vauhtipyörään. 505 ja 605
traktoreissa kytkinlevyn halkaisija on 310
mm ja 655-905 malleissa 330 mm. Kytkinlevyt
ovat orgaanista materiaalia. Kytkimen
säätö tapahtuu kytkimen käyttömekanismissa
olevalla säätömutterilla.
Nuissa valmeteissa jotka on varustettu turbiinilla on myöskin tavallinen levykytkin jolla veto vapautetaan sillon kun vaihdetta vaihdetaan se turbiini pyörii siellä kokoajan mottorin mukana, minusta on väärin puhua trbiinikytkimestä koska siellä on mysö se tavallinen kytkin.
-
riukuakselin ja kytkinakselin välissä oleva neulalaakeri on kuiva ja kitisee.
-
Eikös 655 tehty kahta versiota.80 hepoinEn vapari ilman turbiinia ja 83 ahdettu turbiinilla?
Noita oli sekasin useempaa lajia. Naapurilla oli ahtamaton 80 hv turbiinilla. Tehokkaampia versioita ainakin ilmotettiin 83 tai 85 heppaa ja näitäkin mielestäni oli mehumaijalla ja ilman...
-
Meiltäkin löytyy sellanen 655. 655T taitaa virallisesti olla malliltaan. Siin on autocontrol, turbo ja turbiini. 83hv ollu joskus nyt reilusti enemmän tunteja lähes 10t. Vienoa ujellustahan sekin kytkin ylhäällä pitää!
http://www.konedata.net/Traktorit/Valmet705_89.htm
Tuolla sanotaan että!
Vuoden 1990 alussa lisättiin 655:n ja 705:n väliin vielä yksi malli: 655T (83 hv). Malli oli saatavissa turbiinikytkimellä tai ilman.
-
Kyl se minustakin viittaa joko painelaakerin tai tuon akseleiden välisen laakerin ääntelyyn. Ei mitään kauhean vakavaa.
-
Eikös painelaakerin ja akselien välisen laakerin pitäisi äännellä kytkin pohjassa. Kytkin ylhäällä saattaisi äännellä kytkinakselin laakeri.
-
Painelaakerin kiinnikkeet on kuluneet ja se pääsee hankaamaan kytkinakseliin. Kannattaa korjata ennen suurempia vaurioita. Kokemusta on!
-
Aihetta sivuten:
Minkäs moista (kytkin?) remonttia tiedossa kun juuri tuollaisesta 655:sta (kylläkin ilman turbiinia) on alkanut kuulua, ilmeisesti kytkimestä, klonksahdus, siinä vaiheessa kun kytkin juuri alkaa irrottamaan poljinta painettaessa?
Vai ettei kuulu kuitenkin vaihteiston puolelta?
Ajettu kuutisen tuhatta tuntia ja etukuormaaja käyttöä, ts. luistatusta suht. paljon em. tuntimäärästä. Kytkin on alkuperäinen.
Ehkä tuo ääni onkin ähkäisy? Vanha Vallu pelästyy kun huomaa että taas mennään :D Eikös klonksahdus kerro levyjen kulumisesta ??? JD-kuski ei tällaisista tiedä mitään.
-
Kytkinmekanismin laakeroinnit varmaankin klonksuuvat johon kpp-6 jo edellä viittasikin. 7000 tunnin kohdalla tehtiin 6300 hitrolliin kytkinremppa jossa uusittiin nuo 2 pulttia kun mekanismista loppui säätövara. Kytkinlevy oli tuossa vaiheessa kulunut millin alkuperäisestä. Turbiinin öljyt ja painelaakeri uusittiin rempassa varmuuden vuoksi.
-
Edellisessä Valmetissani kytkimeen pääsi käsiksi ohjaamon lattian kautta. Mennäänkö 655:ssa samaa reittiä ?
-
ei sieltä pääse ku pikavaihteesehen ja kytkinakselin pooriholokkihin.poikki vain,reippahas tunnis poikkasee jos ei oo ek:ta
-
Vika löytyi. Ongelma ei ollut kytkimessä, vaan hydrauliikkapumpun imusiivilä oli tukossa. Oudosti se vain kuului, kun vaihde oli vapaalla ja kytkin ylhäällä. Vaihdoin hydrauliikka/voimansiirron öljyt ja suotimet, sekä puhdistin imusiivilän ... ongelma poistui.
-
mistä se rauta on tulluna sittenni?