Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: realisti - 05.04.10 - klo:20:22

Otsikko: junkkari 9000
Kirjoitti: realisti - 05.04.10 - klo:20:22
http://www.mascus.fi/Maatalous/Kaytetyt-Yleisperavaunut/Junkkari-9000/016ad3c4-9586-4f26-b56c-4191c9da5d87.html

miten arvelette tuollaisen vaunun pelaavan kuivikepurulla ja kuivalla tarkkuussilputulla oljella? pitäisi saada ahtaisiin rakennuksiin missä ei ole tilaa kipata kuivikeoljet ja purut hyvään korkeahkoon kasaan. samalla kärry toimisi talvella puruvarastona.
entä jos vaunun toisen puolen korottaisi täyskorkeaksi, samoin keulan. Kestäisikö vielä säilörehun ajossa silppurin alla, tuollaisella varustuksellahan tilaakin olisi jo kohtuullisesti.
Otsikko: Vs: junkkari 9000
Kirjoitti: jariman - 05.04.10 - klo:21:21
Tää 9000 kestää jo aika hyvin, peräpurkain vahvalla lenkillä.
kestävä kärry, vielä kun olis hydromalli = hydr pohjakuljetin.

laidat kannattaa tehdä edestä täyskorkeaksi viipaleen kohalta,
tukevoittaa laitoja aika paljon ( laidat kannattaa ,ylempi/alempi
rehulaita, pultata toisiinsa kiinni, ettei tipu ensimmäisessä
kunnon töyssyssä,kokemusta on!

kyllä sillä tarkkuusilputun oljen ajo onnistuu, itse sitä kans
teen, kuiva menee hyvin, kostea tahtoo joskus holvata, (tarttis olla
muutamassa pohjakuljettimen rivassa latta syrjällään)

jos oljen purkua latoon, kantsis kattoo peräpurkaimeen
siilokela sinne yläälle, heittää pitemmälle/korkeemmalle.

kyl sillä sahanpurukin purkaantuu, tuuppaa vaan jonkinverran
tuleen pohjan ja peräpurkaimen välistä.

Huom! jos talvella aiot pitää "varastona" purulle, huomioi
et pohjakuljetin jäätyy kiinni pohjaan/puruun, ja pohjakuljettimen
ewart-ketju poikki, eli päiväksi sulaan lämpöseen, tai muutama
päivä suojan puolella.

ei toi pahan hintanen tolla rengastuksella.
Otsikko: Vs: junkkari 9000
Kirjoitti: Verku - 05.04.10 - klo:21:37

.....laidat kannattaa ,ylempi/alempi
rehulaita, pultata toisiinsa kiinni, ettei tipu ensimmäisessä
kunnon töyssyssä,kokemusta on....

ei toi pahan hintanen tolla rengastuksella.


Ne PITÄÄ pultata. ;D Muuten tulee noutaja. :D

Mutta eikö noita nyt löytäis 400mm renkailla halvemmalla, renkaalla tuskin väliä jos rakennuksissa ajetaan. ???
Otsikko: Vs: junkkari 9000
Kirjoitti: Herra Heinamaki - 05.04.10 - klo:21:52
Ylälaidat noihin tukitolppiin kiinni niistä korvakkeista, joista tolpat menee läpi. Samalla hitsaa lenkit ylälaitoihin tai tolppiin, niin laidat saa alas kourakuormaimella yhtena kimpaleena turvallisesti.

Otsikko: Vs: junkkari 9000
Kirjoitti: realisti - 05.04.10 - klo:21:56

.....laidat kannattaa ,ylempi/alempi
rehulaita, pultata toisiinsa kiinni, ettei tipu ensimmäisessä
kunnon töyssyssä,kokemusta on....

ei toi pahan hintanen tolla rengastuksella.


Ne PITÄÄ pultata. ;D Muuten tulee noutaja. :D

Mutta eikö noita nyt löytäis 400mm renkailla halvemmalla, renkaalla tuskin väliä jos rakennuksissa ajetaan. ???
tarkoituksena on ajaa vaunulla myös pellolla silppurin alla jonkin verran. Eli myös kestää rehunajoa nämä uudemmat mallit? vanhasta 8000 eskosta kokemusta, mutta se olikin vain kahdella pohjaketjulla.
Otsikko: Vs: junkkari 9000
Kirjoitti: Herra Heinamaki - 05.04.10 - klo:22:11
Vastaavilla Ylö-kärryillä ajettu vuodesta -90 ja toisella -92 alkaen. Peräpurkain on meillä kolmella ketjulla. Purkaimen ketju on mennyt pari kertaa poikki ( oliko liian löysällä ). Purkainta käyttävä rullaketju menee poikki silloin tällöin. Rehua jää purkaimen kolaketjujen lenkkeihin tolloiksi, mikä kiristää turhaan ketjua ja aiheuttaa repivää kulkua. Ei muita vikoja toistaiseksi.
Otsikko: Vs: junkkari 9000
Kirjoitti: Verku - 05.04.10 - klo:22:20
Vastaavilla Ylö-kärryillä ajettu vuodesta -90 ja toisella -92 alkaen. Peräpurkain on meillä kolmella ketjulla. Purkaimen ketju on mennyt pari kertaa poikki ( oliko liian löysällä ). Purkainta käyttävä rullaketju menee poikki silloin tällöin. Rehua jää purkaimen kolaketjujen lenkkeihin tolloiksi, mikä kiristää turhaan ketjua ja aiheuttaa repivää kulkua. Ei muita vikoja toistaiseksi.

3kpl 9000-ylöä, nykyään muissa kuin rehuntekohommissa, ikää saman verran. Niillä on ajettu aikanaan noin 5 vuotta pitkää rehua ja 15 vuotta esikuivattua, ei oo ketjut katkeillu. Kiristelty on aika hanakasti, on semmonen keksintö että jos toinen puoli kireä ja toinen ei, niin äkkiä poikkasee eevertin. Laakeria ja ratasta on pitänyt joskus vaihtaa mutta pienet on ollut murheet.

Juu ihan hyviä pelejä ja kyllä noilla rehuakin ajaa ihan pois tiehensä.
Otsikko: Vs: junkkari 9000
Kirjoitti: Timon - 05.04.10 - klo:22:26
Itsellä 2 kpl Ylö 9000:sta.Purkuperä kolmella kettingillä,jotka on uusittu kerran ja purkuperään sekä heittokelaan kumpaankin laakeri.Hyvin on pelittänyt noin 20 vuotta.Telit ovat pikkuisen kallistuneet,ilmeisesti korkeista/painavista kuormista johtuen.
Otsikko: Vs: junkkari 9000
Kirjoitti: Herra Heinamaki - 06.04.10 - klo:11:08
Pohjalainen kone, josta tulee pääasiassa kehuja ? ? ?

Ai joo, sehän on lähtöisin Ylöjärveltä. Tämä kiihkeimmille rauhoittavana tietona.
Otsikko: Vs: junkkari 9000
Kirjoitti: realisti - 06.04.10 - klo:12:06
sain vielä vähän tingittyä kärrystä että pakko kai se on ostaa. Jospa tuo nyt pelittäisi tuossa meidän harrastelussa.
Otsikko: Vs: junkkari 9000
Kirjoitti: masahiiri - 06.04.10 - klo:20:15
multa saisit esko 7500 ypv rehuvarustuksella ja 400 renkailla alle puoleen tuon hinnasta.