Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Strimari - 22.01.10 - klo:15:57

Otsikko: Hitsausropleema
Kirjoitti: Strimari - 22.01.10 - klo:15:57
Onko kenelläkään tullu eteen ongelmaa vanhojen koneiden kanssa ettei meinaa saada hitsausta onnistumaan?
Korjailen naapurille kuorma-autosta tehtyjä kärryjä, laitan uudet laidat ja siinä täytyy ainakin saranoissa hitsata sen vanhan lavan runkoon.
Ja millään ei meinaa rauta sulata, niinkun pitäis, vaan räiskii ja sulaa reikää. Voiko olla mahdollista että 60 - 70 luvulla, mistä alunperin Volvo on peräisin olis käytetty niin tyrniä mönjämaaleja, että siellä olis joku, vaikka lyijy tai muu öklämöntti imeytyny raudan huokosiin. Ei meinaan Fiiberilaikalla kiillotus riitä mihinkään, eikä kaikinosin hiomalaikkakaan, täytyy tehdä oikein kolo kylkeen ennekun löytyy hitsattavaa rautaa. Vai onko se ite raudasta kiinni? Olis edes venäläistä tai virolaista rautaa, niin vähän ymmärtäisinkin, mutta että..
Kommenttia?
Otsikko: Vs: Hitsausropleema
Kirjoitti: lypsyukko - 22.01.10 - klo:16:01
Onko kenelläkään tullu eteen ongelmaa vanhojen koneiden kanssa ettei meinaa saada hitsausta onnistumaan?
Korjailen naapurille kuorma-autosta tehtyjä kärryjä, laitan uudet laidat ja siinä täytyy ainakin saranoissa hitsata sen vanhan auton runkoon.
Ja millään ei meinaa rauta sulata, niinkun pitäis, vaan räiskii ja sulaa reikää. Voiko olla mahdollista että 60 - 70 luvulla, mistä alunperin Volvo on peräisin olis käytetty niin tyrniä mönjämaaleja, että siellä olis joku, vaikka lyijy tai muu öklämöntti imeytyny raudan huokosiin. Ei meinaan Fiiberilaikalla kiillotus riitä mihinkään, eikä kaikinosin hiomalaikkakaan, täytyy tehdä oikein kolo kylkeen ennekun löytyy hitsattavaa rautaa. Vai onko se ite raudasta kiinni? Olis edes venäläistä tai virolaista rautaa, niin vähän ymmärtäisinkin, mutta että..
Kommenttia?

Ruosteen syyksi mä ainakin olen ko. toiminnan laittanut. Mig ja ruoste eivät sovi yhteen  :)
Otsikko: Vs: Hitsausropleema
Kirjoitti: sorkkis - 22.01.10 - klo:16:11
Onko kenelläkään tullu eteen ongelmaa vanhojen koneiden kanssa ettei meinaa saada hitsausta onnistumaan?
Korjailen naapurille kuorma-autosta tehtyjä kärryjä, laitan uudet laidat ja siinä täytyy ainakin saranoissa hitsata sen vanhan auton runkoon.
Ja millään ei meinaa rauta sulata, niinkun pitäis, vaan räiskii ja sulaa reikää. Voiko olla mahdollista että 60 - 70 luvulla, mistä alunperin Volvo on peräisin olis käytetty niin tyrniä mönjämaaleja, että siellä olis joku, vaikka lyijy tai muu öklämöntti imeytyny raudan huokosiin. Ei meinaan Fiiberilaikalla kiillotus riitä mihinkään, eikä kaikinosin hiomalaikkakaan, täytyy tehdä oikein kolo kylkeen ennekun löytyy hitsattavaa rautaa. Vai onko se ite raudasta kiinni? Olis edes venäläistä tai virolaista rautaa, niin vähän ymmärtäisinkin, mutta että..
Kommenttia?
Mig  tai Mag paremminkin nykyään pitäis kyllä mennä kaikkiin rautoihin . Hakaksen (Valliuksen ) Inverterillä ei onnistu mikään rauta kunnolla . Kerroppa tarkemmin mikä hitsauskone .
Otsikko: Vs: Hitsausropleema
Kirjoitti: SAS - 22.01.10 - klo:16:40
Takavuosina Ryssäläisiä metsäkärryjä ei voinut hitsata tavallisilla puikoilla eikä migillä ollenkaan kun se rauta sisälsi niin paljon hiiltä.
Maahantuojalta isännät tilas puikkoja joilla homma onnistu.
Otsikko: Vs: Hitsausropleema
Kirjoitti: koivumaki - 22.01.10 - klo:16:57
Siis on kysymys Volvon kuorma-auton runkopalkista?

En usko ongelman olevan ainakaan hiilipitoisuuden.Kuorma-auton runkohan on tehty kanttaamalla ja sen tarkoitus on olla hyvin joustava eli kestää vaihtokuormitusta.
Uskoisin teräksen,(ei siis raudan kyseessä Volvo),olevan seostettu esim kromilla,molybdeenillä tms.jolla saadaan em.ominaisuuksia aikaan.
Särmättävyys on yksi asia mitä levyn on siedettävä.Hiilipitoinen teräslevy oikein sovellu taivutukseen.
Nuo lisäaineet saattavat tehdä hitsauksen vaikeaksi,alunperinhän kuorma-auton runkoa ei ole hitsattavaksi edes tarkoitettu...vaikka itsekin nimenomaan traktorikärryjen kanssa olen moista harrastanut.
Sopiva hitsauslisäaine varmaan kyllä löytyisi,täytyisi tietää vaan rungon materiaalin seos...
Otsikko: Vs: Hitsausropleema
Kirjoitti: rene - 22.01.10 - klo:17:10
Eipä ole tullut eteen tilannetta että hitsaus ei ollenkaan onnistuisi. Joskus oli sellainen runko että ei kanssa aikonut hyvää saumaa saada. Kun laitoin reilusti virtaa ja muistaakseni lievästi "alilangalla" niin sain hyvän näköisiä ja lujia saumoja kun hitsasin vain pisteitä pisteen viereen. Varsinkin pystysaumat oli aivan mahdottomia muistaakseni, ihan kuin olisi hiilipitoisuus ollut korkea vaikka tiedän kyllä ettei pitäisi.
Otsikko: Vs: Hitsausropleema
Kirjoitti: montöör - 22.01.10 - klo:17:26

Jos paloturvallisuus sallii,kokeile hitsipillillä lämmittää hitsattavaa
kohtaa,jolloin mahdolliset mönjät sunmuut palaa pois.Hyvä keino myös ohkasen pellin sinkityksen poistoon.
Otsikko: Vs: Hitsausropleema
Kirjoitti: Cynic - 22.01.10 - klo:17:47
Hitsauksesta mitään en tiedä, mutta Volvot ovat rekkavetureina käytettyinä käyttökelvottomia, koska niiden peltirunkoja ei voida hitsaten jatkaa jos haluaisi tehdä esim edullisen sora-auton. Tällainen "tieto" liikkui ennen kuorma-auto piireissä. Varmaan sen pystyy hitsaamaan jollain konstilla, muttei välttämättä joka tallissa.
Otsikko: Vs: Hitsausropleema
Kirjoitti: rene - 22.01.10 - klo:17:57
Hitsauksesta mitään en tiedä, mutta Volvot ovat rekkavetureina käytettyinä käyttökelvottomia, koska niiden peltirunkoja ei voida hitsaten jatkaa jos haluaisi tehdä esim edullisen sora-auton. Tällainen "tieto" liikkui ennen kuorma-auto piireissä. Varmaan sen pystyy hitsaamaan jollain konstilla, muttei välttämättä joka tallissa.
Urbaanilegenda!! Johan on kummaa terästä jos ei esilämmitettynä puikollakaan pysty hitsata. Ei ole todellista.
Otsikko: Vs: Hitsausropleema
Kirjoitti: volvo88 - 22.01.10 - klo:18:33
On noita runkoja tullut jokunen hitsattua. Pystysaumat on tosi vaikeita. Uskoisin että johtuu runkomateriaalista. Migillä en näitä enää hitsaa. Puikolla onnistuu suht hyvin. Volvon ja Scanian rungoilla on eroa hitsattavuudessa. Vanha vaihtovirtakone ja 46 puikko niin onnistuu parhaiten. Kokeilemalla.
Otsikko: Vs: Hitsausropleema
Kirjoitti: RH 6 - 22.01.10 - klo:20:05
46:n on rutiilipuikko. Aika iso ero iskusitkeydessä verrattuna vaikka nelikasiin. Rutiilipuikolla ei oikein kannata etenkään talvella käytettävää konetta hitsata. Näin ainakin teoriassa, mutta jos pelaa käytännössä, niin mikäs siinä.
Otsikko: Vs: Hitsausropleema
Kirjoitti: rene - 22.01.10 - klo:21:27
On noita runkoja tullut jokunen hitsattua. Pystysaumat on tosi vaikeita. Uskoisin että johtuu runkomateriaalista. Migillä en näitä enää hitsaa. Puikolla onnistuu suht hyvin. Volvon ja Scanian rungoilla on eroa hitsattavuudessa. Vanha vaihtovirtakone ja 46 puikko niin onnistuu parhaiten. Kokeilemalla.
En tiedä, joskus penskana hitsasin katkenneen auransiiven 46 puikolla ja se siipi on käytössä vieläkin. Nykyisin on muuntajapuikkoja joilla pitäisi saada lujaa saumaa mutta pystyyn niillä on hankala hitsata. Viimeiseen asti rutiilipuikkoja vältän nykyään, kyllä lujat saumat tehdään 48:lla sekä vaakaan että pystyyn.
  Melko moniin materiaaleihin saa kyllä migillä enemmän kuin riittävän lujan sauman. Vaikka olisi hiukan paskaakin.
Otsikko: Vs: Hitsausropleema
Kirjoitti: jariman - 22.01.10 - klo:21:45
Taitaapi olla tupajumi iskenyt runkoon, eli aikansa suolakylvyssä
lillunut kuorkkiaikana, ja muutenkin korroosio iskenyt.

ei tohon auta kun ensteks hiekkapuhallus, ja sitten puikolla
hitsaus, miggi moittii epäpuhtauksia, ei pitävää saumaa.

tai kaikkein kestävin tapa kyseiseen runkoon:
pultaten laippaliitoksella,  eli levystä reilut laput, ja pillillä reikä,
ja kunnon levy taustapuolelle ,kestävin tapa hapertuneeseen
runkoon, sen aikaa kun runko muutoin kestää.

hmmm, oliko pikkuvolvon runko f 6... on meinaan sinkitty
Otsikko: Vs: Hitsausropleema
Kirjoitti: Teroman - 23.01.10 - klo:09:39
Kannatan myös tuota 46 ja Riittävän isolla puikolla hitsaamista tasasuuntaajalla siis ja muuntaja puikko ,,,,

Nimimerkillä muutamat Rungot pätkitty ja kasattu ; Volvo, Scania, Bedford, MB

Ettei vaan Stiinamarilla multivan rautaa ja pientä MIG hitsiä ????
 8) :o
Otsikko: Vs: Hitsausropleema
Kirjoitti: koivumaki - 23.01.10 - klo:10:23
Emmääkään ymmärrä miks pitäisi muuntajaa ja rutiilia kehiin laittaa....

48+tasasuuntaaja tai sitten kysy hiukan seostetumpaa puikkoa.
Voihan migiinkin saada parempaa lankaa,eihän se tietysti epäpuhtauksiin auta,mutta voisi auttaa seosaineiden kanssa elämiseen.
Otsikko: Vs: Hitsausropleema
Kirjoitti: Teroman - 23.01.10 - klo:10:33
Kannattaa kokeilla joskus,,,,,,,,,

Esim 230 A  tasavirtaa ja viiden millin puikolla ylhäältä alas hitsausta,,,,,,,

Samoin ohut levyissä ja pikkupuikolla hyvä tuo muuntajapuikko.

Kuin myös pelti hommiin ohuisiin / ruosteisiin käyttää Ruostumatonta puikkoa,,,,,

ja Valuun Nikkeli puikkoa,,,,,

 :o

Otsikko: Vs: Hitsausropleema
Kirjoitti: redbull - 23.01.10 - klo:10:38
Kannatan myös tuota 46 ja Riittävän isolla puikolla hitsaamista tasasuuntaajalla siis ja muuntaja puikko ,,,,

>>Nyt on poijat ulukona kun tamppooninlanka sano :P..Asentohitsausta ei yleensä tehdä kuin maks 2,5 mm puikolla..Kysy vaikka niiltä, jotka on porauslauttoja hitsannut 8) Hyvä hitsi saadaan tasasuuntaajalla ja virtaa PITÄÄ olla kyllä vähemmän kuin normaalissa jalkoasennossa hitsattaessa. (n.85-90%) Oivallinen puikko on mm.OK 55.00 :P...Niin... ja ne sun puikkos taitaa olla märkiä, kun ne kerta räkii :o
Otsikko: Vs: Hitsausropleema
Kirjoitti: Teroman - 23.01.10 - klo:10:46


http://vanha.edu.utu.fi/rokl/ttk/metalliteknologia/Korjaushitsaus_osa1.pdf

http://vanha.edu.utu.fi/rokl/ttk/metalliteknologia/Korjaushitsaus_osa2.pdf

http://vanha.edu.utu.fi/rokl/ttk/metalliteknologia/hitsausopas.pdf
 ???
Otsikko: Vs: Hitsausropleema
Kirjoitti: montöör - 23.01.10 - klo:11:54

Joskus käy silviisii,että hitsaussauma irtoaa vieden kasan perusainetta mukanaan.Vaikka olis esikuumennettu.
Teroman vois mennä päikkäreille siks aikaa kun miehet tekee töitä.
Otsikko: Vs: Hitsausropleema
Kirjoitti: rene - 23.01.10 - klo:13:02
Kannattaa kokeilla joskus,,,,,,,,,

Esim 230 A  tasavirtaa ja viiden millin puikolla ylhäältä alas hitsausta,,,,,,,

Samoin ohut levyissä ja pikkupuikolla hyvä tuo muuntajapuikko.

Kuin myös pelti hommiin ohuisiin / ruosteisiin käyttää Ruostumatonta puikkoa,,,,,

ja Valuun Nikkeli puikkoa,,,,,

 :o


Joskus onnistui hyvin tuollainen paksulla puikolla nopea pystysauma, puikko alaviistoon jolloin puhallus siis alaspäin reilusti. Se mikä jäi hitsausaineesta saumaan oli siistiä ja hyvin kiinni. Kyllä tuossa on asiaa, turha kovin moittia jos ei ole paljoa kokeillut itse.
   Nikkelipuikot kyllä sen verran hintavia että ei ihan heti tule valuun kokeiltua. Hyvään tulokseen on päästy reippaalla esilämmityksellä ja jatkuvalla hitsaamisella ja hiomisella. Parhaalta vaikuttaa 2,5 tai 3,25 puikko. Valun hitsaamisessa luultavasti nyt ainakin saa rutiilit unohtaa. Ja paistinpannua ei ehkä kannata alkaa hitsailla ollenkaan mutta "hyvät" valukappaleet ovat kaikenkaikkiaan helppoja hitsata.
Otsikko: Vs: Hitsausropleema
Kirjoitti: koivumaki - 23.01.10 - klo:13:32
Älkää ny paistinpannuja sotkeko Volvon rungon hitsaukseen.

Ongelmahan on siinä että kukaan ei osaa sanoa Volvon rungon materiaalin koostumusta.
Tuo OK 55.00 on varmaan lähimpänä tähänastisista ehdotuksista.
Otsikko: Vs: Hitsausropleema
Kirjoitti: Teroman - 23.01.10 - klo:19:24

Milkman sekoitti voltit ja amppeerit,,,,,kyse 3 vaihe laitteen virroista

Paistin pannuja ei taida kannattaa paikata,,,,,

jontikan haljenneet vaihteiston valukuoret kerran hitsailin kasaan ja jopa onnistui,,,,

En tosin pidä itseäni mitenkään hitsarina, koppa päässä ahdistaa.

kaikki merkit , siis K-a rungot on hitsattavissa.
 :o

Otsikko: Vs: Hitsausropleema
Kirjoitti: Strimari - 24.01.10 - klo:12:18
Kannatan myös tuota 46 ja Riittävän isolla puikolla hitsaamista tasasuuntaajalla siis ja muuntaja puikko ,,,,

Nimimerkillä muutamat Rungot pätkitty ja kasattu ; Volvo, Scania, Bedford, MB

Ettei vaan Stiinamarilla multivan rautaa ja pientä MIG hitsiä ????
 8) :o



No heh heh...jos dometal on teny vuosikymmeniä sitten Volvolle alihankintaa, niin sitten, siihen aikaan taisi vasta Isä Hannu aloitella omassa verstaassaan.
Koneena on Walliuksen 450 Ampeerin vesijäähdytteinen ja lankana Esabin  0.8 Aristorodia, säätöjä on kokeiltu ja hiottu on ainakin milli rautaa pois pinnasta, ja silti on niinkuin alumiiniin koittais tohottaa. Pännii antaa takasin naapurille kun hitsisaumat on kuin rokonarpisia.
Otsikko: Vs: Hitsausropleema
Kirjoitti: Teroman - 24.01.10 - klo:12:33

Kokeile tuolla autrod 16,95 langalla 1mm

Ellet muuntaja puikkoa viitsi kokeilla,,,,,
 ???
Otsikko: Vs: Hitsausropleema
Kirjoitti: Strimari - 24.01.10 - klo:12:54
Kyl ne on saranat jo kiinni lavanrungossa, että ei tälläerää muuta, mutta vastaisen varalle, että millä alkaa koittaa porottamaan.. Metka juttu muuten että itse kärryn runko ei ole sohlannut, kun jotain jalkaa ja muuta letkusuojaa hitsasin, ainoastaan lava.
Otsikko: Vs: Hitsausropleema
Kirjoitti: rene - 24.01.10 - klo:12:56
Kannatan myös tuota 46 ja Riittävän isolla puikolla hitsaamista tasasuuntaajalla siis ja muuntaja puikko ,,,,

Nimimerkillä muutamat Rungot pätkitty ja kasattu ; Volvo, Scania, Bedford, MB

Ettei vaan Stiinamarilla multivan rautaa ja pientä MIG hitsiä ????
 8) :o



No heh heh...jos dometal on teny vuosikymmeniä sitten Volvolle alihankintaa, niin sitten, siihen aikaan taisi vasta Isä Hannu aloitella omassa verstaassaan.
Koneena on Walliuksen 450 Ampeerin vesijäähdytteinen ja lankana Esabin  0.8 Aristorodia, säätöjä on kokeiltu ja hiottu on ainakin milli rautaa pois pinnasta, ja silti on niinkuin alumiiniin koittais tohottaa. Pännii antaa takasin naapurille kun hitsisaumat on kuin rokonarpisia.
Millinen lanka voisi olla parempi, se tuskin kuitenkaan on oleellista.  Kokeilitko tuossa aluksi ehdottamaani pisteistä koostuvaa saumaa? Joskus kun on oikein rokonarpista perusainetta voi joutua pistämään pistettä pisteen päälle.
Otsikko: Vs: Hitsausropleema
Kirjoitti: Teroman - 24.01.10 - klo:13:46
Kyl ne on saranat jo kiinni lavanrungossa, että ei tälläerää muuta, mutta vastaisen varalle, että millä alkaa koittaa porottamaan.. Metka juttu muuten että itse kärryn runko ei ole sohlannut, kun jotain jalkaa ja muuta letkusuojaa hitsasin, ainoastaan lava.

Jaa se olikin lavassa vika, Sitten veikkaan että tuuli vei suojakaasut ?

Onkos tuo huolto - Mäkelä ja sukujasi ?  Oikein Kuuluisuus Loimaalla ,,,,,,,,,

sitten vielä joku Mäkelä lähellä Välimäen puutarhaa ?  Osteli joskus meiltä Heiniä kauaan sitten

Taitaa olla yleinen Nimi  ???