Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Menneisyydenkaipuu - 09.12.09 - klo:13:39

Otsikko: Myytti kilpailun lisääntymisestä
Kirjoitti: Menneisyydenkaipuu - 09.12.09 - klo:13:39
Suomalainen maatalousyrittäjä on tyytyväinen kun maatalouskonekaupan kilpailu lisääntyy merkkien lisääntyessä. Mikä kilpailu lisääntyy? Pelkästään merkkien välinen kilpailu markkinaosuuksista.

Miten kilpailu laskisi hintoja maatalouskoneissa? Suurimman markkinaosuuden haltija määrää hintatason ja muut määrittää omat hintansa sen mukaan. Huomioimatta jää täysin suojeltu varaosapuoli, tarvikeosia saa pelkästään auroihin, vanhempiin äkeisiin ja traktoreihin. Uusien koneiden hankkijat ovat samalla merkkien varaosamyyntien vankeja. Vaan annetaan kustannuskriisin jatkua.  ::)
Otsikko: Vs: Myytti kilpailun lisääntymisestä
Kirjoitti: IsoK - 09.12.09 - klo:14:39
Ei kilpailu ainakaan meilläpäin ole hintoja laskenut, päinvastoin. Vaihtokoneita kun katsoo niin ei voi kuin ihmetellä. Pari tonnia lisää niin saat uuden, koskee aika kalliitakin koneita. Tietysti ei se ihan niin mene käytännössä, siitä käytetystä voi saada "ison" alennuksen jos oikein hyvin käy.
Otsikko: Vs: Myytti kilpailun lisääntymisestä
Kirjoitti: juumassi - 09.12.09 - klo:23:09
Ei kilpailu ainakaan meilläpäin ole hintoja laskenut, päinvastoin. Vaihtokoneita kun katsoo niin ei voi kuin ihmetellä. Pari tonnia lisää niin saat uuden, koskee aika kalliitakin koneita. Tietysti ei se ihan niin mene käytännössä, siitä käytetystä voi saada "ison" alennuksen jos oikein hyvin käy.

tai jos kone seisoo toista vuotta rivistössä niin sit voi myös saada hyvän alennuksen. ;D
Otsikko: Vs: Myytti kilpailun lisääntymisestä
Kirjoitti: KJL - 09.12.09 - klo:23:23
Ei kilpailu ainakaan meilläpäin ole hintoja laskenut, päinvastoin. Vaihtokoneita kun katsoo niin ei voi kuin ihmetellä. Pari tonnia lisää niin saat uuden, koskee aika kalliitakin koneita. Tietysti ei se ihan niin mene käytännössä, siitä käytetystä voi saada "ison" alennuksen jos oikein hyvin käy.

"Kone on kuin uusi" ja ajettukin vain 5000 tuntia... Liian usein tämmösiä ilmoituksia saa lukea.
Otsikko: Vs: Myytti kilpailun lisääntymisestä
Kirjoitti: juumassi - 09.12.09 - klo:23:37
Ei kilpailu ainakaan meilläpäin ole hintoja laskenut, päinvastoin. Vaihtokoneita kun katsoo niin ei voi kuin ihmetellä. Pari tonnia lisää niin saat uuden, koskee aika kalliitakin koneita. Tietysti ei se ihan niin mene käytännössä, siitä käytetystä voi saada "ison" alennuksen jos oikein hyvin käy.

"Kone on kuin uusi" ja ajettukin vain 5000 tuntia... Liian usein tämmösiä ilmoituksia saa lukea.

siinä on kylläkin eroa et onko se 5000h ajettu 2 vaiko 12 vuodessa.
jos koneesta löytyy merkkihuollon huoltokirja niin aika varmasti kunnossa on.
tosin voi niitä huoltokirjoja jälkeenpäinkin täyttää.  ;D
Otsikko: Vs: Myytti kilpailun lisääntymisestä
Kirjoitti: KJL - 10.12.09 - klo:22:24
Ei kilpailu ainakaan meilläpäin ole hintoja laskenut, päinvastoin. Vaihtokoneita kun katsoo niin ei voi kuin ihmetellä. Pari tonnia lisää niin saat uuden, koskee aika kalliitakin koneita. Tietysti ei se ihan niin mene käytännössä, siitä käytetystä voi saada "ison" alennuksen jos oikein hyvin käy.

"Kone on kuin uusi" ja ajettukin vain 5000 tuntia... Liian usein tämmösiä ilmoituksia saa lukea.

siinä on kylläkin eroa et onko se 5000h ajettu 2 vaiko 12 vuodessa.
jos koneesta löytyy merkkihuollon huoltokirja niin aika varmasti kunnossa on.
tosin voi niitä huoltokirjoja jälkeenpäinkin täyttää.  ;D
Tarkotinkin niitä tapauksia, joilla on jo ikää yli 10 vuotta ja edelleen kuin uusi... lähes uuden hinnalla.

"Miksi ostaisit uuden, kun meiltä saat samalla hinnalla käytetyn?"
Otsikko: Vs: Myytti kilpailun lisääntymisestä
Kirjoitti: juumassi - 10.12.09 - klo:23:13


"Kone on kuin uusi" ja ajettukin vain 5000 tuntia... Liian usein tämmösiä ilmoituksia saa lukea.
[/quote]

siinä on kylläkin eroa et onko se 5000h ajettu 2 vaiko 12 vuodessa.
jos koneesta löytyy merkkihuollon huoltokirja niin aika varmasti kunnossa on.
tosin voi niitä huoltokirjoja jälkeenpäinkin täyttää.  ;D
[/quote]
Tarkotinkin niitä tapauksia, joilla on jo ikää yli 10 vuotta ja edelleen kuin uusi... lähes uuden hinnalla.

"Miksi ostaisit uuden, kun meiltä saat samalla hinnalla käytetyn?"
[/quote]

joo kyllä välillä näkee ihan järkyttäviä hintapyyntöjä yli 10 vuotta vanhoista koneista.
ja kun kunnosta ei tiedä yhtään mitään.
Otsikko: Vs: Myytti kilpailun lisääntymisestä
Kirjoitti: Pohojalaanen - 11.12.09 - klo:22:15
Suomalainen maatalousyrittäjä on tyytyväinen kun maatalouskonekaupan kilpailu lisääntyy merkkien lisääntyessä. Mikä kilpailu lisääntyy? Pelkästään merkkien välinen kilpailu markkinaosuuksista.

Miten kilpailu laskisi hintoja maatalouskoneissa? Suurimman markkinaosuuden haltija määrää hintatason ja muut määrittää omat hintansa sen mukaan. Huomioimatta jää täysin suojeltu varaosapuoli, tarvikeosia saa pelkästään auroihin, vanhempiin äkeisiin ja traktoreihin. Uusien koneiden hankkijat ovat samalla merkkien varaosamyyntien vankeja. Vaan annetaan kustannuskriisin jatkua.  ::)

Mulle ei tuo yhtälö aiva täysin auennu... Mitenkä suurin markkinaosuus saadaan hankittua? Ja tyytyykö muut pienempään markkinaosuuteen suosiolla?

Varaosapuolen ongelmista oon täysin samaa mieltä.
Otsikko: Vs: Myytti kilpailun lisääntymisestä
Kirjoitti: juumassi - 12.12.09 - klo:01:25
Suomalainen maatalousyrittäjä on tyytyväinen kun maatalouskonekaupan kilpailu lisääntyy merkkien lisääntyessä. Mikä kilpailu lisääntyy? Pelkästään merkkien välinen kilpailu markkinaosuuksista.

Miten kilpailu laskisi hintoja maatalouskoneissa? Suurimman markkinaosuuden haltija määrää hintatason ja muut määrittää omat hintansa sen mukaan. Huomioimatta jää täysin suojeltu varaosapuoli, tarvikeosia saa pelkästään auroihin, vanhempiin äkeisiin ja traktoreihin. Uusien koneiden hankkijat ovat samalla merkkien varaosamyyntien vankeja. Vaan annetaan kustannuskriisin jatkua.  ::)

Mulle ei tuo yhtälö aiva täysin auennu... Mitenkä suurin markkinaosuus saadaan hankittua? Ja tyytyykö muut pienempään markkinaosuuteen suosiolla?

Varaosapuolen ongelmista oon täysin samaa mieltä.

kaikki yrittävät kasvattaa kokoajan omaa markkinaosuutta.
mutta jos toisella osuus kasvaa niin se on äkkiä toiselta pois.
Otsikko: Vs: Myytti kilpailun lisääntymisestä
Kirjoitti: Pohojalaanen - 15.12.09 - klo:20:25
Suomalainen maatalousyrittäjä on tyytyväinen kun maatalouskonekaupan kilpailu lisääntyy merkkien lisääntyessä. Mikä kilpailu lisääntyy? Pelkästään merkkien välinen kilpailu markkinaosuuksista.

Miten kilpailu laskisi hintoja maatalouskoneissa? Suurimman markkinaosuuden haltija määrää hintatason ja muut määrittää omat hintansa sen mukaan. Huomioimatta jää täysin suojeltu varaosapuoli, tarvikeosia saa pelkästään auroihin, vanhempiin äkeisiin ja traktoreihin. Uusien koneiden hankkijat ovat samalla merkkien varaosamyyntien vankeja. Vaan annetaan kustannuskriisin jatkua.  ::)

Mulle ei tuo yhtälö aiva täysin auennu... Mitenkä suurin markkinaosuus saadaan hankittua? Ja tyytyykö muut pienempään markkinaosuuteen suosiolla?

Varaosapuolen ongelmista oon täysin samaa mieltä.

kaikki yrittävät kasvattaa kokoajan omaa markkinaosuutta.
mutta jos toisella osuus kasvaa niin se on äkkiä toiselta pois.
Kuinkahan tuo markkinaosuuden kasvattaminen tapahtuu, jos sitä kaikki yrittää?
Otsikko: Vs: Myytti kilpailun lisääntymisestä
Kirjoitti: JoHaRa - 16.12.09 - klo:08:01
Suomalainen maatalousyrittäjä on tyytyväinen kun maatalouskonekaupan kilpailu lisääntyy merkkien lisääntyessä. Mikä kilpailu lisääntyy? Pelkästään merkkien välinen kilpailu markkinaosuuksista.

Miten kilpailu laskisi hintoja maatalouskoneissa? Suurimman markkinaosuuden haltija määrää hintatason ja muut määrittää omat hintansa sen mukaan. Huomioimatta jää täysin suojeltu varaosapuoli, tarvikeosia saa pelkästään auroihin, vanhempiin äkeisiin ja traktoreihin. Uusien koneiden hankkijat ovat samalla merkkien varaosamyyntien vankeja. Vaan annetaan kustannuskriisin jatkua.  ::)


Näin se menee. Miksi joku oikeasti lähtisi myymään halvemmalla jos sopiva hintataso on jo löytynyt? Ei bisneksiä niin hoidella.. Kilpailun tuottama hintojen aleneminen on myytti. Todellinen kilpailu alkaa jos joku haluaa oikeasti pyrkiä markkinoille tai jos myyjällä menee tosi huonosti.
Otsikko: Vs: Myytti kilpailun lisääntymisestä
Kirjoitti: nuffieldmaster - 16.12.09 - klo:10:09
Eihän 5000 tuntia ole kuin sisäänajo? Eihän se ole maksanu etes ihtiään takasi millään niille tunneille :o
Metsäkoneillakin ajetaan 20-25 t h ennenkuin pannaan vaihtoon, yleensä lähtevät venäjän savotoille tai baltiaan...
Otsikko: Vs: Myytti kilpailun lisääntymisestä
Kirjoitti: Petri - 16.12.09 - klo:10:13
Kuinkahan tuo markkinaosuuden kasvattaminen tapahtuu, jos sitä kaikki yrittää?
Jos joku ei yritä kasvattaa osuuttaan, niin se pienenee.

Mutta kyllä tämä "jatkuvasti kiristyvä kilpailu" on kumma myytti, ihan niinkuin joskus muinaisella 80-luvulla raha olisi juossut kauppamiehen kassaan laulaen ja leikkien, kraka kaulassa myyntimiestä esittäen.

Petri
Otsikko: Vs: Myytti kilpailun lisääntymisestä
Kirjoitti: Jobbari - 16.12.09 - klo:15:37
Eihän 5000 tuntia ole kuin sisäänajo? Eihän se ole maksanu etes ihtiään takasi millään niille tunneille :o
Metsäkoneillakin ajetaan 20-25 t h ennenkuin pannaan vaihtoon, yleensä lähtevät venäjän savotoille tai baltiaan...


Kyllähän toi väite sopii täpinöitsijöille, elikkä kyllä koneen pitää olla suurinpiirtein tienannut itsensä 5000 kohdalla.
Tämän jälkeen seuraavat 5000 mietitään vaihtoa.

On totta että etenkin metsäkone puolella tilanne on sairas sillä eihän voi olla taloudellisesti kannattavaa ajattaa kyseisen hintaisia laitteitta suorastaan naurettavan alhaisella hinnalla. Tällöin päästään yhtälöön että moto rupee tienaan vasta kolmannen konkurssin jälkeen.

Monessa kone hommassa niin sanotut freelancerit (täpinöitsijät)tulee pilaamaan markkinat.