Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: redbull - 21.02.10 - klo:00:20

Otsikko: Pyöröpaalajien kuningas?
Kirjoitti: redbull - 21.02.10 - klo:00:20
Raadille otsikon mukainen arviointi ja mikä tekee ehdokkaastasi parhaan?
 Täydellistä yleispaalaajaa ei ole vielä tullut vastaan, mutta lähellä ollaan...
Arvostaisin paalaajassa seuraavia ominaisuuksia:
Paalin mitat; 128x140-145cm (130cm verkko käy) kiinteä kammio.
Noukin 2,2-2,3m. Matalarakenteinen, ehkä NH;n ja Welgerin risteys
Sulloja;Welgerin kaltainen, ruuvit toimii lähes aina ja spiraaliroottori ime kaikki mitä noukin tarjoaa ja 15 terää riittäisi. ::)
Verkkosidonta;Kuten Welgerissä
Avattava pohja. ;)
Rullat; Kuten MC Hale ja laakerit  automaattirasvarilla. Teloissa 50-60mm akselit.
Rattaat; kartioboorilla akseleissaan
Ketjut;Vedetyillä hylsyillä ja esivenytetyillä ketjuilla.
Navat; Kartiorullalaakereilla, nopeusluokka (60)ja kantavuus 2x6tn
Renkaat;22,5 tai 26,5x600-700
Kuoret;komposiittia ja luukut helposti avattavia.
Ohjainboksi;Maksimissaan KM kalenterin kokoinen ja talven ajaksi irroitettava.Näyttö riittävän selkeä ja toiminnot yksinkertaisia.
Hinta alle 50 te
Siinäpä vaatimuksia..Jatkakaa listaa..
 

Otsikko: Vs: Pyöröpaalajien kuningas?
Kirjoitti: Uusi-Lampi - 21.02.10 - klo:08:39
Luulin että kirjoitat welgerin muuttuvakammioisesta, rp 435 suomi mallista..... matalaa korkeutta ei saa jos haluaa hyvän yleispaalaimen ja tuonkin veran isomman halkaisijan, mitäs se koneen korkeus haittaa??
Otsikko: Vs: Pyöröpaalajien kuningas?
Kirjoitti: vms1 - 21.02.10 - klo:09:51
Jaa-a kyllä noissa viellä kehitettävää riittää. Mutta jotain insinööreille mietittäväksi.

-Verkotus sellaiseksi että se toimii yöt-päivät-kesät-talvet-paikallaan tai liikkeeassä eli pomminvarmasti aina.
- Noukin sellaiseksi että voi rauhassa paalata karhoja poikittain jos mieli tekee.
- Noukkimen eteen roottori joka tasoittaa karhoa jos on paakkuja.
- Kierteinen sulloja jossa alaslaskettava pohja ja terät.
- Sylky jos viellä sattuis tukkoon saamaan
- Verkon sijasta mahdollisuus käyttää samaa muovia mitä käärinnässäkin.
- Järjestelmä sellaiseksi että ulosottoa saisi pyörittää tasaisin kierroksin.
- Automaattinen rasvaus ja ketjujen voitelu
- Paalinkooksi 125 levee ja halkaisia 60- 250. Jotta saa kuljetettua 2 vierekkäin laillisesti.
- Paalin painon mukaan säätyvä hapotin joka ruuttaa aineet kammioon eikä harakoille.
- Käärintään mahdollisuus ladata useampia muoveja mitkä tulee käyttöön kun edellinen loppuu.
- Peruutuskamerat ja valot vakiona.
- Leveys sellainen, että pyörät kulkee eri jälkeä kun raktori ja mahdollisuus paripyöriin (ruokohelvelle) ja nopeusluokkaan vähintään 60
- Käyttölaitetta ei olisi vaan raktorin omilta näytöiltä ohjattais.


Muuten niin tätäkin niin kuin kaikkia muitakin koneita ohjattais raktorista eli hydrauliikka tulisi raktorin lohkoilta, rasvari ja öljyvoitelu tulisi raktorista eli voisi käyttää muissakin koneissa.

Tossa noin alkujaan, muuttuvakammioinen krone ei ihan viellä tohon pääse.
Niin ja uus hinta reilusti alle 100000.
Otsikko: Vs: Pyöröpaalajien kuningas?
Kirjoitti: vms1 - 21.02.10 - klo:09:53
Muuten tekis mieli siirtyä kanttipaalaajaan ja taakse laite mikä kääris vaikka 4 paalia yhteen mutta nyt kyse oli pallokoneesta.
Otsikko: Vs: Pyöröpaalajien kuningas?
Kirjoitti: redbull - 21.02.10 - klo:09:56
Luulin että kirjoitat welgerin muuttuvakammioisesta, rp 435 suomi mallista..... matalaa korkeutta ei saa jos haluaa hyvän yleispaalaimen ja tuonkin veran isomman halkaisijan, mitäs se koneen korkeus haittaa??
>>>Tarkoitin noukkimen rainojen korkeutta. Ikivanhassa NH 850;ssä oli pirun hyvä noukin jo 20 vuotta sitten.
Otsikko: Vs: Pyöröpaalajien kuningas?
Kirjoitti: cosmic_cowboy - 21.02.10 - klo:11:15

Verkkosidonta;Kuten Welgerissä

Siinäpä vaatimuksia..Jatkakaa listaa..

Welgerin sitoja on vaikeuksissa kuivalla tavaralla kun kertyy pölyä paikkoihin. Verkkotelojen väli voi täyttyä yhden paalin noukinnan aikana pölystä, jota telat eivät jaksa pyöräyttää vlistään. Reunojen vivustoille voik ertyä tavaraa niin paljon että terä ei lyö alasimeen asti. Myös verkkotelojen ja paalikammion väliin voi kerääntyä tavaraa niin että verkko ei mene. Kaikkiin näihin auttaa paineilma joka voisi olla koneen varsuteena kuten suurkanttipaalimien sitojilla.

Pyörivät paalikammion päädyt olisi hyvät ultrakevyttä ja liukasta olkea paalattaessa. Taitaa olla teknisesti mahdollinen vain kiinteäkammioisessa. 

Kiperissä tilanteissa voisi Anderssonin haketuspaalaimesta ja meno/paluu-niittomurskaimesta tuttu nivelaisa olla hyvä.

Maavara noukkimen takaosassa on vähäinen monessa paalaimessa ja urakoitsija joutuu seikkailemaan tiettömienkin taipaleiden takana. Tätä saisi lisättyä jos olisi nostolaitteissa kiinni Junkkari-tyyliin ilman että olisi akseli vaarassa.

Isobus-aikaan paalin muodostuksen vaihe voisi ohjata traktorin ajonopeutta ja pysäyttää sidonnan ajaksi. Vaaka-anturit mahdollistaisivat aineannostelun lisäksi tuottaa satokarttaa ja erityisesti opastaa kokonaistaloudelliseen ajotapaan.  Tarkoitan tällä sitä, että jos ajonopeutta lasketan huomattavasti maksimista, saattaa työteho säilyä samana kun tiiviimpiä paaleja on harvemmin sidottavana.

Säilöntäainesuuttimelta olisi hyvä olla näköyhteys ohjaamoon ja taustavalo, että suihkun muoto erottuisi hyvin.

Valvontamonitori voisi vaihtaa automaattisesti paalausvaiheen noukinnäkymästä kuvaamaan sidontaa sen alkaessa ja taustanäkymiä lähdettäessä peruuttamaan.

Vääntömomenttianturi voisi ilmoittaa kun on aika teroittaa terät. Pöttinger jo esittelikin teroituslaitteen.
Otsikko: Vs: Pyöröpaalajien kuningas?
Kirjoitti: rene - 21.02.10 - klo:15:31
Jaa-a kyllä noissa viellä kehitettävää riittää. Mutta jotain insinööreille mietittäväksi.

-Verkotus sellaiseksi että se toimii yöt-päivät-kesät-talvet-paikallaan tai liikkeeassä eli pomminvarmasti aina.
- Noukin sellaiseksi että voi rauhassa paalata karhoja poikittain jos mieli tekee.
- Noukkimen eteen roottori joka tasoittaa karhoa jos on paakkuja.
- Kierteinen sulloja jossa alaslaskettava pohja ja terät.
- Sylky jos viellä sattuis tukkoon saamaan
- Verkon sijasta mahdollisuus käyttää samaa muovia mitä käärinnässäkin.
- Järjestelmä sellaiseksi että ulosottoa saisi pyörittää tasaisin kierroksin.
- Automaattinen rasvaus ja ketjujen voitelu
- Paalinkooksi 125 levee ja halkaisia 60- 250. Jotta saa kuljetettua 2 vierekkäin laillisesti.
- Paalin painon mukaan säätyvä hapotin joka ruuttaa aineet kammioon eikä harakoille.
- Käärintään mahdollisuus ladata useampia muoveja mitkä tulee käyttöön kun edellinen loppuu.
- Peruutuskamerat ja valot vakiona.
- Leveys sellainen, että pyörät kulkee eri jälkeä kun raktori ja mahdollisuus paripyöriin (ruokohelvelle) ja nopeusluokkaan vähintään 60
- Käyttölaitetta ei olisi vaan raktorin omilta näytöiltä ohjattais.


Muuten niin tätäkin niin kuin kaikkia muitakin koneita ohjattais raktorista eli hydrauliikka tulisi raktorin lohkoilta, rasvari ja öljyvoitelu tulisi raktorista eli voisi käyttää muissakin koneissa.

Tossa noin alkujaan, muuttuvakammioinen krone ei ihan viellä tohon pääse.
Niin ja uus hinta reilusti alle 100000.
Onpas monta hyvää ideaa. 520 welgerissä jo aika moni toteutuu, tuo 2,5metrinen halkaisija olisi kyllä toosi hyvä. Kahden metrin paaleja onkin jo nähty meilläpäin riittävästi. Toinen mikä olisi vielä parempi olisi paalin leveys 2,4 metriä ja käärintä laite perään :D Ei tarttisi takapotku traktorilla kanniskella. ;D ;D  Sitten voisikin tehdä hinattavan paalipiikin, tuossa kun olisi normaali urakkapaaleja toista kymmentä. Saisi aika pitkään syöttää yhtä paalia. Kurottajalla voisi alle neljän tonnin painoisia paaleja nostella kivastikin.
Otsikko: Vs: Pyöröpaalajien kuningas?
Kirjoitti: vms1 - 21.02.10 - klo:21:08
"Maavara noukkimen takaosassa on vähäinen monessa paalaimessa ja urakoitsija joutuu seikkailemaan tiettömienkin taipaleiden takana. Tätä saisi lisättyä jos olisi nostolaitteissa kiinni Junkkari-tyyliin ilman että olisi akseli vaarassa."

Itte teetätin tollasen ja suosittelen kyllä kaikille. Käytännössä järeähkö vetokolmio minkä sisällä laakereilla tappi. Tarvikkeina rautaa, pari laakeria, tappi, ja yks ulosottoakseli. Hinta ehkä 500 euron tietämissä + työ.

"Toinen mikä olisi vielä parempi olisi paalin leveys 2,4 metriä ja käärintä laite perään."

Itte olen vähän kummastellu, että tota ei olla vielä tehty koska ei luulis vaativan kauheeta modifiointia nykyisiin paalaajiin. Tiedä sitten, että eikö laakerit kestä vai mikä on. Muuten niin ei se 2500 kilon paali ole mikään mahdoton siirrettävä, mutta muovia säästyis ja paalissa olis tavaraa. Lisäks ei tarttis rehua kaventaa karhosta kun se ahdetaan koneeseen vaan pikemmin vähän levittää jolloin ei sullojakaan olis niin kovilla.
Otsikko: Vs: Pyöröpaalajien kuningas?
Kirjoitti: rene - 21.02.10 - klo:22:34
"

"Toinen mikä olisi vielä parempi olisi paalin leveys 2,4 metriä ja käärintä laite perään."

Itte olen vähän kummastellu, että tota ei olla vielä tehty koska ei luulis vaativan kauheeta modifiointia nykyisiin paalaajiin. Tiedä sitten, että eikö laakerit kestä vai mikä on. Muuten niin ei se 2500 kilon paali ole mikään mahdoton siirrettävä, mutta muovia säästyis ja paalissa olis tavaraa. Lisäks ei tarttis rehua kaventaa karhosta kun se ahdetaan koneeseen vaan pikemmin vähän levittää jolloin ei sullojakaan olis niin kovilla.

Telojen paino pitäisi olla nelinkertainen, akselit vahvemmat ja laakerit tuplasti rajummat. Ei olisi mikään tekemätön paikka laittaa paalikone halki ja jatkoa väliin... :D :D :D    Se käärintä ei enää millä tahansa onnistuisikaan.
Otsikko: Vs: Pyöröpaalajien kuningas?
Kirjoitti: vms1 - 22.02.10 - klo:14:21
"

"Toinen mikä olisi vielä parempi olisi paalin leveys 2,4 metriä ja käärintä laite perään."

Itte olen vähän kummastellu, että tota ei olla vielä tehty koska ei luulis vaativan kauheeta modifiointia nykyisiin paalaajiin. Tiedä sitten, että eikö laakerit kestä vai mikä on. Muuten niin ei se 2500 kilon paali ole mikään mahdoton siirrettävä, mutta muovia säästyis ja paalissa olis tavaraa. Lisäks ei tarttis rehua kaventaa karhosta kun se ahdetaan koneeseen vaan pikemmin vähän levittää jolloin ei sullojakaan olis niin kovilla.

Telojen paino pitäisi olla nelinkertainen, akselit vahvemmat ja laakerit tuplasti rajummat. Ei olisi mikään tekemätön paikka laittaa paalikone halki ja jatkoa väliin... :D :D :D    Se käärintä ei enää millä tahansa onnistuisikaan.

Eikait se käärintä ongelma olis kun leveempi pöytä ja varret pidemmiksi niin kyllähän se käärii. Suurempi ja ainut ongelma taitaa olla saada kolat/telat ja laakerit kestämään moista mälliä pyörimässä kammiossa.
Otsikko: Vs: Pyöröpaalajien kuningas?
Kirjoitti: hiluhi - 22.02.10 - klo:14:27
Eikait se käärintä ongelma olis kun leveempi pöytä ja varret pidemmiksi niin kyllähän se käärii. Suurempi ja ainut ongelma taitaa olla saada kolat/telat ja laakerit kestämään moista mälliä pyörimässä kammiossa.

Kait ne sais kestään, mutta koneelle tulisi massaa kohtuullisesti lisää.
Otsikko: Kovapaalaajien kuningas...
Kirjoitti: Timppa - 22.02.10 - klo:16:20
http://www.maatalouskoneet.fi/koneet.php?id=264

 :D
Otsikko: Vs: Kovapaalaajien kuningas...
Kirjoitti: hvinnamo - 22.02.10 - klo:16:24
http://www.maatalouskoneet.fi/koneet.php?id=264

 :D
IH-isännänharmihan on perin nuori ja nätti   ;D
Otsikko: Vs: Kovapaalaajien kuningas...
Kirjoitti: Timppa - 22.02.10 - klo:16:26
http://www.maatalouskoneet.fi/koneet.php?id=264

 :D
IH-isännänharmihan on perin nuori ja nätti   ;D

Tommosen kanssa sai joskus taistella. Vieläkin se on tallella. Kyl se nyt eläkepäivinään toimii.
Otsikko: Vs: Pyöröpaalajien kuningas?
Kirjoitti: redbull - 22.02.10 - klo:17:55
http://www.agriaffaires.co.uk/used/round-baler/1155318/mc-hale-fusion.html
Eipä se vusionikaan ihan ikupäivänen ole..Varmaan ajettu jotain milijuuna tai jotain ;D
Otsikko: Vs: Pyöröpaalajien kuningas?
Kirjoitti: konehalli - 22.02.10 - klo:19:01


"Toinen mikä olisi vielä parempi olisi paalin leveys 2,4 metriä ja käärintä laite perään."

Itte olen vähän kummastellu, että tota ei olla vielä tehty koska ei luulis vaativan kauheeta modifiointia nykyisiin paalaajiin. Tiedä sitten, että eikö laakerit kestä vai mikä on. Muuten niin ei se 2500 kilon paali ole mikään mahdoton siirrettävä, mutta muovia säästyis ja paalissa olis tavaraa. Lisäks ei tarttis rehua kaventaa karhosta kun se ahdetaan koneeseen vaan pikemmin vähän levittää jolloin ei sullojakaan olis niin kovilla.

Koneen jälkeen tarvitaan enää tupla leveetä verkkoa, saattaa olla koneet tehtailla turhan kapeita noin leveän verkon tekoon
Otsikko: Vs: Pyöröpaalajien kuningas?
Kirjoitti: meikäläinen - 22.02.10 - klo:19:30
Eihän tuolla Fusionilla ole ajettu vasta kuin 33 000 paalia. Siis sisäänajettu  ;)...

Näkyy myyjä antavan vielä 5000 paalin takuun.  8)