Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jari - 27.12.09 - klo:13:20
-
eli minkä laine mehtäkärri sopisi parhaiten perus maatilan metsä töihin? 1 vai 2 palkki runko?.
Tähän asti ollaan ajettu puut pois metästä reellä >:( mutta nyt ei enää löydy intoa siihen hommaan.
-
Jos on uutta hakemassa niin 2 palkkinen samalla kantavuudella on kepeämpi ja vääntöjäykempi. 1 palkkinen taasen yleensä mahdollistaa telin ja ehkä jopa tolppien ja sermin paikan säädön, tosin harvoin niitä tarviaa säädellä.
Kannattaa ottaa hieman korkeammilla renkailla kuin pallokumeilla jos ei vetoa laita, vastustaa perässä vähemmän ja ei etsi matkallaan ihan joka monttua.
-
Evi 10-11 t valkovenäläisillä renkailla kyllä kestää.Rengas on samankokoinen kehältään kuin 11x20 kuormaauton rengas.
Kärryssä on FAD navat ja saksalaiset vanteet ei lukkovanteita nykyään.
-
Aika sama onko yksipalkkinen, vai kaksipalkkinen runko metsävaunussa, esim 180x180x10 putkipalki aika vaikee saada mutkalle tai poikki. Pikkuvaunuja on aika ohkasella ja pienellä putkpalkilla, pitäis niitten kestää, ilmotettu kantavuus,mut ylikuormien ajo väsyttää yhtälailla olipa yksi tai kaksipalkkinen. Jos aisalla on nosturi, silloin kummankin koko luokka oltava sopiva, turha syyttää vaunun rikkoutumista, jos on yli iso nosturi aisalla.
-
Pitkiä koivuntukkia kun ahtaa aina täyteen ja huono maasto niin kyllä on kireellä paikat.
1-palkkirunkoset on halvempia ja kestää kyllä sen mitä luvataan.
Tahtoo vaan olla 400 renkailla joidenka kehä ei ole kovin suuri mutta kyllä silläkin ajaa .Evin kärryn minusta voi tilata isommilla pyörillä juuri tuo made in belarus.
-
http://www.mascus.fi/Metsakoneet/Kaytetyt-Muut-metsakoneet/Fendt-926-Vario/ceff7e7a-d659-4afc-b58e-1420fe27d659.html
Aika notkee yhistelmä :o
Ylivoimanen etten sanoisi ;D
-
http://www.mascus.fi/Metsakoneet/Kaytetyt-Muut-metsakoneet/Fendt-926-Vario/ceff7e7a-d659-4afc-b58e-1420fe27d659.html
Aika notkee yhistelmä :o
Ylivoimanen etten sanoisi ;D
Eikä pahan kalliskaan :)
Mut tosta etukuormaajan ylivoimaisuudesta metsähommissa voidaan olla montaa mieltä :)
-
Onkos raatilaiset itse rakennelleet metsäkärryjä? Paljonkohan noin maksaisi tarpeet 2-palkkiseen 10-12t kärryyn, jos kaikki osat uutena ostaisi.
Joku 4t€ saattaisi ainakin maksaa, jääkö juurikaan halvemmaksi kun vielä työnjälki on sellaista kun sattuu tulemaan?
Ainiin, jarrut ja ketjut saattais joskus mettäkärryssäkin olla paikallaan.
-
http://www.mascus.fi/Metsakoneet/Kaytetyt-Muut-metsakoneet/Fendt-926-Vario/ceff7e7a-d659-4afc-b58e-1420fe27d659.html
Aika notkee yhistelmä :o
Ylivoimanen etten sanoisi ;D
Eikä pahan kalliskaan :)
Mut tosta etukuormaajan ylivoimaisuudesta metsähommissa voidaan olla montaa mieltä :)
***juu, itekki kattelin että aika huima paketti! ek on ihan hyvä apu mettähommissa, jos nosturi takasillas tasapainottaa kummasti. myös ojien ylitykset helpottuu.
joku aika sitte oli 716 frentti myynnisä cranab fc80 kattokuormaajalla. hurjan näkönen sekin!
miten ne saa penkin ympäri noissa 700 ja 800 sarjalaisissa?
-
miten ne saa penkin ympäri noissa 700 ja 800 sarjalaisissa?
>>EI Venttimiähen tartte. Se on niitä Vennamon "seteliselkärankaisia" ;)
-
http://www.mascus.fi/Metsakoneet/Kaytetyt-Muut-metsakoneet/Fendt-926-Vario/ceff7e7a-d659-4afc-b58e-1420fe27d659.html
Aika notkee yhistelmä :o
Ylivoimanen etten sanoisi ;D
Eikä pahan kalliskaan :)
Mut tosta etukuormaajan ylivoimaisuudesta metsähommissa voidaan olla montaa mieltä :)
ek on ihan hyvä apu mettähommissa, jos nosturi takasillas tasapainottaa kummasti. myös ojien ylitykset helpottuu.
Jos oikeasti hakataan metsää ja tehdään asialliset ajourat ei etukuormaajasta lainkaan haittaa, mutta monesti näissä isäntä täpinöinneissä on tapana yrittää puikkkelehtia samoista väleistä mistä vaarikin hevosen kanssa kulki..
-
http://www.mascus.fi/Metsakoneet/Kaytetyt-Muut-metsakoneet/Fendt-926-Vario/ceff7e7a-d659-4afc-b58e-1420fe27d659.html
Aika notkee yhistelmä :o
Ylivoimanen etten sanoisi ;D
Eikä pahan kalliskaan :)
Mut tosta etukuormaajan ylivoimaisuudesta metsähommissa voidaan olla montaa mieltä :)
ek on ihan hyvä apu mettähommissa, jos nosturi takasillas tasapainottaa kummasti. myös ojien ylitykset helpottuu.
Jos oikeasti hakataan metsää ja tehdään asialliset ajourat ei etukuormaajasta lainkaan haittaa, mutta monesti näissä isäntä täpinöinneissä on tapana yrittää puikkkelehtia samoista väleistä mistä vaarikin hevosen kanssa kulki..
bouli puhuu asiaa
-
http://www.mascus.fi/Metsakoneet/Kaytetyt-Muut-metsakoneet/Fendt-926-Vario/ceff7e7a-d659-4afc-b58e-1420fe27d659.html
Jos oikeasti hakataan metsää ja tehdään asialliset ajourat ei etukuormaajasta lainkaan haittaa, mutta monesti näissä isäntä täpinöinneissä on tapana yrittää puikkkelehtia samoista väleistä mistä vaarikin hevosen kanssa kulki..
bouli puhuu asiaa
Joskus tullut otettua haukut kun puhkaissut harvennukselle uudet ajourat...
Tietysti vanhoja uria, luonnollisia aukko paikkoja yms. pitää pyrkiä hyödyntämään.. Mutta, rajansa kaikella..
-
jep! vanhoilla ajourilla ei välttämättä ole niin paljon poistettavaa puustoa,, mutta " katvealueen tiheikössä ajouran aukko ei todellakaan ole liikaa.
-
Laita Keslan 10T metsäkärry. Meillä kohta vuoden ollu ja melekosessa kivikossa vedetty myös tukkikuormia, eikä ole vääntynyt kautta notkunut, vaikka on 1-palkki runko ja meillä vielä kesla 303 kuormain kärryn keulalla.
-
Mielipiteitä on jokaisella omansa. Itse laittaisin 2-palkkirunkoisen kärryn. Suoraa selitystä en keksi ??? , ajattelisin sen vaan olevan kestävämpi ja vääntöjäykempi -> huolettomia metsäkeikkoja.
-
Metsäkärryn tärkein ominaisuus on riittävän isot renkaat, kohtuulliset on kuorma-auton perävaunun renkaat. Nelisatasilla kottikärryn pyörillä ei tee mitään. Toinen pakollinen ominaisuus on nivelaisa.
Etukuormain kannattaa pudottaa pois metsäajon ajaksi vie noin 5-10 minuuttia. Ei siitä ole ainakaan mitään hyötyä metsäajossa.
-
Kärryt eivät itsessään ole kovin kalliita miltään valmistajalta, joten epäilen ettei itsetehdyllä ole siinä mitään voitettavaa. Lisäksi kotitekoisen jälleenmyyntiarvo on käytännössä kilohinta 5-10v päästä (pl taitava seppä joka tekee tehdaslaatua). Suurin kustannus on kraanassa ja ohjauksessa.
Kärry ehdottomasti kaksipalkkinen, tolppien siirtomahdollisuudesta ei ole paljonkaan hyötyä, verrattuna 2-p lastaustukevuuteen ja poikittaiskuljetusmahdollisuuteen, jota voi hyödyntää metripuulle ja paaleille. Lisäksi 2-p näyttävät paljon siistimmiltä... 8)
400-renkaat ovat raskaita vetää ja kärry jää heti hankeen pienemmällä traktorilla, jos uria ei ole ajettu ennakkoon. Myös mutkat jossa ei aisaohjaus riitä voi tuottaa sahaustöitä kun kärry jää puuta vasten hankeen. Kraana maatilakäytössä pitäisi olla vähintään se "toiseksi pienin", männyn 55 tyvitukki ei tahdo nousta noilla 7m 600 kg nostureilla ja paalien latominen on vähän niin ja näin. Ja sähköohjaus ;)
-
Kärryt eivät itsessään ole kovin kalliita miltään valmistajalta, joten epäilen ettei itsetehdyllä ole siinä mitään voitettavaa. Lisäksi kotitekoisen jälleenmyyntiarvo on käytännössä kilohinta 5-10v päästä (pl taitava seppä joka tekee tehdaslaatua). Suurin kustannus on kraanassa ja ohjauksessa.
Kotitekoisella sellainen ominaisuus että saa sellaisen kuin haluaa eikä sellaista mihin budjetti riittää. Budjettia venyttämällä saa kunnon tehdastekoisiakin. Oma metsäkärry suunnilleen vuosimallia -80, 3.2m2 kuormatilalla, kuorma-auton renkailla,jatkettavalla kuormatilalla/aisalla(hitsattu molemmat kiinni kun tarvetta ei ole),aisaohjauksella.
Jos nyt kattelee tuon kokoisiä kärryjä, maksavat tuhottomasti. Metsäkärry on niin pitkäikäinen hankinta,mikäli hankkii kunnollisen,että jälleenmyyntiarvolla ei ole merkitystä onko se omatekoinen vai tehtaan tekele. Tuo omakaan kärry ei ole lähimainkaan käyttöiän lopussa,teliremppa edessä mutta se normaalia kaikille kärryille mitkä käytössä. Miinuksena kärryssä nuo renkaat,kiipeä hyvin esteiden yli,leikkaa lumessa,ovat edullisia sekä kestäviä mutta vaatii kovat pohjat. Toki 400 pallorenkaat hakkaa 6-0. Toinen miinus koko, kärry on isonlainen harvennuksilla. Mutta eipä tartte terveisiä ajella :)
-
Kotitekoisella sellainen ominaisuus että saa sellaisen kuin haluaa eikä sellaista mihin budjetti riittää. Budjettia venyttämällä saa kunnon tehdastekoisiakin. Oma metsäkärry suunnilleen vuosimallia -80, 3.2m2 kuormatilalla, kuorma-auton renkailla,jatkettavalla kuormatilalla/aisalla(hitsattu molemmat kiinni kun tarvetta ei ole),aisaohjauksella.
Jos nyt kattelee tuon kokoisiä kärryjä, maksavat tuhottomasti. Metsäkärry on niin pitkäikäinen hankinta,mikäli hankkii kunnollisen,että jälleenmyyntiarvolla ei ole merkitystä onko se omatekoinen vai tehtaan tekele.
No 10t 2-p kärryjen hinnat luokkaa 5000€ tehtailta alveineen. Ei siinä paljoakaan voita kun hankkii teräksen, aisaohjauksen nivelet tuubeineen ja muut hilut, pankot, etusermin takoa ja renkaat akseleineen, sekä vielä panostaa omaa työtä. Saman ajan kun laittaa metsään ja tekee sinne 150 kantoa niin kärry on maksettu. Niissä on kuorma-alaa neliön vähemmän, mutta jos sillä kuljettaa 5m3 vähemmän ja hakkaa 200 m3 talvessa niin se tekisi vain kymmenkunta kuormaa enemmän per sesonki. Haittaa tietysti jos metsä on kaukana tiestä mutta itse ajaisin kyllä tuon mieluummin kuin ottaisin liian ison kärryn, ennemmin valitsen paremman ohjauksen ja kraanan hinnalla.
Jos käyttöikä on tuollainen, niin etenkään silloin ei uuden ostohinnan erotuksella ole suurempaa merkitystä. Pääoman sidonnalla on suurin merkitys, muttei kullalla tai velkakirjeillä kuitenkaan oteta tukkeja tien viereen, vaikka niiden arvo 20v päästä on varmaan paremmat kuin kärryn
-
Itsellä on omatekoinen 1-palkki kärry 400 renkailla.Malli on otettu 8 tonnin patusta(toimiva malli ei tarvinnut itte kaikkea suunnitella).
Kärryn teon kannattavuus niin ja näin, jos tykkää metallitöistä kannattaa kyllä mutta ei säästö nyt niin suuri ole.
Oma projekti n.puolet halvempi kuin esikuvana ollut patu.
AISAOHJAUS VÄLTTÄMÄTTÖMYYS, ilman sitä hommasta ei tuu oikein mitään.
1-palkki on kevyempi eli aina ei painavaa kärryä liikkumaan huonossa maastossa saatikka hyödynnettyä isoa kuormatilaa, riippuu tietysti aina vetäjästä..
Maantiellä iso kärry hyvä.
-
http://www.mascus.fi/Metsakoneet/Kaytetyt-Muut-metsakoneet/Fendt-926-Vario/ceff7e7a-d659-4afc-b58e-1420fe27d659.html
Aika erikoinen tuo kärryn etupää ja nosturin alapää. Tassuja ei ole, veto nostolaitteesta, lukittava kallistelunivel? Ja itse teli näyttää vetävältä. Mikä merkki metsäkuormaaja/kärry?
-
Grainfarmerille tiedoksi, hakin 2 palkkinen 9t kärri painaa 1060 kiloa ja vastaavan kantavuuden yksipalkkinen n. 200 kiloa enemmän. Kaikki se on hyötykuormasta pois.
Ja jos ajourat sallivat niin en ole nähnyt mitään hyötyä ottaa etukuormainta pois, antaa mukavasti painollaan vetovoimaa ja tukkeja ja kiviä voi työnnellä pois ajourilta. Varsinkin nyt onnistuu pikku työntelyt sovitelevyllä mukavasti kun se tuli päivitettyä kaverin toimesta "hieman" järeämmäksi.
Kärrin rengastuksessa riittää suunniteltavaa kotitekoisen kärrin rakentajalle, hinta pompsahtaa täydellisellä pyörällä huimasti kun mennään pallorenkaasta suurempiin kokoihin. 10" leveät ja kanttireunaiset kuorkin pyörät eivät oikein pidemmän päälle ole hyvä ratkaisu vaihteleviin maastoihin.
-
Grainfarmerille tiedoksi, hakin 2 palkkinen 9t kärri painaa 1060 kiloa ja vastaavan kantavuuden yksipalkkinen n. 200 kiloa enemmän. Kaikki se on hyötykuormasta pois.
Ja jos ajourat sallivat niin en ole nähnyt mitään hyötyä ottaa etukuormainta pois, antaa mukavasti painollaan vetovoimaa ja tukkeja ja kiviä voi työnnellä pois ajourilta. Varsinkin nyt onnistuu pikku työntelyt sovitelevyllä mukavasti kun se tuli päivitettyä kaverin toimesta "hieman" järeämmäksi.
Kärrin rengastuksessa riittää suunniteltavaa kotitekoisen kärrin rakentajalle, hinta pompsahtaa täydellisellä pyörällä huimasti kun mennään pallorenkaasta suurempiin kokoihin. 10" leveät ja kanttireunaiset kuorkin pyörät eivät oikein pidemmän päälle ole hyvä ratkaisu vaihteleviin maastoihin.
Kuorma-auton renkaita saa puoli ilmaiseksi ja voittavat 400 kottikärryn renkaan 6-0 8) Jos pitäisi sellainen tehdastekoinen pikkupyöräinen kärry hommata niin jatkaisin niitä telin varsia ja vaihtaisin isommat renkaat siihen ;)
-
Grainfarmerille tiedoksi, hakin 2 palkkinen 9t kärri painaa 1060 kiloa ja vastaavan kantavuuden yksipalkkinen n. 200 kiloa enemmän. Kaikki se on hyötykuormasta pois.
Ja jos ajourat sallivat niin en ole nähnyt mitään hyötyä ottaa etukuormainta pois, antaa mukavasti painollaan vetovoimaa ja tukkeja ja kiviä voi työnnellä pois ajourilta. Varsinkin nyt onnistuu pikku työntelyt sovitelevyllä mukavasti kun se tuli päivitettyä kaverin toimesta "hieman" järeämmäksi.
Kärrin rengastuksessa riittää suunniteltavaa kotitekoisen kärrin rakentajalle, hinta pompsahtaa täydellisellä pyörällä huimasti kun mennään pallorenkaasta suurempiin kokoihin. 10" leveät ja kanttireunaiset kuorkin pyörät eivät oikein pidemmän päälle ole hyvä ratkaisu vaihteleviin maastoihin.
minusta ihan käypiä renkaita nuo 385;set kuormaauton renkaat, pinnotettuja käytettyjä saa melkeen noutohinnalla, reunat jo pyöristyneet, ettei niin helposti riko maata, sivuttaispito kyllä heikko. mutta eipä tuu itkukaan kun reikä kylessä
-
Kuorma-auton renkaista kun puhuu, niin pitää erottaa vanhat kapeat renkaat ja kuorkin perävaunuissa nykyään käytettävät ykköspyörät. Yleisin leveys taitaa olla 385. Ainakin matalampana olen nähnyt lähemmä 450:aa leveitä. Tuskin ne huonompia ovat kun normi pallorengas. Toki uutena löytyy parempiakin ja myös kalliimpia. Käytöstä kiinni. Itselle sopii parhaiten olla omistamatta puunajovehkeitä ollenkaan. Joskus sellaiset on ollutkin. Mutta jos kärriä tekisin budjettipohjalta, niin käytettyä sopivan leveää ykköspyörää katselisin.