Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: nAGGI-nYLYGGI - 04.11.09 - klo:13:33

Otsikko: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: nAGGI-nYLYGGI - 04.11.09 - klo:13:33
Elikkäs noukinvaunujen väliltä pitäs saada kuulumisia, kun näyttää olevan nuo hinnat mitä ovat? Strautmannin Giga Vitessen, Pöttingerin Torron ja sitten tuon Kvärneland Taarupin välillä ois vähän vääntöä.

Taaruppi onkii näistä se rompe, joka eniten mietityttää, joten käytännön kokemuksia olis kiva saada tietoon. Jos DIN tilavuudet on suurinpiirtein samat, niin miten voi olla, että esim pötlingerie maksaa noin 10k enemmän, samoin strautti? Onko se vaan yksinkertaisesti niin paljon parempi, vai nimelläkö ratsastavat?

Entäpä erot pötlingerien ja stautin välillä? Mattoperällisellä niittokoneella olis tarkotus tehä niitot ja karhon yhistykset. Estääkö jokin tietty ominaisuus sen systeemin ko. merkeissä?
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: merheres - 04.11.09 - klo:13:57
Muista ei kokemusta, mutta ainakin strautmann nielee hienosti 3x3.2m karhoja mattoperän jäljiltä.
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: erakko - 04.11.09 - klo:15:20
Ja JUMBO imee kans ihan hyvin 3x3,5m  vai mitä mieltä olette JUMBOLAISET? 8) Vetokoneesta loppuu tehot tuon edessä! Tai no minkä noukinvaunun edessä voi olla liikaa tehoja ??? ???
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: nAGGI-nYLYGGI - 04.11.09 - klo:15:53
No Jumbo imenee mitä sen etteen laittaa, mutta kun tuota korjattavaa alaa on tällä hetkellä vain noin 35-40 hehtaaria. Niin se on karusti liian iso peli siihen hommaan. Sama saattaa tosin olla jo noitten torrojen ja giga vitesse-mallien kanssa. Mimmosia aloja yleensä korjaatte jumboillanne yms. härpäkkeillänne?
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: kyntaja - 04.11.09 - klo:16:01
Ja JUMBO imee kans hyvin 3x3,5m  vai mitä mieltä olette JUMBOLAISET? 8) Vetokoneesta loppuu tehot tuon edessä! Tai no minkä noukinvaunun edessä voi olla liikaa tehoja ??? ???

Älä hupata,ei lopu,ainakaan nyykkäristä  ;).3x3,2 karhoa 15-20km/h.
No tapista löytyy 255hp ja 1000nm koneesta.
Nii ja 6600 jumbo.

Seuraava vaunu on strausmanni tai pöttingeri
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: erik - 05.11.09 - klo:00:00
onks tolle alalle kannattavaa ostaa omaa vaunua? teetä urakoitsijalla
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: nAGGI-nYLYGGI - 05.11.09 - klo:09:55
No täälläpäin on tuo sama ainainen ongelma eli urakoitsijaa tarvittaessa, sitä ei tahdo löytyä. Jos se sitten tahtookin löytyä, niin se tulee kun kerkeää, jaksaa eli kun huvittaa. Tuokin on mietityttänyt, että kannattaako sitä kiusata ihteään ostoksella, joka ei tähän kokoluokkaan ole sopiva.
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: Herra Heinamaki - 05.11.09 - klo:10:05
onks tolle alalle kannattavaa ostaa omaa vaunua? teetä urakoitsijalla

...kommentoi henkilö, joka ei ole sisäistänyt vielä maaseudun rakennemuutosta Etelä-Suomen alueella (muiden alueiden oloista tässä suhteessa en tiedäkään). Kun karjatiloja alkaa olla jo melkoisen harvassa, urakoitsijoitakin on vieläkin harvemmassa.
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: SomeBody77 - 05.11.09 - klo:11:20
onks tolle alalle kannattavaa ostaa omaa vaunua? teetä urakoitsijalla

...kommentoi henkilö, joka ei ole sisäistänyt vielä maaseudun rakennemuutosta Etelä-Suomen alueella (muiden alueiden oloista tässä suhteessa en tiedäkään). Kun karjatiloja alkaa olla jo melkoisen harvassa, urakoitsijoitakin on vieläkin harvemmassa.
Ei kait siinä tartte olla kuin kaksi karjatilaa 50km säteellä, niin jo pääomakulut puolittuu. Siitä voi alkaa laskemaan paljonko se vaikuttaa tuolla alalla per tuotettu säilörehu kilo ja viedä se vielä laskentaan, että paljonko tippuu rehukustannus per tuotettu maitolitra. Suomessa parhaalla neljänneksellä on rehukustannus per tuotettu maitolitra on 10-14c/l. Huonoimmilla yli 20c/l. Se on aikas paljon, jos maidonhinta on 30c/l.
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: maraani - 05.11.09 - klo:11:30
onks tolle alalle kannattavaa ostaa omaa vaunua? teetä urakoitsijalla
...kommentoi henkilö, joka ei ole sisäistänyt vielä maaseudun rakennemuutosta Etelä-Suomen alueella (muiden alueiden oloista tässä suhteessa en tiedäkään). Kun karjatiloja alkaa olla jo melkoisen harvassa, urakoitsijoitakin on vieläkin harvemmassa.
Toi urakointihomma tulee joka paikassa esiin, hyvine ja huonoine puolineen. Mää hermoilin viime kesänä kun se-lähes-ainoa-vaihtoehtomeille-urakoitsija ei saanut hommaa käyntiin ja meilläpäin ruohot vanheni pystyyn. No ei niistä ihan huonoa sitten tullut, D=70 ja valkuainen 16.7. Säilönnällinen arvosana "vain" 7. Mutta loppu paalattiin kaksi viikkoa myöhemmin, saas sitten keväällä nähdä mitä siitä tulee.

Kyllä hiukan on semmoinen olo, että meidänkin paikka on kohta niin pieni, että ei urakoitsijaa kiinnosta (paitsi tätä meidän vakituista tietenkin). Mut jos joskus haluais ihan laatuakin sen lisäksi, että yleensä saa rehut tehtyä. Saman se maksaa ajoissakin tehty. Enkä edelleenkään moiti nykyistä urakoitsijaa laadusta. Jos vaan olis vaihtoehtoja, niin risteilyä eri paikkojen välillä olis enemmän. Kun suurinpiirtein saman puolitoistaviikkoisen aikana on kaikkien rehunsa tehtävä, jos ei pelkkää ajankulua lehmille tee.
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: merheres - 05.11.09 - klo:12:45
Pääomakulut puolittuu myös, jos ostaa 3-4v ajetun vaunun. Näitä on tarjolla kohtuullisesti, ja kaupat saattaa tulla huomattavasti alle pyyntihinnan tehdyllä tarjouksella. ;)
Jos vetokone on nh7030 voi huoletta katsella jumbo6600 / gigavitesse III luokan vaunuja.
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: Shrek - 05.11.09 - klo:13:39
Pääomakulut puolittuu myös, jos ostaa 3-4v ajetun vaunun. Näitä on tarjolla kohtuullisesti, ja kaupat saattaa tulla huomattavasti alle pyyntihinnan tehdyllä tarjouksella. ;)
Jos vetokone on nh7030 voi huoletta katsella jumbo6600 / gigavitesse III luokan vaunuja.


Kannattaa kuitenkin muistaa, että noissa 3-4 vuotta vanhoissa vaunuissa voi tulla järkyttävän suuria korjauskuluja. Urakoitsijat vaihtaa vaunua 3 vuoden välein tästä syystä. Sulloja kun halvaantuu, se on 25-30000€/rapsaus...  :(
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: erakko - 05.11.09 - klo:14:22
Ja JUMBO imee kans hyvin 3x3,5m  vai mitä mieltä olette JUMBOLAISET? 8) Vetokoneesta loppuu tehot tuon edessä! Tai no minkä noukinvaunun edessä voi olla liikaa tehoja ??? ???

Älä hupata,ei lopu,ainakaan nyykkäristä  ;).3x3,2 karhoa 15-20km/h.
No tapista löytyy 255hp ja 1000nm koneesta.
Nii ja 6600 jumbo.

Seuraava vaunu on strausmanni tai pöttingeri


Harmi, kun ei tiedä paljon tuosta meidän pikku puutarhatraktorista on otettu tehoja pihalle >:( Ehkä suurin ongelma on kun ei riitä välillä paino traktorissa, mutta sillon mennäänkin kuskin taidolla :P

Aivan liian vähän tulee meilläkin korjuuta tuolle vaunulle :'( Saisi olla paljon enempi. Jumbo 7200 ja kesässä noin 200 hehtaaria, joskus enempikin.
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: nAGGI-nYLYGGI - 05.11.09 - klo:15:03
Näistä vastauksista päätellen ainakii Pötlingerien käyttäjät ovat olleet tyytyväisiä omiinsa. Tuo käytettyjen koneiden hommakin on aika kiinnostava. Uuden vastaavan kokoisen hinnasta on voitu ottaa se 20k pois, mutta myyjältä kysyttäessä ei oikein saa selvää vastausta, miksi vaihto on tehty. Uskaltaako tuollaista "pommia" ottaa omiin käsiin tikittämään. Vaihtokoneista itsellä on pääosin hyviä kokemuksia, mutta hintaluokat eivät olekkaan olleet tätä luokkaa. Sillä se uusi kiinnostaakin..
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: erakko - 05.11.09 - klo:16:36
Sehän on ihan yksilö kohtainen asia, minkälainen vaihtokone on. Jos on mahdollista, kannattaa pytää konetta kokeiluun tai edes kysellä koneen taustoja. Meille Jumbo tuli käytettynä pari kesää ajettuna, mutta ainakaan vielä *kop, kop* ei ole ollut mitään ihmeellistä vikaa.

Ja siihen en mene sanomaan mitään, että mikä merkki on paras, sillä kaikissa on omat hyvät puolensa. Mutta näin alku kokemusten perusteella Jumbo on tuntunut ihan luotettavalta ja lujalta peliltä vai mitä Kyntäjä ;) ?
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: nAGGI-nYLYGGI - 05.11.09 - klo:16:42
Kysynkii nyt erakolta, kun on unohtunu ihan asia kokonaan, elikkäs ajatteko sr:nne hapolla vvai biloloogisilla härpäkkeillä? Jos hapoilla, niin miten on kestäny jumbon maalit. Krone ja Strautmanni, eikä Claassikaan paljoa niillä pääse pröystäilemään. Siis ettäkö olis hapon jäljiltä vielä maalia pinnassa.
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: lavali - 05.11.09 - klo:16:59
kaikista korjuukoneista maalit lähtee enempi tai vähempi ku happoja käsitellään!
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: e0777 - 05.11.09 - klo:17:02
3 kesää maalit kestäny ihan hyvin hapolla ajaa. ainut mikä ei kestä happoa pöttingerissä on tukijalan lukitus jousitappi. ihan jumissa.
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: Faari - 05.11.09 - klo:17:55
torroa ja giga vitesseä ei kannata verrata keskenään. jumbo olis oikea vertailuun. jumbo ja giga hyviä kumpikin. strautmannissa lyhyempi silppu.
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: Leinoranta - 05.11.09 - klo:19:51
Jaa, mie pokerran kerralla noin viitisenkymmentä ha, eli satakunta ha kesässä, ja itelleni ostin pöttingerin faro 4000. Pienhän tuo noukkari on mutta pieniä nää perseenkokoiset peltolämpäreetkin on, mistä tuo rehu nokitaan. Ja traktorikkii on semmosii puutarhatraktorei..
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: nAGGI-nYLYGGI - 05.11.09 - klo:20:01
Jaa, mie pokerran kerralla noin viitisenkymmentä ha, eli satakunta ha kesässä, ja itelleni ostin pöttingerin faro 4000. Pienhän tuo noukkari on mutta pieniä nää perseenkokoiset peltolämpäreetkin on, mistä tuo rehu nokitaan. Ja traktorikkii on semmosii puutarhatraktorei..

Miten on tuon Faron eteen tehtävä niittotyö? Niittomurskaimella nurin ja sitten Karhottimella nättiin noroon? Ollappa se kristallipallo nyt ja tässä, jotta ossais tehä oikeen valinnan.      :D

Mikä muuten tekee Giga vitessestä ja Jumbosta niin vertailukelpoosia keskenään? Mikä se tärkein kriteeri sitten on? Silpun pituudella kun ei sen kummemmin väliä ole, mutta tuo mattoperän ja noukkarin yhteensopivuus olisi kyllä enemmän kuin nannaa. Tarkoitus ei kuitenkaan ole ostaa sitä kylän suurinta vaunua... :D
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: Leinoranta - 05.11.09 - klo:20:44
Nuapur vetelehtii elhon hinattavalla 320ppisellä. Eihän farossa noukin kovin iso ole, vua on tuo joskus käyny mielessä, jotta mattoperällä pari tuollaista 320ppistä laittas päällekäin. Ite en hirveen kiinnostunut ole pöyhijöistä, 1 ylimääräinen työ ja mahollisuus siirtää multaa karhoon?(mitä enemmän vatkaat heinää pellolla, sen varmemmin vatkaat myös multaa mukaan. Paras ois esikuivattu rehu suoraan pystystä :D) Faron noukkimen leveys taitaa olla 180cm/174DIN, eli sen mukaan karhon leveydet. Ei ou tietoo kui leveitä karhoista tulee mattoperän kaa, ei tosin karhottimen käytöstäkään.
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: haba - 05.11.09 - klo:20:55
Jaa, mie pokerran kerralla noin viitisenkymmentä ha, eli satakunta ha kesässä, ja itelleni ostin pöttingerin faro 4000. Pienhän tuo noukkari on mutta pieniä nää perseenkokoiset peltolämpäreetkin on, mistä tuo rehu nokitaan. Ja traktorikkii on semmosii puutarhatraktorei..

Miten on tuon Faron eteen tehtävä niittotyö? Niittomurskaimella nurin ja sitten Karhottimella nättiin noroon? Ollappa se kristallipallo nyt ja tässä, jotta ossais tehä oikeen valinnan.      :D

Mikä muuten tekee Giga vitessestä ja Jumbosta niin vertailukelpoosia keskenään? Mikä se tärkein kriteeri sitten on? Silpun pituudella kun ei sen kummemmin väliä ole, mutta tuo mattoperän ja noukkarin yhteensopivuus olisi kyllä enemmän kuin nannaa. Tarkoitus ei kuitenkaan ole ostaa sitä kylän suurinta vaunua... :D
saitko mun yksityis viestin?
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: erakko - 05.11.09 - klo:21:12
Hapollahan meillä ajetaan!! Ei niillä stanan biologisilla aineilla ole vielä meillä pärjätty--> rehu homehtuu!

Yllättävän hyvin on maalit pysynyt koneessa olettaen että koneella on ajettu hapolla ennenkin. Noukkimesta on jonkin verran maalia lähtenyt ja sitten tuosta tukivarren tapista niin kuin e0777 sanoi. Mutta sehän on ihan varma oli kone mikä tahansa, että pidemmän päälle maalit lähtee hapolla ajattaessa!!

Ja siitä vertailusta Jumbon ja Gigan välillä: Jumbossa on eri luokan voiman siirto vrt. Torroon (tietääkseni?) Jumbon leveä noukin on kyllä hyvä, entiseen kroneen verrattuna (kronessa vain 180cm).

Älä nyt mene vain ostamaan suoraan sitä kalleinta vaunua, vaan kilpailuta, kilpailuta! Aika törkeitä hintoja noilla uusilla vaunuilla, ja joillakin käytetyillä!
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: nAGGI-nYLYGGI - 05.11.09 - klo:21:18
Kiitosta taas erakollekin. Törkeitä ovat hinnat tosiaan. Giga vitessen ja Torron hinnat ovat siinä vähän alta 80k, kun ne pakasta vetää. Noita vaihtokoneita saakin sitten jo 40-50k tietämiin, mutta sen pommin mahdollisuushan niissä on olemassa. Tuohon välirahaan tekisi kyllä remontinkin, mutta kun se tahtoo olla, ettei ne seistessään taho hajota, niin rehun teon aikaan sen kanssa puljaaminen vie viimeisenkin energian tästä tallaajasta.  :(

Kiitokset kaikille y-viestin lähettäneillekin, huomasin vasta äsken sellaisten olevan edes olemassa, joten anteeksi, jos en ole aiemmin niihin vastaillut. Tätä se on kun amtöörin päästä ammattimiesten areenalle temmeltämään.  ;D

Ja tuosta hapon kanssa ajamisesta edelleen. Minun käsittääkseni mitään toimintohan ei sinällään pysty sen hapon kanssa läträtessä vaunuista menemään eli estetiikan ja näön kanssa kai siinä vaan pelataan, kun hapon kanssa ajetaan?!
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: Rähmis - 05.11.09 - klo:21:44
Onko silppurivaunu pois suljettu vauhtoehto?, samoilla ajomatkoilla vaihtoehto noukkarille!
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: mlahti - 05.11.09 - klo:21:55
ainakin meidän urakoitsijat luottaa pöttingeriin. eikä niissä mitään isoja vikoja ole ollutkaan..
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: nAGGI-nYLYGGI - 06.11.09 - klo:09:07
No silppurivaunukin kävi mielessä, mutta mistä tietoa merkeistä? JF:ltä löytyy, mutta muita sitten saakin ehtiä ihan ehtimällä. Silppurivaunu tulisi kyseeseen silloin, jos siitä löytyisi tarpeeksi kokoa, että saataisiin naapurin kanssa tehtyä samaan syssyyn. Hänellä tarve tarkkuussilputulle tavaralle. Omaan käyttöön en kuitenkaan silppurvaunua välttämättä tarvitsisi.
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: Faari - 06.11.09 - klo:10:30
Onko silppurivaunu pois suljettu vauhtoehto?, samoilla ajomatkoilla vaihtoehto noukkarille!

Silppurivaunu ei ole vaihtoehto. nimimerkillä kokemusta on.
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: erakko - 06.11.09 - klo:12:40
Kyllähän se happo pitemmän päälle on huonoksi koneelle, mutta kumpi on tärkeämpi hyvä säilörehu vai se sinun hieno noukkaris?? Kumpikohan noista on tuotannon kannalta parempi? Sitä voipi taas jokainen miettiä ihan itse! :-X
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: mlahti - 06.11.09 - klo:12:57
Onko silppurivaunu pois suljettu vauhtoehto?, samoilla ajomatkoilla vaihtoehto noukkarille!

Silppurivaunu ei ole vaihtoehto. nimimerkillä kokemusta on.

ei missään nimessä. silppurivaunu PALJON vaurioherkempi kampe. kokemusta on.
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: nAGGI-nYLYGGI - 06.11.09 - klo:13:17
Kyllähän se happo pitemmän päälle on huonoksi koneelle, mutta kumpi on tärkeämpi hyvä säilörehu vai se sinun hieno noukkaris?? Kumpikohan noista on tuotannon kannalta parempi? Sitä voipi taas jokainen miettiä ihan itse! :-X

No nimenomaan näin, eli jos hapolla ajamisesta ei vaaraa ole koneen toiminnalle, niin itekkii oon siihen hapon käyttöön ihan tyytyväinen (En todellakaan ole yksi niitä, joka sitä konettaan jaksaisi puunata joka ajukerran jälkeen).  ;D Ruostetta näin ollen päässee syntymään.

Tähän asti rehut tehty kuitenkin tuoreena ja näin ollen happo on ollut ns. pakkopullaa, mutta esikuivattuna tulee taas se kustannuskysymys väkisin mieleen. Jos biologisilla se säilöntä onnistuisi, niin säästöähän siinä tulisi. Näyttää vaan kovasti siltä, ettei se paras vaihtoehto taida olla.

Esikuivauksen astekin on itsellä aika auki, mutta aika nopsaan olisi tarkoitus rehu repiä talteen niiton jälkeen. Onko tässä sitten ideaa, vai menettääkö siinä paljon vaunun tilavuudesta hukkaan, jos sen liian äkkiä alkaa keräilemään poies? Jotkut näyttävät odottavan parikin päivää, ennenkuin noukkari ilmestyy pelastamaan rehut pois. Oman hintelöisen kokemuksen perusteella, se ei kuitenkaan ollut paras mahdollinen vaihtoehto. Liian kuiva tuppasi homehtumaan, jopa keskellä aumaa..  :-X
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: erakko - 06.11.09 - klo:15:03
Ei ole mitään kiirettä niiton jälkeen. Meillä kuivatetaan ainakin vuorokausi ja sitten vasta keräämään. On muuten kuormien painossa älytön ero kuivan ja märän välillä. Jos tietysti haluat ajaa märkänä, joudut tinkimään kuorman koosta että ei tule niin pahoja uria. Kyllä se rehu säilyy jos kunnolla happoa laitetaan eli se 5 l/tonni on ihan hyvä(eikös se joku 5l/t ollut suositus?)!! Joten jos noin 72m3 vaunun laitat normi kuivaa heinää täyteen kerty painoa noin 14t*. 5x14=70 litraa kuormalle nii on kumma jos ei säily!

*Kv:ssä oli juttua tässä kuukausi sitten siitä Kronen ZX:stä ja siinä oli punnittu sen kuorma. Se oli siis jotain 72-73 kuutiota ja painoa kuormalla oli ollut n. 14 tonnia jos nyt oikein muistan. Lukekaa se Kv:n juttu ja tarkistakaa!
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: apemies - 06.11.09 - klo:15:07
Ei ole mitään kiirettä niiton jälkeen. Meillä kuivatetaan ainakin vuorokausi ja sitten vasta keräämään. On muuten kuormien painossa älytön ero kuivan ja märän välillä. Jos tietysti haluat ajaa märkänä, joudut tinkimään kuorman koosta että ei tule niin pahoja uria. Kyllä se rehu säilyy jos kunnolla happoa laitetaan eli se 5 l/tonni on ihan hyvä(eikös se joku 5l/t ollut suositus?)!! Joten jos noin 72m3 vaunun laitat normi kuivaa heinää täyteen kerty painoa noin 14t*. 5x14=70 litraa kuormalle nii on kumma jos ei säily!

*Kv:ssä oli juttua tässä kuukausi sitten siitä Kronen ZX:stä ja siinä oli punnittu sen kuorma. Se oli siis jotain 72-73 kuutiota ja painoa kuormalla oli ollut n. 14 tonnia jos nyt oikein muistan. Lukekaa se Kv:n juttu ja tarkistakaa!

***Itse laitan tuollaisen ZX:n kuormaan 50 litraa happoa ja on säilynyt.
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: lavali - 06.11.09 - klo:16:52
Ei ole mitään kiirettä niiton jälkeen. Meillä kuivatetaan ainakin vuorokausi ja sitten vasta keräämään. On muuten kuormien painossa älytön ero kuivan ja märän välillä. Jos tietysti haluat ajaa märkänä, joudut tinkimään kuorman koosta että ei tule niin pahoja uria. Kyllä se rehu säilyy jos kunnolla happoa laitetaan eli se 5 l/tonni on ihan hyvä(eikös se joku 5l/t ollut suositus?)!! Joten jos noin 72m3 vaunun laitat normi kuivaa heinää täyteen kerty painoa noin 14t*. 5x14=70 litraa kuormalle nii on kumma jos ei säily!

*Kv:ssä oli juttua tässä kuukausi sitten siitä Kronen ZX:stä ja siinä oli punnittu sen kuorma. Se oli siis jotain 72-73 kuutiota ja painoa kuormalla oli ollut n. 14 tonnia jos nyt oikein muistan. Lukekaa se Kv:n juttu ja tarkistakaa!

***Itse laitan tuollaisen ZX:n kuormaan 50 litraa happoa ja on säilynyt.


tollasessako kuormassa on hehtaarin rehut keskimäärin?
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: kaenuunkeisari - 06.11.09 - klo:18:42
Jaa, mie pokerran kerralla noin viitisenkymmentä ha, eli satakunta ha kesässä, ja itelleni ostin pöttingerin faro 4000. Pienhän tuo noukkari on mutta pieniä nää perseenkokoiset peltolämpäreetkin on, mistä tuo rehu nokitaan. Ja traktorikkii on semmosii puutarhatraktorei..


Mitäs oot tykännyt farosta? Paljossa semmosen kamppeen ovh oekeen pyörii? Tässä vuoden päästä varmaan suunnitteilla 5000 3 e-profin vaihto johonkin noukinvaunuun ja tarkoitus olisi hommata mahollisimman isoilla renkailla oleva pieni vaunu.
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: apemies - 06.11.09 - klo:18:57

tollasessako kuormassa on hehtaarin rehut keskimäärin?

***Parhailta lohkoilta kaksi kuormaa hehtaarilta, heikoimmilla menee hehtaari kuormaan.
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: erakko - 06.11.09 - klo:19:19
Eikös se ole vain parempi kun rehua tulee :D :D

Meillä laitetaan joku 60 litraa per kuorma ja sillä on säilynyt, samallalailla kuin apemieskin :P
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: Maalaispoika - 06.11.09 - klo:20:19
Onko silppurivaunu pois suljettu vauhtoehto?, samoilla ajomatkoilla vaihtoehto noukkarille!

Silppurivaunu ei ole vaihtoehto. nimimerkillä kokemusta on.

ei missään nimessä. silppurivaunu PALJON vaurioherkempi kampe. kokemusta on.

Täältä ääni silppurivaunulle, sillä tehdään kahden talon rehut, eikä ongelmia ole ollut. Nimimerkillä kokemusta on.
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: e0777 - 06.11.09 - klo:20:48
Onko silppurivaunu pois suljettu vauhtoehto?, samoilla ajomatkoilla vaihtoehto noukkarille!

Silppurivaunu ei ole vaihtoehto. nimimerkillä kokemusta on.

ei missään nimessä. silppurivaunu PALJON vaurioherkempi kampe. kokemusta on.

Täältä ääni silppurivaunulle, sillä tehdään kahden talon rehut, eikä ongelmia ole ollut. Nimimerkillä kokemusta on.
mutta vain siitä
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: Maalaispoika - 06.11.09 - klo:22:33
Täältä ääni silppurivaunulle, sillä tehdään kahden talon rehut, eikä ongelmia ole ollut. Nimimerkillä kokemusta on.
mutta vain siitä

Pitää paikkansa, noukinvaunusta ei ole kokemusta. Tarkkuussilppuri on ollut pian 30 vuotta.
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: Kloppi - 06.11.09 - klo:23:16
Silppurivaunu ei ole vaihtoehto. nimimerkillä kokemusta on.
ei missään nimessä. silppurivaunu PALJON vaurioherkempi kampe. kokemusta on.

Voihan se noinkin olla, jos pitää pellolta kerätä kivet / maitokärryt / äkeenraadot / ym romut rehukoneilla.

Toisaalta jos silppurivaunu on PALJON vaurioherkempi, niin taitais sitä sitten noukkarilla pärjätä ensalkuun melkein sata vuotta ilman remontteja. Jos siis oletetaan että PALJON olisi esimerkiksi kymmenkertainen määrä..  ;D

Ja jos ihan totta puhutaan, onhan noukkari simppeli ja tehokas kampe, mutta sitä en käsitä millä verukkeella niitä kehdataan sanoa silppuaviksi.
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: e0777 - 06.11.09 - klo:23:22
Silppurivaunu ei ole vaihtoehto. nimimerkillä kokemusta on.
ei missään nimessä. silppurivaunu PALJON vaurioherkempi kampe. kokemusta on.

Voihan se noinkin olla, jos pitää pellolta kerätä kivet / maitokärryt / äkeenraadot / ym romut rehukoneilla.

Toisaalta jos silppurivaunu on PALJON vaurioherkempi, niin taitais sitä sitten noukkarilla pärjätä ensalkuun melkein sata vuotta ilman remontteja. Jos siis oletetaan että PALJON olisi esimerkiksi kymmenkertainen määrä..  ;D

Ja jos ihan totta puhutaan, onhan noukkari simppeli ja tehokas kampe, mutta sitä en käsitä millä verukkeella niitä kehdataan sanoa silppuaviksi.
mä en ymmärrä mitä väliä sillä on onko silppu 25mm vai 35 vai 55 jos tavara säilyy. en usko että noukinvaunun tavara vaatii kovinpaljon enempää tilaa kuin silppuritavara. toki jos vaan jalkaisin kasaa talsii niin tietysti se vähän paremmin tiivistyy se 15mm tavara.

kaks viikkoa sitten avattu vuoden 2007 laakasiilo. kuiva-aine 51%. ei tarkotuksella. hyvin säilyny eikä lämpene nytten ainakaan. ehkä kesällä olis lämmenny.
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: kyntaja - 07.11.09 - klo:06:33
Silppurivaunu ei ole vaihtoehto. nimimerkillä kokemusta on.
ei missään nimessä. silppurivaunu PALJON vaurioherkempi kampe. kokemusta on.

Voihan se noinkin olla, jos pitää pellolta kerätä kivet / maitokärryt / äkeenraadot / ym romut rehukoneilla.

Toisaalta jos silppurivaunu on PALJON vaurioherkempi, niin taitais sitä sitten noukkarilla pärjätä ensalkuun melkein sata vuotta ilman remontteja. Jos siis oletetaan että PALJON olisi esimerkiksi kymmenkertainen määrä..  ;D

Ja jos ihan totta puhutaan, onhan noukkari simppeli ja tehokas kampe, mutta sitä en käsitä millä verukkeella niitä kehdataan sanoa silppuaviksi.

Juu olin itsekkin viimekesän eka teossa tuotamieltä.Sitten rupes vituttamaan silppuri ketjun hitaus/hankaluus.Kävin katsomassa silpun pituuden.Omakin ajatus malli vanhoista malleista.
Nyt tallissa 6600 jumbo.2 ja 3 rehunteko yhtä juhlaa.Kun on karhetta ja voimaa niin myös lyhyttä silppua.
Ja ajan pelkkää urakkaa ja tämän todistivat myös asiakkaani.

Itsellä menee n.1ha kuormaan ja 60-80l happoa per kuorma
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: Leinoranta - 07.11.09 - klo:08:22
Oon tykännyt. Ennen tehtiin tarkkuussilppurilla ja kyllä rehunteko nopeutui faron tullessa tilalle. Ovh;n sie saat kysyä myyjältä, mie ostin tään viime keväänä maahantuojan vaihtumisen yhteydessä, siinä oli jonniilainen alennus hinnassa ;D .Turun konekeskuksen hinnoista ei ou tietoo. Osa pelloista on soita, millä mie köyhä perustelin pienen kärrin ostoa itelleni..


Mitäs oot tykännyt farosta? Paljossa semmosen kamppeen ovh oekeen pyörii? Tässä vuoden päästä varmaan suunnitteilla 5000 3 e-profin vaihto johonkin noukinvaunuun ja tarkoitus olisi hommata mahollisimman isoilla renkailla oleva pieni vaunu.
[/quote]
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: andie - 07.11.09 - klo:10:07
Itsellä oli ennemmin Krone 6/40 ja vaihtui tälle kesälle Pöttingerin europrofi 5000:n. Aika huima ero kyllä kyseisillä koneilla. Vedän tuota 125hv traktorilla niin ei haittais vaikka olis enemmän potkua, vaikka tällä hetkellä vaan yhtä 320 karhoa ajelen. Suunnitelmissa oli vähän pienempi vaunu, mutta vaan noin 100ha käytetyn löysin vaihtokoneena halvempaan hintaan niin tuli tuosta kaupat tehtyä. Varmaan nämä Torro ja ennenkaikkea Jumbo vielä tuohon verrattuna tehovehkeitä. 8)
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: realisti - 07.11.09 - klo:12:15
enenpää vaunujen paremmuuteen puuttumatta meillä oli kahdeksan vuotta kronen 4200 turbo jolla ajettiin omat reilun 30 lehmän ja naapurin 15 lehmän rehut läjään ilman ongelmia. Onhan noi nykyiset vaunut ihan eri luokkaa ominaisuuksiltaan, mutta onko kestävyys sitten jopa huonontunut? 85ha vuodessa ajettiin kronella ja kaikin puolin timmissä kunnossa lähti pois meiltä.
No sitten pientä mainosta. Mulla olis tiedossa yksi kronen myyjän konkka latviassa siellä olis pesän lukuun muutama uusi/esittelyvaunu melkoisen edukkaasti. Esim. uusi r/48gl (50m3) kääntyvällä telillä ja purkurullilla 40k€ ja 5xl noin 50k€.
Otsikko: Vs: Noukinvaunuista tietämystä ja käytännön kokemusta?!
Kirjoitti: mlahti - 07.11.09 - klo:13:49
meidän urakoitsija ajo pöttinger torro 5700:lla 2500 ha kahdessa kesässä ilman ongelmia..