Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: voorti - 05.11.09 - klo:19:58

Otsikko: syyshuoltoa
Kirjoitti: voorti - 05.11.09 - klo:19:58

Kuinka usein vaihdatte jäähdytinnesteen koneisiinne.
Huolto-ohje käskee vaihtaa 2v välein.Tuntuu kuitenkin vähän liian tiuhalle tahdille.Itse olen käyttänyt 3v väliä,jos ei luonnollisen poistuman takia ole tarvinnut nesteitä laittaa.Kaikilla ei tietysti yli 3v
koneita edes ole.Toinen juttu;onko huoltovapaa akku huoltovapaa ?
Vai täytyykö teippien alta kaivaa korkit(jos on)esiin ja lisätä vettä.
Myös etuakseli/pyörännavat vuosittainen öljynvaihto tuntuu vähän
liioittelulle,kun tunteja ei monta sataa tule.
Sitten vaan Simoniziä pintaan.
Otsikko: Vs: syyshuoltoa
Kirjoitti: nAGGI-nYLYGGI - 05.11.09 - klo:20:06
No siinäpä se hienous varmaan piileekin eli mikäli niitä tunteja ei tule tarpeeksi, niin tuskin tuo aika sitä vaihtoväliä suoraan kertoo. Itse olen pitäny tuntimääristä enemmän kirjaa. Mikäli öljyjen vaihtoväliksi on kerrottu se 500/600 tuntia, niin himpun verran ennen on se tehty ja silti ainakii Fordeista/New HOllandeista meinaa nuo öljyt muuttaa värinsä aika tumman puhuviks. Liekkö koneiden ominaisuus vai niissä käytettävien "todella luotettavien" Ambra öljyjen! ;D

Tämänkin tyylin otin käyttöön vasta kun sain kuulla TM140:n turbon pyörineen epäkeskona, liian pitkän öljyjen vaihtovälin takia. Kaikkea sitä oppii... :P
Otsikko: Vs: syyshuoltoa
Kirjoitti: voorti - 05.11.09 - klo:21:49

Tuntimäärässä on se jippo,kuinka pitkiä rupeamia ajetaan kerralla.
Pahinta lienee (kylmä)käynnistys ja vähän ajoo ja seis.
Pitkänvaihtovälin öljyt lienee ominaisuuksiltaan OK,jos tuntimäärä tulee täyteen suht nopeesti.Polttoainekin vaikuttaa öljynvaihtoväliin,
vaikkakin taitaa kaikkien merkkien MoPot olla laadultaan hyviä. ??? :-\
Otsikko: Vs: syyshuoltoa
Kirjoitti: mikkocu - 05.11.09 - klo:22:12
Ainaski etunapaöljyt kantsii vaihtaa ajallaan,hualtomiäs kehotti vaihtaa carraaron etuaksilaan jo 300h välein,vaikka vaihtoväli olis 600h.
fortissa on vahapatruuna,sen kun viittii joskus vaihtaa 600h? ::)
Otsikko: Vs: syyshuoltoa
Kirjoitti: voorti - 06.11.09 - klo:17:05
Ainaski etunapaöljyt kantsii vaihtaa ajallaan,hualtomiäs kehotti vaihtaa carraaron etuaksilaan jo 300h välein,vaikka vaihtoväli olis 600h.
fortissa on vahapatruuna,sen kun viittii joskus vaihtaa 600h? ::)

Mikä ihmeen vahapatruuna   ::) ::) ::)
Otsikko: Vs: syyshuoltoa
Kirjoitti: Halliorja - 06.11.09 - klo:18:31
Huolto-ohjeiden vaihtovälit on vain markkinamiesten kusetusta, ei suodattimia ja öljyjä kannata vaihtaa edes moottoriin joka vuosi jos tunnit ei tule täyteen, vaihteistoöljyt kannattaa laskia astiaan ja antaa laskeutua pari päivää ja sitten pumpata enin takasi kun se on ihan hyvää öljyä vielä, lisätään vain sen sakan verran. Polttoainesuodattimet menee tukkoon ajan kans, sitten kun ne on pari kertaa sulatettu uunin päällä ensi pakkasten aikaan niin voi harkita vaihtoa. Napojen ja etuakseleiden laakerit ja pyörät on suht halpoja, kannattaa ottaa riski ja säästää joka vuosi 10 euroa napaöljyssä.........

 ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)
Otsikko: Vs: syyshuoltoa
Kirjoitti: Hervast - 06.11.09 - klo:19:47
Ja Kainuulainen perimätieto kertoo että vanhat moottoriöljyt kannattaa käytellä hydrauliikkaöljyinä, ne kun tuppaavat häviämään koneessa kun koneessa vuotamalla. Hydraulipumppujakin saa ihan taskurahoilla.

Tottapuhuen napaöljyjen kuntoon vaikuttaa miten rajussa käytössä ne ovat ja minkälaatuista öljyä navoissa käytetään. Halvimmalla Teboilin kuralla öljynvaihtoväli kannattaa todellakin puolittaa ek-koneessa. Paremmilla öljyillä vaihtovälin voi melkein tuplata.
Otsikko: Vs: syyshuoltoa
Kirjoitti: voorti - 06.11.09 - klo:21:11
Huolto-ohjeiden vaihtovälit on vain markkinamiesten kusetusta, ei suodattimia ja öljyjä kannata vaihtaa edes moottoriin joka vuosi jos tunnit ei tule täyteen, vaihteistoöljyt kannattaa laskia astiaan ja antaa laskeutua pari päivää ja sitten pumpata enin takasi kun se on ihan hyvää öljyä vielä, lisätään vain sen sakan verran. Polttoainesuodattimet menee tukkoon ajan kans, sitten kun ne on pari kertaa sulatettu uunin päällä ensi pakkasten aikaan niin voi harkita vaihtoa. Napojen ja etuakseleiden laakerit ja pyörät on suht halpoja, kannattaa ottaa riski ja säästää joka vuosi 10 euroa napaöljyssä.........

Nämä ohjeethan on olleet käytössä jo pitkään vaihtokonetrokarilla,
joka kertoo huulet tötteröllä kuinka koneeseen on juuri tehty täyshuolto ja kaikki paikat on käyty viimesenpäälle läpi.
Oikeesti:Kun kone on jo lähentymässä kolmenkympin villitystä,alkaa
kartiotulppien kiristäminen kerta kerralta tiukempaan tuntua venäläiseltä ruletilta; ???
 ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)
Otsikko: Vs: syyshuoltoa
Kirjoitti: Halliorja - 07.11.09 - klo:09:27

Kuinka usein vaihdatte jäähdytinnesteen koneisiinne.
Huolto-ohje käskee vaihtaa 2v välein.Tuntuu kuitenkin vähän liian tiuhalle tahdille.Itse olen käyttänyt 3v väliä,jos ei luonnollisen poistuman takia ole tarvinnut nesteitä laittaa.Kaikilla ei tietysti yli 3v
koneita edes ole.Toinen juttu;onko huoltovapaa akku huoltovapaa ?
Vai täytyykö teippien alta kaivaa korkit(jos on)esiin ja lisätä vettä.
Myös etuakseli/pyörännavat vuosittainen öljynvaihto tuntuu vähän
liioittelulle,kun tunteja ei monta sataa tule.
Sitten vaan Simoniziä pintaan.
Laadukkaalla jäähdytinnesteellä voi pitää vaihtovälin kolmena vuotena huoletta, halpakauppojen "tosiedulliset" nesteet ei aina taho kestää vuottakaan, puhumattakaan korroosionsuoja-aineista.

etuakselissa on yleensä sen verran suuri öljytilavuus ettei jokavuotinen öljynvaihto ole välttämätön, jälleen ratkaisevassa asemassa on laadukas öljy, navat on sen verran pienet tilavuudeltaan että öljy joutuu paljon kovemmalle ja niiden vaihto on ihan hyvä tehdä vuosittain, samalla pystyy näkemään alkavat laakerivauriot ym ennenkuin rojahtaa paskaksi ja kustannus on kuitenkin vain muutaman euron, ite pidän aika hyvänä sijoituksena.
Otsikko: Vs: syyshuoltoa
Kirjoitti: voorti - 07.11.09 - klo:12:53

Siitäpä tulikin mieleeni;Onko jäähd.nesteillä laatuluokitusta.
Sen tiedän että on punaista,jota ei saa sekoittaa vihreään sakkautumisen estämiseksi.Itse pidän Zeroa jotenkin hyvänä nesteenä.Myös Shellin neste oli jotenkin mukamas parempaa,mahdetaanko enää myydä.
Otsikko: Vs: syyshuoltoa
Kirjoitti: mikkocu - 13.12.09 - klo:19:34
No 90 vuotises 5610 foortissa on jäähytysjärjestelmäs vaha-vaihtopanos,nesteseen liukeneepi korroosion esto aineita,ei sit tarvii vaihella neteitä? ::)