Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Solifer1 - 19.01.10 - klo:23:19

Otsikko: Valtra 6750
Kirjoitti: Solifer1 - 19.01.10 - klo:23:19
Onko ko päksterissä jakajapumppu? Konedatasta löytyi sellainen tieto. Jos on niin onko mahdollista vaihtaa bossin rivipumppu tilalle?
Otsikko: Vs: Valtra 6750
Kirjoitti: Hervast - 19.01.10 - klo:23:33
No tuohan on ihan perus hitec liikenneperällä ja rajatuilla kierroksilla. Vähä tehokkaampi hydepumppu tietty. Stananpaskahan se sieltä valitettavasti löytyy.

Onhan se mahdollista, jossain Nurmeksen tjsp. suunnassa oli eräs isäntä kuulemma 6850:n muuttanut rivipumpulliseksi. Pitäiskin kysellä kokemuksia. Jakopään kotelon joutuu ainaski muuttamaan erimalliseksi, siinä kai suurin värkkäys. Ja sähkösammutussolenoidi pumppuun 8950:n tapaan.
Otsikko: Vs: Valtra 6750
Kirjoitti: Solifer1 - 20.01.10 - klo:23:05
Mitähän bossin rivipumppu maksaa? Ottaakohan dieselkorjaamot uudenkarhiaa stanas tyyneä vaihdossa?
Otsikko: Vs: Valtra 6750
Kirjoitti: retku - 21.01.10 - klo:07:39
rivipumpun voi 2000e saada.

jakopää pitää muuttaa myös. pumpun kiinnitys erilainen ja pumpunkäyttöratas erilainen.
...

stanadynen saa antaa ilmaiseksi pois. niillä ei ole mitään arvoa.
Otsikko: Vs: Valtra 6750
Kirjoitti: Oksa - 21.01.10 - klo:08:00
eikös vemlettejä enää tehdäkään asiakkaan toivomilla herkuilla?   eikö ole helpompi katella sopivalla pumpulla olevaa kuin ruveta helkutin talkoisiin tollasen takia ja mitä saavutetaan tolla työllä?    mikä on etu ko. välinerissä; kysyy nm.  muillekin tiedoksi!
Otsikko: Vs: Valtra 6750
Kirjoitti: Konemies - 21.01.10 - klo:10:41
eikös vemlettejä enää tehdäkään asiakkaan toivomilla herkuilla?   eikö ole helpompi katella sopivalla pumpulla olevaa kuin ruveta helkutin talkoisiin tollasen takia ja mitä saavutetaan tolla työllä?    mikä on etu ko. välinerissä; kysyy nm.  muillekin tiedoksi!

Herrat keksi rahastusajatusen tai idean että rivipumppuja ei enää käytetä vaan siirrytään myymään sähköllä ohjattuja jakajapumppuja ja myöhemmin sitte cr - tekniikkaa. 8950 -02 tais olla viimeinen malli jota tuli rivipumpulla. 6000 - sarjassa käyttö loppui jo paljon aiemmin, olisko ollu joskus -96-98? Nykyään niitä ei tehtaalta saa kuin varaosana, tosin muualle niitä menee tänä päivänäki käyttöön uusiin koneisiin. Eikös jotku uudet Zetorit tule rivipumpuilla edelleenkin ja täyttää nykyiset tiukentuneet päästönormitkin..? Kyse ei ole siitä mitä voitais käyttää koneissa vaan siitä mitä halutaan käyttää ja myydä. Rivipumpun etuja jakajaan ei kannata erikseen selvittää, parempi kun ei tiedä niin helpompi tyytyä olemassaolevaan  ;)
Otsikko: Vs: Valtra 6750
Kirjoitti: Mikkis - 21.01.10 - klo:11:01
Ei tartte ruveta vaihtamaan rivipumppuja ja jakopäitä. Riittää kun vaihtaa tilalle Bossilaisen VE-jakajapumpun. Sopii sinnepäin. Suutinputkia vain tarttee vähä väännnellä ja samat hyödyt kuin rivipumpullisesta ja Bossin jakajas kans naminamiruuvi käden ulottuvilla. Ainut vaan että kun sinne pumpun vaihtaa kone alkaa saamaan soppaa niin sitten se ei saa ilmaa, että taitaa olla ahtimen vaihtokin edessä jos oikein tehoja haluaa. Tokikin tuosta Stanadynestä saa pumppupjalla vähä lisää potkua muttei hirveitä.

Ittelle on Valtra 8150 vaihdettu Stanadyne Bossilaiseen jakajaa, potkua ja tehoa löytyy mutta noukkaria varten piti vähä vielä lisää kääntää niin alkaa ilma loppumaan. Nyt ennen kevättä vakio Switserin tilalla KKK K27.

Tuttu laittoi 6850:iin bossin jakapumpun ja ongelmana se ettei oikein tahdo vakioahdin ahtaa.

Kulutuksen saa pelkällä pumpunvaihdolla putoamaan radikaalisti.
Otsikko: Vs: Valtra 6750
Kirjoitti: 115 - 21.01.10 - klo:12:40
"Riittää kun vaihtaa tilalle Bossilaisen VE-jakajapumpun."

Siinä syy miksi New Hollandista saa tehoa ulos! En ole ymmärtänyt miksi jakajapumppuja niin paljon moititaan.

Cr koneilla ym. sähköisesti ohjatuilla mahdollista saada lisäteho,- ym. ominaisuuksia/hienouksia käyttöön.
Mutta mekaaninen pumppu kuitenkin ehkä toiminta varmempi, ehkä halvempi.
Olisko päästö rajoitukset taas niitä herrojen rahastus keinoja?
Otsikko: Vs: Valtra 6750
Kirjoitti: Konemies - 21.01.10 - klo:17:01
Toki Bossilainen jakaja on jo paljon parempi vaihtoehto kuin stanadyne, vaihtokin onnistuu parissa tunnissa. Rivipumppuun sitä ei silti kannata verrata.
Otsikko: Vs: Valtra 6750
Kirjoitti: koivumaki - 21.01.10 - klo:17:10
Tiärä sitten koska 6000 sarjassa pumppu vaihtunut,mutta meidän 6800:ssa on rivipumppu.Vuosimalliksi väitetään 98,valmistettu 97 puolella.Ilmeisesti viimeisiä 'Kankkusia' rivipumpulla.
Otsikko: Vs: Valtra 6750
Kirjoitti: Solifer1 - 21.01.10 - klo:21:10
eikös vemlettejä enää tehdäkään asiakkaan toivomilla herkuilla?   eikö ole helpompi katella sopivalla pumpulla olevaa kuin ruveta helkutin talkoisiin tollasen takia ja mitä saavutetaan tolla työllä?    mikä on etu ko. välinerissä; kysyy nm.  muillekin tiedoksi!

Oon tuon  jakajapumpullisen jontun kans aina jokatalvi saikannut ja rivipumpullinen valmetti käy kesälöpöllä aivan ongelmitta. 6750/6850 ois muilta osin mulle paras vaihtoehto. Aikoinaan vaihdettiin 702 valmetin zekkipumppu simssiin ja ei siinä tarvinnut kuin pikkasen polttoaineputkia muotoilla ja traktori parani ainaki puolella.
Otsikko: Vs: Valtra 6750
Kirjoitti: Blueberry - 21.01.10 - klo:23:20
Onko ko päksterissä jakajapumppu? Konedatasta löytyi sellainen tieto. Jos on niin onko mahdollista vaihtaa bossin rivipumppu tilalle?

Miksi tuohon pitäisi ylipäätänsä vaihtaa mitään muuta pumppua, kyllä se tuo alkuperäiselläkin pelaa aivan hyvin, ei boschin pumputkaan mitään autuaaksitekeviä ole vaikka keskimäärin paremmin toimivatkin. Jos syöttöä lisätään on ahdin helposti ulkona toiminta-alueeltaan --> pitäisi vaihtaa suurempaan --> moottorin alkuperäinen toiminta-ajatus muuttuu. Jos haluat rivipumpullisen 4-syl. moottorin, osta 90-luvun Valtra.

Rivipumppujen käyttö loppui päästövaatimusten tiukentumisen takia ( hinta + päästöjenalennuskyky eivät enään kilpailukykyisiä ) kyse ei ole mistään rahastamisesta.
Otsikko: Vs: Valtra 6750
Kirjoitti: Hervast - 22.01.10 - klo:15:57
Kyllä rivipumpunkin saa menemään päästöistä läpi jotta heilahtaa. Uudet zetorit esimerkki siitä, rivipumppu+välijäähdytin ja ilman sen eksoottisempaa tekniikkaa täyttää samat päästönormit kuin nykyiset cr-vehkeet.

Se päästövaatimus jonka seurauksena siirryttiin jakajapumppuihin on tyypillistä EU kikkailua vailla mitään järkeä, poltetaan ylimääräistä polttoainetta moottorissa jotta saadaan suhteelliset typenoksidipäästöt pienenemään vaikka käytännössä päästöt mahdollisesti jopa suurenevat kun ne suhteutetaan kasvaneeseen polttoaineenkulutukseen.

Varmasti uuden boschin rivipumpun hinnalla saa pärekopallisen stanan jakajapumppuja...
Otsikko: Vs: Valtra 6750
Kirjoitti: molymatti - 28.05.12 - klo:09:24
Ei tartte ruveta vaihtamaan rivipumppuja ja jakopäitä. Riittää kun vaihtaa tilalle Bossilaisen VE-jakajapumpun. Sopii sinnepäin. Suutinputkia vain tarttee vähä väännnellä ja samat hyödyt kuin rivipumpullisesta ja Bossin jakajas kans naminamiruuvi käden ulottuvilla. Ainut vaan että kun sinne pumpun vaihtaa kone alkaa saamaan soppaa niin sitten se ei saa ilmaa, että taitaa olla ahtimen vaihtokin edessä jos oikein tehoja haluaa. Tokikin tuosta Stanadynestä saa pumppupjalla vähä lisää potkua muttei hirveitä.

Ittelle on Valtra 8150 vaihdettu Stanadyne Bossilaiseen jakajaa, potkua ja tehoa löytyy mutta noukkaria varten piti vähä vielä lisää kääntää niin alkaa ilma loppumaan. Nyt ennen kevättä vakio Switserin tilalla KKK K27.

Tuttu laittoi 6850:iin bossin jakapumpun ja ongelmana se ettei oikein tahdo vakioahdin ahtaa.

Kulutuksen saa pelkällä pumpunvaihdolla putoamaan radikaalisti.


Tietääko joku että millanen tuo VE-mallinen pumppu pitäisi olla kun alan liikkeissä asiasta ei tunnuta tietävän mitään...
Otsikko: Vs: Valtra 6750
Kirjoitti: sampo30 - 28.05.12 - klo:20:13
eikös vemlettejä enää tehdäkään asiakkaan toivomilla herkuilla?   eikö ole helpompi katella sopivalla pumpulla olevaa kuin ruveta helkutin talkoisiin tollasen takia ja mitä saavutetaan tolla työllä?    mikä on etu ko. välinerissä; kysyy nm.  muillekin tiedoksi!

Herrat keksi rahastusajatusen tai idean että rivipumppuja ei enää käytetä vaan siirrytään myymään sähköllä ohjattuja jakajapumppuja ja myöhemmin sitte cr - tekniikkaa. 8950 -02 tais olla viimeinen malli jota tuli rivipumpulla. 6000 - sarjassa käyttö loppui jo paljon aiemmin, olisko ollu joskus -96-98? Nykyään niitä ei tehtaalta saa kuin varaosana, tosin muualle niitä menee tänä päivänäki käyttöön uusiin koneisiin. Eikös jotku uudet Zetorit tule rivipumpuilla edelleenkin ja täyttää nykyiset tiukentuneet päästönormitkin..? Kyse ei ole siitä mitä voitais käyttää koneissa vaan siitä mitä halutaan käyttää ja myydä. Rivipumpun etuja jakajaan ei kannata erikseen selvittää, parempi kun ei tiedä niin helpompi tyytyä olemassaolevaan  ;)



Kyllä vain -01 vuoden 6400 valtrasta löytyy rivipumppu ainekin viellä..
Otsikko: Vs: Valtra 6750
Kirjoitti: jariman - 28.05.12 - klo:22:05
Stanadynen ja boschin jakajapumpun jakopään kotelot
erilaiset + käyttöratas, ainakin jos valtran kautta boschin vp 44
ottaa,   ei sovi suoraan ,  näin  valtran paikallinen huoltomies
kerto, samon sisudieselin miehet näyttelyssä.

Jos meinaa muuttaa stanadynen  boschin rivipumppuun, isompi
työmaa tiedossa.
mm jakopää purettava, nokka-akseli irti,  venttiilinostimien kupit
täytyy  kiilata, jottei putoa öljypohjaan,   nokka-aksilassa voi
olla eroa (päästömääräykset)
suutinputket uudet,  suutinrungot/ kärjet uusiksi ?

ei mikään pikkujuttu.....   mut  suomalainenhan menee vaikka
läpi harmaan kiven...
Otsikko: Vs: Valtra 6750
Kirjoitti: erppo - 28.05.12 - klo:22:24
Bosch jakajapumppu sopii kyllä suoraan , kaasupolkimen asentotunnistimen säätö aika tarkka, kun kiinnityksen joutuu soveltamaan.
Kysäiseppä Ylivieskasta HP Dieselistä Mustolan Hannulta. Uskoisin, että ongelma ratkeaa.
Otsikko: Vs: Valtra 6750
Kirjoitti: Terminator II - 28.05.12 - klo:23:29
Minun mielestä ensimmäiset hitekit tuli vielä rivipumpulla. Suurin syy luopua rivipumpusta oli se että se on pirun paljon kalliimpi kuin jakaja pumppu ja bosh siirti sen valmistuksen jonnekin vinku intiaan. Valtralla kokeilivat nimittäin aikoinaan kiinalaisia virtalukkoja kun olivat 5€ halvempia kuin länsimaalaiset. Jokainen jouduttiin vaihtamaan takuuseen kun ei voitu taata missä asennossa traktori lähtee käyntiin. ;D
Otsikko: Vs: Valtra 6750
Kirjoitti: retku - 29.05.12 - klo:09:04
Minun mielestä ensimmäiset hitekit tuli vielä rivipumpulla. Suurin syy luopua rivipumpusta oli se että se on pirun paljon kalliimpi kuin jakaja pumppu ja bosh siirti sen valmistuksen jonnekin vinku intiaan. Valtralla kokeilivat nimittäin aikoinaan kiinalaisia virtalukkoja kun olivat 5€ halvempia kuin länsimaalaiset. Jokainen jouduttiin vaihtamaan takuuseen kun ei voitu taata missä asennossa traktori lähtee käyntiin. ;D

***eikä tullu. kaikissa hitekeissä on stanadyne/sähkö vp lukuunottamatta 8950.
Otsikko: Vs: Valtra 6750
Kirjoitti: zetor8045 - 29.05.12 - klo:18:20
Minun mielestä ensimmäiset hitekit tuli vielä rivipumpulla. Suurin syy luopua rivipumpusta oli se että se on pirun paljon kalliimpi kuin jakaja pumppu ja bosh siirti sen valmistuksen jonnekin vinku intiaan. Valtralla kokeilivat nimittäin aikoinaan kiinalaisia virtalukkoja kun olivat 5€ halvempia kuin länsimaalaiset. Jokainen jouduttiin vaihtamaan takuuseen kun ei voitu taata missä asennossa traktori lähtee käyntiin. ;D

***eikä tullu. kaikissa hitekeissä on stanadyne/sähkö vp lukuunottamatta 8950.
Tiedän kyllä yhden hitech2.0 ja se oli joku 8150 tai joku ja tuli tehtaalta jo rivipumpulla kun oli koottu jostain hyllyltä löytyneistä osista ja oli siis ihan tilattukkin rivipumpulla...  ;D   
Otsikko: Vs: Valtra 6750
Kirjoitti: agricult - 29.05.12 - klo:19:13
Minun mielestä ensimmäiset hitekit tuli vielä rivipumpulla. Suurin syy luopua rivipumpusta oli se että se on pirun paljon kalliimpi kuin jakaja pumppu ja bosh siirti sen valmistuksen jonnekin vinku intiaan. Valtralla kokeilivat nimittäin aikoinaan kiinalaisia virtalukkoja kun olivat 5€ halvempia kuin länsimaalaiset. Jokainen jouduttiin vaihtamaan takuuseen kun ei voitu taata missä asennossa traktori lähtee käyntiin. ;D

***eikä tullu. kaikissa hitekeissä on stanadyne/sähkö vp lukuunottamatta 8950.
Tiedän kyllä yhden hitech2.0 ja se oli joku 8150 tai joku ja tuli tehtaalta jo rivipumpulla kun oli koottu jostain hyllyltä löytyneistä osista ja oli siis ihan tilattukkin rivipumpulla...  ;D

Eikös Hitecheissa keskusaivo käskytä myös moottoriin päin mm. vaihteistoon liittyen? Mites tä on näissä rivipumpullisissa (8950) toteutettu?
Otsikko: Vs: Valtra 6750
Kirjoitti: Naturalis - 29.05.12 - klo:19:17

Eikös Hitecheissa keskusaivo käskytä myös moottoriin päin mm. vaihteistoon liittyen? Mites tä on näissä rivipumpullisissa (8950) toteutettu?
Ei taida moottoria ohjailla, pikavaihteistoa ainoastaan...
Otsikko: Vs: Valtra 6750
Kirjoitti: jylperö - 29.05.12 - klo:19:52
Minun mielestä ensimmäiset hitekit tuli vielä rivipumpulla. Suurin syy luopua rivipumpusta oli se että se on pirun paljon kalliimpi kuin jakaja pumppu ja bosh siirti sen valmistuksen jonnekin vinku intiaan. Valtralla kokeilivat nimittäin aikoinaan kiinalaisia virtalukkoja kun olivat 5€ halvempia kuin länsimaalaiset. Jokainen jouduttiin vaihtamaan takuuseen kun ei voitu taata missä asennossa traktori lähtee käyntiin. ;D

***eikä tullu. kaikissa hitekeissä on stanadyne/sähkö vp lukuunottamatta 8950.
kyllä minun hitekin pumpun kyljessä lukee bosch ja kyseessä 2004 :o
Otsikko: Vs: Valtra 6750
Kirjoitti: retku - 29.05.12 - klo:21:19
Minun mielestä ensimmäiset hitekit tuli vielä rivipumpulla. Suurin syy luopua rivipumpusta oli se että se on pirun paljon kalliimpi kuin jakaja pumppu ja bosh siirti sen valmistuksen jonnekin vinku intiaan. Valtralla kokeilivat nimittäin aikoinaan kiinalaisia virtalukkoja kun olivat 5€ halvempia kuin länsimaalaiset. Jokainen jouduttiin vaihtamaan takuuseen kun ei voitu taata missä asennossa traktori lähtee käyntiin. ;D

***eikä tullu. kaikissa hitekeissä on stanadyne/sähkö vp lukuunottamatta 8950.
kyllä minun hitekin pumpun kyljessä lukee bosch ja kyseessä 2004 :o

***eli sähkö vp...ihan niinku 04->m ja t series.

8950:ssä on poljinanturi kaasuvivussa. ihan niinku stanadyneisäkin. sen anturin voi ottaa pumpun kylestä irti ja vetää nippusiteellä johonkin kiinni, riittää kun johot on kiinni anturissa. ei tarvi pumpun vaihon yhteydessä tehä turhaan mitään telineitä anturille.

pikavaihteet,suunnanvaihto ja voa toimii niinku ennenkin. pikavaihdeautomatiikko toimii yhtä huonosti kun alunperinkin. mulla ollu se anturi irti 8950:stä monta tuhatta tuntia...