Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: tonto - 09.03.10 - klo:22:25

Otsikko: MF 6255 voimanoton ongelma?
Kirjoitti: tonto - 09.03.10 - klo:22:25
Massikassa alkoi pyöriä voimanotto koko ajan välittämättä vipujen/katkaisimien asennosta. Merkkivalo sammuu normaalisti jne. Pakkasesta se ei johdu, kun traktoria säilytetään lämpimässä tallissa.

Noilla tunneilla ei pitäis olla pakka/jarruvikoja, niin olisko kokemuksia tai ehdotuksia toimenpiteille.

Muutenhan vika ei haittaa ja vika osoittaa suurta työhalua mutta kun traktori käy, niin saa olla pirun vikkelänä akselia kytkiessä  ;D
Otsikko: Vs: MF 6255 voimanoton ongelma?
Kirjoitti: Verku - 09.03.10 - klo:23:09
Ihan villi veikkaus mutta voisko tuolla lämpimässä säilyttämisellä olla omat seurauksensa? Sähköpuoli reistaa kenties......  :P

Onko se perä siis oikeasti päällä vai pyöriikö se mukana vaan?

Kohta on kaksplussa faksaamassa tinaa sinne suuntaan. :D
Otsikko: Vs: MF 6255 voimanoton ongelma?
Kirjoitti: mikasep - 09.03.10 - klo:23:50
Massikassa alkoi pyöriä voimanotto koko ajan välittämättä vipujen/katkaisimien asennosta. Merkkivalo sammuu normaalisti jne. Pakkasesta se ei johdu, kun traktoria säilytetään lämpimässä tallissa.

Noilla tunneilla ei pitäis olla pakka/jarruvikoja, niin olisko kokemuksia tai ehdotuksia toimenpiteille.

Muutenhan vika ei haittaa ja vika osoittaa suurta työhalua mutta kun traktori käy, niin saa olla pirun vikkelänä akselia kytkiessä  ;D

Ei siis pysähdy jarrullakaan? (Massikassa kun on erikseen kytkettävä akselin jarrukin, muille tiedoksi...)
Sähkövika tuo ei ihan todennäköisesti ole, tuo VOAn tahaton pyöriminen kun on sähköisesti varmistettu moneen kertaan. Irrota PTO:n venttiilikelan sähköliitin ja tarkista pyöriikö vielä. Jos pyörii niin vika ei ole sähköissä. Kela on ylimpänä (5 samanlaista kelaa) vasemmalla puolella runkoa kopin alla (jos perinteinen hydauliikkaversio). Veikkaisin mekaanista vikaa, vaikka aika harvinaista tuollainen.

Mika
Otsikko: Vs: MF 6255 voimanoton ongelma?
Kirjoitti: hvinnamo - 10.03.10 - klo:00:00
On niitä voa-pakkoja ennenkin poltettu...esim.lingolla. :(
Otsikko: Vs: MF 6255 voimanoton ongelma?
Kirjoitti: tonto - 10.03.10 - klo:08:08
Magneettiventtiili ilmeisesti jumissa.
En jaksa uskoa, että tuossa mitään mekaanista vikaa on.

Ja jos lumilingolla pakat polttaa, niin ei oo kyllä tähtikartat kohillaan...
Otsikko: Vs: MF 6255 voimanoton ongelma?
Kirjoitti: hvinnamo - 10.03.10 - klo:08:23
Magneettiventtiili ilmeisesti jumissa.
En jaksa uskoa, että tuossa mitään mekaanista vikaa on.

Ja jos lumilingolla pakat polttaa, niin ei oo kyllä tähtikartat kohillaan...
Ja helpostikin meni joskus 2004 vuonna.Suojalunta kun yritti vedellä ensin kasaan ja sitten pyörittää linkoa niin:
   "paloi pakka pahnahinen,pyörii muttei irrota hän.Mikä poltti pakan vahvan, -linko tuo pohjolan sampo.Joka rahaa taikoi aina, kun lunta sylki tieltä pois.Kunnes aie viimeinen tuo , pyöräyttää Eskoa vielä, vaikka ol' valkeaa kultaa, täynnä tuo kita hirmuinen! Tukki torven tukki toisen.Pakan poltti  sen sulatti.Pyörii aksel vaikene ei.Pyörii aina sunnuntaina!   "
Otsikko: Vs: MF 6255 voimanoton ongelma?
Kirjoitti: Rekolan tilanhoitaja - 10.03.10 - klo:08:59
Millaista runoutta tuli vuonna 2004 silloin kun pakka hajosi? ;D
Otsikko: Vs: MF 6255 voimanoton ongelma?
Kirjoitti: Verku - 10.03.10 - klo:09:03
Hvinnamo on varsinainen ruuneperi :D
Otsikko: Vs: MF 6255 voimanoton ongelma?
Kirjoitti: +200 - 10.03.10 - klo:09:06
Ihan villi veikkaus mutta voisko tuolla lämpimässä säilyttämisellä olla omat seurauksensa? Sähköpuoli reistaa kenties......  :P

Onko se perä siis oikeasti päällä vai pyöriikö se mukana vaan?

Kohta on kaksplussa faksaamassa tinaa sinne suuntaan. :D
Tämä selvästikkää ei ole tinajuttuja 8) Mä olettaisin että se katkaisija pitäis vaihtaa semmoisesta off-off mallista on-off malliseksi,Timppa on ainaki semmoisia vaihdellu.Ja niiden vaihdolla jopa tienaa,ehkä enemmän kuin kauran myynnillä ::) ;D ;D
Otsikko: Vs: MF 6255 voimanoton ongelma?
Kirjoitti: Teroman - 10.03.10 - klo:09:08
Hvinnamo on varsinainen ruuneperi :D

väinämöinen ?
 ???
Otsikko: Vs: MF 6255 voimanoton ongelma?
Kirjoitti: tonto - 10.03.10 - klo:09:16
Magneettiventtiili ilmeisesti jumissa.
En jaksa uskoa, että tuossa mitään mekaanista vikaa on.

Ja jos lumilingolla pakat polttaa, niin ei oo kyllä tähtikartat kohillaan...
Ja helpostikin meni joskus 2004 vuonna.Suojalunta kun yritti vedellä ensin kasaan ja sitten pyörittää linkoa niin:
   "paloi pakka pahnahinen,pyörii muttei irrota hän.Mikä poltti pakan vahvan, -linko tuo pohjolan sampo.Joka rahaa taikoi aina, kun lunta sylki tieltä pois.Kunnes aie viimeinen tuo , pyöräyttää Eskoa vielä, vaikka ol' valkeaa kultaa, täynnä tuo kita hirmuinen! Tukki torven tukki toisen.Pakan poltti  sen sulatti.Pyörii aksel vaikene ei.Pyörii aina sunnuntaina!   "

Ite oon säätäny nivelakselin levykytkimen siten, että sutiminen jää levykytkimen hoidettavaksi, jos linko meinaa mennä ihan juntturaan. Jos pakat on palanu, niin meleko huono tuuri käyny.

edit: voimanotto pelittää taas normaalisti, eli magneettiventtiili takertelee.
Otsikko: Vs: MF 6255 voimanoton ongelma?
Kirjoitti: Hervast - 10.03.10 - klo:10:00
Eskolingossa on senverta pitkä kierukka ja kiilava runko että sopivanlainen suvilumi osaa kiilautua prkl tiukkaan. Vielä kun se ensin yrittää ruuvilla kiilata lunta tiukempaan ennenkuin tukos selviää. Ihan sääliksi kävi joskus mezzonkin voa kytkinpakkoja ja nivelakselia kun joutui jyräyttämään käyntiin jotta sai lingon tyhjäksi.
Jos voimanoton käynnistysnopeutta on kuristamalla rajattu, niin ymmärtääkseni kylmillä öljyillä kannattaa välttää käynnistämistä linko lunta täynnä. Jos kytkentäpaine ei heti pääse nousemaan niin kytkimessä tapahtuu liikaa luistoa> levyt saa lämpöä

Otsikko: Vs: MF 6255 voimanoton ongelma?
Kirjoitti: volkkari - 10.03.10 - klo:20:27
Ei ku vaan kömmit perän ja oikean takapyöran väliin ja sieltä otat voimanoton venttiilin irti ja puhdistat sen. 6280 tehny samaa pari kertaa.. edellisen omistaja aikaan menny voa:n pakka ja vissiin siitä saa vielä roskaa väliin. jarrulle on oma venttiili. Ja elä pidä sitä jarrua päällä jos se akseli pyörii..

Muistelen että voan kytkentä venttilissä on pienehkö vihreä liitin. Jotain putkea siitä joutui vänkäämään että venttiili sopi lohkosta ulostautumaan. Virtaa annettaessa se voa kytkeytyy. Samaten se jarru kytkeytyy kun sen kelalle annetaan virta.

En sitten tiiä onko 6255 samalla lailla venttiilit yms..
 
Otsikko: Vs: MF 6255 voimanoton ongelma?
Kirjoitti: Maalaispoika - 10.03.10 - klo:21:40
On niitä voa-pakkoja ennenkin poltettu...esim.lingolla. :(

Meillä poltettiin voa-pakka isolla betonimyllyllä.
Otsikko: Vs: MF 6255 voimanoton ongelma?
Kirjoitti: hvinnamo - 10.03.10 - klo:21:45
Millaista runoutta tuli vuonna 2004 silloin kun pakka hajosi? ;D
Rupisia riimejä, karmeita tarinoita  ;)
Otsikko: Vs: MF 6255 voimanoton ongelma?
Kirjoitti: Timppa - 10.03.10 - klo:21:51
Massikassa alkoi pyöriä voimanotto koko ajan välittämättä vipujen/katkaisimien asennosta. Merkkivalo sammuu normaalisti jne. Pakkasesta se ei johdu, kun traktoria säilytetään lämpimässä tallissa.

Noilla tunneilla ei pitäis olla pakka/jarruvikoja, niin olisko kokemuksia tai ehdotuksia toimenpiteille.

Muutenhan vika ei haittaa ja vika osoittaa suurta työhalua mutta kun traktori käy, niin saa olla pirun vikkelänä akselia kytkiessä  ;D

Olikohan siin lainkaan "jarrua"? Öljynpaine lykkää kartiolaakeria vaan kiriämmälle?

Ihan kuin +200:n persereikä toimintaperiaatteeltaan, mitä enempi ohimosuonet pullistelee sitä kireemmällä pers´aukko.

 ;D
Otsikko: Vs: MF 6255 voimanoton ongelma?
Kirjoitti: volkkari - 11.03.10 - klo:07:44
[
[/quote]

Olikohan siin lainkaan "jarrua"? Öljynpaine lykkää kartiolaakeria vaan kiriämmälle?

Se "Jarru" toimii juurikin noin..
Otsikko: Vs: MF 6255 voimanoton ongelma?
Kirjoitti: tonto - 11.03.10 - klo:09:19
Ei ku vaan kömmit perän ja oikean takapyöran väliin ja sieltä otat voimanoton venttiilin irti ja puhdistat sen. 6280 tehny samaa pari kertaa.. edellisen omistaja aikaan menny voa:n pakka ja vissiin siitä saa vielä roskaa väliin. jarrulle on oma venttiili. Ja elä pidä sitä jarrua päällä jos se akseli pyörii..

Muistelen että voan kytkentä venttilissä on pienehkö vihreä liitin. Jotain putkea siitä joutui vänkäämään että venttiili sopi lohkosta ulostautumaan. Virtaa annettaessa se voa kytkeytyy. Samaten se jarru kytkeytyy kun sen kelalle annetaan virta.

En sitten tiiä onko 6255 samalla lailla venttiilit yms..
 

Kyllä ne taitaa ihan samalla tavalla siellä olla ja juuri kuvaamallasi tavalla on tullut tehtyä. Taitaa muuten olla olla oikean venttiilin kohdalla tekstikin pto tai jotain sinnepäin. Noita liittimiä on vuosien aikana tullut kiinniteltyä uudelleen ja puhdisteltua, kun meinaavat hapettua. Peränkyljessä olevat venttiilit ja johdot vaikuttavat juurikin voimanottoon, nelivedon kytkentään lukkoihin yms. Paineanturi simahti syksyllä ja sekin vaihdettiin, kun neliveto ja pikavaihteet lakkasi toimimasta. Siihen on K-kaupassa oma korjaussarjakin. 

Todellisen massikkamiehenhän tunnistaakin mukana kulkevasta kalikasta, jolla voi koputella jumittuneita releitä ja 10 metrin säteellä leijuvasta WD40:sen tai CRC:n hajusta ;D

Ei vaan tosi puheessa aika vähän sähkövikoja on ollut. Kaikki sähköongelmat johtuvat yleensä heikkolaatuisista antureista, kytkimistä tai muista alihankkijoiden halpistavaroista.

Sitä vaan en tiedä, että miten tuosta saa pakan poltettua voimanottoa käynnistäessä, kun automatiikka pysäyttää voimanoton, jos momentti on liian suuri? Kaiken lisäksi moottoritehoon nähden tuo voimansiirtolinja on suht järeää tekoa.