Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Romppe - 19.01.08 - klo:11:20
-
Kyseessä traktorin M-f,tasavirta-Lucasin vaihto japanilaiseen vaihtovirtalaturiin,jossa sisäänrakennettu säätäjä,onko kukaan vaihtanut,ja miten onnistuu? :)
-
Kyseessä traktorin M-f,tasavirta-Lucasin vaihto japanilaiseen vaihtovirtalaturiin,jossa sisäänrakennettu säätäjä,onko kukaan vaihtanut,ja miten onnistuu? :)
Vuosia vuosia sitten tuli noita vaihdettua , mut ei enää jaksa muistaa .............virtalukko oli ainakin vaihdettava
-
http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/wlaturi/wlaturi.htm
http://koti.mbnet.fi/bbm990/keskustelu/post.php?cat=12&fid=1&pid=55&order=fl&page=1
http://www.masinistit.com/viewtopic.php?p=16169&sid=4e0a80648df7a300567ee75623f13f68
Eli lueppa nuo.
-
Kovasti pitää kaivaa kallosta että muistuis on aikaa kun on viimeks laittanu.D+ latausvalon kautta virtalukkoon siihen napaan johon tulee virta kun virran käännät päälle,siitä laturi saa herätteen ja valon sammuttua lähtee lataamaan.B tai B+ starttimoottorin + napaan ei virtalukkoon ettei sula, jos laturissa - napa se maahan tai saattaa rungossa olla oma maadoitus.
-
Edessä sama homma kuin tässä viestiketjun aloittajalla.
Sellainen kysymys vielä, että oletteko laittaneet hehkun virta-avaimella toimivaksi vai eri napin taakse?
-
Ei ole hankala homma,joskaan ei onnistu perinteisellä virtalukolla,eli viisainta on vaihtaa virtalukko,jossa on " virta päälle"-asento,tällöin ei tarvitse pelätä akun tyhjentymistaä,jos herätevirta jää päälle pitkäksi aikaa kun unohtuu katkaisija päälle.
Virta päällä asennosta vedetään johto,miel. latausvalon kautta(jonka rinnan vielä olisi hyvä laittaa joku 300 ohmin vastus ettei lampun palaminen katkaise herätysvirtaa,jos oikein hyvin tekee) laturin napaan D+.
Laturin B+ kytketään jollakin 16mm2 johtimella tosiaan sinne startin napaan solenoidiin ja siihen napaan johon akulta tulee johto,toki voi sen akkuunkin kytkeä.
-
Virta päällä asennosta vedetään johto,miel. latausvalon kautta(jonka rinnan vielä olisi hyvä laittaa joku 300 ohmin vastus ettei lampun palaminen katkaise herätysvirtaa,jos oikein hyvin tekee) laturin napaan D+.
Kiitos tiedoista. Tarkennatko tuota 300 ohmin vastusta (montako w? ja minkälainen), eli olisiko sulla jotain linkkiä tms. johonkin tuohon käyttötarkoitukseen sopivasta vastuksesta, jonka voisi laittaa jonnekin johdon kanssa roikkumaan?
Noissa aikaisemmin tässä ketjussa olleissa jutuissa kehoitetaan laittamaan vähintään 5w merkkilamppu laturille. Kävin läpi muutaman varaosakaupan, mutta missään ei ollut noin paljon tehoa vaativia merkkivaloja. IKH:n merkkivaloonkin sai muistaakseni max. 1,6w lampun, sellaisen surkean lasipötkylän.
Tuolla vastuksellahan sitten tulisi hoidettua myös tuo liian-pieni-lamppu ongelma.
-
tuossa rockbullin linkissä oli hyvät ohjeet. johtojen kunto kannattaa myös samalla tarkistaa että maadoitukset pelaa, tuo tasavirta laturi on ihan hyvä mutta jos haluaa vaihtaa niin hieman töitä joutuu tekemään. mulla on tuossa vanhassa mf 165 ssa vm-66 alkuperäinen tasavirta laturi. hyvin lataa ei ole ollut tarvetta vaihtaa, tehtäisipä nykyäänkin yhtä lujia sähkölaitteita ;D.
-
Mä kyllä lähtisin siitä, että masinistikone pidetään masinistikoneena eikä rakennella siitä mitään palopommia...