Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: voorti - 13.11.09 - klo:18:24
-
Tuolla masinistien puolella,toisin kun olis luullut,ei ollut viisasta tietäjää.Kysymys olis Ford 6610:n vaijerilla toimivasta kierroslukumittarista joka villiintyy n.1500r/min.Onko kukaan tämmöiseen mittariin perehtynyt.
-
590 ferkus villiintyy ainakin jos vaijeri tekee ylimääräisiä mutkia. sitä en tiedä miksi näin on , mutta vika korjaantuu kun äkkinäiset mutka suoristaa.
-
Tuolla masinistien puolella,toisin kun olis luullut,ei ollut viisasta tietäjää.Kysymys olis Ford 6610:n vaijerilla toimivasta kierroslukumittarista joka villiintyy n.1500r/min.Onko kukaan tämmöiseen mittariin perehtynyt.
Siellä mittarin sisällä pyörii vaijerin päässä magneetti jonka ympärillä on väljä holkki joka taas on kiinnitetty neulan akseliin. Holkki pyrkii kääntymään magneetin mukana sitä enemmän mitä suurempi on magneetin kierrosluku. Perin yksinkertainen kapine siis.
Villiintyminen voi tosiaan johtua jyrkistä mutkista vaijerissa, jolloin magneetti pyörii nykimällä. Tai sitten magneetin ja holkin välissä on jokin roska tms. niin että holkki jumittaa magneettiin. Se miksi tuo voi tapahtua juuri tietyllä kierrosluvulla, voi johtua siitä että vaijeri alkaa resonoida, väpättää. Mutkien suoristelu tai peräti mutkille kääntäminen voi auttaa.
Mika
-
Kiitos vinkeistä.Vaijeri on ollut paikallaan jo n.25v,kahta koneen katkasua lukuunottamatta.Täytyy irrottaa koko keksintö ja katsoa
onko vaijerin ja kuoren valissä jotain esim ruostetta tai muuta töhnää.
-
Joskus aikoinaan vanhassa Kawasakissa kierroslukumittari villiintyi kun vaijerin stefa alkoi vuotaa ja nosti öljyä vaijeria pitkin mittariin.
-
Joskus purkanut tollaisen horajavan mittarin.
Sen neulan "laakerointi" väljä, neula horjui ja otti sillä lieriöllään siihen pyörivään magneettiin hipsuja.
-
Tuolla masinistien puolella,toisin kun olis luullut,ei ollut viisasta tietäjää.Kysymys olis Ford 6610:n vaijerilla toimivasta kierroslukumittarista joka villiintyy n.1500r/min.Onko kukaan tämmöiseen mittariin perehtynyt.
Tuttu juttu.
Kuten jo aiemmin kerrottu, vika joko itte vaijerissa tai sitten mittarin väljyydessä. Vaijeri on helppo tarkata kun otat poikas kans päistään irti ja pyörität akkuporakoneella. Sen huomaa heti, jos vaijeri sylttää.
Mut epäilen kans että vika on siellä mittarin koneiston holkissa. Se väljä, jolloin tekee niinkuin tuossa edellä mainittiin. Mittari irti ja viet osaavalle sepälle.