Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Dynashift - 11.05.10 - klo:14:27
-
Tyhmä kysymys sinänsä mutta saako maanviljelijä esim ylikuormasta samansuuruisen sakon kuin ammattiliikenteessä oleva kuorma-auto tai liikennetraktori? Esim 2500 kilon painoisella traktorilla kun vie 10000kg viljakuormaa jarruttomilla kärryillä (varsin yleistä esim MF 165 ja sataset Tuhtilaiset täynnä viljaa) Sakkohan tuossa olisi lain mukaan jo tuhansissa euroissa..
Sitten suurin osa uusista isoista maatalouskoneista on semmosia että niitä ei saisi liikuttaa muussa kuin maatalouskäytössä ilman erikoiskuljetusta.. Onko maatalouskäytössä jokin poikkeus tässä asiassa? :D
-
jos joku ferkulla kuskaa tuollasta kuormaa yleisellä tiellä niin sietääkin saada sakot. eihän noissa vanhoissa ole jarruja ollenkaan, hyvä kun ilman kärriä saa pysähtymään.
-
Tuommonen nyt menee vielä 135 massikallakin mutta lähinnä kotonurkissa vaan...
-
Tyhmä kysymys sinänsä mutta saako maanviljelijä esim ylikuormasta samansuuruisen sakon kuin ammattiliikenteessä oleva kuorma-auto tai liikennetraktori? Esim 2500 kilon painoisella traktorilla kun vie 10000kg viljakuormaa jarruttomilla kärryillä (varsin yleistä esim MF 165 ja sataset Tuhtilaiset täynnä viljaa) Sakkohan tuossa olisi lain mukaan jo tuhansissa euroissa..
Sitten suurin osa uusista isoista maatalouskoneista on semmosia että niitä ei saisi liikuttaa muussa kuin maatalouskäytössä ilman erikoiskuljetusta.. Onko maatalouskäytössä jokin poikkeus tässä asiassa? :D
Kait pitäisi saada. Ei se tien runko tunne onko siinä massikan vain scanian rengas päällä. Samoin hidastuvuus. Mut kai niitä on läpi sormien katsottu, mutta esim vahinkotilanteissa en tiedä menettelyä jos törkee ylikuorma. En muista ainakaan lukeneeni laissa poikkeusta tähän.
Leveyteenhän on montakin laissa olevaa poikkeusta. Ainakin lietekärrylle on erikseen kirjattu pykälä jonka pohjalta kärri saa olla normaalia leveämpi. Muissa työkoneissa, kuten puimureissa, kylvimissä, maanmuokkauskoneissa tms normaalia suurempi leveys menee tilapäisen työmaalta toiselle siirtymisen piikkiin. Tällöinkin tosin pitää lain mukaan noudattaa varovaisuutta, niinkuin tietysti aina. Eikä saa aiheuttaa muulle tieliikenteelle haittaa.
Mielenkiintoinen olisi tosiaan tietää miten vahinkotapauksissa vakuutusyhtiöt ja poliisit näihin suhtautuu. Esim jos kapealla kylätiellä autoilija törmää lähes 4m leveän kylvökoneen kulmaan.
Mutta pidän kyllä osittain aika villinä tätä maanviljelijöiden touhua tieliikenteessä. Meilläkin päin liikkuu sellane yhdistelmä jossa on T-sarjan vallu piristettynä keulilla, perässä 20 kuution ite tehty paskapytty. Paskapytyssä teli takana ja kääntyvä etuakseli edessä. Eli siis sellane vankkurimalli. Pytty joku vanha ruosteinen maanalainen säiliö, suurinpiirtein heppailtu alareunastaan akseleihin kiinni. jarrut toimii jos toimii. Kerran kun istuin kyydissä niin loivassa mutkassa näky traktorin kopista miten säiliön kylki eli tukien kohdalta kun yritti kaatua kärri ulkokurviin päin. Tätä sitten vedetään kaposta hiekkapintaista kylätietä pitkin vähintään se 50 lasissa :o Tuossa kun kerran tien penkka pettää ja tuo pytty kietoutuu siinä 1 m päässä tienraunasta olevan männyn ympärille ja tyhjentää sisältönsä siihen niin sehän on e(g)kokatastrofi vailla vertaa ;D
-
Eihän tuo oo isokaan kuorma.. Kyllän noilla takapotkusilla pikkutraktoreilla viedään joka kylällä tuollasia 8000t + kärryn paino kuormia.. Ja lain mukaanhan 2500kg traktorilla sais viedä vaan 6250kg kytkentämassaa eli "terveisiä". Ei oo koskaa tullu mieleenkään että tuollasesta vois sakot tulla :o :o
-
Eihän tuo oo isokaan kuorma.. Kyllän noilla takapotkusilla pikkutraktoreilla viedään joka kylällä tuollasia 8000t + kärryn paino kuormia.. Ja lain mukaanhan 2500kg traktorilla sais viedä vaan 6250kg kytkentämassaa eli "terveisiä". Ei oo koskaa tullu mieleenkään että tuollasesta vois sakot tulla :o :o
Niin no en mie tuota kärrin painoa sinällään ihmetelkkään vaan sitä että yleisellä tasolla voidaan nykyaikaisilla painavilla ja kärryn jarrut mahdollistavilla traktoreilla vetää yleisillä teillä muiden tienkäyttäjien joukossa useiden kymmenien tonnien painoista kuormaa ihan laillisesti ilman että itse kärryn rakenteen täytyisi täyttää mitään normeja tai mallikatsastusta. Sitä en tiedä että jos rakenteiden pettäessä joku jää alle niin minkälainen vastuu on kärrin rakentajalla, mutta sehän on oikeastaan vähän sama jos vahinko on jo sattunut ja joku kuollu. Niin pitkään kun kärrissä on kytkentä/akselipainot ja mitat hallinnassa ja kärri kestää kuosissa niin poliisi ei mahda mitään vaikka kärri ois minkälainen pommi.
-
Sanooko laki mitään traktorin kuljettajan minimikoosta?
Yleensä kun jonnu tulee vastaan, niin näyttää että ei ole kuskia lainkaan, vain lippalakin lippa pystyssä ratin takana.
Miksi jonnumiehet on järjestään 150cm sulka päässä?
Kun kerran alaikärajakin on lain määräämä niin kuskin minimikokokin tarttis olla laissa. Näi o.
;D
"Mitä pienempi mies(ego) sitä isompi Jonnu."
-
Sanooko laki mitään traktorin kuljettajan minimikoosta?
Yleensä kun jonnu tulee vastaan, niin näyttää että ei ole kuskia lainkaan, vain lippalakin lippa pystyssä ratin takana.
Miksi jonnumiehet on järjestään 150cm sulka päässä?
Kun kerran alaikärajakin on lain määräämä niin kuskin minimikokokin tarttis olla laissa. Näi o.
;D
"Mitä pienempi mies(ego) sitä isompi Jonnu."
No jaa tiedä sitten kun pituutta on melkein kaksmetriä ja painoa sen verran ettei tartte enää neuvolassa käydä ja tulee jonnikalla ajettua... ;D No jonnikka on kyllä aikas pieni 6320 tai 6830 taitaa olla sitten aikas iso.... Fentti miehiä mä olen kummastellut kun aina pitää olla 936 fentti että sillä voi mitään tehdä eli taitaa olla aikas huono hyötysuhde siinä lootassa ja massikatkin on aikas möhköjä aina vaan 7485:sta ylöspäin ;D
-
Sanooko laki mitään traktorin kuljettajan minimikoosta?
Yleensä kun jonnu tulee vastaan, niin näyttää että ei ole kuskia lainkaan, vain lippalakin lippa pystyssä ratin takana.
Miksi jonnumiehet on järjestään 150cm sulka päässä?
Kun kerran alaikärajakin on lain määräämä niin kuskin minimikokokin tarttis olla laissa. Näi o.
;D
"Mitä pienempi mies(ego) sitä isompi Jonnu."
No jaa tiedä sitten kun pituutta on melkein kaksmetriä ja painoa sen verran ettei tartte enää neuvolassa käydä ja tulee jonnikalla ajettua... ;D No jonnikka on kyllä aikas pieni 6320 tai 6830 taitaa olla sitten aikas iso.... Fentti miehiä mä olen kummastellut kun aina pitää olla 936 fentti että sillä voi mitään tehdä eli taitaa olla aikas huono hyötysuhde siinä lootassa ja massikatkin on aikas möhköjä aina vaan 7485:sta ylöspäin ;D
Ja olihan yks pirkkalehden vt kuski ostanut ko vehkeen tavoitteena tehdä sillä mahd. paljon hommia, kun ajelee heinää noukkariin ilman karhotusta tulee tehneeksi kyllä paljon hommia...
-
Kuljettajalla on minimikoko, tai ainakin minimipaino, yks isäntä kiroili, kun pojan piti siirtää traktoria puintiaikaan, mutta kun ei penkillä ollut riittävästi massaa päällä, niin viisas automatiikka esti liikkeelle lähdön!
Kaurapuuro hoi!
-
Alkuperäiseen kysymykseen.
Pitääkö se paikkansa, että kun kylillä puhutaan, että maataloustraktoria ei koske ylikuormasäännöt, liikennetraktoria koskisi kuten kuorma-autoja. Eli maataloustraktorilla saisi vaan sakon ylikuormasta, mutta liikennetraktorilla saisi samasta kuormasta ylikuormamaksun, joka on melko suolainen.
Tällaisia on jo vuosia sitten puhuttu, en sitten tiedä että pitääkö paikkansa, vaakaa ei ole koskaan alle sovitettu, vaikka aihetta siihen olisi ollut lähes aina.
Esim. Traktori vaikka painoa 5000kg, perässä vaikka lietevaunu vain 12m3 ja siinä letkulevitin. Tavara 12*990 kg/m3 =11800 kg + vaunu ja letkulevitin esim. 4000kg + 1500 kg. Yhteensä siis 17380kg. Traktorin paino*3,5 = 17500 ( kärryt jarrullisena) siis nippa nappa, mutta ilman jarruja jo laiton.... Sitten sinne perään se 14- 25 m3 vaunu, niin saapi jo olla reilusti isompi traktori, ja lierot tykkää...
Mutta menikö se näin vai ei
-
jos joku ferkulla kuskaa tuollasta kuormaa yleisellä tiellä niin sietääkin saada sakot. eihän noissa vanhoissa ole jarruja ollenkaan, hyvä kun ilman kärriä saa pysähtymään.
eihän noissa massikoissa toimi ohjauskaan saatikka jarrut,on se ihan eritoista kun valmetilla ajelee
-
Alkuperäiseen kysymykseen.
Pitääkö se paikkansa, että kun kylillä puhutaan, että maataloustraktoria ei koske ylikuormasäännöt, liikennetraktoria koskisi kuten kuorma-autoja. Eli maataloustraktorilla saisi vaan sakon ylikuormasta, mutta liikennetraktorilla saisi samasta kuormasta ylikuormamaksun, joka on melko suolainen.
Tällaisia on jo vuosia sitten puhuttu, en sitten tiedä että pitääkö paikkansa, vaakaa ei ole koskaan alle sovitettu, vaikka aihetta siihen olisi ollut lähes aina.
Esim. Traktori vaikka painoa 5000kg, perässä vaikka lietevaunu vain 12m3 ja siinä letkulevitin. Tavara 12*990 kg/m3 =11800 kg + vaunu ja letkulevitin esim. 4000kg + 1500 kg. Yhteensä siis 17380kg. Traktorin paino*3,5 = 17500 ( kärryt jarrullisena) siis nippa nappa, mutta ilman jarruja jo laiton.... Sitten sinne perään se 14- 25 m3 vaunu, niin saapi jo olla reilusti isompi traktori, ja lierot tykkää...
Mutta menikö se näin vai ei
No ei se nyt suoraan noin mene.
Sillä perävaunun painolla ei tarkoiteta suoraan sitä perävaunun todellista painoa, vaan akselipainoa.
Siis painoa, joka löytyy poliisimiesten vaakalla mitaten vaunun pyörien alta.
Vetoaisan mukana taktorin päälle siirtyvä paino ei ole siten perävaunun painoa.
Sieltä vaunun pyörien alta mitattuna saa painoa löytyä X kertaa vetäjän paino riippuen yhdistelmän varusteista.
-
Sanooko laki mitään traktorin kuljettajan minimikoosta?
Yleensä kun jonnu tulee vastaan, niin näyttää että ei ole kuskia lainkaan, vain lippalakin lippa pystyssä ratin takana.
Miksi jonnumiehet on järjestään 150cm sulka päässä?
Kun kerran alaikärajakin on lain määräämä niin kuskin minimikokokin tarttis olla laissa. Näi o.
;D
"Mitä pienempi mies(ego) sitä isompi Jonnu."
Meillon pikkuisännilläki niin suuri ego,ettei ne muihin kuin jonneihin sopisikkaa 8)
Se jonnumiesten koko on lievä harha.Ne on 10v poijat jotka ajelee,kun on niin hyvä traktori.Massikkamiehillä ei ole jatkajia,lapset ei suostu kokeileenkaan ajamista,kun eivät kehtaa verkus olla.Joku voi nähdä ;D ;D
-
Sanooko laki mitään traktorin kuljettajan minimikoosta?
Yleensä kun jonnu tulee vastaan, niin näyttää että ei ole kuskia lainkaan, vain lippalakin lippa pystyssä ratin takana.
Miksi jonnumiehet on järjestään 150cm sulka päässä?
Kun kerran alaikärajakin on lain määräämä niin kuskin minimikokokin tarttis olla laissa. Näi o.
;D
"Mitä pienempi mies(ego) sitä isompi Jonnu."
Meillon pikkuisännilläki niin suuri ego,ettei ne muihin kuin jonneihin sopisikkaa 8)
Se jonnumiesten koko on lievä harha.Ne on 10v poijat jotka ajelee,kun on niin hyvä traktori.Massikkamiehillä ei ole jatkajia,lapset ei suostu kokeileenkaan ajamista,kun eivät kehtaa verkus olla.Joku voi nähdä ;D ;D
Eiköhän niitä Massikka miehiä löydy jo kolmannestakin sukupolvesta, jotka on alkujaan istuneet harmaa Ferkun tai 35:sen pukilla ja tulevaisuudessakin saadaan ajaa toimivilla ja kestävillä vaihteistoilla ilman pyörän pultti murheita ja sähkövikoja.
-
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus:Maataloustraktorilla ylipainosta sakotetaan,ylikuormamaksua ei mene.
Liikennetraktorilla pääsee sitten jo ylikuormamaksunkin piiriin.Eli maat.tr+viljakuorma,ei ylikuormamaksua.
-
no onkos kaikki 50kmh kulkevat traktorit aina liikennetraktoreita? vaikka käytettäisiin vain oman tilan ajoihin.
-
no onkos kaikki 50kmh kulkevat traktorit aina liikennetraktoreita? vaikka käytettäisiin vain oman tilan ajoihin.
Ei. Käyttötarkoitus ratkaisee onko liikenne- vai maataloustraktori. Urakoitsijan piirtureilla ym. härpäkkeillä varustettu liikennetraktori on oman tilan ajossa maataloustraktori.
-
no onkos kaikki 50kmh kulkevat traktorit aina liikennetraktoreita? vaikka käytettäisiin vain oman tilan ajoihin.
Ei. Käyttötarkoitus ratkaisee onko liikenne- vai maataloustraktori. Urakoitsijan piirtureilla ym. härpäkkeillä varustettu liikennetraktori on oman tilan ajossa maataloustraktori.
Se on periaatteessa aina liikennetraktori jos siihen kytketään 10 tonnin perävaunu... Mutta jos se on omaa ajoa sitten en kyllä mee vannomaan mitä tapahtuu...
-
no onkos kaikki 50kmh kulkevat traktorit aina liikennetraktoreita? vaikka käytettäisiin vain oman tilan ajoihin.
Ei. Käyttötarkoitus ratkaisee onko liikenne- vai maataloustraktori. Urakoitsijan piirtureilla ym. härpäkkeillä varustettu liikennetraktori on oman tilan ajossa maataloustraktori.
Se on periaatteessa aina liikennetraktori jos siihen kytketään 10 tonnin perävaunu... Mutta jos se on omaa ajoa sitten en kyllä mee vannomaan mitä tapahtuu...
tuosta ei ole olemassa mitään varmaa tulkinta. esim korkemmman oikeuden ennakkopäätöstä.
-
Epäilisin että sakot ovat päiväsakkoja? Niiden suuruuden taas ratkaisee kuljettajan verotiedot, eli kannattaa ajattaa köyhimmällä kuljettajalla. :D
-
jos joku ferkulla kuskaa tuollasta kuormaa yleisellä tiellä niin sietääkin saada sakot. eihän noissa vanhoissa ole jarruja ollenkaan, hyvä kun ilman kärriä saa pysähtymään.
eihän noissa massikoissa toimi ohjauskaan saatikka jarrut,on se ihan eritoista kun valmetilla ajelee
No ei oo ton ikäsis Ferguis mitkään niin erikoiset jarrut ei, mut joutuupahan meidän 655:kin polkemaan ennen kuin ottaa ja viime kesänä kun olin ajanut yhtä 8400:sta (perässä ainut Suomessa oleva Bertinin suorakylvökone) 5 km ja tulin perille ilmoitin vaan: Niin täs ei sit toimi jarrut.
-
Sitten suurin osa uusista isoista maatalouskoneista on semmosia että niitä ei saisi liikuttaa muussa kuin maatalouskäytössä ilman erikoiskuljetusta.. Onko maatalouskäytössä jokin poikkeus tässä asiassa? :D
On. Työkone voi olla niin leveä kuin vain tielle mahtuu.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
1. Tienpitoon tai maatalouteen käytettäviin työkoneisiin, työvälineisiin ja hinattaviin laitteisiin ei sovelleta 24 eikä 25 §:n päämittoja koskevia säännöksiä. Niitä saa kuitenkin kuljettaa yli 4,00 metriä leveänä vain, jos tielaitteet eivät rajoita liikkumista. Työkone tai laite ei myöskään saa ilmeisesti vaarantaa muuta liikennettä, ja kaikki kohtuudella vaadittavat toimenpiteet ylileveyden poistamiseksi on suoritettava. (19.12.2002/1243)
Traktoriperävaunun max leveys on kuitenkin 2.6 metriä, paitsi lietevaunu 3.3 meträ.
MF 165S -mallissa vuodesta -71 eteenpäin on varsin asialliset märät monilevyjarrut joissa teho riittää lukitsemaan pyörät kuormankin kanssa.
Säädökset varmaankin pysyvät tällaisina siihen asti kunnes joku traktorikuski kolaroi jonkun isokenkäisen kanssa, syyllisenä tai syyttömänä.
Vrt kaahaamisestaan tunnettu lääkäripariskunta joka ajoi mersullaan kyntöaurojen perään n. 140-160 km/h, sen jälkeen tuli kolmiopakko.
-
näin kuorma-autollakin viljaa kuljettavana närästää että samat jyvät traktorin ja kuorma-auton kyydissä tuottavat erikokoisen seuraamuksen, sakko saattaa olla sama mutta traktorin kärryssä ei jyvät tuota ylikuormamaksua kun taas kuorma-autonpäällä synti suurenee, eli teoriassa jos mulla olis 2 aks vaihtolava kärry jossa lavoineen 20000 kg vehnää, rangaistus kasvais jos vetäisin lavan traktorin kärrystä kuorma-auton päälle vaikkei akselimassat muuttuiskaan?
-
näin kuorma-autollakin viljaa kuljettavana närästää että samat jyvät traktorin ja kuorma-auton kyydissä tuottavat erikokoisen seuraamuksen, sakko saattaa olla sama mutta traktorin kärryssä ei jyvät tuota ylikuormamaksua kun taas kuorma-autonpäällä synti suurenee, eli teoriassa jos mulla olis 2 aks vaihtolava kärry jossa lavoineen 20000 kg vehnää, rangaistus kasvais jos vetäisin lavan traktorin kärrystä kuorma-auton päälle vaikkei akselimassat muuttuiskaan?
Juttu onkin siinä, että ammattiautoilijana olet ammattirikollinen, maajussihan vaan harrastuksensa puolesta ajelee huolimattomasti liiallisella lastauksella epähuomiossa ;)
-
Kuorma-autossa on vauhtia 90 km/h, ja verrattuna sen 165:n kolmeenkymppiin se sama tonnin ylikuorma tuottaa kuorma-autossa yhdeksänkertaisen määrän törmäysenergiaa. Samoin tiehen kohdistuva rasitus on isommalla nopeudella suurempi.
Tuossa suhteessa se ylikuormamaksun puuttuminen on ihan järjellisesti perusteltavissa.
Vielä vaikka liikennetraktorin viiteenkymppiin verrattuna se kuorma-auton nopeus tuottaa yli kolminkertaisen törmäysenergiamäärän.
-
Asiallista keskustelua =) Juu sattumalta poliisit sattuivat huoltoasemalle samaan aikaan, tarkistelivat valoja yms.. Kysäsin samalla asiaa.. Ei ole maatalouskäytössä ylikuormamaksuja annettu, mutta sakkoja epäasiallisista kuormista.. Lähinnä lievästä liikenteen vaarantamisesta rikesakkoja, liikenteen vaarantamisesta ja törkeästä liikenteen vaarantamisesta päiväsakkoja. Minkälainen kuorma sitten katsotaan miksikin on aika paljon varmaan poliisista kiinni =)
-
Ylikuormamaksuista en tiedä, mutta sitomattomasta paalikuormasta on sen verran kokemusta, että 20 päiväsakkoa siitä rapsahtaa.
-
Kuorman sidontahan on lähes pohjaton meri väännettäväksi. perus-säännöstä painonsa verran eteen ja puolet sivuille ja taakse saakin tienpäällä monenlaista mielipidettä.Siihensoppaan kun lisäät kuorman ja lavanpohjan välisen kitkakertoimen ja liinakulmat, laitojen kestävyyden yms. se hauskuus alkaaakin!
ja sidontamääräyksistä ei käsittääkseni ole poikkeuksia ammatin perusteella...