Agronet
Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: Veeti - 15.01.10 - klo:09:17
-
kepulaiset arvostelevat kovasti kyläkoulujen lakkauttamisia.
Mutta juuri ja nimenomaan kepun vetämä vanhasen punamultahallitus poisti alle 80 oppilaan kouluilta lisätuet:
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/paauutiset/01/fi_FI/pienkoululisaa_ei_palauteta/
-
Suurin murhe lienee siinä, että kallispalkkaisilta opettajilta häipyy suojatyöpaikat.
Jokainen kyläkoulu tarvii johtajan, varajohtajan, johtokunnan puheenjohtajan jne.
-
Ja näille vielä 3 kk palkallinen kesäloma, no toisaalta Veet(eemeli) pelle kyllä viettää 9 kk palkallisella kesälomalla ;D ;D ;D ;D
-
kaikki paska kaadetaan maaseudun niskaan kepun johdolla.
Näin ainakin täällä etelässä...
-
kaikki paska kaadetaan maaseudun niskaan kepun johdolla.
Näin ainakin täällä etelässä...
Miten sillai on . Koskea lukuun ottamatta on kepulaisissa kunnissa järkevääkin tehty .
-
kaikki paska kaadetaan maaseudun niskaan kepun johdolla. Näin ainakin täällä etelässä...
Niinpä... siinä hommassa Kepu ei petä :P :P ::) ::) ;D ;D :D :D :D :D
-
on mukavaa kun apuva puolue kokoomus kantaa kortteensa kekoon ja pitää jonkin puolta! ei vaan kerro kenen!!!!!
-
Tämä kyläkouluajattelu ei ole välttämättä niin yksinkertaista kuin voisi luulla. Joku sanoo että pienen lapsen on helpompi olla siellä tutussa kivassa pienessä kyläkoulussa tuttujen opettajien seurassa. Joku toisen voi todeta että siellä suuremmassa koulussa on paremmat opettajat ja parempi opetuksen taso kuin siellä pienessä kyläkoulussa. Ketä tässä tulisi uskoa ja mikä on lapsen etu??
-
Pienest kyläkoulust kun lähtee isoon maailmaan niin saa rökkiinsä oikein kunnolla.
Kun ei tiedä mitä tosi maailma on...
-
Vai Kako kyläkoulujen puolella Hah Hah. Lopettamassa niin paljon kuin muilta alueensa keskittämiseltä ehtii.
-
Tämä kyläkouluajattelu ei ole välttämättä niin yksinkertaista kuin voisi luulla. Joku sanoo että pienen lapsen on helpompi olla siellä tutussa kivassa pienessä kyläkoulussa tuttujen opettajien seurassa. Joku toisen voi todeta että siellä suuremmassa koulussa on paremmat opettajat ja parempi opetuksen taso kuin siellä pienessä kyläkoulussa. Ketä tässä tulisi uskoa ja mikä on lapsen etu??
Mielstäni hyvä koulun koko on kaksi pientä kyläkoulua yhteen eli 40 - 60 oppilasta, jolloin oppilaat vielä tuntevat toisensa jollakin lailla. Näin meillä päin tehtiin. Vaikka koulumatka omilla vekaroilla piteni jonkin kilometrin, niin toisaalta kuljetukset varmistuivat. Pientä isommassa koulussa on yleensä kolme tai useampi opettaja, jotka voivat tarpeen tullen tuurata toisiaan ja opettajat pystyvät jakamaan töitään sille, kuka niitä parhaiten osaa mm. käsityö, musiikki ja liikunta.
Myös Timpan argumentti on ihan oikeaan osunut. Hieman isompi mutta kuitenkin kohtuukokoinen lauma opettaa sosiaalisuutta ihan eri lailla. Tästä on hyötyä, kun mennään yläasteelle.
Oma esikoiseni oli aikoinaan ainut oppilas pienen koulun ensimmäisellä luokalla ja toisella luokalla oli kaksi muuta. Siis kolmen oppilaan ryhmä. Onneksi esikouluryhmä oli ollut isompi.
-
Taisit ymmärtää Timpan argumentit hieman väärin. Olen sitä mieltä että pienimmät kyläkoulut eivät tuo mitään lisäarvoa lasten opetukseen. Olisihan se aika absurdi ajatus että juuri niihin pieniin kyläkouluihin sijoittuisivat ne pätevimmät opettajat. Mulla sattuu olemaan sattuneesta syystä hieman omakohtaista kokemusta siitä miten opettajan pätevyys vaikuttaa oppilaiden oppimiseen.
-
Tottakai ihmisen persoonakin vaikuttaa asiaan.
-
Tottakai ihmisen persoonakin vaikuttaa asiaan.
Siis opettajan vaiko oppilaan?? Mulla sattuu olemaan valitettavasti liikaakin kokemusta epäpätevistä opettajista. Ihan esimerkkinä, joillakin oppilailla muutamat aineet yläasteella olleet hyvin vaikeita, ammattikoulussa samat aineet opettajan vaihtuessa kiitettäviä, jossain oli vika,eikö vain.
-
Tätä kyläkoulukeskustelua pitäisi käydä pelkästään oppilaan näkökulmasta. Monesti kuulee kyläkouluja puolustettavan sillä perusteella että kylä kuolee, se ei ole oppilaslähtöistä. Isossa koulussa on ison koulun resurssit opettaa esim kieliä, ja jos pakolla säilytetään kaikki pienet koulut, niin lopulta teemme karhunpalveluksen omille lapsillemme kun emme taannet heille laajaa ja monipuolista opetusta, vaan keskityimme puolustamaan jotain kylän symbolia.
-
No tulihan vihdoinkin jotain järkeä tämän threadin argumentointiin. On tullut aivan liiikaakin kuunneltua väittelyä kyläkoulujen puolesta ja vastaan.
-
Sosiaalista elämää opitaan kyllä kaikkein parhaiten ja tehokkaimmin muualla kuin koulussa.
Pieni koulu tarjoaa mm. yksilöllisemmän opetuksen, lyhyemmät koulumatkat ja tutut kaverit.
-
Täällä yksi pelokas poika tuli keskustaan yläasteelle, oli käynyt pikkukoulua mörkökylässään. Oli niin arka, että rehtorin mukaan "hyppi seinille".
Vähitellen kaveri tottui ihmisiin ja arkuus katosi. Nykyään tämä "mörkökylän arkajalka" on ammatiltaan näyttelijä, ja hyvä onkin.
-
Puhutko omasta pojastasi Veeti (eemeli) pelle ;D ;D ;D ;D
-
Tottakai ihmisen persoonakin vaikuttaa asiaan.
Siis opettajan vaiko oppilaan?? Mulla sattuu olemaan valitettavasti liikaakin kokemusta epäpätevistä opettajista. Ihan esimerkkinä, joillakin oppilailla muutamat aineet yläasteella olleet hyvin vaikeita, ammattikoulussa samat aineet opettajan vaihtuessa kiitettäviä, jossain oli vika,eikö vain.
Mulla on ollut vaan hyviä opettajia ::) Tuossa, että numerot vaihtelee, ei ole mitään ihmeellistä. Mulla oli yläasteella, seiskalla äidinkielen numerot 6 ja 7. Sitten vaihtui opettaja ja loput pari vuotta numerot oli 9 ja 10. Opettajalla on pienessä kyläkoulussa hemmetin iso merkitys. Hyvä opettaja saa aikaiseksi vaikka mitä, kun taas huonon opettajan opetuksessa oppilaalta katoaa kaikki motivaatio ja koulunkäynti on yhtä tervanjuontia. Kuulun siihen porukkaan, joka ei käsitä pienten kyläkoulujen olemassa oloa. Minun mielestäni pieni koulu on riski oppilaan kannalta. Kuka on sanonut, että sinulla on siellä aina hyviä kavereita. Jos näin ei olekkaan, niin on aika ahdistavaa. Joku puhui myös resursseista. Isossa koulussa on enemmän mahdollisuuksia järjestää opetusta ja harrastepiirejä. Se sosiaalisen verkoston laajeneminen on myös hyvä asia. Ei liene maailmankuvan kannalta hyvä asia, että kaikki kaverit ovat maanviljelijöiden lapsia :)
-
Mielestäni kyläkoulun minimikoko on sellainen jossa on ainakin 3 opettajaa. Onhan se melko mahdotonta yhden opettajan opettaa yhtäaikaa 4 eri luokkaa siten että nämä tehokkaasti oppisivat! Kouluahan käydään siksi jotta opittaisiin ,eikä sen vuoksi että oppilailla ja opettajalla olisi "kivaa" ? Itselläni lapsuudesta kokemusta molemmista,sekä 3 että 2 opettajaisesta.
-
Mielestäni kyläkoulun minimikoko on sellainen jossa on ainakin 3 opettajaa.
***Mielestäni saisivat olla nuorehkoja naisopettajia. Mieluummin räystäsperseisiä. Niit on kiva kattella
kevät- ja kuusijuhlissa kun ne pyllistelee siellä näyttämöllä lasten apuna.
-
Kukas se osaa ajatella sen lapsen edun näissä tapauksessa, kun kyläkouluja lopetetaan ja koulupiirien rajat muotoillaan uusiksi.
Keskustelin siskoni kanssa näistä kouluasioista joulun aikaan.
Siskoni asuu tuolla maitoparonien valtakunnassa, siellä kepulien pahimmin saastuttamilla alueilla. No kuitenkin, siellä oli männä aikoina tullut taas yksi kyläkoulu tiensä päähän.
Siitä oli peistä väännetty kahden koulun välillä kumpiko suljetaan, ja kauniina ajatuksena, jotta kun toinen kerran lakkaa, niin osa oppilaista siirretään jäljelle jäävään kyläkouluun ja osa kirkonkylälle isompaan.
Kun päätös sitten oli saatu ja lainvoimaiseksi todettu, oli vielä pidetty vanhempien kera kokous.
Kokouksessa oli paikallinen suurvisiiri, lie ollut joku kalifi, esittänyt, jotta eiköhän se ole niin, että meidän kaikkien lapset haluaa mennä kirkonkylän kouluun, eikä suinkaan tuonne kilpailijoiden leiriin.
Näinhän ne olivat kaikki halunneet, siis vanhemmat, ja siten myös lapset halusivat.
Tämä haluamisen esitellyt kalifi ei ollut kepulainen, vaan erään toisen puolueen kunnanvaltuutettu, joten mistä lie tuo esitys kumpusikaan.
Riittääkö noissa tilanteissa vanhemmilla arvostelukyky ratkaisemaan asia lasten kannalta oikein, vai voittaako tunteet järjen; Kun ei meille, niin ei teillekään.