Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Solifer1 - 31.01.10 - klo:16:04
-
Millaisia teidän common rail koneet on käynnistymään pakkasella? Tarviiko lohkolämmitystä talvella jos hyvät öljyt? ???
-
Pitääkö käynnistää ilman lohkolämmitintä?
-
No aloin ihmetteleen tän oman auton konetta kun lähti samallalailla käyntiin roikasta kuin ilman roikkaa. Aloin asiaa selvittään ja selvis että tässä on ihan alitehoinen 300w säteilylämmitin koneen kyljessä. Huoltopäällikön mukaan laskee hiukan pakkasasteita nestetilassa mutta ei nosta plussanpuolelle. >:( Raakalta tuntuu laittaa käyntiin -40 asteessa ja olenpa varma ettei pitemmänpäälle ole terveellista koneelle. Nyt pitää selvittää saako tuohon asennettua kunnollista vesikiertoista letkulämmitintä.
-
Tuollaisia ne autoissa tapaa nykyään olla. Ei pitäisi käyntiinlähtemiseen juuri vaikuttaa onko "lohkolämmitin" kiinni vai ei >:( >:(
-
Joo,ongelmitta posahti ja jäi käymään -32 pakkasessa kun oli pakko kerran laittaa :-[
-
Jos laittaa riittävän tehokkaan lämmittimen niin jotkut merkit/mallit ei sitten ainakaan lähde tulille, menee tietokone sekaisin. Yhden tiedän, äskeisenlainen tapaus. Ja nyt on tehoton letkulämmitin joka lämmittää sen verran että nesteet ei kunnolla lämpene mutta moottori luulee että on lämmin moottori ja ei sitten hehkuta.
Ja paremmin käynnistyy ilman lämmitintä. Tosin lämpimässä hallissa pakkasilla oltava.
-
No mitenkä ne yleensä on käyntiin lähtemään? Muutamienkin kertomaa ja omaa kokemusta on, että sähkötoiminen ruiskupumppu ei ole oikein kotonaan pakkasella, ei taida saada riittävää virtaa kylmässä, eli ei ruoki, koska ei yhtään savua muodostu piipusta. Onko cr sitten parempi ja varmempi?
-
http://www.defa.com/doc/32225.1223905976.Finskxproduktkatalogx08-09.pdf
Tuollainen 700 sarjanen letkulämmitin 1500w on mulla kuormaajassa ja lähtee käyntiin kuin kesällä.
-
No mitenkä ne yleensä on käyntiin lähtemään? Muutamienkin kertomaa ja omaa kokemusta on, että sähkötoiminen ruiskupumppu ei ole oikein kotonaan pakkasella, ei taida saada riittävää virtaa kylmässä, eli ei ruoki, koska ei yhtään savua muodostu piipusta. Onko cr sitten parempi ja varmempi?
cr? Siis onko näillä jotain merkittävää eroa? ???
-
Deutzi on ainakin ollut hyvä käyntiin lähtijä koko talven.Tosin en juurikaan ilman roikkaa ole käynnistellyt.En tiedä varmasti onko Transporterissa cr-kone mutta kyllä sekin lähtee hyvin käyntiin pakkasella. :)
-
Eiköhän tuon cr commonrailin suurimpia onkelmia ole se että sudit on niin hienoja ettei mpö kulje läpi mikäli keli alkaa olla lähellä -25 ellei ole sitten tilannut tilasäiliöön -29/-34 tai arktista -40/-44 mpö:tä kun yleensä cr kone ei anna ruiskutus lupaa ellei sirrtopaine ole riittävän korkea.
-
Deutzi on ainakin ollut hyvä käyntiin lähtijä koko talven.Tosin en juurikaan ilman roikkaa ole käynnistellyt.En tiedä varmasti onko Transporterissa cr-kone mutta kyllä sekin lähtee hyvin käyntiin pakkasella. :)
kannattaa kysyä huollosta, moneen vanhempaan autoon saa ajettua uuden ohjelman hehkuille, helpottaa käyntiin lähtöä myös 0 keleillä sitte kun autolla ajettu monta sataa tuhatta km. monessa autossa on erikseen lämpöanturi, tuo henkun lämpöanturi, lisälämmittimen lämpöanturi ja vielä ulkoilmankin anturi, ni luulis noista nyt saavan ristiriitatilanteessa jonkin laisen hehkutuksen aikaan
-
Eikös valtteriin saa p-ö:n lämmittimen. Tulee vissiin suodattimen sisälle. Omassa cr ännässä meni suodattimet vaihtoon kun alko pitämään tivolia mittaristossa ja vika koodia L 302. Aika ajoin kannattaa myös tyhjätä niin traktorin tankki kuin farmari säiliö. Useinhan näissä on pohja proppu.
-
No mitenkä ne yleensä on käyntiin lähtemään? Muutamienkin kertomaa ja omaa kokemusta on, että sähkötoiminen ruiskupumppu ei ole oikein kotonaan pakkasella, ei taida saada riittävää virtaa kylmässä, eli ei ruoki, koska ei yhtään savua muodostu piipusta. Onko cr sitten parempi ja varmempi?
cr? Siis onko näillä jotain merkittävää eroa? ???
Sähkötoiminen ruiskutuspumppu on periaatteeltaan kuin vanha jakajapumppu mutta vaijereitten sijasta sitä ohjaa pumpun päällä oleva ohjain. Commonrailissa on korkeapainepumppu joka pumppaa jatkuvasti painetta suuttimille joita sähkö aukoo. Samanlailla tarttee sähköä molemmat ja rupiaa renkkaamaan kun akku menee huonoksi. Tosin kylmäkäynnistysominaisuudet on cr:llä paremmat kun ruiskutuspaine noin 5-10 kertainen jakajaan nähden joten tulee sumuna vaikka ei niin lujaa tartti pyörittäskään.
-
Tossa TS135A:ssa on CR.
En yleensä sitä ilman lohkolämppäriä käynnistä,mutta lähtee kyllä aika hyvin käymään.-25:stä joskus lähdin kun oli pakko.
En ole mitään sekoilua havainnut hehkun kanssa lämmittimen käytön yhteydessä.
Ainoat ongelmat mitä on ollu olen saanut aikaan on johtuneet polttoaineesta,eli kesälaatua ollu seassa.
-
kyllä nuo uudet cr:t on hyviä käyntiinlähtiöitä. Ei kai niitä kukaan huvikseen kauheasta pakkasesta käyntiin laita, mutta ainakin 7430 lähtee vielä -25:stä ongelmitta. Cdi mersukin on melkoisen hyvä lähtijä. Myös koeajossa ollut fendt hörähti valtran pihasta -22 asteesta vaivata.
-
No mitenkä ne yleensä on käyntiin lähtemään? Muutamienkin kertomaa ja omaa kokemusta on, että sähkötoiminen ruiskupumppu ei ole oikein kotonaan pakkasella, ei taida saada riittävää virtaa kylmässä, eli ei ruoki, koska ei yhtään savua muodostu piipusta. Onko cr sitten parempi ja varmempi?
cr? Siis onko näillä jotain merkittävää eroa? ???
Sähkötoiminen ruiskutuspumppu on periaatteeltaan kuin vanha jakajapumppu mutta vaijereitten sijasta sitä ohjaa pumpun päällä oleva ohjain. Commonrailissa on korkeapainepumppu joka pumppaa jatkuvasti painetta suuttimille joita sähkö aukoo. Samanlailla tarttee sähköä molemmat ja rupiaa renkkaamaan kun akku menee huonoksi. Tosin kylmäkäynnistysominaisuudet on cr:llä paremmat kun ruiskutuspaine noin 5-10 kertainen jakajaan nähden joten tulee sumuna vaikka ei niin lujaa tartti pyörittäskään.
Ahaa, sähkötoimisella ruiskutuspumpulla ei siis sinällään ole tekemistä tai kytköksiä sähköllä aukeneviin suuttimiin. En kyllä yhtäkkiä keksi mitä etua sillä on sitten mekaaniseen verrattuna. No tietysti tietokoneen on helpompi estää kaasun painaminen...
-
No mitenkä ne yleensä on käyntiin lähtemään? Muutamienkin kertomaa ja omaa kokemusta on, että sähkötoiminen ruiskupumppu ei ole oikein kotonaan pakkasella, ei taida saada riittävää virtaa kylmässä, eli ei ruoki, koska ei yhtään savua muodostu piipusta. Onko cr sitten parempi ja varmempi?
cr? Siis onko näillä jotain merkittävää eroa? ???
Sähkötoiminen ruiskutuspumppu on periaatteeltaan kuin vanha jakajapumppu mutta vaijereitten sijasta sitä ohjaa pumpun päällä oleva ohjain. Commonrailissa on korkeapainepumppu joka pumppaa jatkuvasti painetta suuttimille joita sähkö aukoo. Samanlailla tarttee sähköä molemmat ja rupiaa renkkaamaan kun akku menee huonoksi. Tosin kylmäkäynnistysominaisuudet on cr:llä paremmat kun ruiskutuspaine noin 5-10 kertainen jakajaan nähden joten tulee sumuna vaikka ei niin lujaa tartti pyörittäskään.
Ahaa, sähkötoimisella ruiskutuspumpulla ei siis sinällään ole tekemistä tai kytköksiä sähköllä aukeneviin suuttimiin. En kyllä yhtäkkiä keksi mitä etua sillä on sitten mekaaniseen verrattuna. No tietysti tietokoneen on helpompi estää kaasun painaminen...
jos saivarteluun aletaan niin tuo sähkönen pomppu ottaa huomioon vaikkapa polttoaineen lämmön ja tiheyden eli syöttää grammoina oikean määrän polttoainetta, oli sitte kesä tai talvilaatua, mekaaninenhan mittaa tilavuutta
-
No mitenkä ne yleensä on käyntiin lähtemään? Muutamienkin kertomaa ja omaa kokemusta on, että sähkötoiminen ruiskupumppu ei ole oikein kotonaan pakkasella, ei taida saada riittävää virtaa kylmässä, eli ei ruoki, koska ei yhtään savua muodostu piipusta. Onko cr sitten parempi ja varmempi?
Jos mää nyt oikein olen ymmärtänyt, niin cr koneissa on ihan mekaanisesti pyörivä jatkuvaa painetta järjestelmään pumppaava pumppu, jota sitten moottorinohjausyksikön ohjaamana sähköisesti toimivilla suutinyksiköillä annostellaan hyvin tarkasti erilaisten antureiden antaman informaation perusteella, muistaakseni yhden työtahdin aikana saattaa ruiskutus tapahtua useissa osissa, jopa kymmenellä osaruiskutuksella. Ja paine on moninkertainen perinteiseen ruiskutusjärjestelmään. Teoriassa pitäisi olla hyvin hallittavissa myös kylmäkäynnistys - sehän on sitten ohjausjärjestelmästä kiinni onko kylmäkäynnistys huomioitu siinä.
Sen sijaan sähköisesti ohjattu perinteinen ruiskutuspumppuhan ei sinänsä poikkea perinteisestä pumpusta muutoin kuin että sitä ohjataan vaijerin sijasta sähköllä moottorinohjausyksikön ohjaamana.
Semmoisen olen huomannut itse, jotta ilmeisesti tuon sähköisesti ohjatun perinteisen ruiskutuspumpun sammutussolenoidi on tarkka jännitteestä - jos akku on huono, niin vaikka vielä jaksaa pyörittää starttia niin se on turhaa hommaa kun ei selvästikään avaa enää tuota solenoidia, päätellen siitä ettei tosiaan piipusta tule haikuakaan.
CR koneista ei nyt ainakaan vielä ole huonoa kokemusta käynnistyvyyden suhteen.
-
Common raili mansikki ainakin on hyvä lähtemmän käymään.
-
eipä ole jussi peurankaan tekeleessä valittamista -35 ja tulille. Lohkolämmittimessä ollut kuten tunollinen rattorin omistaja pitääkin. Yhden tunnin sai käydä ihan huoleti silloin paikkallaan että lähti edes kokeilemaan varovasti liikkeelle.
Ei tulisi ikikuuna päivänä tollasta starttausta tehtyä, mutta rehua piti siilosta ämmyille ottoo.
-
Common raili mansikki ainakin on hyvä lähtemmän käymään.
Mulla se edellinen malli jossa sähköisesti ohjattu perinteinen ruiskutuspumppu. Se ei pelaa yhtään pakkasella.
Autossa olen huomannut saman kun nimimerkki 115, ei hehkuta vaikka pitäs. Joku "ohjelmapäivitys" siihen laitettiin, mutta se auttoi vain vähän.
-
Minulla myös vanhalla sähköohjatulla pumpulla oleva MF 6480 vm.06. Käyntiin lähtevyydessä ei ole mitään ongelmia. Mielestäni lähtee jopa erittäin hyvin käyntiin. Traktorissa on Steinbauerin "digipoksi" ja voimaa penkitetty n. 190hv:tä. Ihmetyttää tuo käyntiinlähtevyys myös sen takia, koska kone ei ole Suomimalli, vaan "englannintuontipaska"...
-
Jos mää nyt oikein olen ymmärtänyt, niin cr koneissa on ihan mekaanisesti pyörivä jatkuvaa painetta järjestelmään pumppaava pumppu, jota sitten moottorinohjausyksikön ohjaamana sähköisesti toimivilla suutinyksiköillä annostellaan hyvin tarkasti erilaisten antureiden antaman informaation perusteella, muistaakseni yhden työtahdin aikana saattaa ruiskutus tapahtua useissa osissa, jopa kymmenellä osaruiskutuksella. Ja paine on moninkertainen perinteiseen ruiskutusjärjestelmään. Teoriassa pitäisi olla hyvin hallittavissa myös kylmäkäynnistys - sehän on sitten ohjausjärjestelmästä kiinni onko kylmäkäynnistys huomioitu siinä.
Sen sijaan sähköisesti ohjattu perinteinen ruiskutuspumppuhan ei sinänsä poikkea perinteisestä pumpusta muutoin kuin että sitä ohjataan vaijerin sijasta sähköllä moottorinohjausyksikön ohjaamana.
Semmoisen olen huomannut itse, jotta ilmeisesti tuon sähköisesti ohjatun perinteisen ruiskutuspumpun sammutussolenoidi on tarkka jännitteestä - jos akku on huono, niin vaikka vielä jaksaa pyörittää starttia niin se on turhaa hommaa kun ei selvästikään avaa enää tuota solenoidia, päätellen siitä ettei tosiaan piipusta tule haikuakaan.
[/quote]
Kyllä, CR:ssä on yleensä 2-3 elementtinen mäntäpumppu.
Bosch VP44 on oikeastaan vähäsen niin kuin mekaanisen ruiskupumpun ja commonrailin väliltä.
Myös sillä saadaan useampi ruiskutushetki aikaiseksi sekä ruiskutusajoituksen tarkkuus on paljon parempi kuin mekaanisella pumpulla.
VP44 on tarkka kierroksista. Jos se havaitsee että, moottori ei starttaushetkellä kierrä tarpeeksi(jotain 150-250rpm?) se ei edes yritä ruiskuttaa.
-
Jcb:n kurottajassa (Jcb:n oma tekemä commonrail moottori) ollut jo pitempään käynnistys ongelmaa.Commonrailin paineanturin johdon ollessa irti,lähtee heti käyntiin,mutta kiinniollessa vain jos kone valmiiksi lämmin.Käyntiin lähdettyä saa anturin johdon kytkeä kiinni ja kone pelaa ok.Anturi on aikaisemmin jo vaihdettu,mutta ei korjannut ongelmaa.Nyt vaihdoimme paineensäätimen,jonka jälkeen moottori ei enää käynnistynyt ollenkaan.Vanhan säätimen vaihto takaisin ei korjannut tilannetta.Siirtopumppu toimii,ilmattukin on useaamman kertaa ja sulakkeetkin on tarkastettu.Oliskohan kenelläkään antaa hyviä vinkkejä,mikä käynnistymättömyyden voisi aiheuttaa...
-
Ahaa, sähkötoimisella ruiskutuspumpulla ei siis sinällään ole tekemistä tai kytköksiä sähköllä aukeneviin suuttimiin. En kyllä yhtäkkiä keksi mitä etua sillä on sitten mekaaniseen verrattuna. No tietysti tietokoneen on helpompi estää kaasun painaminen...
Juu 'sähkötoiminen' on oikeastaan perustaltaan perinteinen mekaaninen jakajapumppu jossa säätötoiminteet tapahtuvat sähköllä.
VP44 on kai sähköinen ajoitussäätö ja sähköinen määränsäätö (jotka säädöt yksittäisinä taitavat mennä vähän toistensa tontille).
Sähköllä saadaan ainakin tarkempi säädin - tai siis säädön ohjelma tehdään sellainen kuin halutaan. Esim kierrosluku saadaan pysymään koko ajan tarkalleen 1674 rpm jos halutaan, kuormituksen vaihtelusta riippumatta. Perinteinen mekaanineen säädinhän elää aina enemmän tai vähemmän kuorman mukana. Myös säädön nopeus on kai yksittäisen ruiskutuksen luokkaa (määräsolenoidi anostelee jokaisen ruuttauksen). Myös ruiskutuksen ajoitus ja sen säätö tilanteen mukaan saadaan tarkemmaksi.
Pumpun elämän ohjaus muun moottorielektroniikan toiveiden mukaiseksi on mahdollista sähköohjauksen myötä, vivuilla ja vaijereillahan se on käytännössä mahdotonta.
-
Ahaa, sähkötoimisella ruiskutuspumpulla ei siis sinällään ole tekemistä tai kytköksiä sähköllä aukeneviin suuttimiin. En kyllä yhtäkkiä keksi mitä etua sillä on sitten mekaaniseen verrattuna. No tietysti tietokoneen on helpompi estää kaasun painaminen...
Juu 'sähkötoiminen' on oikeastaan perustaltaan perinteinen mekaaninen jakajapumppu jossa säätötoiminteet tapahtuvat sähköllä.
VP44 on kai sähköinen ajoitussäätö ja sähköinen määränsäätö (jotka säädöt yksittäisinä taitavat mennä vähän toistensa tontille).
Sähköllä saadaan ainakin tarkempi säädin - tai siis säädön ohjelma tehdään sellainen kuin halutaan. Esim kierrosluku saadaan pysymään koko ajan tarkalleen 1674 rpm jos halutaan, kuormituksen vaihtelusta riippumatta. Perinteinen mekaanineen säädinhän elää aina enemmän tai vähemmän kuorman mukana. Myös säädön nopeus on kai yksittäisen ruiskutuksen luokkaa (määräsolenoidi anostelee jokaisen ruuttauksen). Myös ruiskutuksen ajoitus ja sen säätö tilanteen mukaan saadaan tarkemmaksi.
Pumpun elämän ohjaus muun moottorielektroniikan toiveiden mukaiseksi on mahdollista sähköohjauksen myötä, vivuilla ja vaijereillahan se on käytännössä mahdotonta.
Sillon ku minä olin paljo uudempi ei ollu moisia murheita.
Urku auki,murheena vaan jos 2000 kierroksen alle yritti motti vaipua.
Ilmastoinnit yms oli niistä tarinoita kuultu.
Mutta en väheksy,hienoa näillä uusilla härpäkkeillä on töissä olla.
Toiset niistä on jopa loogisia eläkeikää lähestyvälle ;D
-
On se pehmeästi hyrisevä aito cr-kone ainakin paljon miellyttävämpi kuunnella kuin vaikka viistonninen voortti... joka terveimmillään kuulostaa siltä että joku tahtoo sieltä koneen sisältä ulos vasaraa apuna käyttäen.
-
ihmettä kuin nuo mopomiähet kehtaa ajella nuilla harlikoillaan.. kun kuulee kymmenien kilsojen päähän kuin pörisee.. ite kuulen moisen ohimenon vaikka tähkä huutaa peltoreissa palavasta vetestään...
-
On se pehmeästi hyrisevä aito cr-kone ainakin paljon miellyttävämpi kuunnella kuin vaikka viistonninen voortti... joka terveimmillään kuulostaa siltä että joku tahtoo sieltä koneen sisältä ulos vasaraa apuna käyttäen.
tarkan sävelkorvan omaavalle vanhan liiton moottorimiehelle on kyllä kauhistuuva kokemus tuommonen nykyaikainen cr kone jonka ääni muuttuu lähes pehmeästä suhinasta jäätävään kalkatukseen sen mukaan monellako ennakkoruiskutuksella ja minkälaesella ajotuksella mennään itse palotapahtumaan, hiukkasloukun polton efekteistä puhumattajaan :o :o :o :o
-
ihmettä kuin nuo mopomiähet kehtaa ajella nuilla harlikoillaan.. kun kuulee kymmenien kilsojen päähän kuin pörisee.. ite kuulen moisen ohimenon vaikka tähkä huutaa peltoreissa palavasta vetestään...
Pitäiskö Oksankin hommata joku pitkäkeula Pannupää aurinkoisten päivien kulkupeliksi? Ja talven joutoajan rassauskohteeksi?
-
ihmettä kuin nuo mopomiähet kehtaa ajella nuilla harlikoillaan.. kun kuulee kymmenien kilsojen päähän kuin pörisee.. ite kuulen moisen ohimenon vaikka tähkä huutaa peltoreissa palavasta vetestään...
Pitäiskö Oksankin hommata joku pitkäkeula Pannupää aurinkoisten päivien kulkupeliksi? Ja talven joutoajan rassauskohteeksi?
Panheads forever.. Kyllä vielä joskus herättelen tuon vahan pannupääni tuolta tallin perältä..