Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Kivinen - 05.11.09 - klo:13:13
-
Valtra A82 88Hv vakiovarustein
-Malli Valtra A82 -
-Moottori Valtra 44 DTA A82
-Teho 88 Hv
-Renkaat 13.6R24/16.9R34
-Vaihteisto 12+12R
-Voimanotto 540+540E (750
-Hinta 39200 €
Kertokaa omia kokemuksianne kyseisestä koneesta! viat? entä MF 4445 88hv? :)
-
Siis mitä.... :o
Uus M-sarjan jontikka halvempi ja parempi varustelu kuin noissa Aakkosissa... ::)
John Deere 5080 M hintaan 30 990,- (alv 0%, suoran kaupan tarjous)(alvin kera 37800.00)
http://www.deere.co.uk/en_GB/products/agriculture/tractors/5m/5m_series.html
-
Siis mitä.... :o
Uus M-sarjan jontikka halvempi ja parempi varustelu kuin noissa Aakkosissa... ::)
John Deere 5080 M hintaan 30 990,- (alv 0%, suoran kaupan tarjous)(alvin kera 37800.00)
http://www.deere.co.uk/en_GB/products/agriculture/tractors/5m/5m_series.html
Tulipahan tämäkin päivä nähtyä. :o
-
Tossa taannoin tuli valteemi-kauppiaalta esite, jossa tyrkytettiin A92 rattoria edellämainituilla "ominaisuuksilla" hintaan 35 500€ sis. alv.
-
Siis tehot tossa A92:ssa näky olevan 101hv.
-
En kyllä tajua mikä noissa rattaitten päälle nostetuissa koirankopeissa ihmisiä kiehtoo, siis noissa a-sarjalaisissa.
-
En kyllä tajua mikä noissa rattaitten päälle nostetuissa koirankopeissa ihmisiä kiehtoo, siis noissa a-sarjalaisissa.
Kelpo koneita, yksinkertaisia ja osaa korjata jokainen kyläseppä perusvälinein. EI tikihienouksia, itte en niit ainakaan kaipaa ollenkaan. Jos uutta traktoria olisin ostamassa, niin A-valtraan se painottuisi tai sitten belarus-zetor linjalle.
Onhan tossa jo suht. tasanen lattiakin sekä sähkölukot ja neliveto. Nekin voisi ittelle välttää ihan hantaakimallisena.
Rukkaskädessä sitä rattoria ajetaan, peukalot poissa puolien välistä :P
-
Kattele suosiolla pikku n sarjalaista. On aivan eri peli kuin tuo aakkonen. Siis toimivampi, kestävämpi ja kuljettajaystävällisempi.
-
En kyllä tajua mikä noissa rattaitten päälle nostetuissa koirankopeissa ihmisiä kiehtoo, siis noissa a-sarjalaisissa.
Ota ja käy ajaas. Erottuu edukseen esmes tommosesta Jontikasta:
- hyvä moottori, on woimmaa
- hyvä ohjaamo, hallintalaitteet hyvillä paikoilla
- tosi liukasliikkeinen vaihteisto
- hyvä nostolaite
- laatu, lujuus, luotettavuus
- ja ennenkaikkea mitättömät pääomakulut, naapuri vaihtaa tommosta muutaman vuoden välein aina uuteen ja väliraha muutaman tonnin
Tolla naapurin 900:lla oon ajanu aika paljon ja täytyy sanoo että makee peli on 8) Eipä alle sataheppasis koneis oo oikein muita järkevii vaihtoehtoja kuin A-Valtra.
-
Ootko sä sama kivinen joka oli murtolan puolella jo pidempi aika sitte epävarma ostaasko N , JD 6020sarjaa vai MF 6000 sarjaa ???
Kinka sen kaupan kävi ?
-
Valtra A82 88Hv vakiovarustein
-Malli Valtra A82 -
-Moottori Valtra 44 DTA A82
-Teho 88 Hv
-Renkaat 13.6R24/16.9R34
-Vaihteisto 12+12R
-Voimanotto 540+540E (750
-Hinta 39200 €
Kertokaa omia kokemuksianne kyseisestä koneesta! viat? entä MF 4445 88hv? :)
Eikö tuon saisi 101 heppasena samaan hintaan? Eihän siinä taideta muuta tehdä kuin pumppua ruuvata.
Tai jos A82 on halvempi niin siitä sitten tohtii sen 101hp ainakin ruuvata.
Laatikkojen kestävyydestä on ennenkin "keskusteltu", tiedä sitten miten on. ???
-
En kyllä tajua mikä noissa rattaitten päälle nostetuissa koirankopeissa ihmisiä kiehtoo, siis noissa a-sarjalaisissa.
Ota ja käy ajaas. Erottuu edukseen esmes tommosesta Jontikasta:
- hyvä moottori, on woimmaa
- hyvä ohjaamo, hallintalaitteet hyvillä paikoilla
- tosi liukasliikkeinen vaihteisto
- hyvä nostolaite
- laatu, lujuus, luotettavuus
- ja ennenkaikkea mitättömät pääomakulut, naapuri vaihtaa tommosta muutaman vuoden välein aina uuteen ja väliraha muutaman tonnin
Tolla naapurin 900:lla oon ajanu aika paljon ja täytyy sanoo että makee peli on 8) Eipä alle sataheppasis koneis oo oikein muita järkevii vaihtoehtoja kuin A-Valtra.
Makee peli? A-valtteri?
MF 5455 Luiskanokalla ilman etukuormaajaa, olispa kiva nurkkakoneeksi.... :D
Hinta on tietty eri mutta silti.
-
Onko se niin, että noissa a valtsuissa on vaan ne kaksi vaihteisto vaihtoehtoa. Se vanhempi.. oliko se nyt 16+8, pikavaihteella, ilman suunnanvaihtajaa ja sitten 12+12 mekaanisella suunnanvaihtajalla eikä ollenkaan pikavaihteita??
-
A92:sta kokemusta nyt n. 300h. 82:n erona vissiin erilaiset sisuskalut syöttöpumpussa. Omasta mielestä mukava ajettava, samoin kun ed. 665. Kopista on hyvä näkyvyys ja hallintalaitteet hyvin sijoteltu. Etukonsoli vois olla vähän sirommin muotoiltu, olis jaloille tilavampi. Moottori on tehokas, mutta teho tuntuu olevan siellä isoilla kierroksilla. Sehän näissä on etuna, että turhat härpäkkeet puuttuu ja varusteet voi valita just ne mitä ite haluaa...
-
Pienemmässä käytössä, mihin a-sarjan rahkeet vaan riittää, niin noista n-sarjan sähköräpelöistä ei ole mitään muuta, kun harmia. Ennemmin istuu siellä koirankopissa ,kun etsii yleismittarilla jotakin typerää johdon pätkää, mikä seisottaa koko traktoria.
-
eikö olis halvempaa ostaa 602-4 turbo kun olis jo samat ominaisuudet ;D ja jos uutta miettii niin ihan mikä vaan muu oikeasti kehittynyt traktori ::)
-
A-sarja pitää hintansa erittäin hyvin , esim jontikka aivan surkee ,arvo putoo tosi nopeasti.Moottori Jontikassa kuin pakettiauton moottori vääntö aina kadoksissa.
-
Eiköhän a-sarja ole semmosille, jotka etsii tuttua ,ja turvallista, eikä niinkään kehittynyttä. Eihän se muuten vois niin hyvin kauppaansa tehdä, tuolla 70 luvun, muuttumattomalla konseptilla. A-sarjan valtra on sen verran ainutlaatunen pula-ajan muistomerkki, että hankala sille on nykyään verrokkia löytää.
-
Eiköhän a-sarja ole semmosille, jotka etsii tuttua ,ja turvallista, eikä niinkään kehittynyttä. Eihän se muuten vois niin hyvin kauppaansa tehdä, tuolla 70 luvun, muuttumattomalla konseptilla. A-sarjan valtra on sen verran ainutlaatunen pula-ajan muistomerkki, että hankala sille on nykyään verrokkia löytää.
ja koitappa hakea metästä rankakuorma jollain jd:llä :P :P :P :P
-
Olin lomittajan hommissa ennen vuosi tolkulla ja jouduin sitten monella eri traktorilla ajamaan.siltä pohjalta voin sanoa että valtran 100 ja A-sarja on monessa työssä yliveto.ikävä tosi asia on että kun oli talvi kelit niin jontikat joko ei lähteny käyntiin tai jos lähti niin hytti kylmä eikä tahtonu lämmetä olleskaan.naurettiin usein jontikka miehille kun traktori oli vekselin vihreä ja kuskin naama tuskanpunainen.jäi valtrasta sellainen näppituntuma että kuormaaja töissä A-sarja on vakaampi kuin mezzot oli.mezzo kiikku perse ilmassa kun vähän painavampi varis istui kauhan päälle.eikös se pienempi A ole vapaasti hengittävä vai olenko väärässä.tehoa se kestää ottaa joku 110hp ja paikat kestää vielä.Laina vaatteissa oleva valtra eli mf niin eikö erot lie aika kosmeettisia.aika kova toi hinta jonka sanoit.pitäisi irrota kyllä halvemmalla.mutta suosittelen kyllä lämpimästi.ps.en ole valtra mies.
-
Eiköhän a-sarja ole semmosille, jotka etsii tuttua ,ja turvallista, eikä niinkään kehittynyttä. Eihän se muuten vois niin hyvin kauppaansa tehdä, tuolla 70 luvun, muuttumattomalla konseptilla. A-sarjan valtra on sen verran ainutlaatunen pula-ajan muistomerkki, että hankala sille on nykyään verrokkia löytää.
ja koitappa hakea metästä rankakuorma jollain jd:llä :P :P :P :P
onnistunut on tähänkin saakka ;D talvella on johdon päässä traktorit olipa se valtra tai jonnikka ja aina on lähtenyt paitsi sillon kun joku on jättänyt radion päälle ::)
-
Pienemmässä käytössä, mihin a-sarjan rahkeet vaan riittää, niin noista n-sarjan sähköräpelöistä ei ole mitään muuta, kun harmia.
Niin, ja N painaa n. tonnin enemmän ja siinä on monimutkanen voimansiirto syömässä tehoja. Myyjä jo sano, että A:ssa on huomattavasti parempi vetoteho, eli N-sarjasta on otettava sitten kerralla isompi malli.
-
Pienemmässä käytössä, mihin a-sarjan rahkeet vaan riittää, niin noista n-sarjan sähköräpelöistä ei ole mitään muuta, kun harmia.
Niin, ja N painaa n. tonnin enemmän ja siinä on monimutkanen voimansiirto syömässä tehoja. Myyjä jo sano, että A:ssa on huomattavasti parempi vetoteho, eli N-sarjasta on otettava sitten kerralla isompi malli.
N 111 EH se kannattaa sitten ottaa se on kätevä metsään ja matalakierros malli Ecopower ja vääntöä piisaa 580 nm eikä tartte mouruuttaa kovilla kierroksilla ja hytissäkin miellyttävän hiljaista ,toki maksaa kyllä paljion enemmän kuin 82 tai 92.Lisäksi vie vähän polttoainetta.
-
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus että harkitte tota pikku jonnea ihan tosissaan... Ajomukavuus ihan toista luokkaa kuin a-sarjan valtussa.
-
On melkoisen uusi kone tuo John Deere 5080 M kun ei löydy teknisiä tietoja, no Kw ja muuta pikku tietoa - tuntuu että konetta myydään mielikuvilla ennen kuin konetta on edes tehty - saati sitten koeajettu ???
-
A sarjalaista en kyllä voi moittia reilun tuhannen tunnin käytön kokemuksella. Itsellä on a95 07vm joka on varustettu Quicken 45 etukuormaajalla. Ilman ongelmia onnistuu vajaan tonnin painoisten trukkilavojen siirto ilman että perään tarvitsisi laittaa mitään konetta painoksi. Kevyt ja ketterä kone onkin itsellä semmoinen jokapaikan höylä jolla onnistuu kätevästi monet arkiset hommat. Varusteillahan tuossa mallissa ei ole herkuteltu mutta ne koneet on sitten erikseen joissa niitä herkkuja tarvitaan.
-
On melkoisen uusi kone tuo John Deere 5080 M kun ei löydy teknisiä tietoja, no Kw ja muuta pikku tietoa - tuntuu että konetta myydään mielikuvilla ennen kuin konetta on edes tehty - saati sitten koeajettu ???
5020 sarja tuntui varsin asialliselta, tuskin tuo huonompaan suuntaan on mennyt. Mutta agrihan osaa tuon mielikuvien myymisen, täytyy tietää mitä ostaa.. ::)
-
ja koitappa hakea metästä rankakuorma jollain jd:llä :P :P :P :P
[/quote] Metsässä ajetaan metsään tarkoitetuilla metsäkoneilla maasiirtohommat kaivureilla pyöräkuormilmilla kurottajilla... Traktoreilla taas pellolla.
-
ja koitappa hakea metästä rankakuorma jollain jd:llä :P :P :P :P
Metsässä ajetaan metsään tarkoitetuilla metsäkoneilla maasiirtohommat kaivureilla pyöräkuormilmilla kurottajilla... Traktoreilla taas pellolla.
[/quote]
Jos on ihan tavan täppäri ni veikkaan että ei oo joka nurkassa ylimääräsiä konneita eri alalle jos yhelläki hoituu kaikki ??? ??? ??? ???
-
Tuollaisen A-sarjalaisen hankkija/omistaja ei vaadi koneeltaan minkäänlaisia ominaisuuksia,ei minkäänlaisia.
A-sarjalainen on eri värinumerolla oleva 602 paskatunkion sekoittaja,häkäpönttö ja klapisirkkelin pyörittäjä.
-
Tuollaisen A-sarjalaisen hankkija/omistaja ei vaadi koneeltaan minkäänlaisia ominaisuuksia,ei minkäänlaisia.
A-sarjalainen on eri värinumerolla oleva 602 paskatunkion sekoittaja,häkäpönttö ja klapisirkkelin pyörittäjä.
tarkotit vissiin sitä verkuva ???
-
Valtra A82 88Hv vakiovarustein
-Malli Valtra A82 -
-Moottori Valtra 44 DTA A82
-Teho 88 Hv
-Renkaat 13.6R24/16.9R34
-Vaihteisto 12+12R
-Voimanotto 540+540E (750
-Hinta 39200 €
Kertokaa omia kokemuksianne kyseisestä koneesta! viat? entä MF 4445 88hv? :)
parempi homma kun vain pysyt kaukana valumölteistä, siis ihan kaikista malleista..
-
Tuollaisen A-sarjalaisen hankkija/omistaja ei vaadi koneeltaan minkäänlaisia ominaisuuksia,ei minkäänlaisia.
A-sarjalainen on eri värinumerolla oleva 602 paskatunkion sekoittaja,häkäpönttö ja klapisirkkelin pyörittäjä.
aika paljon kertoo sitte muiden merkkien tasosta hintaluokassa kun valmetti 602sen tekniikalla selkeästi halutumpi. mikshän ihmiset ylipäätään ajaa tojotalla oopelilla volkkarilla vaikka mersuja audeja bemareitakin varmasti myytäs jokaiselle yksinhuoltajaäipällekki ??? ??? ??? ???
-
On melkoisen uusi kone tuo John Deere 5080 M kun ei löydy teknisiä tietoja, no Kw ja muuta pikku tietoa - tuntuu että konetta myydään mielikuvilla ennen kuin konetta on edes tehty - saati sitten koeajettu ???
Ensimmäiset koneen omistajat joutuvat kärsimään lapsentaudeista...vrt. Valtraan, jota on isketty samoilla muoteilla jo kauan. Voihan koneessa olla vaikka poreamme ym. hienouksia, mutta jos ne eivät pelaa ja jacuzzikin jäätyy, mitäs me niillä... ;)
-
On melkoisen uusi kone tuo John Deere 5080 M kun ei löydy teknisiä tietoja, no Kw ja muuta pikku tietoa - tuntuu että konetta myydään mielikuvilla ennen kuin konetta on edes tehty - saati sitten koeajettu ???
Ensimmäiset koneen omistajat joutuvat kärsimään lapsentaudeista...vrt. Valtraan, jota on isketty samoilla muoteilla jo kauan. Voihan koneessa olla vaikka poreamme ym. hienouksia, mutta jos ne eivät pelaa ja jacuzzikin jäätyy, mitäs me niillä... ;)
ja edelleen a-valtrassa on lastentauteja ja suunitteluvirheitä... onko se siis suomalaista kehitystä?
-
onko?
900 oli susi laatikoltaan.
kuulemma a sarjassa ei ongelmia. agcon isännät väittivät että vähiten reklamaatioita juuri a sarjassa. mukaan lukien kaikki agcon merkit.
eihän sen valmistuminen kestänyt kuin yli 30 vuotta, mutta toimintavarma tuli ;D
-
onko?
900 oli susi laatikoltaan.
kuulemma a sarjassa ei ongelmia. agcon isännät väittivät että vähiten reklamaatioita juuri a sarjassa. mukaan lukien kaikki agcon merkit.
eihän sen valmistuminen kestänyt kuin yli 30 vuotta, mutta toimintavarma tuli ;D
huoltomies kiros kovasti kun a-valtran perää (jo) kokosi että mitä ne tämmösiä myy kun kolmen metrin perälevyn pistää perään ja lykkii lumia niin sittenkin jo hajoo laatikko kun A92 perä on liian pieni tehoon nähden... kielsi ostamasta työkäyttöön moista ;D
-
http://www.konedata.net/Traktorit/Valmet502.htm
-
On Valtra kuitenkin viljelijälle ylivoimaisen helppoa myydä pois käytettynäkin
-
On Valtra kuitenkin viljelijälle ylivoimaisen helppoa myydä pois käytettynäkin
Meinaat että koneen myymistä ei tarvitse harmitella jälkeenpäin, ja voi olla vain iloinen että on päässyt eroon ?
-
kyllä minäkin näen et Valtra on helpoin hukata isännän suorakauppana, olkoon motiivi mikä vain.
-
Ota ja käy ajaas. Erottuu edukseen esmes tommosesta Jontikasta:
- hyvä moottori, on woimmaa
- hyvä ohjaamo, hallintalaitteet hyvillä paikoilla
- tosi liukasliikkeinen vaihteisto
- hyvä nostolaite
- laatu, lujuus, luotettavuus
- ja ennenkaikkea mitättömät pääomakulut, naapuri vaihtaa tommosta muutaman vuoden välein aina uuteen ja väliraha muutaman tonnin
Tolla naapurin 900:lla oon ajanu aika paljon ja täytyy sanoo että makee peli on 8) Eipä alle sataheppasis koneis oo oikein muita järkevii vaihtoehtoja kuin A-Valtra.
[/quote]
Makee peli? A-valtteri?
MF 5455 Luiskanokalla ilman etukuormaajaa, olispa kiva nurkkakoneeksi.... :D
Hinta on tietty eri mutta silti.
[/quote]
Niin, tarkoititko 4455 MF:ää?
-
Ota ja käy ajaas. Erottuu edukseen esmes tommosesta Jontikasta:
- hyvä moottori, on woimmaa
- hyvä ohjaamo, hallintalaitteet hyvillä paikoilla
- tosi liukasliikkeinen vaihteisto
- hyvä nostolaite
- laatu, lujuus, luotettavuus
- ja ennenkaikkea mitättömät pääomakulut, naapuri vaihtaa tommosta muutaman vuoden välein aina uuteen ja väliraha muutaman tonnin
Tolla naapurin 900:lla oon ajanu aika paljon ja täytyy sanoo että makee peli on 8) Eipä alle sataheppasis koneis oo oikein muita järkevii vaihtoehtoja kuin A-Valtra.
Makee peli? A-valtteri?
MF 5455 Luiskanokalla ilman etukuormaajaa, olispa kiva nurkkakoneeksi.... :D
Hinta on tietty eri mutta silti.
[/quote]
Niin, tarkoititko 4455 MF:ää?
[/quote]monestihan nämä a-vallut pikkutilojen ja vanhojen isäntien koneita jotka tietää mitä tarvii ja joilla nuilla pääomamenoilla suuri vaikutus.
-
Ota ja käy ajaas. Erottuu edukseen esmes tommosesta Jontikasta:
- hyvä moottori, on woimmaa
- hyvä ohjaamo, hallintalaitteet hyvillä paikoilla
- tosi liukasliikkeinen vaihteisto
- hyvä nostolaite
- laatu, lujuus, luotettavuus
- ja ennenkaikkea mitättömät pääomakulut, naapuri vaihtaa tommosta muutaman vuoden välein aina uuteen ja väliraha muutaman tonnin
Tolla naapurin 900:lla oon ajanu aika paljon ja täytyy sanoo että makee peli on 8) Eipä alle sataheppasis koneis oo oikein muita järkevii vaihtoehtoja kuin A-Valtra.
Makee peli? A-valtteri?
MF 5455 Luiskanokalla ilman etukuormaajaa, olispa kiva nurkkakoneeksi.... :D
Hinta on tietty eri mutta silti.
Niin, tarkoititko 4455 MF:ää?
[/quote]monestihan nämä a-vallut pikkutilojen ja vanhojen isäntien koneita jotka tietää mitä tarvii ja joilla nuilla pääomamenoilla suuri vaikutus.
[/quote]
Ei ainakaan tolla naapuritilalla. Niillä neljä konetta, mutta Valmetti on se jolla joka päivä ajetaan ja tehdään suurin osa töistä.
-
On Valtra kuitenkin viljelijälle ylivoimaisen helppoa myydä pois käytettynäkin
Mullois 6850HT -99 5000tuntia ajettu,etunostolaitteella. Kuka hakee pois,haluan tilalle vihreän jossa keltaiset vanteet.
-
Jontikoissa paljon kiinalaista tai muuten huonoa osaa kiinni nykyään. Varsinkin noissa halpamalleissaan. Taitaa olla isommissakin sitä vikaa. Olisi hauska purkaa tuollainen traktori osa osalta ja katsoa missä mikin valmistettu
-
Jontikoissa paljon kiinalaista tai muuten huonoa osaa kiinni nykyään. Varsinkin noissa halpamalleissaan. Taitaa olla isommissakin sitä vikaa. Olisi hauska purkaa tuollainen traktori osa osalta ja katsoa missä mikin valmistettu
senkus ostat ja purat ;D
-
On Valtra kuitenkin viljelijälle ylivoimaisen helppoa myydä pois käytettynäkin
Mullois 6850HT -99 5000tuntia ajettu,etunostolaitteella. Kuka hakee pois,haluan tilalle vihreän jossa keltaiset vanteet.
Tuu vaihtaan mulla ois vihree jossa keltaiset vanteet,n.100 hv. Ajettu 5100 ja vuosimalli on 97.
-
Ota ja käy ajaas. Erottuu edukseen esmes tommosesta Jontikasta:
- hyvä moottori, on woimmaa
- hyvä ohjaamo, hallintalaitteet hyvillä paikoilla
- tosi liukasliikkeinen vaihteisto
- hyvä nostolaite
- laatu, lujuus, luotettavuus
- ja ennenkaikkea mitättömät pääomakulut, naapuri vaihtaa tommosta muutaman vuoden välein aina uuteen ja väliraha muutaman tonnin
Tolla naapurin 900:lla oon ajanu aika paljon ja täytyy sanoo että makee peli on 8) Eipä alle sataheppasis koneis oo oikein muita järkevii vaihtoehtoja kuin A-Valtra.
[/quote]
Makee peli? A-valtteri?
MF 5455 Luiskanokalla ilman etukuormaajaa, olispa kiva nurkkakoneeksi.... :D
Hinta on tietty eri mutta silti.
[/quote]
tekeekö noissa luiskanokka ferkuissa lämmöt kiusaa?
yhden tutun luiskanokka ferku nostaa lämpöjä vaikka perässä vain kuivaheinäpaali kuorma.
onko yleinenkin ongelma?
-
tekeekö noissa luiskanokka ferkuissa lämmöt kiusaa?
yhden tutun luiskanokka ferku nostaa lämpöjä vaikka perässä vain kuivaheinäpaali kuorma.
onko yleinenkin ongelma?
Vehnäkuormissa oli kärryn jouset nurinniskoin, ei mitään erikoista lämpöjen kanssa. Eikä myöskään kylvökoneen edessä.
Kuivaheinäpyöröpaalikuorman kanssa ei ollut muuta ongelmaa kuin että pito ei oikein riittänyt edes asfaltilla ja maantiessä on varmaan vieläkin hieno traktorikuvio (täysperävaunu).
Ja tuo luiskanokka on kyllä pahuksen kätevä vaikka tulikin 'vahingossa'.
Valtrastakin tuli hierottua kauppaa ihan tosissaan, mutta ainakin vielä varsin tyytyväinen valintaan.
Lopullinen peruste että A-valtraan ei saanut edes yhtä pikavaihdetta.