Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Jompero - 16.11.09 - klo:10:45

Otsikko: Olkatapin laakeripesän tiivistys
Kirjoitti: Jompero - 16.11.09 - klo:10:45
Livahti remontti hiukan pitkäksi, milläs Carraron aksilaan sais em. laakerien pesän tiivistettyä? Ei oo vielä uutta laakeria kädessä, mutta uhkaavasti näytti siltä ettei pistepuikko riitä. Onkohan tuohon hommaan keksitty mitään mömmöö ruuvilukitteen lisäksi? Vai pitääkö sinne koittaa sohia valupuikolla ja vinkulla yrittää pyöristää?
Otsikko: Vs: Olkatapin laakeripesän tiivistys
Kirjoitti: MF 4000 - 16.11.09 - klo:14:52
Tjooh,se on hankalampi homma jos valu on sorvautunut,Tarvitaan jo melkoisesti mielikuvitusta että siitä saa kunnollisen.Laakkerien sopivuus kun on melkoisen tarkka.Tietysti valupuikolla täyttö ja sitten sorvaus/jyrsintä millä lieneekin saa kuntoon,paikallaan sitä tuskin kunnolliseksi saa.ainoa oikea korjaustoimenpide on uuden osan hankinta,purkuosa.
PS
ne rasvanippelit on sitä varten että niihin edes "joskus"vaivaudutaan painamaan vaseliinia
Otsikko: Vs: Olkatapin laakeripesän tiivistys
Kirjoitti: JoHaRa - 16.11.09 - klo:16:55
Luulenpas että ei siellä mikään tule kestämään. Jätä vaikka hanska sinne väliin.
Otsikko: Vs: Olkatapin laakeripesän tiivistys
Kirjoitti: gonemies - 16.11.09 - klo:17:16
Kartiorullalaakerissa on joissain tapauksissa samalla laakerilla saatavana eri ulkokoolien mitoilla..

Tuolta selailemaan

http://www.skf.com/portal/skf/home/products?lang=en&maincatalogue=1&newlink=1
Otsikko: Vs: Olkatapin laakeripesän tiivistys
Kirjoitti: turbox - 16.11.09 - klo:18:43
Joo sama oli itellä parivuotta sitten ongelmana. Laitoin riittävän häijyllä liimalla uuden paikalleen mutta eipä ole tietoa onko pysynyt. Vanha kooli oli ihan palasina kun purin. alkuperäinen ei muuten ole kartio vaan pyöreä kartio, vähänniinku lonkkanivel.
Otsikko: Vs: Olkatapin laakeripesän tiivistys
Kirjoitti: Hervast - 17.11.09 - klo:09:17
Kun laakeripesä kuluu noin pahoin on edessä iso ongelma. Sen juuri on se, että pesän ympärillä ei ole riittävästi ainetta jotta siihen saisi asennettua isompaa laakeripesää luotettavasti tai että vanhan pesän ympärille saisi tehtyä riittävän kokoista teräsholkkia tms.

Pelkään pahoin että edessä on koneistuskeikka ja ehkä hieman ylikoon rullalaakerin rakentaminen alkuperäisen nivelsysteemin paikalle.
Otsikko: Vs: Olkatapin laakeripesän tiivistys
Kirjoitti: JJK - 17.11.09 - klo:18:07
jos se on valmetin 8000 sarjan "teollisuus carraro" niin huhtisella on akseliputkia vaihto-osana
Otsikko: Vs: Olkatapin laakeripesän tiivistys
Kirjoitti: turbox - 17.11.09 - klo:18:38
Kukas tää huhtinen sit oikein on? Nettikoneessa oli joskus akseliputki ilman hiluja myynnissä mutta eipä ole enää. Mitähän mahtaa maksaa tilalle dana tai sit uus samanlainen?
Otsikko: Vs: Olkatapin laakeripesän tiivistys
Kirjoitti: jupe - 17.11.09 - klo:19:42
juuri viimeviikolla juttelin paikallisella valtran huollossa kun oli siinä pöydällä tuollainen carraro ja olivat käyttäneet jossain koneistamolla sitä ja sanoi ettei paljoa maksa kun tekevät siitä kunnollisen. tämä siis kokkolassa.
Otsikko: Vs: Olkatapin laakeripesän tiivistys
Kirjoitti: mike - 17.11.09 - klo:21:04
Messinkinauha ja vihreä laakerilukite vaikka tuossa on jo kakki housuissa.
Otsikko: Vs: Olkatapin laakeripesän tiivistys
Kirjoitti: Timppa - 17.11.09 - klo:22:12
Kone-Ketola Porissa joskus traktoreitten nelivetoetuakseleita täyttöhitsas koneisti ja aarporas.
Otsikko: Vs: Olkatapin laakeripesän tiivistys
Kirjoitti: JJK - 17.11.09 - klo:22:43
VALTRA-HUOLTO A.HUHTINEN  taitaa toimia nykyään kylmäkosken alueella pirkanmaalla.korjautti näitä carraaron akseliputkia useamman kappaletta.ne silmäthän ei suoranaisesti kulu,vaan ne paremminkin venyy.mutta yhteystiedot löytyy varmaan valtran sivuilta.
Otsikko: Vs: Olkatapin laakeripesän tiivistys
Kirjoitti: Jompero - 20.11.09 - klo:12:13
Ei tuo niin paha ollutkaan miltä ensin näytti, alapään pallonivel näytti vain niin hurjalta ens silmäyksellä mutta siellä välystä ollutkaan ulkokehällä

Yläpääs se isompi ongelma oli, kun ei tosiaan veny pyöreäksi vaan soikeaksi. Vanhasta kaivurin puslasta tein messinkihelan puoliskan ja lukitetta sinne sun tänne. Ei noilla taida tällä kertaa 10000 tuntia päästä niikun edellisillä mutten aksilaakaan malttanu repiä irti.

Jousellises konees ei sinänsä haittaa vaikka olis klappiakin  :D vaikka juuri sen takiahan tuo remontti pitkäksi venähtikin  :-[ en huomannu koko vikaa pl. piti kesällä aika taajaan rasvata kun muuten narisi niin ikävästi  ;D nähtävästi päittäisvälyksen takia
Otsikko: Vs: Olkatapin laakeripesän tiivistys
Kirjoitti: retku - 20.11.09 - klo:16:16
dana maksaa n.8000e.
-------

kovassa käytössä tuo carraro ei kestä enää korjattunakaan. jos kerran venähtää niin ei tuu uuden veronen. maatalouskäytöt ja normi ek hommat tuo carraro kestää hyvin.

mutta paripyörät+suo+puskelevy ja vielä vähän kannokkoa ja renki ratissa niin sitte porsii.

t sarjan carraot on vahvemmilla pesillä 8000srj:ssä on hennommat. vahvemmassa olkatappi kiinni 4 pultilla. heikomassa 3:lla.
Otsikko: Vs: Olkatapin laakeripesän tiivistys
Kirjoitti: Hervast - 21.11.09 - klo:10:39
Itsellenikin oli yllätys että tämä heikompi carraron laakerointi on perua jo 05 sarjan valmettien ajoilta. Porsihan ne silloinkin jo, suorastaan ihme että kestäävät noinkin hyvin kuutoskoneissa ja suokäytössä.

Ja kaikki tämä vaiva vain sentähden että ei ole suunnittelija älynnyt jättää enempi valua pesien ympärille.

No Danankin saa tiettävästi ajettua väljäksi ja romutuskuntoon, jos se ketään lohduttaa  :D
Otsikko: Vs: Olkatapin laakeripesän tiivistys
Kirjoitti: retku - 21.11.09 - klo:15:13
saa saa ;-)