Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: voorti - 03.12.09 - klo:16:41
-
Ootteko koskaan ennakkohuoltona koittaneet pidentää kestovoideltujen kuulalaakerien ikää.Itse olen joskus ruikkinut
sprayvaseliiniä puimurin laakereihin.Vaikutus taitaa näkyä enemmän laakerin ympärillä kuin itse laakerissa.Muita konsteja vois olla vaseliinia prässineulalla pölysuojan välistä tai irroittaa laakeri ja keittää öljyssä,no samalla sen tietysti jo vaihtaa varmuuden vuoksi.
Mitä muuta vois keksiä laakereille samalla kun odottelee uusia FEND
puimurimalleja.
-
Irrallaan olevista laakereista olen poistanut varovasti pölysuojan, täyttänyt rasvalla ja suoja takaisin. Rasvausneulat ei ole ollut kovin toimivia ellei raota suojaa. Porareikä 1,5-2mm joskus ollut käytössä rasvaukseen. Ruostunut laakeri leviää vielä äkimmin kuin suojaton.
Kestojen tutkimuksessa olisi toivomisen varaa.
-
Ootteko koskaan ennakkohuoltona koittaneet pidentää kestovoideltujen kuulalaakerien ikää.
Mitä muuta vois keksiä laakereille samalla kun odottelee uusia FEND
puimurimalleja.
Joko on tilauksessa?
http://www.fendt.com/int/r-range.asp
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=11450.0
-
mä oon noita kuivia laakereita rasvannu lääkeruiskulla ja öljyllä. vähä eres märkää kuulille.
-
no tämä nyt ei niin laakeri asiaa ole mutta... meillä on aina tehty traktorin tai mikä kone nyt on kyseessä jossa on palloniveliä ni rasva nipat niihin ja se on helppoa ja yksinkertaista ni ei yhtäkään niveltä ole koskaan tarvinnut vaihtaa koneisiin ;D sillä vesi ne ns. "kestovoidellut" kohteet tuhoaa ruosteen kanssa ku vaseliinit vähän alkaa kuivumaan ni asia on valmis 8)
-
mä oon noita kuivia laakereita rasvannu lääkeruiskulla ja öljyllä. vähä eres märkää kuulille.
Pienimäntäisellä (5ml) lääkeruiskulla menee myös vaseliini ihan hyvin. Tuo lääkeruiskun neula on vieläpä hyvän mallinen ujutettavaksi laakerin kauluksen välistä. Rusku on helppo täyttää rässistä kun ottaa neulan ja ruutan männän irti, pumppaa rässillä männän puoleisesta päästä niin ilma pääsee edeltä karkuun neulan puoleisesta päästä.
Mika
-
De Lavalin insinöörit on laittaneet suuressa viisaudessaan kertavoidellut kuulalaakerit narukoneen taittopyöriin. >:( Ennen niissä oli pronssiholkit. Uusissa taittopyörissä ei enää ollutkaan rasvanippoja. Ajattelin, että kai paska sen puslan sieltä voitelee kun se rasvausväli oli ennenkin jäänyt aika harvaksi. Menihän ne sillätavalla 8 vuotta. Nyt ihmettelin kun vuoden jälkeen lakksi taittopyörä totaalisesti pyörimästä. Purkaessa sieltä tuli sitten tuhoutuneet kuulalaakerit vastaan. >:(