Agronet

Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: supersammakko - 22.12.09 - klo:11:48

Otsikko: Suomen kauppasektorin olematon kilpailu
Kirjoitti: supersammakko - 22.12.09 - klo:11:48
Kauppalehdessä todella hyvä kirjoitus kilpailun puuttumisesta Suomessa.


Suomi on kahden kauppa
22.12.2009 - 10:12 | Kyösti Jurvelin | Uutiset, Raha & valta
Järkyttävää lukemista ovat kauppojen markkinaosuusluvut.

K-ryhmä ja S-ryhmä nappaavat Suomen päivittäistavarakaupasta 76,1 prosentin markkinaosuuden. Käytännössä Suomen päivittäistavarakaupassa valitsee duopoli.

Meillä selitellään elintarvikkeiden korkeita hintoja muun muassa pitkillä kuljetusyhteyksillä. Raadollisempi selitys taitaa sittenkin olla se, että alalla ei ole oikeaa kilpailua.

Ongelmana on se, että Suomen markkinat ovat turhan pienet:ulkomaalaiset päivittäistavaraketjut eivät tänne mielellään rantaudu. Onneksi meillä on edes Lidl. Tosin sekin kiskoo Suomessa korkeampia hintoja kuin muualla ja Lidlin vaikutus hintakisaan ei ole ollut niin suuri kuin ketjun tänne rantautuessa ennakoitiin.

Kilpailun rajoitteena oma lukunsa on kuntien kaavoituskäytännöt. Kilpailuviraston ylijohtaja Juhani Jokinen antaa tänään Kauppalehden haastattelussa ymmärtää, että kunnilla ei ole kaavoituskuvioissa puhtaita jauhoja pussissaan.

Jokinen on ilmeisesti tehnyt saman havainnon kuin moni muukin: osuuskauppojen hallintoelimissä on paljon kunnallispolitiikkoja.

Kilpailu on Suomessa monella muullakin alalla outo ilmiö. Aina, kun kotimaiset toimijat ryhtyvät mollaamaan ulkomaalaista kilpailijaa, kannattaa nostaa tuntosarvet pystyyn. Usein on kyse siitä, että uudella tavalla toimiva kilpailija sotkee tutut ympyrät. Markkinoita ei enää jaetakaan kavereiden kesken.

http://uutisblogi.blogit.kauppalehti.fi/blog/16852